Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar ?

Inläggav Bamsefar » 2007-11-12 22:08

Så jag flyget en hel del, både privat och i jobbet, framförallt till/från USA i tid och otid....

Sedan en tid tillbaka har jag dock ett par Sennhesier PXC-450, noice cancelling hörlurar. Dom är med mina mått mätt mycket bra, och istället för att skriva en massa så kan man läsa följande review, som jag tycker sammanfattar det hela mycket bra:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_14_4/sennheiser-pxc-450-headphones-november-2007-part-1.html

Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 22:26

Finns det inga små lätta sånna här för kontrosbruk? Roy-Petters jävla kvackande i telefon (han sitter mitt emot) gör mig galen. Och allt jävla folk som står och hänger vid skrivaren några meter bort och lever rövare.

Kontorslandskap: Max antal ingenjörer / m^2.

Egna rum: Max antal producerade produkter / m^2.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-12 22:35

Ah min sambo har en liknande modell fast från Philips, dom är supersköna. Men ljudet kan bli lite artifisellt tycker jag ibland. Jag får ta med dom till dig någon gång så kan vi göra lite lysnings jämförelser :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-12 22:37

Roligt att höra att du är nöjd med dem. Vet du hur de enklare och billigare modellerna PXC-350, PXC-300 och PXC-250 står sig? Jag har funderat på någon typ av lurar med brusreducering för långflygningar men vill helst inte betala över 2000 kr.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar

Inläggav Haakan_W » 2007-11-12 23:02

Bamsefar skrev:Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)

ser najsiga ut....hade jag flygit mycket hade jag nog köpt direkt...värsta jag vet är dånet efter flygplanet som sitter i flera dar efter i huvvet

Användarvisningsbild
BACH

Re: Flyger du mycket ? Vad sägs om ett par vettiga hörlurar

Inläggav BACH » 2007-11-13 01:23

Haakan_W skrev:
Bamsefar skrev:Kanske inte det direkt billigaste på marknaden, men det är skönt att komma fram utan en massa dån i huvudet ;)

ser najsiga ut....hade jag flygit mycket hade jag nog köpt direkt...värsta jag vet är dånet efter flygplanet som sitter i flera dar efter i huvvet

När jag flög till Tokyo för ett år sedan så hade jag öronproppar under hela resan, jag hade blivit tokig annars!! :? :x

Tyckte faktiskt att det lät ganska rejält ändå, fast jag slapp "dån i huvudet" efteråt i alla fall, så testa det nästa gång! :)

Jag blir irriterad även när jag åker buss eller tunnelbana, tycker det låter åt helvete för mycket. :?

Det sjuka är att nya bussar verkar låta mer än gamla! :o

Dörrarna på bussarna pyser nästan som pistolskott ibland, ja jag överdriver förstås, men förbannat obehagligt är det i alla fall! :x

Fast det känns ju lite dumt att sitta med såna där på bussen, då undrar väl folk om man är rubbad, med tanke på storleken! :lol:

Inte för att jag bryr mig så jättemycket om vad andra tycker precis, men det kan bli lite jobbigt om alla tror att man är vrickad. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 08:07

pingvinen skrev:Roligt att höra att du är nöjd med dem. Vet du hur de enklare och billigare modellerna PXC-350, PXC-300 och PXC-250 står sig? Jag har funderat på någon typ av lurar med brusreducering för långflygningar men vill helst inte betala över 2000 kr.

Har inga referenser till de du nämner, har bara testat Bose innan och de var inte i klass med 450 lurarna. Dock dom är dyra de lurar jag har, men vi älskar dom både jag och sambon...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 08:57

Jag har ett par sådana där Boose-lurar med bullerutsläckning. De är rätt ok (mycket bättre än att inte ha några på flyget!) men långt ifrån perfekta som hörlurar. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Man kanske skulle träffas ett gäng med en massa olika NC-lurar och jämföra dem sida vid sida, och kanske mäta lite på dem också. :P

Jag kan ställa upp med mätutrustnig för hörlursmätning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-13 10:17

Jag ställer gärna upp med mitt exemplar av NC lur.

Det skall erkännas att själva återgivningskvaliteten inte är i närheten av t.ex. det paret Sennheiser HD650 som jag har hemma. Men med NC inkopplat så anser jag att i alla fall flygningen blir Överlägset bättre... Dvs även om inte återgivningen som sådan är bra så är det bättre än HD650 iom NC inkopplat... Hmmm....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-13 10:24

Jag chansar nog och skaffar en billigare Sennheiser.
Vi får väl boka skräpplatserna längst bak mellen motorer och toaletterna så att det bullrar maximalt när vi genomför testen...

Någon som har erfarenhet av NC typ mera öppen eller sluten lur map hur väl de släcker bruset? Jag förställer mig att de större slutna lurarna är bättre på detta, men samtidigt lite klumpigare och kanske obekvämare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 13:47

IngOehman skrev:Jag har ett par sådana där Boose-lurar med bullerutsläckning. De är rätt ok (mycket bättre än att inte ha några på flyget!) men långt ifrån perfekta som hörlurar. Ljudkvalitetsmässigt alltså.

Man kanske skulle träffas ett gäng med en massa olika NC-lurar och jämföra dem sida vid sida, och kanske mäta lite på dem också. :P

Jag kan ställa upp med mätutrustnig för hörlursmätning.

Vh, iö
Jag ställer också upp med Philips referens NC-lur. Om det bara kan bli under en tid jag är i stan.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 15:13

jag har funderat på sådan lurar kan de ta bort tjatiga resledare?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-11-16 19:13

Hej hopp, jag har ett par Sennheiser PCX 300 (deras tidiagre toppmodell i något mindre format än den Bamsefar har) som jag ställer upp med för test. De tycker jag för övrigt är väldigt bra som "freestylehörlurar", de är små och nätta. Nackdelen som jag tidigare skrivit om i någon annan tråd för typ ett år sedan är att de har en extra lådda bredvid med batteri och elektronik (alltså något trassliga att leva med). Men de är luftiga och sköna på huvudet och är bättre ljudmässigt än Boses som en kompis har (enligt mig).

Jag kan även skaka fram ett par av Sonys in-ear nc lurar till test som en annan kompis har. De har jag inte lyssnat själv på, men ägaren klagar på att om man nuddar sladdarna så sprakar det högt och otrevligt i öronen, dvs skitdåliga för den som inte sitter helt stilla, och då går ju in-ear fetbort som koncept.

Jag har suktat länge efter den modell som Bamsefar har köpt nu för att få det, lite mer praktiskt, skulle vara kul att höra om de förbättrat konstruktionen ännu mer.

Vh
Tobbe -precis tillbaka från en tjänsteresa runt europa med färsk flygning i bagaget (NC lurar rockar för den som åker tunelbana och buss lika så).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-11-18 13:45

Jag flyger rætt mycket i jobbet jag med, och ær mycket nøjd med mina in ear-pluggar Etymotec ER-6P, som dæmpar oljud utifrån vældigt bra och dessutom spelar musik riktigt bra. Har varit toppreferens i många år nu, dyra, men på på sista året har de fått konkurrens från flera håll før liknande slantar eller billigare.

Bamsefar.
Får man vara nyfiken och fråga om vilka destinationer i USA du brukar flyga ifrån? Har ett litet paket som væntar på att få komma hem i handbagaget..... :-)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-11-18 14:18

Dr_Tinnitus skrev:Bamsefar.
Får man vara nyfiken och fråga om vilka destinationer i USA du brukar flyga ifrån? Har ett litet paket som væntar på att få komma hem i handbagaget..... :-)

Normalt och normalt...

Boston, New York, San Fransisco och Chicago - i en himla oordning...

Skall för övrigt till just Chicago 8-15 December - hurså ;)
Best Regards
Bamsefar

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-11-18 20:43

Bamsefar skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Bamsefar.

Normalt och normalt...

Boston, New York, San Fransisco och Chicago - i en himla oordning...

Skall för övrigt till just Chicago 8-15 December - hurså ;)

Jag har en liten glugg (100-400L ) till min Canon 400D som ligger på vænt utanfør Houston hos en polares brorsa. Paketet kom en smula før sent (1 satans dag...) från B&H Photo i New York, før att de som skulle hem till Sverige efter ett besøk hos brorsan, skulle få det med sig hem.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-19 19:55

Har nyligen testat Sennheiser PXC 300 på en 2 + 2 timmars flygning. Ljudet är väl inte direkt imponerande, men inte heller dåligt. Tystnaden är däremot obetalbar. Det märks mest när man tar av lurarna igen vilket oljud det är runtomkring. Helt klart värt pengarna (1390 Kr). Om en vecka blir det långtest.

Användarvisningsbild
cy_berg

Inläggav cy_berg » 2008-01-19 23:23

Jag kollade på denna typ av hörlurar (Noice canceling, eller "Destruktiv interferens" som jag gissar att det borde heta på Svenska) men de recensioner jag läste då på bland annat Bose var att hörlurarna förvisso tog bort en del oljud men att det inte var lika över alla frekvenser vilket innebar att vissa oljud försvann men att de som blev kvar (de frekvenser som blev kvar) i sig nästan blev lika störande. Hur upplever ni det som testat denna typ av hörlurar? Jag sitter i ett öppet kontorslandskap och det hade varit bra med hörlurar som effektivt filtrerar bort allt brus/sorl...jag använder ett par Shure E2C (in ear) och dessa sluter så tätt att bara det gör att mycket av ljudet runtomkring försvinner, men det hade såklart varit bra med en aktiv form av borttagning av ljudet (och inte bara dämpning som mina lurar erbjuder).

Saknad

Inläggav Saknad » 2008-01-20 03:23

Sure e500 fungerar bra. Låter väldigt bra för typen av lur. Tror ingen av "in ear canal" typerna stagar så bra. Bredden är bra, men djupet är dåligt. Där får du bättre bang for the buck med vanliga lurar som kan ha visst djup. Vanliga lurar har dock inte samma upplösning är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-01-20 07:56

Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-20 21:23

cy_berg skrev:Jag kollade på denna typ av hörlurar (Noice canceling, eller "Destruktiv interferens" som jag gissar att det borde heta på Svenska) men de recensioner jag läste då på bland annat Bose var att hörlurarna förvisso tog bort en del oljud men att det inte var lika över alla frekvenser vilket innebar att vissa oljud försvann men att de som blev kvar (de frekvenser som blev kvar) i sig nästan blev lika störande. Hur upplever ni det som testat denna typ av hörlurar? Jag sitter i ett öppet kontorslandskap och det hade varit bra med hörlurar som effektivt filtrerar bort allt brus/sorl...jag använder ett par Shure E2C (in ear) och dessa sluter så tätt att bara det gör att mycket av ljudet runtomkring försvinner, men det hade såklart varit bra med en aktiv form av borttagning av ljudet (och inte bara dämpning som mina lurar erbjuder).

Mina Sennheiser dämpar de lägre frekvenserna mer så att det återstående omgivningsbruest uppfattas som mer högfrekvent. Jag uppfattar det dock inte som störande.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 23:08

Bamsefar skrev:Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?
iö kommer hem först den 25:e så någon gång efter det.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-21 18:52

Bamsefar skrev:Nu är vi hemma igen, så nu kan jag ställa upp med det ena paret av våra lurar. Vilka fler var det nu igen som hade lurar som vi skulle försöka grupptesta på ?

jag är intresserad

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-21 21:15

Och jag har ett par K28NC från AKG, jag kommer till Stockholm den 4:e februari och kan lämna lurarna till IÖ då. Alternativt så är jag med om vi kan sammanstråla den veckan.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-21 21:46

Jag har två par K28NC, varav ett något defekt. Jag gick precis igenom några lådor, och jag hittade bara det paret som var något glapp i hörlurskontakten, ska se till att jag gräver fram det "hela" paret innan testet. Det är dock rätt bra portabla lurar, så det blir skoj att se hur testet faller ut.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2008-01-30 13:47

Nu när Ingvar är tillbaka kanske vi kan ta upp det här igen? Hur ska vi göra? Jag har hämtat det andra paret K28NC och åker till Stockholm på söndag.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-02-01 18:13

Nu tillbaka efer en snabbvisit i Asien, dvs långtest av lurarna.
Till ipod: bättre än originallurarna, skönt med mindre bakgrundsbrus. Lite för lågt ljud.
Till flyplanets filmer: enorm skillnad mot de inplastade lånelurarna, och det behövs inte fullt ljud för att höra dialogen när bakgrundsbruset försvinner.
Utan någon källa (för att få tyst och sova/vila): underbart...

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-25 18:14

En liten bump här... Det vore ju väldigt spännande med ett litet faktiskt.se-test! Särskilt med mätningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-25 18:56

Det där hade jag helt glömt.

Men jag har både mina Bose kvar, och mätapparaterna. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-11-25 19:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-11-25 19:13

Do it!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Nästa

Återgå till Generellt om hifi