Hornprincipen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 08:37

Här kommer några små frågor från mig för dig att bita i, efter en liten introduktion till dem... :wink:

Högtalare har många egenskaper (potentiella fel), och beroende på hur de är dimensionerade blir olika fel dominerande för hörintrycket, och jag ser en fara i ett alltför ensidigt fokuserande på ett fåtal egenskaper.

Man kan minimera de olinjära felen (THD, AM-dist, FM-dist, IHD...) hur mycket man vill, med det kommer inte att få felen med tonkurvan att bli ett dugg mindre, om de är orsakade av fenomen utan koppling till distorsionsmekanismerna.

Man kan fila på tonkurvan hur mycket man vill, men det hjälper inte distorsionen.

Lägre distorsion gör i sig inget gott för beteendet i tidsdomän.
Ej heller hjälper distorsionsbekämpning det minsta om det stora problemet är spridningen.

Konstigheter i spridningen som åtgärdas ökar inte det dynamiska omfånget.

Är högtalaren drabbad av intrinsisk striktion så kan man höja lavintrösklarna mycket man vill, utan att det hjälper mot lågnivå-grusandet. (Gör man det med hjälp av verkningsgradshöjande horn, så är det rent av kontraproduktivt.)

Oavsett det dynamiska omfånget är frågan om samarbete med rummet en helt annan, och det spelar ingen större roll om högtalaren samarbetar med rummet om de inte samarbetar med varandra, med stereosystemet + lyssnaren som hörande organism.

Och så vidare...

Kort sagt: Det är min uppfattning att en överblick över allt som påverkar återgivningskvaliteten är viktigt att ha, men att det är genom att hela tiden fokusera på vad som är det största felet (och inte de saker som inte utgör något större problem - för det är felen man kommer att störas av mest - i varje fall om man definierar felets storlek efter hur mycket det stör! :wink: ) som man når signifikanta förbättringar i musiktergivningshänseende. :P Att försumma några viktiga fel bara för att man satt en annan egenskap på pedistal straffar sig.

Det är i varje fall min uppfattning.

Så här kommer huvudfrågorna:

A. Vilka specifika fel (ett svar ≠ "alla") hos högtalares beteenden hur du kontemplerat?

B. Hur har du funnit att det är just dessa fel som (eller vilka av dem som) är de viktigaste att adressera?

C. Hur har du undersökt att du inte förbisett något som är viktigare, något vars negativa vikt man inser först när man blivit av med det?

Sen undrar jag ju också:

Är det något av de typiska felbeteenden som du anser är mera styvmoderligt behandlad av andra högtalartillverkare (jag vågar fråga detta eftersom du tycks vara generös med synpunkter på andras högtalare)? Du behöver inte vara specifik dock med vilka som gör vilka fel, utan det är ok om du drar alla över samma kam. Det är ju dina uppfattningar om generella tillkortakommanden jag frågar om.

Finns det något av de fel en högtalare kan ställa till med, som du menar det finns överfokusering på, det vill säga som är mindre intressant att åtgärda än vad som tycks vara den gängse uppfattningen från andra tillverkare?

Till sist undrar jag om du har något att tillägga om jag säger att det en högtalare behöver undvika att göra, är att förvränga/skada:

1. Klang, (den komplexa upplevelsen av vad man exponeras för spektralt, och som man inte upplever/sorterar som orenheter - som faktiskt påverkas av både tonkurva, spridning och distorsion)

2. dynamik, (såväl transient- som platådynamik - som kan skadas av alla olinjära tillkortakommanden, där alltså även de av olinjäriteter som orsakar t ex THD ingår, men även av klang och i synnerhet betende i tidsdomän, såsom excessiv grupplöptid.)

3. perspektiv, (alltså förmågan att återge alla akustiska händelsers positioner i alla dimensioner - potentiellt påverkas av både reflexioner, resonanser och geometrier, samt därtill av )

4. rytm, (synk, hastighet och utveckling, av alla de inspelade händelserna - kan skadas av nästan alla felbeteenden en högtalare kan uppvisa.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 11:53

Kaffekoppen skrev:Nänä Morello - lite måste väl vara nytt för mig på mötet. Jag är rysligt nyfiken som det är!

Jag har ju de facto redan mätt, lyssnat och kontemplerat och är således inte längre nyfiken på hur högtalarna presterar, men väl nyfiken på hur konstruktören tänkt opch resonerat när vederbörande yxade till frekvensgången och riktverkan. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Apropos morell-plockaren...

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-13 14:34

Først ett svar på MORELLO's inlägg ovan...
Anonym - ja, då kan man ju vara støddig....
Men -VAD har DU gjort då, som både mäter och låter så bra - bäret?
Låt oss HØRA det offentligt OCH ta gärna med det till demo- och jämførelse med AB-test på ett LTS-møte eller kommande mässor eller hit så får vi høra och se... Jag är alltid øppen før idéer och glad om någon av alla belackare också i verkligheten och før ovanlighetens skull' kanske har lyckats med en "tulipana-ros" eller perpetuum mobile!
Min erfaring är att:
1/ DET som mäter riktigt jäkla bra i många stycken -ALDRIG låter riktigt bra...
2/ Det som låter riktigt sabla bra och fartfyllt och med tryck och schwung - ALDRIG mäter helt perfekt; men ALLTID har någon speciell mät-egenskap eller data som är exceptionellt bra...
3/ Det som mäter bra eller halvbra - ALDRIG låter särskilt bra eller intressant utan är alltid nå't slags halv-messyr och halv-smørja till medley-jox musikaliskt...
4/ N.b. också - Självklara saker som Du och jag och alla hør - också små barn; jag testade tidigt detta på mina och andras... att exempelvis om man spelar på en gitarr-sträng med tummen, nageln eller ett hårt shark-fin plektrum eller med ett mynt - så hør alla enkelt skillnaden, också små barn ett eller ett par år gamla.... MEN om man med även den dyraste av vanliga mät-apparaturer før høgtalare førsøker mäta på detta - så syns eller registereras INGEN som helst av denna før ørat självklara och tydliga skillnad.... Hajar ru' - vad jag førsøker få Dig att inse!?

Och OM Du hade lyssnat bättre på mig på någon føreläsning och/eller førstått vad jag skrivit - så hade Du førstått att dessa mätningar - och de nu allom nyttjade låguppløsta digitala mätprogram i synnerhet - INTE presenterar något mer specifikt samband med VAD man HØR än vikten/om man väger høgtalaren på en våg... eller mäter storleken.
Det enda vi vet är att - før att citera Gilbert Briggs/Wharfedale-fabrikens grundare... så är det så att allra, allra oftast så är det med høgtalare som med boxare - en stor bra en slår alltid en liten en...
Kvantifiering av något slags mätning och presentation av detta i diagram och siffror, tabeller, etc - ger en falsk säkerhets-känsla som är farlig och liknar hysteri! Ffa blir många gärna alltfør "big-headed av sådana....
Så det är INTE "frekvensgången" eller polärdiagrammet - som man lyssnar till, oavsett om, eller av vem dessa är tillyxade eller tillfixade!
Det är hur naturligt ljudet klingar och hur kraftfull prestationen i en faktisk och aktuell lyssningsmiljø defacto är på och med musik och røster och annat ljud - som är avgørande....
Så låt oss enas om en mer pragmatisk modell och snacka om VERKLIGHETENS världen - siffror i all ära, men de har i vart fall då de är løst uppmätta av amatører och obetänksamma ingenjør en mycket DÅLIG koppling till vad vi hør i mer än 99.9% av fallen...
Så låt oss återgå till AB-tester dubbel-blint och røsta med ørat...
Vad gäller frekvens-kurvor och tonbalans - så har jag varit ultra-pragmatisk där - alla mina høgtalare är ju tänkta før att kunna multi-ampas.... och därigenom enkelt mera "fas-fels-fritt" och väl kunna anpassas till placering och rum och musiktyp, inspelning, etc...
OCH vad gäller polärdiagram/riktningsegenskaperna - har jag anpassat och valt dessa efter olika typer av høgtalare som jag gjort och gør (just nu øver 100 olika modeller och typer; se www.sperrling.no) och anpassat før olika rum och akustiska miljøer och musik-typer och smak och krav både ljud-mässigt och estetiskt, och lyssnar-vänlighet, etc.
Kort sammanfattat kan man säga att jag gør/gjort RIKTADE høgtalare med GOD SPRIDNING - eftersom de flesta blir gladast och har mest nytta av høgtalare som INTE är så känsliga før rum och placering som de allra flesta "spridnings-glada" høgtalare är...
Men DP-serien var dock mera gjord och tänkt før respektive ett mer begränsat nyttjande i en eller ett par varianter av rymdvinkel; steradianer - alltså i hørn.... på golv vid vägg.... fritt på golv.... eller fritt hängande i luften/rymden! Nu gørs den ju i moduler... se web'n!
Rekommenderar Dig mer lyssnande och lite førsiktigare extrapoleringar utifrån vad "mät-nissar" av olika slag med olika teoretiska vanføreställningar och experiment finner på - OCH ffa en tripp hit før att se och høra mina 200 olika nya apparater; se vidare web-sidan!
Visste Du f.ø. inte att man med hundra olika mät-utrustningar i 100 olika rum eller miljøer, så får man 10.000 olika mät-resultat!?

Näste man till rakning tack!

Roger Sperrling
www.sperrling.no

P.S. Hädanefter svarar jag INTE på anonyma angrepp eller frågor! Jag vill veta VEM och till vilket forum jag svarar och pratar/skriver! Jmfr att jag och Øhman m.fl. ju står fram MED vår identitet.... Alltså namn, adress och telefon-nr och mail-adress => svar - annars inte!
Många tycks tydligen inte vilja exponera sig før andras och kompisarnas avsløjande blickar och frågor om vad de mera sanningsenligt har och styr med - och varfør!?[/img]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Apropos morell-plockaren...

Inläggav Rydberg » 2007-11-13 14:42

sperrling skrev:Først ett svar på MORELLO's inlägg ovan...

Hemskt vad aggresiv du verkar vara, coola ner ett par hekto vetja :)

De flesta som varit på detta forum vet mycket väl vem Morello är, det kan ju dock finnas anledningar till att man inte skyltar med sitt namn. Det är ju upp till var och en anser jag.

Hur som helst, jag lyssnade på Morellos anläggning för nått år sedan som innehöll egenhändigt konstruerade högtalare, försteg, slutsteg och skivspelare (d/a och drive var köpegrejor). Det är en av de bästa anläggningar jag lyssnat på till dags datum och även om jag inte lyssnat på allt därute har man ändå betat av en del.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 15:27

Tror även att den tolkning av Morellos ord "yxade till" var lika olycklig som hans val av det.

Jag vet i och för sig inte var Morello menade med att välja just det ordet, men jag kan
tänka mig att det lika väl kan ersättas av "dimensionerade" eller "valde", om man vill
betakta Morellos frågeställning på ett sätt som genererar ett mindre affekterat svar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det är förhållnadevis lätt att med mätapparatur se spektrala skillnaderna av att använda olika plektrum, men om man därtil spelar olika med dem, så blir det avsevärt mycket svårare att skilja mellan vad som är vad.

En annan intressant parallell är vår förmåga att till och med via mobiltelefonsystemet både skilja och snabbt identifiera olika röster. Sådant är svårare att mäta.

Man kan nog dock sammanfattningsvis säga att det är generellt lättare att mäta återgivningsdeformationer av olika slag, än att entydigt indentifiera alla karaktärerna från ett ursprungsljud. Generation är mera komplicerat än transmission helt enkelt. Och tur är väl det, för det är ju återgivningsapparaternas egenskaper som vi kan behöva kartlägga och förstå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 15:46

Sök efter "Morello-högtalare" i arkiven så hittar du något som vida överglänser dina horn både med avseende på dynamiskt omfång, distorsion och klang.

Ska jag redovisa mätningar på dina horn?
Apropå "lågupplösta mätsystem" som du raljerar om - man behöver inte speciellt högupplösta mätsystem för att konstatera att något gått väldigt fel under konstruktionsfasen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 15:50

Du inkluderar dynamiskt omfång?

Jag tror att du kommer att bli varse på LTS-mötet, att
Sperrling-hornen kan spela rätt så starkt - oavsett vad
du tycker om dem för övrigt...

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 15:55

8O
sperrling skrev:Och OM Du hade lyssnat bättre på mig på någon føreläsning och/eller førstått vad jag skrivit - så hade Du førstått att dessa mätningar - och de nu allom nyttjade låguppløsta digitala mätprogram i synnerhet - INTE presenterar något mer specifikt samband med VAD man HØR än vikten/om man väger høgtalaren på en våg... eller mäter storleken.

8O
sperrling skrev:- siffror i all ära, men de har i vart fall då de är løst uppmätta av amatører och obetänksamma ingenjør en mycket DÅLIG koppling till vad vi hør i mer än 99.9% av fallen...

8O

sperrling skrev:Näste man till rakning tack!

8O

Ja, det där gick ju bra. Lite tips:

1. Uppför dig som folk. Mig veterligen har Morello endast ställt frågor. Än. Det verkar som om du redan på förhand vet att det han skulle ha att säga är negativt. Hur du vet det kan man undra i sitt stilla sinne.

2. Morello är välkänd på forumet och inom LTS och inte alls särskilt anonym. Möjligtvis för dig som inte har varit här så länge. Om du vill veta vad han heter kan du ju PM:a honom. Om du inte vet vem han är vet du ju heller inte om han är stöddig eller om han faktiskt kan det här bättre än du kan. Är du inte bekväm med anonymitet så är det nog inte mycket mer att göra än att lägga ned det här med Internet för din del. Din fixering vid identitet antyder dock att du är mindre intresserad av saklig argumention än av personangepp vilket du också visat utmärkta prov på i dina inlägg genom din öppet nedlåtande attityd*. Att du har konstruerat högtalare i hela livet gör dig kanske intressant som person men de gör föga för dina argument - de måste stå på egna ben om det skall vara något bevänt med dem.

3. Tomma tunnor skramlar mest.

4. Efter hybris kommer nemesis.

/D

*) Vilket måhända inte är värre än en väl dold nedlåtande attityd...

EDIT: Morello han visst ge svar på tal medans jag skrev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 16:10

Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början
med sitt förstainlägg avsåg säga just det som svaret på tal innehåller?
Isåfall kan man ju uppleva att Sperrlings replik - givet att han direkt
från början förstod vad Morello tänkte komma till, är lättare att förstå.

Tänk er att Morellos svar på tal hade kommit först.

Men jag försvarar förstås ingenting, utan nöjer mig med att konstatera
att de nog har olika uppfattningar om en del saker. Och att minst en av
dem vill klaga på den andra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-13 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:12

Sperrling skrev:Rekommenderar Dig mer lyssnande och lite førsiktigare extrapoleringar utifrån vad "mät-nissar" av olika slag med olika teoretiska vanføreställningar och experiment finner på - OCH ffa en tripp hit før att se och høra mina 200 olika nya apparater; se vidare web-sidan!
Visste Du f.ø. inte att man med hundra olika mät-utrustningar i 100 olika rum eller miljøer, så får man 10.000 olika mät-resultat!?

Näste man till rakning tack!

Jag saknar kommentar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:15

IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början

Vh, iö

Det tycker jag var onödigt spekulativt.
Mitt första inlägg gav utrymme för en sansad diskussion, men Sperrling valde att kliva ner i någon typ av pseudovetenskaplig sandlåda.

Dahlkvist belyser detta mycket bra.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 16:17

Ja, alltså, förutfattade meningar blir aldrig bra. Men det är hellre aldrig bra att raljera över någon annans upplevda brist - hur stöddig han än verkar vara.

Nåväl Morello, tar du dig an utmaningen? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:23

Vilken utmaning?

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 16:28

Bild
är inte det ingvars hyllor i bakgrunden på denna bild från sperrlings hemsida?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 16:40

Morello skrev:
IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början

Vh, iö

Det tycker jag var onödigt spekulativt.

Isåfall ber jag om ursäkt för det. :oops:

Det var inte min mening att hoppa på dig. Förlåt.

Allt jag ville säga var att konflikten i det här fallet kändes undviklig
redan från början. Jag tyckte det kändes som om du ville ha den.
Och därför tänkte jag - det kanske Sperrling kände också?

(Även om vi båda hade fel alltså.)

Jag säger alltså inte att jag hade rätt i mitt intryck, men när du svarade
Sperrling med hjälp av sådana där jämförelser, så kändes det nästan
mera som om jag hade haft det. Och därför verkade det även som om
du bekräftade att hans tolkning av att det du skrev varit nedlåtande,
varit korrekt.

Mitt första inlägg gav utrymme för en sansad diskussion, men Sperrling valde att kliva ner i någon typ av pseudovetenskaplig sandlåda.

Dahlkvist belyser detta mycket bra.

Jo, men han skriver även till Sperrling:

Din fixering vid identitet antyder dock att du är mindre intresserad av saklig argumention än av personangepp vilket du också visat utmärkta prov på i dina inlägg genom din öppet nedlåtande attityd*.

*) Vilket måhända inte är värre än en väl dold nedlåtande attityd...

Jag har ingen aning om vad någon av er menat eller avsett, men jag
tycker det är trist att det uppstår bråk, och jag menar att det kommer
att finnas goda mjligheter för alla att bilda sig uppfattningar om vad de
tycker om Sperrling-hornen på LTS-mötet.

Vad jag vill säga är att jag tycker bandet borde spolas tillbaka, så den
där sansade debatten får en chans! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 16:45

[/quote]1000 W Sub-bas-førstärkare………………………………………………………. 6740:-[/quote]
det där var ju något intresant en billig stark f

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 16:55

Vad är detta? Ett parallellt universum? IÖ gjuter olja på vågorna?! 8O :D
Kaffekoppen - du kan logga ut. :D

/D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-13 17:32

:D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 17:50

Sperrling,

din attityd imponerar inte ett dugg.

Mycket tråkigt med en person som kommer in och gapar, skrävlar och tar plats som du gör. Du visar ju uppenbar brist på teknisk kompetens men slår dig för bröstet och berättar hur bra och speciell du är med dina alster. Du svarade inge vidare på mina frågor utan glider mest runt med mera ordbajseri.

Ska bemöta sakfrågorna mer detaljerat snart när jag får tid.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 17:56

Morello skrev:Vilken utmaning?

:)

Låt oss HØRA det offentligt OCH ta gärna med det till demo- och jämførelse med AB-test på ett LTS-møte eller kommande mässor eller hit så får vi høra och se...

Låter väl som en trevlig övning ;)

Sperrling påpekar i samma inlägg att det bara skulle glädja honom om någon gjort något riktigt bra.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-13 18:01

Herre jösses. Det här är inte min diskussion, men vad ska jag göra?! :lol:

Att se överstemedlare Kaffekoppen och praktikantmedlare Ingvar försöka tolka "när vederbörande yxade till frekvensgången" på ett neutralt eller positivt sätt...

Jag tolkar situationen mer som att Sperrling lät väldigt högt och länge, och Morello sparkade honom på pungen.

Jag hoppas att tillfället utnyttjas för allas bästa efter metadiskussionen, för det är iallafall roligt med så mycket energi. :D

P.S. Jag uppskattar ofta din medlarefunktion, Kaffekoppen. Jag brukar hantera ångest/konflikt genom att fly. Sperrling gissar jag kör med en tredje variant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 18:21

Ronnie skrev:Att se överstemedlare Kaffekoppen och praktikantmedlare Ingvar försöka tolka "när vederbörande yxade till frekvensgången" på ett neutralt eller positivt sätt...

.....

P.S. Jag uppskattar ofta din medlarefunktion, Kaffekoppen. Jag brukar hantera ångest/konflikt genom att fly. Sperrling gissar jag kör med en tredje variant.

Tackar..

...men jag måste bara kommentera att jag inte kommenterat den "tillyxade fredkvensgången", mer än att det visst skulle vara kul att se deras alster tillsammans då de både har samma målsättning, men skillda tillvägagångssätt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-13 18:27

Det har du rätt i, Kopp. My bad, som vi säger i ghettot.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Hornprincipen, trätsjuka ynglingar och diverse frågor......

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-13 18:30

Svar till Øhman, Østberg, m.fl. och + till de som skriver direkt till mig och MED øppen identitet:

Jag tycker att det är skitkul med uppkäftiga ungdomar som prøvar sig...
Låt dom käfta på - tids nog blir de också kloka och mer eftertänksamma innan de skriver eller sladdrar iväg sina haranger...
Men gammal är äldst - jag tar detta med ro....
Men jag må tillstå att jag ändå fortsatt reagerar på andras førsøk att påstå saker om något som de egentligen inte vet något om alls...
MINA nya horn-system med trekantigt mellanregister-horn, direct-drive tweeters och super-tweeters och långslagiga høgeffekt-høgtalare i bashornen KAN nämligen inte "bäret" varken ha hørt, sett eller mätt på alls.... dito inte några av mina andra ny-utvecklade førstärkar-apparater och høgtalare, kablar, DIY-delar,etc
Så välkomna till LTS-møte, hit eller till en kommande utställning eller mässa där vi demar dom i verkligheten - men n.b. varken "bäret" eller någon annan førsøker jag tvinga att tycka om varken mig eller mina stereo-apparater och høgtalare, etc...
Jag är så glad och nøjd ändå, med att ha så många vänner och musik-älskare och musiker och kompositører, m.fl - som är nøjda med mina "mer konstnärligt och intuitivt gjorda och mera musikaliska musik-apparater, etc och inte minst det enorma tryck de kan prestera med fortsatt rent och klart ljud... " som de brukar uttrycka sig...!

ØVER TILL SVAR TILL Ingvar's frågor som jag lägger in i texten hans nedan; se SVAR: XXXXXXX.... MED VERSALER...

Skrivet: 2007-11-13 06:37 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Här kommer några små frågor från mig för dig att bita i, efter en liten introduktion till dem...

TACK-O-TACK!

Högtalare har många egenskaper (potentiella fel), och beroende på hur de är dimensionerade blir olika fel dominerande för hörintrycket, och jag ser en fara i ett alltför ensidigt fokuserande på ett fåtal egenskaper.

KAN SÅ VARA....

Man kan minimera de olinjära felen (THD, AM-dist, FM-dist, IHD...) hur mycket man vill, med det kommer inte att få felen med tonkurvan att bli ett dugg mindre, om de är orsakade av fenomen utan koppling till distorsionsmekanismerna.

DET SKREV JAG JU; EN HØGTALARE SOM MÄTER DÅLIGT ØVER LAG I FLERA PARAMETRAR LÅTER ALDRIG ELLER SÄLLAN BRA

Man kan fila på tonkurvan hur mycket man vill, men det hjälper inte distorsionen.

MEN TVÄRTOM KAN HJÄLPA... DÄR ÄR MITT POÄNG!
DU MENAR OCKSÅ TVÅ OLIKA SAKER..... FREKVENSKURVAN BLIR ALDRIG BRA MED MÅNGA OLINJARITETER I SYSTEMET.... MEN - KAN SKJYLAS ØVER MED "LÅGUPPLØSNINGSMÄTNINGAR" ØVER 1/3 DELS OKTAV.... DESSA MÄTNINGAR FRISERAS OCKSÅ, SÅ DE SKALL SE "FINNA" UT...
SJÄLVA TON-BALANSEN ÄR EN ANNA SAK.... DET LØSER JAGMEST OCH BÄST MED ATT HA MULTI-AMPING OCH DEN NYA ALTA 17 KONTROLL-ENHETEN...

Lägre distorsion gör i sig inget gott för beteendet i tidsdomän.
Ej heller hjälper distorsionsbekämpning det minsta om det stora problemet är spridningen.

Konstigheter i spridningen som åtgärdas ökar inte det dynamiska omfånget.

Är högtalaren drabbad av intrinsisk striktion så kan man höja lavintrösklarna mycket man vill, utan att det hjälper mot lågnivå-grusandet. (Gör man det med hjälp av verkningsgradshöjande horn, så är det rent av kontraproduktivt.)

Oavsett det dynamiska omfånget är frågan om samarbete med rummet en helt annan, och det spelar ingen större roll om högtalaren samarbetar med rummet om de inte samarbetar med varandra, med stereosystemet + lyssnaren som hörande organism.

Och så vidare...

EN SABLA BLANDNING AV SAKER DÄR - MEN I PRINCIP TROR JAG DU SÄGER VAD JAG SÄGER MEN MED ANDRA ORD...
MEN JAG HAR DÄREMOT ALDRIG I NÅGON REELL SITUATION SETT/MÄRKT ATT HORN SKULLE VARA "KONTRA-PRODUKTIVT" - DE SÄNKER I PRINCIP ALLTID DISTORSIONEN MED EN ELLER TVÅ TIO-POTENSER; DÅ EFTER HUR JAG GØR MINA HORN.... JAG VÅGAR INTE ENS TÄNKA PÅ ANDRAS SKRAMLIGA TRATTAR!

Kort sagt: Det är min uppfattning att en överblick över allt som påverkar återgivningskvaliteten är viktigt att ha, men att det är genom att hela tiden fokusera på vad som är det största felet (och inte de saker som inte utgör något större problem - för det är felen man kommer att störas av mest - i varje fall om man definierar felets storlek efter hur mycket det stör! ) som man når signifikanta förbättringar i musiktergivningshänseende. Att försumma några viktiga fel bara för att man satt en annan egenskap på pedistal straffar sig.

Det är i varje fall min uppfattning.

FØR ATT AVSLUTA MINA KOMMENTARER TILL KOMMENTARERNA DINA; SÅ HAR JAG BARA "MILT" FØRSØKT PÅPEKA ATT MIN VÄG TILL VÄLLJUDET HAR VARIT GENOM ATT FØRBÄTTRA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA OCH GENOM ATT FØRBÄTTRA TRANSIENT-ÅTERGIVNINGEN....
DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG...

Så här kommer huvudfrågorna:

A. Vilka specifika fel (ett svar ≠ "alla") hos högtalares beteenden hur du kontemplerat?

FFA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA, FØLJDAKTLIGEN OCH I PARITET MED OVANSTÅENDE RESONEMANG....

B. Hur har du funnit att det är just dessa fel som (eller vilka av dem som) är de viktigaste att adressera?

1000-TALS TIMMARS FORSKNING, LYSSNANDE OCH EXPERIMENTERANDE OCH FILOSOFERANDE OCH KONTROLL-MÄTANDE SÅ ATT JAG INTE LURAR MIG SJÄLV... TES, ANTI-TES - SYNTES.... VARIERA TESTA-LYSSNA-KONTROLLERA I TUSENTALS VARV... + LYSSNAT PÅ VAD MINA KUNDER OCH MUSIKER OCH HIFI-SUPER-AMATØRER SÄGER...

C. Hur har du undersökt att du inte förbisett något som är viktigare, något vars negativa vikt man inser först när man blivit av med det?

JA - SE KONTROLL-STEGET OVAN.... SKULLE JU VILJA HA SUPERLEDARE OCH KUNNA UPPHÄVA FYSIKENS LAGAR, MEN DET ÄR JU LITE SVÅRARE ÄN ATT FØRSØKA GØRA DET BÄSTA SOM GÅR I LAG MED FYSIKENS LAGAR...

Sen undrar jag ju också:

Är det något av de typiska felbeteenden som du anser är mera styvmoderligt behandlad av andra högtalartillverkare (jag vågar fråga detta eftersom du tycks vara generös med synpunkter på andras högtalare)? Du behöver inte vara specifik dock med vilka som gör vilka fel, utan det är ok om du drar alla över samma kam. Det är ju dina uppfattningar om generella tillkortakommanden jag frågar om.

DYNAMISKA EGENSKAPER, TRANSIENT-ÅTERGIVNING, AM-DISTORSION...
OCH MER GENERELLT; ETT FØRAKT FØR KUNDEN SOM SKALL LEVA MED DERAS KOMPRIMERANDE JOX...

Finns det något av de fel en högtalare kan ställa till med, som du menar det finns överfokusering på, det vill säga som är mindre intressant att åtgärda än vad som tycks vara den gängse uppfattningen från andra tillverkare?

"LJUDTRYCKS-FREKVENS-GÅNGEN PÅ AXELN I ETT ONATURLIGT LJUD-RUM.... OCH LJUD-ENERGI-MÄTNINGAR , A LA KARLSSON M.FL. BLIR JU LIKA FEL FAST TVÄRTOM... JAG HAR VALT EN KOMPROMISS AV DESSA TVÅ SOM TILLFRED-STÄLLER ØRAT ISTÄLLET. oCH KØR SOM SAGT MEDMULTI-AMPING - SÅ ATT MAN KAN STÄLLA EFTER MUSIK (STUDIO-INSPELNINGAR....) RUM, PLACERING. SMAK O.S.V.

Till sist undrar jag om du har något att tillägga om jag säger att det en högtalare behöver undvika att göra, är att förvränga/skada:

NÄSTAN SOM HIPPOKRATES LÄKAR-ED, EN BERØRINGS-PUNKT TILL I MINA YRKES-VAL JU...

1. Klang, (den komplexa upplevelsen av vad man exponeras för spektralt, och som man inte upplever/sorterar som orenheter - som faktiskt påverkas av både tonkurva, spridning och distorsion)

JA, DET ÄR LIKSOM DET JAG MENAR MED ATT MAN MÅ TA HÄNSYN OCKSÅ TILL "ENERGI-FREKVENS-GÅNGEN"

2. dynamik, (såväl transient- som platådynamik - som kan skadas av alla olinjära tillkortakommanden, där alltså även de av olinjäriteter som orsakar t ex THD ingår, men även av klang och i synnerhet betende i tidsdomän, såsom excessiv grupplöptid.)

MÅNGA FAKTORER SOM STYR DETTA - DE VIKTIGASTE INTE RIKTIGT BARA DE DU NÄMNER.... JAG HAR LEKT MED ATT GØRA FOURIER-ANALYS PÅ FYRKANTVÅG MED VARIERNDE FREKVENS - DET KAN SÄGA DEN SOM FØRSTÅR DETTA MYCKET OCH AVSLØJANDE SAKER... FØRUTOM ALTSÅ NATURLIGTVIS TONE-BURST, STEG OCH IMPULS-SIGNALER AV ANDRA SLAG + VATTENFALLS-DIAGRAM ÄR AVSLØJANDE...

3. perspektiv, (alltså förmågan att återge alla akustiska händelsers positioner i alla dimensioner - potentiellt påverkas av både reflexioner, resonanser och geometrier, samt därtill av )

"UTTRYCKT A LA ØHMAN" ÄR NOG DETTA DET SAMMA SOM JAG KALLAR ATT OCKSÅ GE INSTRUMENTEN OCH MUSIKEN EN DIMENSION I RUMMET - ELLER SOM JAG SÄGER TILL STUDENTERNA M.FL. NÄR JAG FØRELÄSER: "RUMMET ÄR OCKSÅ EN DEL AV MUSIKEN" - DETTA HAR JAG FØRSØKT LØSA MED MITT EGET "SOUND-AROUND-SYSTEM.... FØR VEM ÄR GLAD FØR ETT PAR HØGTALARE SOM LÅTER BRA OM ALLT OCH HELHETS-INTRYCKET ÄNDÅ LÅTER PLATT GENOM ATT INSTRUMENTEN "LIKSOM SPELAR I OCH UR ETT HÅL I VARDERA HØGTALAR-LÅDAN"....

4. rytm, (synk, hastighet och utveckling, av alla de inspelade händelserna - kan skadas av nästan alla felbeteenden en högtalare kan uppvisa.)

TAKT, RYTM OCH DYNAMIK; SPECIELLT TRANSIENTA LJUD - FØRUTOM NATURLIGTVIS TON/MELODI ÄR JU DE "TONGIVANDE" (där fick jag allt till det...) OCH INFORMATIONS-BÄRANDE FAKTORERNA I MUSIKEN...

TAKT OCH RYTM OCH TONHØJD SKØTER SIG SIG GANSKA BRA, SJÄLVT I DE ENKLASTE SYSTEM OCH HØGTALARE.... MEN TRANSIENTERNA SOM I SIN TUR ÄR SÅ EXTREMT VIKTIGA OCH DE ALLRA MEST INFORMATIONS-BÄRANDE FØR UPPLEVELSEN AV TAKT, RYTM OCH DYNAMIK I MUSIKEN - DET TARVAR MÅNGEN TANKE OCH STOR OMSORG...

F.Ø. SÅ FØRSTÅR JAG INTE VAD SOM GØR ALL UPPRØRDHET, JAG SVARAR JU BARA I SAMMA TON SOM JAG BLIR FRÅGAD OCH TILLTALAD - VARKEN MER ELLER MINDRE...
ÄR DET EN MASSA MÄRKES-ACKVISITØRER SOM ÄR UTE PÅ FORUMET ELLER VAD ÄR DET SOM SKER....ELLER - VAFFØ' GØR DE PÅ DETTE' VISE'?

Hoppas att Øhman och Østberg, m.fl. blir glada før mitt långa svar!?

ROGER SPERRLING
sperrling@online.no
www.sperrling.no

P.S. Det skall f.ø. också bli mycket intressant att se om ungdomarna vågar anta utmaningen att spela blinda AB-tester mot mina nya horn-system...
De kan ju lyssna lite først - før då brukar det inte behøvas så mycket mer av jämførelser eller onødigt bärande nämligen...
Jag har ju haft och har en filosofi med mycket realistiska priser också - så det kan ju också tas med i beräkningen...
Men vi ska nog hinna spela och dema både med billigare singel-amping uppsättning och lite mer sofistikerad multi-amping....

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 18:54

morello kan vi få se mätningarna tack
även om nu inte M har mätt på den senaste kreationen så har väl konstruktionerna någon sammhörighet
med sperrlings erfarenhet borde det bli så

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 19:03

Hej Sperrling,

Alexander Kotka heter jag, varit med och startat detta forum och är registrator i LTS (hoppas du känner att det gör mig tillräckligt öppen med min identitet :) ) Du ligger bakom ett av mina allra första hifiminnen. När du hade demo på gamla Norra Real för ca 15år sedan. Så jag ser fram emot LTS-mötet :)

Jag förstår inte din liknelse med bilar:

DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG..
Allt är ju en fråga om kompromisser, tex så är ju däcken på bilen som i första exemplet är bäst lämpade för dåligt väder inte alls bäst för torr rak motorväg. En styv fjädring är idealt för snabba kurvor men inte så bekvämt vid lugn motorvägskörning osv.
På samma sätt är hornsystemet en kompromiss där man offrar något för att vinna något annat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-11-13 19:06

Det är iaf väldigt positivt att Roger* Sperrling välkomnar BT. Hoppas ngn nappar.

*ja, han har ett förnamn också.
**Jag är inte anonym. Efternamn tillhandahålles via PM.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 20:51

Sperrling,

Verkar som Du vet bäst; så jag undrar HUR har DU undersøkt att det INTE är AM-disten pga av modulation av magnetfältet i høgtalarna som är en av de allra størsta bovarna i dynamik-utslätnings-dramat då...???

"Du vet bäst".. vad är det för ton att bemöta med? Jag välkomnade dig med en smiley ( :) ) och ställde några enkla tekniska frågor efter dina uttalanden. Vad tror du de fleta har för syfte med sin närvaro på ett forum om inte diskutera, lära och lära ut? Jo de e klart skrika högt, skapa rabalder om man har ett varumärke... PR!!

Jag nämnde Klippel, vet du vem det är? Det jag studerat på nätet och i böcker tyder inte på att modulation av fältstyrkan i magnetgapet är den primära orsaken till begränsad dynamik (alltså kompression) i typiska dynamiska högtalarelement.

Svar på din fråga i stycket; jag har gjort vissa mätningar på olika element som pekar på att termisk kompression är ett stort problem.. förmodligen det största när det gäller dynamisk kompression vid korta konutslag.

Ett av sätten før mig att undersøka saken var att jag - som är en så gammal gubbe att jag var med på den tid det fanns elektrodynamiska høgtalare - så kunde man då enkelt genom att variera magnetiserings-strømmen ju få olika magnet-fält OCH sedan titta på vad som hände med steg- och impuls-signaler, puls-tåg, tone-burst, efter-ringning, amplitud-linearitet, etc....
Jag skrev också lite granna om att fyrkantvåg med varierande frekvens och amplitud som man bl.a. gør Fourier-analys på - är heller ingen dålig metod...

Detta ger inga svar på frågor. Du ger ingen förklaring alls. Det du skriver får mig att tro att du sett förändrade Q värden till följd av varierad magnetflöde i gapet och dragit fel slutsatser av det.

AM-dist pga termiska orsaker är näst intill førsumbart; med musik med stor dynamik, høg Krest-faktor och kortvariga transienter - är nog detta begripligt før de flesta!?
Du får nog i.ø. førklara Dig lite bättre - det dunkelt sagda.... andra forum-läsare kanske vill førstå vad Du egentligen menar!?

Helt fel. Just med högdynamisk musik är den termiska kompressionen ett stort problem, detta måste du väl ändå förstå som är en sån hejare och meckat högtalare så många år?

Vad gäller mitt sätt att skriva så är du den förste att anmärka på det. Jag är säker på att samtliga med erfoderlig teknisk kompetens förstår exakt vad jag skrivit i tråden tidigare. Du bör dock anstränga dig något själv då din text lämnar mycket att önska.. kasta sten i glashus vettu!

Och Du - ALLA vanliga høgtalare mäter skyhøga harmoniska dist-nivåer (HD som Du skriver...) och Intermodulationsdistorsions-nivåer (IMD som Du skriver) - så detta blubb blir ju bara hypoteser....

Nej absolut inte. Mina mäter under 0.1%THD över större delen av audiospektrat vid 90dB/1m. Du kanske haft problem att sålla agnarna från vetet?

Är det nån som blubbar här så är det du.

Att upprepa att denna AM-distorsion beror på diverse mekaniska och elektro-magnetiska parametrar och egenskaper - blir det heller inga barn gjorda av...

Vad är det för snack? Du menar att Wolfgan Klippel, en av världens ledande auktoriteter (+ de flesta andra) på området är ute och cyklar?
Är du medveten om att den fluxmodulation som du ser som huvudorsak till kompression är ett elektromagnetisk fenomen? Saken är den att fluxmodulation ger HD och IMD. Är de värdena rimligt låga och högtalaren ändå komprimerar säg 3dB... vart ska vi då leta efter orsaken? ;)

Vad som mera är ett kallt faktum, är att inga vanliga høgtalare førutom mina nya serier heller är konstruerade så att de har maximalt lika steg-svar før den negativa och positiva delen av en signal-puls.... detta sker hos alla vanliga burk-høgtalare eftersom talspolen kommer utanfør center-polen när den slår framåt; induktansen sjunker m.m.... och när den slår inåt - så blir det tvärtom... Med en rejäl førlängning av center-polstycket framåt så kurerar man mycket av detta elände!

Du menar som Seas Excel serie och Peerles Exclusive serie? ;)

Luftkompressionen, i vart fall i alla lådor med en rimligt stor volym (øver 5 x tumstorleken i liter) har i verkligheten inte heller så stor inverkan på AM-disten - luften är ju jäkligt lätt och i allra høgsta grad komprimer- och uttunnings-bar...

Och olinjär..

Dito før upphängningens effekter inom de normala gränser som sätts av effekt-tålighet vs frekvens och av att talspolen är kvar i någon tillräcklig mån i magnet-gapet....

Jaha ja. Då tycker jag du ringer Klippel och berättar för honom att han måste revidera sitt arbete. Vad har du för mätningar eller artiklar som styrker det du hävdar? Har du studerat BlX samt KmsX samt hur dessa kurvor ser ut på typiska element? Jag har det och det ger mig en helt annan uppfattning än den du presenterar.

Jag märker nu att vi gør ett tankefel också - vi snackar som om det bara gäller bas-høgtalare.... det ter sig lite annorlunda med førklaringarna, men sker i omfattande grad i mellan-register och diskanter också...märk - med ännu mindre talspolar och polstycken, m.m. ju...

Inte vi, du!

Jag vidhåller och hävdar alltså att den svårdrivna typen av bullerbas-høgtalare är mest utsatt før AM-distorsion - før det var det som var min tes från førsta raderna jag skrev før att førsøka få mera fokus på rätt saker - istället før tvärtom, som det är idag.... på diverse "glitter" och pianolack!

Vad har bullerbas med olinjär distortion att göra? Bullerbas (om jag tolkar dig rätt i detta) handlar om frekvensgång och egenskaper i tiden.

Bashögtalare har merparten av sin olinjära distortion (HD + IMD) från olinjär Bl kurva samt Kms (är det samma som Cms?, nåväl, olinjär upphängning iaf.). Om du kan presentera vetenskapligt material som omkullkastar detta så är jag idel öra.

Vi kan ta upp detta med AM-dist'en i olika typer av och mer eller mindre svårdrivna diskanter och mellan-registerhøgtalare mera i detalj i en senare och fortsatt debatt och diskussion på detta forum - jag har inget att dølja... Jag tycker bara att det är kul om alla dessa "kejsarens nya kläder høgtalare", > 99.9% alltså, blir avsløjade..... Det enda de har haft att komma med är ju en massa basbuller som skall ge kamoflage till hur eländigt det står till på alla andra fronter...

Jag vet inte vilka "vanliga" högtalare du haft oturen att lyssna till men jag har hört många som har väldigt artikulerad bas. Både basreflex, slutna lådor och dipoler.

Kejsarens nya kläder.. ja det var ju ett kul uttryck, speciellt från dig! :lol:

Kan vi inte också ta och snacka lite mer om hur dåliga alla kommersiella høgtalare OCH Hi-End burkarna är och ser ut på tone-burst signaler och vattenfalls-diagram istället - det är ju därfør ingen presenterar dylika.....

Alla?? Jisses vad du generaliserar. Många magasin visar CSD på högtalare i test. Varför visar du inte vad DINA presterar avseende detta?

Det är med detta som det är med presentation av hur en 10 kHz fyrkantvåg ser ut hos en førstärkare med en kapacativ last på någon uF parallellt med en resistiv om t.ex. 4 eller 8 Ohm kopplad på utgången alltså - ingen presenterar detta - før det ser så djäkla eländigt ut och ringer som bara den och indikerar grav instabilitet!

Förstår inte var du får allt ifrån. Menar du att du är den enda som behärskar tekniken bakom konstruktion av en stabil förstärkare?

Fan jag ska koppla upp mitt scope till mina steg.. :)

Det grundläggande arbete och det jag avsløjade, redan på 60- och 70-talet - har tydligen fortsatt inte alls blivit førstått eller gått in i medvetandet på HiFi-branschens aktører ännu!?

Nä.. du e bäst! Du e unik!! :lol:

Mera frågor tack!

Känns som du har fullt upp ett tag att svara på dom du redan fått.

Mera svar tack! :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 22:48

jag tycker det är intresant att när någon kommer med fakta som argument att han bemöts med
ålder och erfarenhet som motargument :?
"hörrudu du ska inte tro du vet nåt din ungtupp"
snart kommer väl en titel att slängas in i debatten :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-11-13 22:53

Piotr, tro det eller ej men du får leta länge innan du hittar ett element som distar lägre än t.ex Excel W22 i spannet 100-1200Hz.
Jag vet ett par element men de växer inte på träd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum