Musikaliteten, en vacker saga eller helt sant ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-17 18:01

Självklart så skaffar man basmoduler för att öka på basåtergivningen, antingen för att man vill ha djupare bas eller för att få högre ljudnivå..eller både och :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 18:09

Det är ingenting som jag har varken sett eller hört talas om isåfall (bland Ino Audios kunder).

Jag har hittills inte stött på någon som begärt att jag skall ställa in systemen på något annat
sätt än för största möjliga ursprungstrohet. Därtill har jag blivit förvånade över hur många som
på fri hand (med öronen alltså) själv har ställt in systemet på någon dB när från vad jag skulle
bedöma vara en ackurat klangåtergivning! :o

Tror idén att "det är ett faktum att folk har preferenser som drar dem i riktning mot något
sound"
, är en villfarelse.

En villfarelse som mera speglar hur dålig bild de har av hur påtagligt bra en anläggning med
hyggligt transparent återgivning faktiskt låter. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 18:20

Callisto skrev:Ok, det är kanske basmoduler det kallas och inte basstöd (som jag menar).

Jag tror det var basstöd du menade, men att du missförstått hur de fungerar och vad de gör.

(Basmoduler är ju grunkor som inte har något specifik ljudandenivå alls, och som verkligen inte
per automatik ger mera bas. Det vill säga det är system som man måste justera in för att det
skall gå att avgöra om de ökar eller minskar basen. Att man däremot kan missförstå basstöd
och tro att de automatiskt ger en ökad basnivå kan jag förstå dock, men det har vi väl utrett
nu hoppas jag.)

Men allt detta frånsett - vad var det du ville säga med liknelsen egentligen?

Det verkade som om du avsåg antyda att jag hade för avsikt att färga - och det har vi väl i så
fall i varje fall utrett att det var fel - alltså ett missförstånd från din sida, eller hur?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-17 18:27

men om det inte är högre ljudnivå på basen man vill åt, alternativt djupare bas......vad är det då man ska ha en(eller flera) basmoduler till?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-17 18:31

The_Man skrev:men om det inte är högre ljudnivå på basen man vill åt, alternativt djupare bas......vad är det då man ska ha en(eller flera) basmoduler till?

Man kan låta huvudhögtalarna slippa spela den lägsta basen vilket normalt ger mindre distorsion och man kan också med flera basmoduler placera dem finurligt så man motverkar problem med resonanser och/eller utsläckningsfenomen.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-17 18:37

jo det förstår jag...men just det där med mindre dist är ju just att man vill få upp basnivån, så man kan justera ner ljudnivån i basen så man inte belastar elementen så mycket. Det där lät kanske konstigt men spelar man inte så högt så behövs ju inte några basmoduler för att ha en behagligt låg nivå på disten. Så nog kan man säga att det är mer bas man är ute efter när man skaffar basmoduler...men det betyder ju inte att man vill ha bara mer bas utan just för att avlasta andra högtalare, men visst kan det tänkas att vissa(ganska många tror jag) vill ha en extra dos av bas ibland :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-17 18:42

The_Man skrev:Det där lät kanske konstigt men spelar man inte så högt så behövs ju inte några basmoduler för att ha en behagligt låg nivå på disten. Så nog kan man säga att det är mer bas man är ute efter när man skaffar basmoduler...

Jo, fast mer mellanregister och diskant också, d.v.s. högre nivå totalt sett.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-11-17 19:41

IngOehman skrev:
Callisto skrev:Ok, det är kanske basmoduler det kallas och inte basstöd (som jag menar).

Jag tror det var basstöd du menade, men att du missförstått hur de fungerar och vad de gör.

(Basmoduler är ju grunkor som inte har något specifik ljudandenivå alls, och som verkligen inte
per automatik ger mera bas. Det vill säga det är system som man måste justera in för att det
skall gå att avgöra om de ökar eller minskar basen. Att man däremot kan missförstå basstöd
och tro att de automatiskt ger en ökad basnivå kan jag förstå dock, men det har vi väl utrett
nu hoppas jag.)

Men allt detta frånsett - vad var det du ville säga med liknelsen egentligen?

Det verkade som om du avsåg antyda att jag hade för avsikt att färga - och det har vi väl i så
fall i varje fall utrett att det var fel - alltså ett missförstånd från din sida, eller hur?

Vh, iö

Nej, jag vill absolut inte antyda att du har för avsikt att färga ljudet.
Däremot tror jag flertalet som skaffar de här modulerna gör det för att öka på basen (utifrån inläggen som man läst).

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 13:14

Det är mitt intryck också. Kanske vågar de inte dra på basen medan Ingvar tittar på men när de är ensamma, då jäklar. :P
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-18 22:02

Det där med att skaffa basmoduler för att "öka basen" kan till en viss del vara sant...

Men då menar i alla fall jag mer att "återställa" basen då den helt enkelt kroknat för att man spelar på för stark nivå för ett givet system.

Många högtalare har karaktären att då man spelar riktigt högt så börjar det "komprimera" (eller vad man skall kalla det) i basen och högtalaren får plötsligt ett mer framträdande mellanreg och diskant jämfört med samma högtalare på lägre nivåer...

Basregistret mäktar helt enkelt inte med nivån och man har ej längre en rak frekvensgång.

Att då från t ex 80 Hz ersätta bas-alstrandet med något lite potentare gör att man undviker detta fenomen samtidigt som man ju avlastar den ursprungliga högtalaren med lägre dist som resultat.

Allt detta alltså om man vill spela på höga ljudnivåer... vilket jag vill :D

Tvärr kommer strax därefter nästa problem och det är att rummet börjar "dista" :?

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-18 22:30

hur menar du med att rummet börjar dista? för högt ljudtryck i rummet så att säga eller?
mvh Carl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-18 23:08

Ja man spelar så högt att saker i rummet, fönster, väggar, prylar etc. börjar skallra och låta... Det hör ju inte precis till det återgivna materialet :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-19 00:46

avr7000 skrev:Ja man spelar så högt att saker i rummet, fönster, väggar, prylar etc. börjar skallra och låta... Det hör ju inte precis till det återgivna materialet :)

När jag höll på och kontrollmätte den subba som jag presenterade i R&T 1980, höll jag till i en ganska stor underjordisk lokal; den var "källare" till ett stort villagarage. Lokalen var förbunden med villan via en c:a 15 meter lång gång, som slutade i villans gillestuga, där det också gick en trappa upp till våningen.

Vid ett tillfälle blinkade en lampa, som indikerade telefonsamtal. Jag stängde av tongeneratorn (trodde jag) och skyndade till mitt lilla kontor, som låg i anslutning till ovannämnda gång. Efter mindre än en minut kom hyresvärden inrusande och undrade vad i h***e jag höll på med. Alla lösa saker i hans vardagsrum hade nämligen börjat knalla omkring, och hans hustru var fullt sysselsatt med att hindra dyrbarheter från att falla ned från hyllor och vitrinskåp!

Det visade sig, att jag inte hade stängt av tongeneratorn utan i stället råkat vrida en omkopplare till en dekad lägre frekvens. Högtalaren stod och pumpade ut c:a 6 - 7 Hz för fulla muggar. Det var knappt märkbart i kontoret men träffade tydligen perfekt en resonans i kedjan med gången och vardagsrummet... :oops:
--

Föregående

Återgå till Generellt om hifi