Mini-diy-träff

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Mini-diy-träff

Inläggav norman » 2007-11-14 11:29

Hej, tänkte att det kan vara dax för en liten diy-träff! Vore kul om ni plockar med er något intressant bygge. Träffen blir i min lägenhet så det finns inte sådär jättemycket plats....

Skicka ett PM om ni vill komma.

Diskussion om vad man kan hitta på kan man ta i tråden!

Tid: nu på lördag eftermiddag (17:e)
Plats: Kista (ni får adress med pm)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Mini-diy-träff

Inläggav soundbrigade » 2007-11-14 17:30

norman skrev:Plats: Kista (ni får adress med pm)

Låter som ett möte för skendöda .... hade varit roligt att komma, men för långt bort. Borde planera för Stockholmsvisit. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Mini-diy-träff

Inläggav Frodrak » 2007-11-14 21:33

soundbrigade skrev:Låter som ett möte för skendöda ....
:lol: :lol: :lol:
Du e för jäkla kul, soundbrigade!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-14 21:43

Kista - ett nytt sätt att bo (så marknadsfördes området när det var nytt 1979...)

Jobbar runt hörnet, men är inte hemma i helgen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-14 22:49

Kanon att alla dessa träffar kommer till stånd och folk får träffas, visa sina prylar DIY/helfabrikat och diskutera HiFi och njuta en öl och lite käk tillsammans.
Med eller utan kista. :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-14 23:09

soundbrigade skrev:Kanon att alla dessa träffar kommer till stånd och folk får träffas, visa sina prylar DIY/helfabrikat och diskutera HiFi och njuta en öl och lite käk tillsammans.
Med eller utan kista. :D

Får väl se om någon vågar sig ut till förorten... :wink:

Du är välkommen om du är på besök i sthlm!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-15 01:18

Skulle superhjärna komma! Men är osäker på om jag kan/har tid.. Det är dumt med skola - den tar inte slut efter 40h/vecka liksom...

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 08:41

Skulle superdupergärna vilja komma.... kan man titta förbi relativt tidigt?

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-11-15 14:52

Jag är lite sugen, har tänkt att lägga sista handen på mitt första DIY-projekt ikväll faktiskt, lite ytbehandling med sprayfärg & klarlack så ska dom vara ganska färdiga att spela..

Det kanske hade varit kul att få nån annans intryck av dom.
Eller kanske nån mätkunnig människas tjänster, har inte haft möjlighet till annat än fulmätningar med clas olsson mic inomhus.. :oops:

Fast fan vet om man vågar det iofs, dom kan ju bli hur sågade som helst! :lol:

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-11-15 17:47

Synd att det är så kort varsel..... Helt fullbokad, annars hade det varit kul att träffa några av er som hänger här för jämnan :D

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-15 20:51

Jag kommer med största sannolikhet! :D

Dock så försvinner projekt en efter en........ Lång historia.

Men jag kan tänka mig att löda ett par RCA till XLR kablar! Är det någon so m har lämplig kabel att sälja samt lite krympslang? Tips på anslutningskontakter tas även i mot! Annars så tar jag en tur till Hifi Kit!

Är det någon som vill ha något därifrån så hojta till! :D

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-15 20:52

Norman berätta vilka möjligheter det finnas att göra mätningar hemma hos dig! Samt vilka verktyg! Lödkolv med mera.......

//Lars
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-15 20:58

oa51: Vet att jag var lite sent ute... men det blir nog fler gånger!

Slarten: Skola kan ju vara jobbigt, speciellt vid tentaperioder... (fast vänta bara tills du börjar jobba, då är man aldrig ledig.... :wink: )

Kaffekoppen: Borde gå att komma tidigt, har inte planerat något annat på lördagen. Skickar ett pm.

bupp: Är nog ingen risk för sågning! Jag har en behringermic att mäta med om du vill (man får iaf en grov uppskattning om hur det ser ut, iaf om man har fått lite kläm på hur micken (troligen) mäter)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-15 21:07

LarsR skrev:Norman berätta vilka möjligheter det finnas att göra mätningar hemma hos dig! Samt vilka verktyg! Lödkolv med mera.......

Har som sagt en behringermic ( :oops: ), ett hyffsat ljudkort och lite program för tonkurvor och dist m.m.

Har ett oscilloskop (40 MHz) och en kombinerad rf-generator och spektrumanalysator (100k-1GHz) (egentligen till för att mäta NMT och liknande, så om någon byggt ihop en NMT-telefon kan man säkert mäta lite... :wink: ).

Verktygen har jag sån ryslig oordning på så där vågar jag inte säga vad jag har... lödkolv finns iaf.

(kommer det här bli något som liknar en syjunta? :wink: )

edit: Ta också gärna med skivor!

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-11-16 00:23

norman skrev:bupp: Är nog ingen risk för sågning! Jag har en behringermic att mäta med om du vill (man får iaf en grov uppskattning om hur det ser ut, iaf om man har fått lite kläm på hur micken (troligen) mäter)

Upptäckte först när jag kommit hem att jag fått antikvit sprayfärg i påsen istället för vanlig vit, och affären hade stängt..
Min prototyp som ska vara center är målad i vanlig vit så det blev inga färdiga högtalare ikväll, kanske i morgon då..

Hade hoppats på att ha dom spelandes ett par dar innan nån annan lyssnade på dem, vad anser ni om inspelning? :wink:
Elementen har inte gått en ton ännu nämligen..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-16 09:13

Fast målar du dem i antikvitt får dom ju en ton ... :idea:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-16 11:33

bupp skrev:
norman skrev:bupp: Är nog ingen risk för sågning! Jag har en behringermic att mäta med om du vill (man får iaf en grov uppskattning om hur det ser ut, iaf om man har fått lite kläm på hur micken (troligen) mäter)

Upptäckte först när jag kommit hem att jag fått antikvit sprayfärg i påsen istället för vanlig vit, och affären hade stängt..
Min prototyp som ska vara center är målad i vanlig vit så det blev inga färdiga högtalare ikväll, kanske i morgon då..

Hade hoppats på att ha dom spelandes ett par dar innan nån annan lyssnade på dem, vad anser ni om inspelning? :wink:
Elementen har inte gått en ton ännu nämligen..

Jag tog mina högtalare till DIY-träffen i Göteborg och monterade delningsfiltret på plats. Efdter halva dagen hade de alltså inte fått en ton, men vid slutet av dagen var rummet fullt ;)

Inspelning har betydelse, men det är inget som fixas på någon dag och dessutom är det bara roligt om du kommer med dem.. Vi ses där!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-16 11:54

DIY-möte?

Verkar kul, kan jag komma förbi en stund på em?

LarsR, jag kan ta med lite signalkabel om du vill.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-16 12:04

Ja ta jättegärna med lite signalkabel! :D Har du en stump krympslang som räcker åt fyra kontakter också? :oops:

Säger det återigen ska förbi Hifi Kit idag så är det någon som önskar sig något därifrån så hojta till!

Hmmm... Undra om jag ska med mitt lilla miniexterna ljudkort och mäta upp dess bandbredd? :roll:

Vilken tid ska vi satsa på? När har vi max med folk? 12, 15,17,20, ......? Jag skulle gissa på runt 14:39! Vad tror ni andra?

//Lars

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-11-16 14:58

Glöm inte att ta en massa bilder bara så att vi stackare uppe i lappträsket får vara med andligen i alla fall.
Back in black!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-16 15:20

Öhhh... En fråga då! Vad går ni igång på? :oops:

Är ingen mäster fotograf men jag ska försöka göra mitt bästa.

//Lars

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-16 15:58

Vi vill se bilder på apparater, akustikprylar, kablar, verktyg, mätutrustning, forummedlemar, deras åkdon, kanelbullar, dricka, kort sagt allt komprometterande bildbevis.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-16 16:32

paa skrev:Vi vill se bilder på apparater, akustikprylar, kablar, verktyg, mätutrustning, forummedlemar, deras åkdon, kanelbullar, dricka, kort sagt allt komprometterande bildbevis.

Har du inte glömt något i din uppräkning?? :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-16 16:42

Vid 14-tiden blir väl bra? Eller vad säger värden?

Jag tar med krympslang också. Hur långa kablar behöver du?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-16 18:19

Runt klockan två blir bra!

Om ni vill komma och inte har adress/telnr kan ni skicka ett PM!

(hmm nu fick jag nästan lite ångest över att jag borde ha fler mattor och tavlor m.m. Kommer väl bli mobbad imorgon.... :wink: )

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-17 01:15

phon skrev:Vid 14-tiden blir väl bra? Eller vad säger värden?

Jag tar med krympslang också. Hur långa kablar behöver du?

Låter som en bra tid! Hur lång ska en kabel vara..... Känns som en filosofisk fråga...

Måste faktiskt fundera lite.... Mellan en och två meter beroende på placering av delningsfilter. :roll:

//Lars

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-11-17 14:35

Nu!

Ska jag ta på mig skorna snart och åka mot Kista via Hifi Kit! Det lär ju säkert ta en stund....... :roll:

Men men fick akut behov att måla i morse och det kunde ju bara sluta i tragedi!

Ring mig om det är något ni inte har hemma!

//Lars

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-17 15:18

Ha det så trevligt boys, själv hinner jag inte, måste noppa ögonbryna och göra mig fin då jag är utbjuden på gallej. :)

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-17 21:33

Piotr: vi hade gärna plockat dina ögonbryn, det borde ju kunna räknas som diy... :wink:

Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det tappra gänget var jag, bupp, phon och larsR (som på sista bilden pillar med nån kabel...:) )

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-17 22:39

Hux flux så har LarsR startat kabelproduktion i mitt vardagsrum, priset kommer bli så lågt som 12kkr/styck

Bild

(Dom levereras kryogenbehandlade och färdiginspelade med carolas julsånger)

:wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum