Hampe90 skrev:hur får man reda på den totala slag längen vi vill säga <---- -----> åt båda håll.... har läst att xmax är bara de område magneten kontrolerar konen och sedan konene slår en bit till. iaf på subwoofer element för tydligen enligt de fakta jag läste så kan subwofrar ha liten xmax efter dom spelar så låga frekvenser och konen behöver ej vara kontrolerad..
Men som sagt hur vet man slag längden?
tex peerless har 13mm xmax medans många skriver att den kan slå tottalt 44mm, Men finns det någon uträkning på det?
Ujujuj.... vilken rappakalja någon försöker sprida!!
Xmax kan antas vara antingen linjär eller mekanisk. Den linjära är den vi vill använda om vi skall ha maximal ljudkvalité, medan den mekaniska helt enkelt avgör när den går sönder.
Det är dessutom så att vissa element kan spela relativt bra en bra bit över sin linjära Xmax och det kallar jag trevliga element.
Andra element delger bara xmax för det mekaniska, och sådanna element brukar tillföra dist direkt, eller kanske efter bara nån millimeters slaglängd. Det kallar man för ett... oanvändbart element
Det peerlesselementet du nämner verkar ju tillhöra de mer välkonstruerade, dvs det är stor marginal mellan den linjära och den mekaniska begränsningen.
Alltså, Xmax kan anges just som den sträckan som systemet har full kontroll på konrörelsen och det är den nuffran vi vill veta. Sunkelement använder istället Xmax( mek) även om de inte säger det.
Jag har ett högtalarelement som heter Seas P25REX/DD och det är en 10" are med ... kanske 4mm linjär slaglängd, men det är byggt så att man nära nog kan spela 8-10mm med det utan att det ger särdeles ökad distrution - och dessutom lägre än många som anger högre siffror.
It´s a djungel out there!