Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Detta var flera månader sedan - har inte fått svar på det ännu.
Jag är rädd att han inte riktigt skulle förstå vad jag menade.paa skrev:Du kan väl skicka några exempel på spektrum på söndermastrade CD resp orginal-LP och fråga om det är en helt subjektiv skillnad?
Haakan_W skrev:det är väl rätt enkelt att svara på denna fråga....
det är ju så att han är en reporter....ingen hifiexpert eller hur, så det hela bottnar i att han pratar med en person och sedan återger det just den personen sagt som en generell sanning...
inte behöver han väl svara för att man ska förstå det?
Almen skrev:Vad som egentligen irriterar mig är nog att jag känner igen det slarviga sättet att uttrycka sig från vanliga HiFi-tidningar, och att jag inte vill ha en såpass seriös tidskrift som Ny Teknik kontaminerad av dylikt.
Almen skrev:På LP:n kan man se vad det är för musik!
subjektivisten skrev:Almen skrev:På LP:n kan man se vad det är för musik!
Sant. Rätt coolt. Kommer än ihåg killen jag såg på SVT under 80-talet någon gång som kunde berätta vilken musik som var på skivan bara genom titta på spåren. Dock så var det väl "bara" klassisk musik han kunde skilja åt.
Jo, så minns jag det också. Sånt där man måste se för att tro på.subjektivisten skrev:Dock så var det väl "bara" klassisk musik han kunde skilja åt.
Almen skrev:... Du har rätt i att "bäst" kan betyda olika saker för olika personer. Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.
hifi-skeptikern skrev:Almen skrev:... Du har rätt i att "bäst" kan betyda olika saker för olika personer. Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.
För någon som tycker att vinyl är bättre än CD så är det ju lika mycket "skitsnack" att påstå att CD är bättre. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik. Att CD är bättre i vissa avseenden (som vissa anser viktiga för korrekt återgivning) och LP är bättre i andra avseenden (som andra anser viktiga för korrekt återgivning) är väl det enda man kan slå fast.
Bland många som skriver på detta forumet tycks höjden av musikåtergivning kunna genereras via diverse multispelare för 5-10tkr.De vetenskapliga metoder som kommer fram till dyl. slutsatser är uppenbarligen värdelösa och de som tror på dessa duktigt teknikinsnöade!
Att CD-skivorna numera ofta är söndermastrade på ett sätt som är ovanligt (nästan omöjligt) att göra på vinyl medför dessutom att vinyl ofta är bättre ur ett rent användarperspektiv (d.v.s om man struntar i orsaken). Det är dock fel att skylla CD-mediet för detta tilltag varför även jag (faktiskt och oberoende av denna tråd) har skrivit till herr Melin (på NyT) i detta ärende.
hifi-skeptikern skrev:Bland många som skriver på detta forumet tycks höjden av musikåtergivning kunna genereras via diverse multispelare för 5-10tkr.De vetenskapliga metoder som kommer fram till dyl. slutsatser är uppenbarligen värdelösa och de som tror på dessa duktigt teknikinsnöade!
Vee-Eight skrev:Cd-media är överlägsen vinyldito; det är rätt så enkelt att räkna ut med kända samplingsteorem. Men jag kan hålla med om att cd-inspelningar alltför ofta låter sämre än vinyldito, men det är helt annan sak.
Slartibartfast skrev:1. Jag tror det är många som har mångt dyrare anläggningar än 5-10kkr på faktiskt.se varför ditt första påstående bör kunna motbevisas med en omröstning. Om jag ska vara ärlig så tror jag de flesta på faktiskt har lagt ganska mycket mer (dubbelt eller så) pengar än 10kkr på sin anläggning - i alla fall om man tar de 200 mest aktiva skribenterna eller så. De andra vet jag ju inget om!
Slartibartfast skrev:2. Vetenskapliga metoder är aldrig värdelösa! Om de är det så finns ingen vetenskaplighet i dem per definition. En vetenskaplig metod är ju till för att plocka fram objektiva fakta - gör de inte det så är de inte vetenskapliga. Eftersom det är (mer eller mindre) allmänt känt att de metoder som i mångt diskuteras på faktiskt.se används inom många forskningsområden tordes de anses korrekta - hur som helst är jag inte man nog att försöka sätta ett antal miljoner forskare på pottan!
Slartibartfast skrev:Däremot tror jag du har korrekt i att en stor mängd av deltagarna på faktiskt.se är teknikinsnöade! Jag gissar på att du inte är det (eller iallafall inte vill räkna in dig bland dem, efter hur du skrev) med tanke på att du använder en ekonoms skrivsätt när du benämnde pengar. Så då är frågan, om du är ekonom, hur det kommer sig att du läser en i regel så tekniskt intressant tidning som Ny Teknik?
Slartibartfast skrev:Tycker det var roligt att du också hade skrivit en insändare till skribenten som, enligt mig med många, fått den objektiva vetskapen om bakfoten.
[slrt]
Piotr skrev:Hur förklarar du då att vinyl som spelas in digitalt har funnits låta precis som vinyl?
Finns också exempel på att man lopat musik i ett ljudkort flera ggr. utan att höra degradering av musiksignalen.
Nu har jag inte gjort dessa tester själv men om man ska tror på det som rapporterats..
/Peter
Nä, eftersom du alltid kan se "bättre" som ett subjektivt värdeord.hifi-skeptikern skrev:Almen skrev:Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.
För någon som tycker att vinyl är bättre än CD så är det ju lika mycket "skitsnack" att påstå att CD är bättre. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik.
Almen skrev:Rent objektivt är det naturligtvis sant att CD är bättre på att återge* ljud än LP, men det är du väl fullt medveten om?
*Om man med återge menar "inte hörbart förändra ursprungssignalen".
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster