DIY Peerless xxls 12 / xxls 12 alu

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2007-11-11 12:12

Piotr skrev:
Hampe90 skrev:humm min mamma är 35-38 inte så säker :D... kommer från gävleborg, innan hon flytta till stockholm så kanske är fel persson :)

8O Vet du inte hur gammal morsan är? :lol:

Vars bor hon nånstans och hur länge i sthlm?

/Peter

har du jobbat på sony service? vart? isf är du rätt peter
Senast redigerad av Hampe90 2007-11-11 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2007-11-11 12:21

jo jag kom på det själv jag var lite slarvig med basporten så avstämningen blev knepig men nu är det löst :)

lite värden jag fått fram nu:
Driver Properties
Name: 830847
Type: Standard one-way driver
Company: Peerless (Tymphany)
Comment: XXLS series
No. of Drivers = 1
Fs = 21,8 Hz
Qms = 10,24
Vas = 144,2 liters
Cms = 0,48 mm/N
Mms = 110,9 g
Rms = 1,48 kg/s
Xmax = 12,5 mm
P-Dia = 244, mm
Sd = 466, sq.cm
Qes = 0,37
Re = 2,5 ohms
Le = 0,46 mH
Z = 4, ohms
BL = 10,2 Tm
Pe = 175, watts
Qts = 0,36
1-W SPL = 92, dB
-----------------------------------------
Box Properties
Name:
Type: Vented Box
Shape: Prism, square (optimum)
Vb = 130, liters
Fb = 20,27 Hz
QL = 6,603
F3 = 19,13 Hz
Fill = minimal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = two flared
Dv = 120, mm
Lv = 567,2 mm

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2007-11-11 12:50

http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 778029.jpg

vilket värde ser bäst ut? blir sjuk på att deras nya Aluminium bas är billigare, tycker att nyast borde vara dyrast?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 00:45

Hampe90 skrev:Synd att jag ej fattar hur man läger in bilder, men iaf med 130L får jag en svaka i mitt program på :max akustik power, ser ut som att någon gräft en grop... 5dB tappar jag mellan 20-40hz... Medans med 80L blir linjen rak och fin.

Kan de ha att göra med nakdelarna med för stor låda?

Jag tolkar det som att 80 liter ligger närmare "rätt" lådsotrlek än 130 liter.

Vad som är "rätt" storlek kan variera beroende på vilka faktorer i resultat man anser viktiga. Låg avrullning, kort grupplöptid, effekttålighet, möbleringsvänlighet, dist mm etc osv. Miljoner saker att tänka på.

IÖs förslag om att bygga ett antal fullådor är utmärkt. t.ex 58 liter (tillverkaresn rekomendation), 78 och kanske en riktigt stor, om du nu vill prova det, säg 130 liter.

I 78 och 58 liters lådorna kan man laborerar med fyllnings som inte komprimeras så lätt, t.ex. tärklossar, för att variera volymen. På så vis kan en 78 liters låda raskt omvandlas till en 68n liters, med 10 liter träklossar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 00:49

Hampe90 skrev:http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_11_2007/post-50964-1194778029.jpg

vilket värde ser bäst ut? blir sjuk på att deras nya Aluminium bas är billigare, tycker att nyast borde vara dyrast?

Bäst och bäst... Den vanliga har lite högre resonansfrekvens. Det tycker jag är bra. Enligt databladen har den också lite lägre rörlig massa. Bergis samma magnet*, så den vanliga får då lite högre verkningsgrad, det gillar jag också.

*) Troligen är hela motorn samma. Magnet, spole, polstycke. Rubbet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 11:05

Fast verkningsgraden märks mest vid högre frekvenser. I detta fall skiljer det mindre än 0.5dB vid 80Hz och som jag förstår ska elementen användas som subwoofers?

Lägre Fs är en fördel som jag ser det med alukonen. Alukonen kan också tänkas ge något mindre membrandist vilket gör den till det klara valet i synnerhet om den är billigare.

Valde själv alukon till mina subelement.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 11:12

Alukon till basar. Mitt val med. Skitsamma att de ringer som idioter högre i frekvens. De skall ju inte spela dem iallafall ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 11:16

Kaffekoppen skrev:Alukon till basar. Mitt val med. Skitsamma att de ringer som idioter högre i frekvens. De skall ju inte spela dem iallafall ;)

Trenden fortsätter. :D

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 11:24

:D

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2007-11-12 22:09

hur får man reda på den totala slag längen vi vill säga <---- -----> åt båda håll.... har läst att xmax är bara de område magneten kontrolerar konen och sedan konene slår en bit till. iaf på subwoofer element för tydligen enligt de fakta jag läste så kan subwofrar ha liten xmax efter dom spelar så låga frekvenser och konen behöver ej vara kontrolerad..

Men som sagt hur vet man slag längden?

tex peerless har 13mm xmax medans många skriver att den kan slå tottalt 44mm, Men finns det någon uträkning på det?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-12 22:55

Xmax som anges är linjär slaglängd oftast. (Xmas linjär)

Det är ett något luddigt begrepp men man brukar väl ange Xmax som linjär slaglängd där elementet genererar 10% distortion (distortionen ökar med utslaget)

Men det är ingen standard och olika tillverkare ger olika data , allt för att få det att låta så häftigt som möjligt. Ibland anger de hur de definierar Xmax (linjärt) , ibland inte.

Xmax (linjär) är alltid mindre än Xmax (mekanisk)

Xmax ( mekanisk ) är hur långt du kan få konen att röra sig rent fysiskt innan något tar emot . Spelar du så högt att det går hit låter det inte bra. Du kommer dessutom riskera att skada elementet om det slår i botten.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 23:37

Nej för tusan ju lägre frekvenser ett element ska spela desto större slaglängd måste till.

Elementens olika parametrar såsom x-max brukar finnas på tillverkarens datablad. Dock som Rikki nämner så finns nog ingen standard. En del anger x-max som linjär slaglängd enkel väg dvs. antingen ut eller in (som är samma normalt) medans en del anger x-max p-p där p-p står för peak to peak.

Dock som Rikki också nämner så distar elementen rätt rejält även innan den linjära slaglängden överskrids. Det behöver inte låta apa och knastra och spraka men man har tappat kvalitet ordentligt ändå.

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-12 23:39

lustiga med distortionen är ju just att folk brukar vrida på tills xmax uppnås just för att man är van att det ska dista en del....

man upplever inte distortionsfria ljudnivåer som ens nära lika starka som när man tillför lite dist

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-13 10:55

men då får man väl se till o vänja sig vid lite distortionsfri bas genom att skaffa sig tillräckligt med luftpumpningsförmåga!

hur är det nu, man är väl inte lika känslig för dist under 80 Hz som för högre frekvenser?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 15:36

Tvärtom! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 15:45

Hampe90 skrev:hur får man reda på den totala slag längen vi vill säga <---- -----> åt båda håll.... har läst att xmax är bara de område magneten kontrolerar konen och sedan konene slår en bit till. iaf på subwoofer element för tydligen enligt de fakta jag läste så kan subwofrar ha liten xmax efter dom spelar så låga frekvenser och konen behöver ej vara kontrolerad..

Men som sagt hur vet man slag längden?

tex peerless har 13mm xmax medans många skriver att den kan slå tottalt 44mm, Men finns det någon uträkning på det?

Ujujuj.... vilken rappakalja någon försöker sprida!!

Xmax kan antas vara antingen linjär eller mekanisk. Den linjära är den vi vill använda om vi skall ha maximal ljudkvalité, medan den mekaniska helt enkelt avgör när den går sönder.

Det är dessutom så att vissa element kan spela relativt bra en bra bit över sin linjära Xmax och det kallar jag trevliga element.

Andra element delger bara xmax för det mekaniska, och sådanna element brukar tillföra dist direkt, eller kanske efter bara nån millimeters slaglängd. Det kallar man för ett... oanvändbart element 8)

Det peerlesselementet du nämner verkar ju tillhöra de mer välkonstruerade, dvs det är stor marginal mellan den linjära och den mekaniska begränsningen.

Alltså, Xmax kan anges just som den sträckan som systemet har full kontroll på konrörelsen och det är den nuffran vi vill veta. Sunkelement använder istället Xmax( mek) även om de inte säger det.

Jag har ett högtalarelement som heter Seas P25REX/DD och det är en 10" are med ... kanske 4mm linjär slaglängd, men det är byggt så att man nära nog kan spela 8-10mm med det utan att det ger särdeles ökad distrution - och dessutom lägre än många som anger högre siffror.

It´s a djungel out there!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-13 19:35

Kaffekoppen skrev:Tvärtom! :)

oki!

"rikkitikkitavi utökar sin beställning av baselement med en faktor 2 "

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 21:08

Problemet är delvis det att hörselkurvan i stort är sådan att för ett givet ljudtryck så hör man ju mindre och mindre ju längre ner och ju högre upp ifrekven man går. Detta gör att övertoner till en djup baston hörs mer än man kan tro. Säg att vi kör 40Hz som lämnar en andraton vid 80Hz på -30dB (ca 3%) då tror jag man kan resonera som så, att man upplever skillnaden som endast -10dB dvs. tonerna upplevs som nästan lika starka.

Anledningen är att man helt enkelt upplever oktaven vara 20dB starkare relativt grundtonen.

Äh, blev lite rörigt det där. Googla eller kolla wikipedia. Fletcher munson curve eller equal loudness contour.

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-14 11:20

Kaffekoppen skrev:Tvärtom! :)

Hur menar du? Menar du att vi har lättare att höra distortion i basområde (under 80 Hz) än i området över 80 Hz?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-14 11:22

Piotr skrev:Problemet är delvis det att hörselkurvan i stort är sådan att för ett givet ljudtryck så hör man ju mindre och mindre ju längre ner och ju högre upp ifrekven man går. Detta gör att övertoner till en djup baston hörs mer än man kan tro. Säg att vi kör 40Hz som lämnar en andraton vid 80Hz på -30dB (ca 3%) då tror jag man kan resonera som så, att man upplever skillnaden som endast -10dB dvs. tonerna upplevs som nästan lika starka.

Anledningen är att man helt enkelt upplever oktaven vara 20dB starkare relativt grundtonen.

Äh, blev lite rörigt det där. Googla eller kolla wikipedia. Fletcher munson curve eller equal loudness contour.

/Peter

Aha! Där gick poletten upp! Inte särskilt rörigt tycker jag.

/D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-14 12:58

Piotr skrev:Problemet är delvis det att hörselkurvan i stort är sådan att för ett givet ljudtryck så hör man ju mindre och mindre ju längre ner och ju högre upp ifrekven man går. Detta gör att övertoner till en djup baston hörs mer än man kan tro. Säg att vi kör 40Hz som lämnar en andraton vid 80Hz på -30dB (ca 3%) då tror jag man kan resonera som så, att man upplever skillnaden som endast -10dB dvs. tonerna upplevs som nästan lika starka.

/Peter

jag fattar precis vad du menar. det är klart som korvspad. det borde jag begripit, eftersom jag har sett loudnesskurvor.
hörseln är känsligare för övertonerna än grundtonerna inom basområdet. För högre frekvenser blir det tvärtom, eftersom man hör grundtonen bättre än övertonen

"rikkitikkitavi dubblerar sin beställning på baselement en gång till och halverar antalet diskantelement"
(något överdrivet :)

Föregående

Återgå till DIY-forum