Är du för eller emot beghandel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gillar du beghandel?

ja
96
96%
nej
4
4%

Antal röster : 100

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-18 12:46

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-18 12:56

Du är sent ute, även om jag föredrog att inte länka ;)

Kaffekoppen skrev:
Grismannen skrev:Köp gärna mitt beggat. Men jag vill inte köpa detsamma. Sålde förresten mina pip till Repsam, seriös köpare som rekas av mig.

Mvh// Matte. :)
Ja, den annonsen är ju iallafall saklig av honom utan fabricerade uppskattade "prisuppgifter".

Hade du inte fått bättre betalt på annat sätt?

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-18 13:12

Har inget begagnat (saknar tålamod att vänta/leta) men visst är det alldeles utmärkt förutsatt att prylarna är i bra skick.
--- Medlem i VMGÖ ---

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-18 13:13

Kaffekoppen skrev:

Du är sent ute, även om jag föredrog att inte länka ;)

Kaffekoppen skrev:
Grismannen skrev:Köp gärna mitt beggat. Men jag vill inte köpa detsamma. Sålde förresten mina pip till Repsam, seriös köpare som rekas av mig.

Ja, den annonsen är ju iallafall saklig av honom utan fabricerade uppskattade "prisuppgifter".

Hade du inte fått bättre betalt på annat sätt?

Hoho. Jo jag tror inte dom går att sälja för det priset. Iaf inte här i mitten av landet där jag bor. Kanske där nere i Skåne då det enligt Repsam som köpte dom av mig sa att det inte fanns så många där. Det tycker jag verkar troligt då ju längre bort från Täby och iö man kommer ju högre borde väll beg priset bli? Jag skulle inte köpa dom för det priset då jag kan köpa ett par nya piPs i byggsats för ett lägre pris. Vill minnas att Karl XII nämnde i någon tråd att han sålt sina piPs för 7000, samma pris som för mina piP alltså. Jag skickade med dämpskivorna till Repsam också.

Hmmm.. Har han lyckats repa dom nu när han fått dom. Jag som lade in min själ i paketeringen.

Mvh// Matte :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-18 13:17

Appropå det jag skrev tidigare att jag inte är så sugen på att köpa beggat så har jag ju köpt min cd spelare som ett demoex från ljudkompaniet i Uppsala. Då är den ju begagnad. :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-18 13:23

Sen så sålde jag mina stativ också och då märktes att t.ex topplattorna skapade ett ganska stort intresse. Tror att inos produkter kan jämföras med typ ett par konsertbiljetter som man verkligen vill ha. Då kan man betala höga priser. Tror jag skulle kunna köpa ett par lösa topplattor av iö och sen kunna sälja dom för ett högre pris än nypriset. Typ till någon som inte bor nära Täby då förslagsvis.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-18 14:17

köpte både förstärkaren och racket beg dvs de var demoex
mvh carl

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-18 14:36

Just det; skall kanske svara på trådämnet.

Min dvd/cd är den enda jag köpt ny. Högtalare har dock blivit uppgraderade med nya komponenter. Pickup är ny, kablar likaså.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-18 18:01

Jamen det är väl klart att det är vettigt att köpa begagnat! Hur skulle jag annars ha råd? :wink:
Njä, det är inte så illa, men visst är det kul att hitta saker man vill ha, för säg en tiondel av nypris :D
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-11-18 18:40

Ser begagnathandel som ett sätt att få igen lite pengar för alla timmar man spenderat här...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-18 19:03

Jag handlar sällan begagnat av skälen att jag inte riktigt litar på distansuppgörelser och -frakt samt att jag inte har någon bil att transportera mig och prylarna med.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-18 22:11

sjålv har jag lite planer på å åka till de finländska soptipparna :o

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-18 23:20

:lol: Det kunde kanske vara skoj! :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-19 00:59

Hur kan man vara "emot begagnathandel"? 8O

Det är ju liksom ingen som tvingar ut en att handla beggat, eller att få en slant för sitt avlagda?

Själv tycker jag att det är utmärkt. Både kul att handla samt få råd med saker som annars sprängt budgeten. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-19 01:06

Grismannen skrev:Appropå det jag skrev tidigare att jag inte är så sugen på att köpa beggat så har jag ju köpt min cd spelare som ett demoex från ljudkompaniet i Uppsala. Då är den ju begagnad. :)

Per definition så är dom använda och inte begagnade. Begagnad förutsätter att det finns en tidigare köpare som fått garanti ifrån leverantören. Beg är normalt sätt som mest 3 månaders garanti på.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-19 01:08

Använd och begagnad är synonymer, fast kanske inte juridiskt sett? Undra förresten hur det kommer sig att man använder ordet begagnar i detta sammanhang medan det är använd som gäller i de flesta andra?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-19 01:25

I vilket sammanhang menar du? Och vilka är man?
Jag skulle aldrig använda ordet begagnad om ett demoex. Det första riktiga ägaren är ju den som köper den i något skick som är jämförbart med visingsex och nyare. Annars så skulle det ju inte finnas nya apparater eftersom tillverkaren har sålt till en distributör som sålt till en butik. Om man däremot har ett demoex så länge att fabrikens garanti naggas i kanten och inte är fullgaranti längre så kommer man ju i ett mellanläge. Men få affärer har väl kvar sina demoex tills det bara är 3 månaders garanti kvar på dom?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-19 01:43

Jag menar i allmänhet. Man (och då menar jag de flesta människor) säger ju begagnad om varor som använts av andra, men använd om nästan allt annat. Frasen "jag köpte en använd bil" låter konstigt. Jag skulle nog inte heller säga begagnat om ett demoex förresten, trots att det förmodligen använts av andra.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-19 06:40

Harryup skrev:
Grismannen skrev:Appropå det jag skrev tidigare att jag inte är så sugen på att köpa beggat så har jag ju köpt min cd spelare som ett demoex från ljudkompaniet i Uppsala. Då är den ju begagnad. :)

Per definition så är dom använda och inte begagnade. Begagnad förutsätter att det finns en tidigare köpare som fått garanti ifrån leverantören. Beg är normalt sätt som mest 3 månaders garanti på.

mvh/Harry

Där ser man. Lärde man sig nått nytt igen. :)

Mvh// Matte.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 09:29

Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-19 10:47

meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar. :)

Det beror väl på hur viktigt det är med nya funktioner. Gäller det högtalare, så är det väl bara tryggheten som man kan sakna när man köper begagnat.

Frågan i sig är så märkligt upplagd, att jag inte känner för att svara på den.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-19 10:49

meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar. :)

biorecievrar är väl det enda man ska undvika köpa om det är några år gammalt.....annars är jag också ett fan av begagnat! värsta jag vet är att förlora pengar på nånting....det gör man inte på beggade stereoprylar

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 10:54

lasselite skrev:

Det beror väl på hur viktigt det är med nya funktioner. Gäller det högtalare, så är det väl bara tryggheten som man kan sakna när man köper begagnat.

Frågan i sig är så märkligt upplagd, att jag inte känner för att svara på den.

Jag är FÖR begagnat, säljer sådant jag inte behöver längre och tittar oftast på begagnat som alternativ till ny hifi. Större delen av min anläggning är köpt begagnad eller deom.

Vissa typer av produkter med snabb teknikutveckling eller nya standarder är värra att köpa begagnat, tex hemmabioreceivers. En 3 år gammal sådan som kostade 12 000 kr ny, men är kanske inte "bättre" än årets modell för 5000 kr. Jag skulle inte betala mycket för de första CD, DVD eller bluerayspelarna även om de kostade 10 000 kr nya.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-19 11:19

Haakan_W skrev:

biorecievrar är väl det enda man ska undvika köpa om det är några år gammalt.....annars är jag också ett fan av begagnat! värsta jag vet är att förlora pengar på nånting....det gör man inte på beggade stereoprylar

Det är inget fel på begagnade recievrar. Min är från någon gång i början av detta milleniet eller slutet av förra och den fungerar utmärkt. Har både Dolby digital, dolby prologic och Dts (t.om. dts-es och dd-ex om man hänger på lite extra steg.). Vad mer använder man egentligen?
Den kostade ny 13000 och jag köpte den för 2500. För den skillnaden i pris kan jag gärna slippa femtielva extraformat som ändå är fullständigt värdelösa.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 11:34

Tråden om Repsam handlade inte om begagnathandel som sådan. Den handlade om Repsam. Hur kan man missa det? 8O :roll:

Repsam fortsätter att sälja överdrifter till överpriser. Inget nytt under solen.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 11:35

Vad mer använder man egentligen?

En HDMI växel vill jag ha.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 11:43

Undrar om han köpt detta steg -> här

Ps. Observera alltså att akkelis-länken är cachad. Slutsteget finns nämligen inte kvar på den sidan längre.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 11:52

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 12:01

Det är upp till köparen att avgöra vad som är rätt pris. Det är ju ganska snabbt och enkelt att söka på produktnamn och hitta andra annonser och jämföra, men slutligen måsta man ha en egen uppfattning om vad detr är värt. Priserna i annonserna är ju inte nödvändigtvis det som produkterna slutligen säljs för. Vanligen finns det prutmån på begagnat. Att köpa något för 48 lakan och försöka sälja för 55 - som i antagandet ovan - verkar för mig vara en affär med stor kapitalinsats, liten marginal och mycket stor risk. Skulle det nu var så, ser jag inte problemet med det.

Business economics på 10 sekunder: köp billigt, sälj dyrt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 12:04

Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi