Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Brukar man verkligen säga det om eq? Är det inte digital rumskorrigering (som är verksam i högre register) du syftar på?
Harryup skrev:Nja, nog brukar folk vara oerhört negativa till det mesta då det gäller eq, vare sig den är analog eller digital, jobbar i tidsdomänen eller bara i frkvensdömänen.
Harryup skrev:Konstigt nog gillas Quad av många trots deras likartade spridningsegenskaper.
Haakan_W skrev:problemet är ju att en eq inte kan göra nånting åt efterklangen, så iaf för lite högre register blir ju en eq inte alls lika bra som att fixa till rummet
Harryup skrev:På 1 svarar jag:
Om nu eq är populärt så har jag inte märkt det på 4 år. Däremot så är det samma argument hela tiden ifrån dom som ogillar eq. DVS dom känns inte som dom är upplevda själva utan man rabblar en mantra som man "lärt" sig.
Nu säger jag inte att det inte skulle finnas fel med att använda eq men jag tycker kritiken är oerhört osaklig och summarisk.
Harryup skrev:På 2 svarar jag just det, man ogillar att det efter en justering bara låter bra på ett ställe i rummet samtidigt som många tycker att Quad är en bra högtalare. Har själv ägt Quad och Beveridge så jag vet hur smalstrålande högtalare låter. Och mina horn är väl inte av OA karaktär heller direkt men jag tycker problemet är överdrivet av många kritiker. I synnerhet som dom förmodligen inte testat ens själva, vilket är det intryck jag har av hur många skriver.
mvh/Harry
Harryup skrev:Nu missförtår du nog vad jag försöker skriva.
Vare sig man använder en analog eller digital eq så säger "alla" att det bara kan bli så bra det går i en punkt och därför kommer låta sämre på alla andra platser i rummet.
Harryup skrev:Sen å andra sidan så har jag hört väldigt lite kritik mot exempelvis Quad's elektrostater för deras begränade spridning. Tvärtom tycker många att det är en väldigt bra högtalare (som jag själv ägt). Och den är verkligen inte en högtalare som låter lika på flera platser i rummet.
Harryup skrev:Att använda eq på elektrostaterna har jag väl aldrig skrivit
Harryup skrev:Och när man pratar om att digital rumskompensation inte fungerar högt upp i frekvens. Är det då av egna praktiska erfarenheter?
Harryup skrev:Vilken leverantör gör det överhuvudtaget?
Finns det en massa fullområdeskompensationer i hemmabiogrejor? Meridian har det iaf inte i sina stereogrejor.
Så jag vet ingen som har det på rak arm i stereogrejor som används för musiklyssning. Råttan i pizzan?
So, the choice is yours: Either your room acoustics will dictate how you hear music. Or you can take perfect control of your own listening room with RoomPerfect and finally listen to music as it was intended to sound.
Harryup skrev:Och när man pratar om att digital rumskompensation inte fungerar högt upp i frekvens. Är det då av egna praktiska erfarenheter? Eller något man lärt sig av andra? Som lärt sig av andra?
Vilken leverantör gör det överhuvudtaget?
Finns det en massa fullområdeskompensationer i hemmabiogrejor? Meridian har det iaf inte i sina stereogrejor.
Så jag vet ingen som har det på rak arm i stereogrejor som används för musiklyssning. Råttan i pizzan?
mvh/Harry
Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Ingvar Ö. verkar ju ha gjort det ingående.
Jag pesonligen, har hört det på mässor, och det har aldrig imponerat särskilt på mig.
V. H. Richard.
Richard skrev:Britt-Gunnar skrev:fast frågan i frågan kvarstår ju dvs om någon i praktiken testat ett bra rummskorrektions system
Mvh carl
Ingvar Ö. verkar ju ha gjort det ingående.
Jag pesonligen, har hört det på mässor, och det har aldrig imponerat särskilt på mig.
V. H. Richard.
Harryup skrev:Harry säger att Harry skulle aldrig orka mecka med en eq för att kompensera för olika inspelningar. Gör nån det med en parametrisk eq?
Och Harry säger att Max är tydligen ytterligare än som vet hur det låter utan att ha testat. Eller har jag fel?
mvh/Harry
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 22 gäster