Nya baselement till OA 51 /uppgradering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Stewen

Nya baselement till OA 51 /uppgradering

Inläggav Stewen » 2007-11-14 22:35

Baselementen på mina 20 år gamla OA 51-or är murkna med sprickor i kanterna . Har kört utan det tjocka triangulära skyddet så ljuset har nog medvverkat till åldrandet. Funderar nu på att försöka uppgradera dem enl. en artikel med bilder på forumet. Var kan man köpa element, Jensenkondingar, spolar mm. ?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-14 22:47

Larsen Hifi

0370 70900 John Larsen

http://www.larsenhifi.com/ukg.htm

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-11-15 07:03

-Såg på bilderna över uppgraderingskiten för OA51 att "filtbygeln" var med i satsen, ska den monteras eller inte?

/Lennart

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-15 08:11

Filtbygeln ska enligt Ingvar Öhman inte användas till T11oa, den senaste diskanten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-15 09:31

Jag tycker du skall prova själv...

Jag testade lite förra veckan och jag upplevde lite, lite att diskanten avslöjade "var högtalaren var" utan filt.
Vad jag menar är att det där totala "släppet" som OA51 normalt har, där det är omöjligt att höra att ljudet kommer från högtalaren om man sitter i sweet-spot, minskade en smula...

Testa själv! köper du satsen från Larsen får du filtbiten med och du har möjlighet att labba.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-15 10:21

Hade du någon extra dämpning bakom högtalarna när du testade, typ elefantöron eller nåt sånt, eller var det lilla dämppanelen och släta väggen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-15 11:01

Elefantöra ovanför och på sidan typ som i patentet

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-15 11:03

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Nya baselement till OA 51 /uppgradering

Inläggav IngOehman » 2007-11-15 11:12

Stewen skrev:Baselementen på mina 20 år gamla OA 51-or är murkna med sprickor i kanterna . Har kört utan det tjocka triangulära skyddet så ljuset har nog medvverkat till åldrandet. Funderar nu på att försöka uppgradera dem enl. en artikel med bilder på forumet. Var kan man köpa element, Jensenkondingar, spolar mm. ?

Hej Stewen!

Det är ett nytt baselement på gång som ersättare till OA-51, som kommer att vara anpassat till konstruktionen (vilket egentligen 8545 från Scan-Speak inte är).

När det gäller filten så ingår den inte i OA-51's konstruktion. Det gjorde den inte från början heller för den delen, alltså "OA-51 MkI", som Stig Carlsson dimensionerade.

Redan utan filten så är energikurvan på gränsen till för klen i högsta oktaven med Carlsson T11-oa i OA-51, det vill säga klangen har en tendens att vara lite inbäddad eller "filtig". :?

Med den kommande ersättaren Carlsson T11oa-II, så kommer brister i energikurvan dock att vara ett minne blott! :P

Både den ersättande nya basen Carlsson B71 och diskantelementet Carlsson T11oa-II kommer att gå att köpa på HiFi-kit under 2008.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-11-15 11:27

Kommer baselementet endast att passa i 51:an eller kommer det även vara möjligt att uppgradera ex. OA50 och/eller OA52 med det nya elementet?

/Erik

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-15 14:38

Erik_Johansson skrev:Kommer baselementet endast att passa i 51:an eller kommer det även vara möjligt att uppgradera ex. OA50 och/eller OA52 med det nya elementet?

/Erik

Et tilleggsspørsmål, hvordan vil de nye elementene (ny bass og diskant ( T11oa-II) påvirke spoleverdiene? Foliespoler til "luksusfiltrene" er jo dyre....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-15 14:48

OA-52, inte OA-50.

Det är för tidigt att säga något om induktanserna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-15 20:30

iö skrev:

"Både den ersättande nya basen Carlsson B71 och diskantelementet Carlsson T11oa-II kommer att gå att köpa på HiFi-kit under 2008."

Den kan vente lenge den som venter på noe godt! :D

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-11-15 21:37

Och jag som nyligen har handlat, suck. Kanske går .3 satsen att peta in i OA-58orna?
Nya element p.g. och ett nytt ljuduttryck lanserat;
...inbäddad eller "filtig".
:D
Spännande, efter vad jag har förstått så skall basen vara bättre i det låga, (läs lägsta) frekvensområdet? Hoppas att artikulationen i mellanområdet också är förbättrat? Viktigast för min del. :wink: Är inte "bomber" B71 inte ett utvecklat SS 8545? Vad baseras det då på?
Sannolikt måste även filtret justeras också, väl?
Om vi pratar i termen ljudkvalitet, var hamnar vi då? en förbättring i nivå med byte från .2 till .3satsen, eller mer som skillnaden mellan standard och lyxfiltret för .3satsen?

Erol
inaktiv

Re: Nya baselement till OA 51 /uppgradering

Inläggav Erol » 2007-11-15 23:29

IngOehman skrev: ...

Både den ersättande nya basen Carlsson B71 och diskantelementet Carlsson T11oa-II kommer att gå att köpa på HiFi-kit under 2008.

Vh, iö

J*r vad roligt :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-11-17 11:26

Jag vill gärna läsa mer om kommande uppgradering till oa51 och oa52 :)!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-17 11:32

Dito, samt ett datum när de kommer.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-11-18 14:19

Varför används inte standardelement till Carlssonhögtalare?
Så stor förändring på elementen har väl ändå inte utförts för att det skall behöva utföras överhuvudtaget egentligen? Sade han som inte vet ett skvatt om detta. Ingen info finns ju vad jag vet om detta.
Eller är syftet helt enkelt att vara en imkomstkälla för SSC?
Tja lansering 2008, ganska stort tidsspann. Det gäller att gardera sig. Tycker att jag könner igen beteendet från tidigare. Alltså inget har SSC tagit till sig av kritiken?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-18 14:22

Soulman skrev:Varför används inte standardelement till Carlssonhögtalare?
Så stor förändring på elementen har väl ändå inte utförts för att det skall behöva utföras överhuvudtaget egentligen? Sade han som inte vet ett skvatt om detta. Ingen info finns ju vad jag vet om detta.
Eller är syftet helt enkelt att vara en imkomstkälla för SSC?
Tja lansering 2008, ganska stort tidsspann. Det gäller att gardera sig. Tycker att jag könner igen beteendet från tidigare. Alltså inget har SSC tagit till sig av kritiken?

Det kanske är lite illa att antalet sålda högtalare totalt sett blir lidande för att man måste ha specifika element. Iaf nu när det inte finns pengar för utveckling iaf. Må så vara att det är helt i linje med Stig Carlssons filosofi om hur slipstenen skall dras, men behöver väl inte adaptera de inte-fullt-så-bra sidorna hos den salige Stig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-18 14:38

Soulman,

utvecklingen av element är ingen inkomstkälla för SSC alls. Det är en kostnad.

De får sin inkomst via licensavgifter per såld enhet.

Bara ett förtydigande i all välmening.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-11-18 16:32

Spännande! Är B71 besläktad med 8545, eller snackar vi Ino-moddade Vifaelement? Kan man räkna med 1a eller 2a halvan av 2008?
11010000

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-18 16:50

Ska vi gissa på namnbyte till OA-71/72? Hur var det med OA-X1? :lol: Eller, betyder kanske B71 att det är ett 7,1" baselement? :?:

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-18 16:51

Jocke skrev:Eller, betyder kanske B71 att det är ett 7,1" baselement? :?:

Med IÖs normala nomenklatur så är det väl ingen jättedålig gissning. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-18 16:54

Men K23 ska ju tydligen komma att kallas något annat enl CP. Stundar kanske nya tider?

/Jocke

PS. Är det egentligen inte lite märkligt att använda decimaler (metriskt?) tillsammans med angivelser i tum?

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-11-18 17:44

K-koppen
utvecklingen av element är ingen inkomstkälla för SSC alls. Det är en kostnad.

De får sin inkomst via licensavgifter per såld enhet.

Hur kan utvecklingen av element inte vara en inkomstkälla, när de då får licensavgift per såld enhet. :wink:
Ändring av element är därmed ett sätt att försäkra sig om en inkomst!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-18 18:51

Hur menar du då?

Vi får väl betalt även om vi skulle använda standardelement?

Om du tror att det har något med kontakten med exploatören att göra kan du ju titta på mitt eget företag Ino Audio annars. Jag har tagit fram hela 33 olika specialelement för de egna högtalarna (!), till mycket möda och besvär. Jag kan försäkra dig att det inte sker för skojs skull. Högtalarna är ju produkter att ALLA delar som sitter i dem, och ingen får förfelas. Till stor del är de alltså en produkt av de högtalarelementen som jag använder i dem.

Soulman skrev:Varför används inte standardelement till Carlssonhögtalare?

Så stor förändring på elementen har väl ändå inte utförts för att det skall behöva utföras överhuvudtaget egentligen?

Vad menar du?
(Det är en extremt ledande, men ändå kryptiskt luddig fråga du ställer. :? Tala gärna klarspråk istället.)

Standardelement passar nästan alltid bara i konstruktioner som gjorts "baklänges", det vill säga där de anpassats till "de element som går att köpa". Det blir alltid trista kompromisser. :?

Att göra tvärtom är mycket trevligtare - alltså att utgå ifrån den vision som finns, och sedan skapa högtalarelement som perfekt tillgodoser behovet. Det kanske blir lite dyrare, men det blir MYCKET bättre.

Högtalarelement anpassade för ortoakustiska högtalare är heller inte något som uppstår av sig själv, de bör ju vara optimerade för lyssning i en axel avvikande från nollgradersaxeln. Och i synnerhet när det gäller diskantelement finns inga som är optimala att köpa.

(Jag kommer inom kort att starta en tråd som handar om egenskaperna hos den nya diskantelementet Carlsson T11oa-II. Där går jag även igenom egenskaperna hos de tre "föregångarna" Peerless KO10DT, VIFA D25AG-35-06 och Carlsson T11-oa, med alla deras för- och nackdelar.)

Förstår inte varför SSC skall ta till sig kritik som inte har med SSC att göra. Är inte bekant med några utlovade löften från SSC om högtalarelement eller högtalare, som har brutits. Sådana där inlägg gör ju bara att man tappar sugen. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-18 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-11-18 19:03

Ser redan fram emot att uppgradera till 51.4 och 52.4 :P
11010000

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-11-18 19:31

Mr_Ekan skrev:Ser redan fram emot att uppgradera till 51.4 och 52.4 :P

For meg kommer det nok til å bli oa 51.4, om det blir oa 52.4 i tillegg er en penningfråga.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-11-18 19:50

Och OA-50.4 (B65oa-II + T11oa-II) ser denna student fram emot att uppgradera till. :wink:

/Erik

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-11-19 19:34

Hur jag menar, precis vad jag har skrivit.
Att använda sig av "anpassade" element, istället för standardelement innebär helt enkelt att man binder upp en kundkrets till sig själv som "säljare".

(Jag kommer inom kort att starta en tråd som handar om egenskaperna hos den nya diskantelementet Carlsson T11oa-II. Där går jag även igenom egenskaperna hos de tre "föregångarna" Peerless KO10DT, VIFA D25AG-35-06 och Carlsson T11-oa, med alla deras för- och nackdelar.)

Fantastiskt. :D
Det skall bli oerhört intressant att ta del av detta. Det rätar säkert ut mina funderingar på skillnaderna mellan standardelement och "anpassade" element. En sådan här "öppen" redovisning trodde jag aldrig att jag skulle få se. Det tyder på att förändringarna gentemot standardelementen, trots allt, är av betydligt större dignitet än vad jag har trott. Detta ser jag som något mycket glädjande, och skulle då tala emot mitt spekulerande i användande av "anpassningar" för att låsa kundkretsen till de egna "anpassade" elementen.
Anpassning = Endast teknisk utveckling av element i syfte att förbättra högtalarna. :D
Jag tackar, och ber samtidigt om ursäkt för mitt helt och hållet felaktigt spekulerande. :oops:

ps
Ser gärna fram emot att också få ta del av Carlsson T11-oa's skillnader gentemot originalutförandet som det baseras på, (för det är väl inte ett helt eget utvecklat element).
ds

Standardelement passar nästan alltid bara i konstruktioner som gjorts "baklänges", det vill säga där de anpassats till "de element som går att köpa". Det blir alltid trista kompromisser.

Denna tanke har väl funnits med i bilden, men har inte trott att anpassningarna har varit av någon agörande betydelse.

Angående den sistnämda kritiken, så vill jag bara förtydliga med följande; otydliga löften framförs som inte visar sig kunna hållas. Detta skapar en känsla av frustration hos mig som kund. SSC eller inte, som ordf. för SSC och då du står för uttalandet, så är det på ett ut.

Mina uttalanden kan kanske ibland tolkas för att vara hårda. Men jag tror du kan hantera detta?

Lite beröm, (vilket jag har framfört tidigare på ex.vis CP under annan psedonym dock); arbetet som SSC har lagt ned på Carlssonhögtalarna är något unikt och beundransvärt. Något liknande i högtalar'utvecklings'sammanhang finns väl knappast. Att fortsätta utvecklingen av den SC'ska principen, glädjer säkerligen mångdubbelt fler än som har framfört kritik på detta forum, så håll stolt upp hakorna och fortsätt det egenonyttiga arbetet till glädje för många. :wink:

M.V.H. Soulman

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati