Hur koppla ledarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-03 13:30

Kaffekoppen skrev::)

Vad blev din produktionskostnad?

För alla kablarna? Tja, det blev väl ca. 3000:-

Och de är inte till salu, inte än iaf 8)
--------------------------------------------------

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-03 13:37

Vad blev det per styck? Strömkablarna alltså..

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-03 13:40

Ja de är ju 5 st har jag väl skrivit nånstans, dela 3000/5 = 600:-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-05 03:28

JockScott skrev:1:a kabeln klar:
Bild
Nån som vill köpa, endast 1995:-/st! 8)

Coolt med en kabel som ser ut som de gjorde för sisådär 60 år sedan, till brödrosten.

Har en (b.r.) på landet med en kabel som ser ut nästan prexis så där. Nästan alltså, med mörkbruna
bakelitkontakter i änderna å ormmönstrad flät-strumpa i svart och nå'n brun nyans, runt sladden. 8)

Hoppas den kommer att revolutionera din upplevelse av ljudkvalitet i dett hem! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-05 08:32

IngOehman skrev:
JockScott skrev:1:a kabeln klar:
Nån som vill köpa, endast 1995:-/st! 8)

Coolt med en kabel som ser ut som de gjorde för sisådär 60 år sedan, till brödrosten.

Har en (b.r.) på landet med en kabel som ser ut nästan prexis så där. Nästan alltså, med mörkbruna
bakelitkontakter i änderna å ormmönstrad flät-strumpa i svart och nå'n brun nyans, runt sladden. 8)

Hoppas den kommer att revolutionera din upplevelse av ljudkvalitet i dett hem! :P

Vh, iö

Jag tror inte dena kabel har mycket gemensamt med din gamla rostiga br på landet(även om de är gjord av stål), dessa kablar skulle antagligen välta din gamla sunkiga br med följd att du får skrapa brödsmulorna från marken.

Och visst kommer det revolutionera, precis som mina tidigare köpes strömkablar som jag betalat flera tusen för :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-05 08:35

Jag som trodde de hade samma funktion 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-05 11:58

Kaffekoppen skrev:Jag som trodde de hade samma funktion 8)

Nog borde du väl vid detta laget lärt dig att strömkabel som strömkabel har samma funktion så är du osäker så är det bra att du frågade, de ska leda ström från vattenkraftverket ända fram till mina varma Klass A block.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-05 13:20

ursäkta en näsvis fråga men om det inte är skillnad på strömkablar och strömkablar varför lägga ner tid och pengar på att bygga några som du gjort?

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-05 13:23

Grismannen skrev:ursäkta en näsvis fråga men om det inte är skillnad på strömkablar och strömkablar varför lägga ner tid och pengar på att bygga några som du gjort?

En del strömkablar gör givetvis jobbet bättre, men syftet med dem är samma.

Sedan ser en del bättre ut än andra,

Så enkelt, om man vill ha något göra, har möjlighet och råd lägga pengar på förbättringar. varför inte?!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-05 13:25

Tack för svaret. Ja snygga är dom ju helt klart. Ett fint jobb.

:)//Matte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-05 22:35

OT: finns det några kablar som inte är avsedda för ström?

Det blev ju snyggt till sist, iaf!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-11-06 01:14

Grismannen skrev:
JockScott skrev:En tilläggsfråga.

Vilken av sidorna är vanligtvis nolla alt. fas om man kollar rakt ner i kontakten med pinnarna ifrån en? (och kabelsidan mot en)

Antog att det skulle vara märkningar (symboler) i kontakten för nolla/fas men ser inget sådant.

Det spelar ingen roll då stickkontakten kan roteras 360 grader i uttaget. Märk upp sidan på proppen med lite färg så du vet var fasen sitter. Gör likadant med uttaget. :)

Mvh// Matte.

Att stickkontakten kan roteras 360 grader är ju inget större problem eftersom den då hamnar rätt igen. :-) Det är värre att den kan roteras 180 grader...

I övrigt: Grattis till ett snyggt slutresultat!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-06 09:17

bomellberg skrev:
Grismannen skrev:
JockScott skrev:En tilläggsfråga.

Vilken av sidorna är vanligtvis nolla alt. fas om man kollar rakt ner i kontakten med pinnarna ifrån en? (och kabelsidan mot en)

Antog att det skulle vara märkningar (symboler) i kontakten för nolla/fas men ser inget sådant.

Det spelar ingen roll då stickkontakten kan roteras 360 grader i uttaget. Märk upp sidan på proppen med lite färg så du vet var fasen sitter. Gör likadant med uttaget. :)

Mvh// Matte.

Att stickkontakten kan roteras 360 grader är ju inget större problem eftersom den då hamnar rätt igen. :-) Det är värre att den kan roteras 180 grader...

I övrigt: Grattis till ett snyggt slutresultat!

Om den inte satt fel från början... För då hamnar den ju fel igen. Bla bla bla.

:D

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-06 09:18

Svante skrev:OT: finns det några kablar som inte är avsedda för ström?

Vad kallar man fiber då? Dom kallas väll kablar eller? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-06 10:40

Antar att du dragit din nya kabel direkt från proppskåpet, ingen kabel är bättre än sin svagaste del. Ännu häldre från huvudproppskåpet i trädgården.

Har för mig att ämnet varit upp tidigare.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-11-06 13:02

Ragnwald skrev:Antar att du dragit din nya kabel direkt från proppskåpet, ingen kabel är bättre än sin svagaste del. Ännu häldre från huvudproppskåpet i trädgården.

Eller ännu hällre: audiofilkabel hela vägen till kraftverket!

Själv tänkerjag nämligen grunda ett kollektivt audio-elbolag. Ett eget för alla medlemmar på faktiskt.se! Syftet är att köpa så störningsfri ström som möjligt på den nordiska elmarknaden (främst vattenkraft) och leverera den till alla som lyssnar mycket på musik!
Har inte du också reflekterat över problemen med elen? Jag tänker främst på sådana uppenbara problem som strålningen från kärnkraftverken, övertonerna från DC-AC omvanlaren som sitter efter polenkabeln, fasfel eller kanske allra värst all data som körs i elnätet idag (avläsning av elmätare, elektroniska barnvakter, ethernet, bredband...).
Men nu har jag alltså lösningen på g! Och garanterat billigare och bättre än strömrenare. Ett eget elbolage med endast entusiaster som kunder. Och ärligt talat oss emellan: varför nöja sig med mindre än rent i sladden redan från början?

Kunde GodEl och Kraft och Kultur så kan väl vi på faktiskt.se! Om du är intresserad av att vara med i inledningsskedet så kan du PMa mig! Särskilt personer med ekonomisk och juridiskt kompetens behövs, men på sikt även någon som kan bistå mig vid utvecklingen av faktureringssystemet. Och naturligtvis medlemmar till kollektivet!

Mvh DrFunk & elkooperativet TystEl

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-06 13:17

Ragnwald skrev:Antar att du dragit din nya kabel direkt från proppskåpet, ingen kabel är bättre än sin svagaste del. Ännu häldre från huvudproppskåpet i trädgården.

Tycker du det ser ut så?

Läs ursprungsfrågan, jag är inte intresserad diskutera hur långt tilbaka jag måste dra kabeln, vilken kabel som är bäst eller varför det skulle bli sämre av denna 2m kabel.

Jag har nog själv den kompetens att avgöra själv vad som passar bäst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-11-06 14:20

JockScott skrev:

Tycker du det ser ut så?

Läs ursprungsfrågan, jag är inte intresserad diskutera hur långt tilbaka jag måste dra kabeln, vilken kabel som är bäst eller varför det skulle bli sämre av denna 2m kabel.

Jag har nog själv den kompetens att avgöra själv vad som passar bäst.

Det är rätt, bry dig inte om dem. Du har tydligt visat att du tänker göra det du tänker göra vad andra än tycker.

Om frågeställningen hade varit "Vilken strömkabel ska jag använda för att få bättre ljud", då hade kanske de två svaren från Ragnwald och DrFunk varit mer berättigade, nu blir de bara löjliga.

Tycker det är fånigt att folk inte kan låta bli att hacka bara för att de inte har samma filosofi. Du har ju tom anfört att utseende och känsla är avgörande faktorer i detta fall.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-06 14:22

Jag håller med!

De är snyggare och priset är ju som sagt inte 10000-tals kronor.

Dessutom ligger det en jävla tillfredställelse över att ha gjort något så snyggt själv :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-06 19:56

Kabeln vart ju väldigt snygg och du har ju helt rätt i att den inte är sämre än någon annan :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-06 22:16

Grismannen skrev:

Vad kallar man fiber då? Dom kallas väll kablar eller? :)

Nu ska vi inte vara såna. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-07 06:21

Även kabeljo och ström kan dock höra samman, fast då tvärtom.
Det är ju kabeljon som flyter i strömmen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-07 08:35

För båtar kanske?

Slaget tågvirke kallas kabel. En kabellängd är runt 185 meter, där går gränsen för hur långt bort högtal .... err .... båten ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-11-07 08:51

Inga av de kablar jag har producerat inne på hemlighuset har varit avsedda för ström.

Usch, dåligt, jag vet...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-15 13:53

Fick en fråga varför jag kopplat som jag gjort med skärm endast ansluten i appratkontakt men inte i väggkontakt.

Läst igenom tråden ett par gånger och hittat svar om olika kopplingar med skärmen, jag har gått efter ett förslag men ser att andra förslag finns om skärm endast ansluten i väggen, samt ansluten i båda ändar.

Han som frågat varför jag har kopplingen som den är menar att detta leder störningar till appraten, bode vara bättre tvärtom!?

Vilka negativa samt ev. postitiva effekter har den koppling jag har?

Bör jag spegelvända kopplingen till endast väggkontakt? Ansluta i båda ändar?

Är det skadligt ha som jag har?!

En annan anledning till att jag har som jag har är helt enkelt att det inte rymms både skydsjord samt skärm i de väggkontakter jag har (men gjorde i appratkontakten) Jag har dock tänkt uppgradera till bättre väggkontaker av samma typ som apparatkontakten så då kommer det rymmas skärm och jord i dem.

Jag har ännu inte provat kablarna då alla 5 precis är klara, bör jag vänta ock köpa nya kontakter och koppla om innan de provas?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-15 19:10

Förstår inte varför det som du gjort anses som fel, det blir ju bara som en "förlängning" av apparatens chassi. Jag kan inte se att det ena skulle vara bättre/sämre än det andra. Jordpunkten är ju den samma.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-11-15 19:58

Grismannen skrev:Förstår inte varför det som du gjort anses som fel, det blir ju bara som en "förlängning" av apparatens chassi. Jag kan inte se att det ena skulle vara bättre/sämre än det andra. Jordpunkten är ju den samma.

Ok, Vet ej om jag sett nån anse det fel? Men däremot finns det olika åsikter om vad som skulle vara bäst.

Vill gärna ha reda på fakta om vilka konsekvenser det ena eller andra ger.

Nu är det ju så att i de kontakter jag har rymms det inte med både skärm och jordledare i väggkontakten, rymdes endast i appratkontakten. Ska köpa nya bättre kontakter av samma typ som i appratänden så då kan jag koppla om om det behövs!?.

Men det är inga problem alltså att köra som det är nu, dvs. inte uppenbart skadligt?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-15 20:23

Jag tycker att du kan ha det som det är nu. Jag ser inga problem med det iaf.

Dom blev riktigt fina dom där kablarna. :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-16 17:05

Jag håller med. Fattas bara annat, eftersom det var jag som tyckte att du skulle ha skärmen ansluten på apparatsidan.

Vitsen med att bara ha anslutet på ena sidan är att man minimerar risken för jordloopar.

Ett alternativ är att ha skärmen i änden för väggen, med filosofin att störningar som fångas av skärmen leds kortaste vägen till jord i proppskåpet.

Det andra alternativet är att ha skärmen fäst i apparatänden, med tanken att se det som att apparatens chassi förlängs så att den även skyddar nätkabeln.

Jag ser de mer som en filosofisk fråga, och tror inte att du skommer kunna märka några ljudmässiga skillnader beroende av vilket du väljer.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-16 20:31

Själv kör jag jordningen från väggen, utan att ansluta i apparaten.
Knäpptyst på full volym (2x100w, klassA). 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum