Svar till Øhman, Østberg, m.fl. och + till de som skriver direkt till mig och MED øppen identitet:
Jag tycker att det är skitkul med uppkäftiga ungdomar som prøvar sig...
Låt dom käfta på - tids nog blir de också kloka och mer eftertänksamma innan de skriver eller sladdrar iväg sina haranger...
Men gammal är äldst - jag tar detta med ro....
Men jag må tillstå att jag ändå fortsatt reagerar på andras førsøk att påstå saker om något som de egentligen inte vet något om alls...
MINA nya horn-system med trekantigt mellanregister-horn, direct-drive tweeters och super-tweeters och långslagiga høgeffekt-høgtalare i bashornen KAN nämligen inte "bäret" varken ha hørt, sett eller mätt på alls.... dito inte några av mina andra ny-utvecklade førstärkar-apparater och høgtalare, kablar, DIY-delar,etc
Så välkomna till LTS-møte, hit eller till en kommande utställning eller mässa där vi demar dom i verkligheten - men n.b. varken "bäret" eller någon annan førsøker jag tvinga att tycka om varken mig eller mina stereo-apparater och høgtalare, etc...
Jag är så glad och nøjd ändå, med att ha så många vänner och musik-älskare och musiker och kompositører, m.fl - som är nøjda med mina "mer konstnärligt och intuitivt gjorda och mera musikaliska musik-apparater, etc och inte minst det enorma tryck de kan prestera med fortsatt rent och klart ljud... " som de brukar uttrycka sig...!
ØVER TILL SVAR TILL Ingvar's frågor som jag lägger in i texten hans nedan; se SVAR: XXXXXXX.... MED VERSALER...
Skrivet: 2007-11-13 06:37 Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Här kommer några små frågor från mig för dig att bita i, efter en liten introduktion till dem...
TACK-O-TACK!
Högtalare har många egenskaper (potentiella fel), och beroende på hur de är dimensionerade blir olika fel dominerande för hörintrycket, och jag ser en fara i ett alltför ensidigt fokuserande på ett fåtal egenskaper.
KAN SÅ VARA....
Man kan minimera de olinjära felen (THD, AM-dist, FM-dist, IHD...) hur mycket man vill, med det kommer inte att få felen med tonkurvan att bli ett dugg mindre, om de är orsakade av fenomen utan koppling till distorsionsmekanismerna.
DET SKREV JAG JU; EN HØGTALARE SOM MÄTER DÅLIGT ØVER LAG I FLERA PARAMETRAR LÅTER ALDRIG ELLER SÄLLAN BRA
Man kan fila på tonkurvan hur mycket man vill, men det hjälper inte distorsionen.
MEN TVÄRTOM KAN HJÄLPA... DÄR ÄR MITT POÄNG!
DU MENAR OCKSÅ TVÅ OLIKA SAKER..... FREKVENSKURVAN BLIR ALDRIG BRA MED MÅNGA OLINJARITETER I SYSTEMET.... MEN - KAN SKJYLAS ØVER MED "LÅGUPPLØSNINGSMÄTNINGAR" ØVER 1/3 DELS OKTAV.... DESSA MÄTNINGAR FRISERAS OCKSÅ, SÅ DE SKALL SE "FINNA" UT...
SJÄLVA TON-BALANSEN ÄR EN ANNA SAK.... DET LØSER JAGMEST OCH BÄST MED ATT HA MULTI-AMPING OCH DEN NYA ALTA 17 KONTROLL-ENHETEN...
Lägre distorsion gör i sig inget gott för beteendet i tidsdomän.
Ej heller hjälper distorsionsbekämpning det minsta om det stora problemet är spridningen.
Konstigheter i spridningen som åtgärdas ökar inte det dynamiska omfånget.
Är högtalaren drabbad av intrinsisk striktion så kan man höja lavintrösklarna mycket man vill, utan att det hjälper mot lågnivå-grusandet. (Gör man det med hjälp av verkningsgradshöjande horn, så är det rent av kontraproduktivt.)
Oavsett det dynamiska omfånget är frågan om samarbete med rummet en helt annan, och det spelar ingen större roll om högtalaren samarbetar med rummet om de inte samarbetar med varandra, med stereosystemet + lyssnaren som hörande organism.
Och så vidare...
EN SABLA BLANDNING AV SAKER DÄR - MEN I PRINCIP TROR JAG DU SÄGER VAD JAG SÄGER MEN MED ANDRA ORD...
MEN JAG HAR DÄREMOT ALDRIG I NÅGON REELL SITUATION SETT/MÄRKT ATT HORN SKULLE VARA "KONTRA-PRODUKTIVT" - DE SÄNKER I PRINCIP ALLTID DISTORSIONEN MED EN ELLER TVÅ TIO-POTENSER; DÅ EFTER HUR JAG GØR MINA HORN.... JAG VÅGAR INTE ENS TÄNKA PÅ ANDRAS SKRAMLIGA TRATTAR!
Kort sagt: Det är min uppfattning att en överblick över allt som påverkar återgivningskvaliteten är viktigt att ha, men att det är genom att hela tiden fokusera på vad som är det största felet (och inte de saker som inte utgör något större problem - för det är felen man kommer att störas av mest - i varje fall om man definierar felets storlek efter hur mycket det stör! ) som man når signifikanta förbättringar i musiktergivningshänseende. Att försumma några viktiga fel bara för att man satt en annan egenskap på pedistal straffar sig.
Det är i varje fall min uppfattning.
FØR ATT AVSLUTA MINA KOMMENTARER TILL KOMMENTARERNA DINA; SÅ HAR JAG BARA "MILT" FØRSØKT PÅPEKA ATT MIN VÄG TILL VÄLLJUDET HAR VARIT GENOM ATT FØRBÄTTRA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA OCH GENOM ATT FØRBÄTTRA TRANSIENT-ÅTERGIVNINGEN....
DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG...
Så här kommer huvudfrågorna:
A. Vilka specifika fel (ett svar ≠ "alla") hos högtalares beteenden hur du kontemplerat?
FFA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA, FØLJDAKTLIGEN OCH I PARITET MED OVANSTÅENDE RESONEMANG....
B. Hur har du funnit att det är just dessa fel som (eller vilka av dem som) är de viktigaste att adressera?
1000-TALS TIMMARS FORSKNING, LYSSNANDE OCH EXPERIMENTERANDE OCH FILOSOFERANDE OCH KONTROLL-MÄTANDE SÅ ATT JAG INTE LURAR MIG SJÄLV... TES, ANTI-TES - SYNTES.... VARIERA TESTA-LYSSNA-KONTROLLERA I TUSENTALS VARV... + LYSSNAT PÅ VAD MINA KUNDER OCH MUSIKER OCH HIFI-SUPER-AMATØRER SÄGER...
C. Hur har du undersökt att du inte förbisett något som är viktigare, något vars negativa vikt man inser först när man blivit av med det?
JA - SE KONTROLL-STEGET OVAN.... SKULLE JU VILJA HA SUPERLEDARE OCH KUNNA UPPHÄVA FYSIKENS LAGAR, MEN DET ÄR JU LITE SVÅRARE ÄN ATT FØRSØKA GØRA DET BÄSTA SOM GÅR I LAG MED FYSIKENS LAGAR...
Sen undrar jag ju också:
Är det något av de typiska felbeteenden som du anser är mera styvmoderligt behandlad av andra högtalartillverkare (jag vågar fråga detta eftersom du tycks vara generös med synpunkter på andras högtalare)? Du behöver inte vara specifik dock med vilka som gör vilka fel, utan det är ok om du drar alla över samma kam. Det är ju dina uppfattningar om generella tillkortakommanden jag frågar om.
DYNAMISKA EGENSKAPER, TRANSIENT-ÅTERGIVNING, AM-DISTORSION...
OCH MER GENERELLT; ETT FØRAKT FØR KUNDEN SOM SKALL LEVA MED DERAS KOMPRIMERANDE JOX...
Finns det något av de fel en högtalare kan ställa till med, som du menar det finns överfokusering på, det vill säga som är mindre intressant att åtgärda än vad som tycks vara den gängse uppfattningen från andra tillverkare?
"LJUDTRYCKS-FREKVENS-GÅNGEN PÅ AXELN I ETT ONATURLIGT LJUD-RUM.... OCH LJUD-ENERGI-MÄTNINGAR , A LA KARLSSON M.FL. BLIR JU LIKA FEL FAST TVÄRTOM... JAG HAR VALT EN KOMPROMISS AV DESSA TVÅ SOM TILLFRED-STÄLLER ØRAT ISTÄLLET. oCH KØR SOM SAGT MEDMULTI-AMPING - SÅ ATT MAN KAN STÄLLA EFTER MUSIK (STUDIO-INSPELNINGAR....) RUM, PLACERING. SMAK O.S.V.
Till sist undrar jag om du har något att tillägga om jag säger att det en högtalare behöver undvika att göra, är att förvränga/skada:
NÄSTAN SOM HIPPOKRATES LÄKAR-ED, EN BERØRINGS-PUNKT TILL I MINA YRKES-VAL JU...
1. Klang, (den komplexa upplevelsen av vad man exponeras för spektralt, och som man inte upplever/sorterar som orenheter - som faktiskt påverkas av både tonkurva, spridning och distorsion)
JA, DET ÄR LIKSOM DET JAG MENAR MED ATT MAN MÅ TA HÄNSYN OCKSÅ TILL "ENERGI-FREKVENS-GÅNGEN"
2. dynamik, (såväl transient- som platådynamik - som kan skadas av alla olinjära tillkortakommanden, där alltså även de av olinjäriteter som orsakar t ex THD ingår, men även av klang och i synnerhet betende i tidsdomän, såsom excessiv grupplöptid.)
MÅNGA FAKTORER SOM STYR DETTA - DE VIKTIGASTE INTE RIKTIGT BARA DE DU NÄMNER.... JAG HAR LEKT MED ATT GØRA FOURIER-ANALYS PÅ FYRKANTVÅG MED VARIERNDE FREKVENS - DET KAN SÄGA DEN SOM FØRSTÅR DETTA MYCKET OCH AVSLØJANDE SAKER... FØRUTOM ALTSÅ NATURLIGTVIS TONE-BURST, STEG OCH IMPULS-SIGNALER AV ANDRA SLAG + VATTENFALLS-DIAGRAM ÄR AVSLØJANDE...
3. perspektiv, (alltså förmågan att återge alla akustiska händelsers positioner i alla dimensioner - potentiellt påverkas av både reflexioner, resonanser och geometrier, samt därtill av )
"UTTRYCKT A LA ØHMAN" ÄR NOG DETTA DET SAMMA SOM JAG KALLAR ATT OCKSÅ GE INSTRUMENTEN OCH MUSIKEN EN DIMENSION I RUMMET - ELLER SOM JAG SÄGER TILL STUDENTERNA M.FL. NÄR JAG FØRELÄSER: "RUMMET ÄR OCKSÅ EN DEL AV MUSIKEN" - DETTA HAR JAG FØRSØKT LØSA MED MITT EGET "SOUND-AROUND-SYSTEM.... FØR VEM ÄR GLAD FØR ETT PAR HØGTALARE SOM LÅTER BRA OM ALLT OCH HELHETS-INTRYCKET ÄNDÅ LÅTER PLATT GENOM ATT INSTRUMENTEN "LIKSOM SPELAR I OCH UR ETT HÅL I VARDERA HØGTALAR-LÅDAN"....
4. rytm, (synk, hastighet och utveckling, av alla de inspelade händelserna - kan skadas av nästan alla felbeteenden en högtalare kan uppvisa.)
TAKT, RYTM OCH DYNAMIK; SPECIELLT TRANSIENTA LJUD - FØRUTOM NATURLIGTVIS TON/MELODI ÄR JU DE "TONGIVANDE" (där fick jag allt till det...) OCH INFORMATIONS-BÄRANDE FAKTORERNA I MUSIKEN...
TAKT OCH RYTM OCH TONHØJD SKØTER SIG SIG GANSKA BRA, SJÄLVT I DE ENKLASTE SYSTEM OCH HØGTALARE.... MEN TRANSIENTERNA SOM I SIN TUR ÄR SÅ EXTREMT VIKTIGA OCH DE ALLRA MEST INFORMATIONS-BÄRANDE FØR UPPLEVELSEN AV TAKT, RYTM OCH DYNAMIK I MUSIKEN - DET TARVAR MÅNGEN TANKE OCH STOR OMSORG...
F.Ø. SÅ FØRSTÅR JAG INTE VAD SOM GØR ALL UPPRØRDHET, JAG SVARAR JU BARA I SAMMA TON SOM JAG BLIR FRÅGAD OCH TILLTALAD - VARKEN MER ELLER MINDRE...
ÄR DET EN MASSA MÄRKES-ACKVISITØRER SOM ÄR UTE PÅ FORUMET ELLER VAD ÄR DET SOM SKER....ELLER - VAFFØ' GØR DE PÅ DETTE' VISE'?
Hoppas att Øhman och Østberg, m.fl. blir glada før mitt långa svar!?
ROGER SPERRLING
sperrling@online.no
www.sperrling.no
P.S. Det skall f.ø. också bli mycket intressant att se om ungdomarna vågar anta utmaningen att spela blinda AB-tester mot mina nya horn-system...
De kan ju lyssna lite først - før då brukar det inte behøvas så mycket mer av jämførelser eller onødigt bärande nämligen...
Jag har ju haft och har en filosofi med mycket realistiska priser också - så det kan ju också tas med i beräkningen...
Men vi ska nog hinna spela och dema både med billigare singel-amping uppsättning och lite mer sofistikerad multi-amping....