Skrev ett litet mail till Jan Melin i Ny Teknik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-16 13:50

Ja jag har några såna där Pioneer-spelare som går att scratcha på, men det blir ju inte lika fränt som 1210s med 12" på..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-16 14:03

Alltså.. du använder vanliga 1210s och scratchar med 12" vinylplatta på som i sin tur tidssynkar till datorn :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-16 14:05

Men varför vill man göra det? Bara för att man kan eller?

Miles

Inläggav Miles » 2007-11-16 14:20

För att behålla vinylkänslan, (inte ljudet dock eftersom man kör digitala filer.) Samt att på ett gig kan DJn ta med sig kontrolldosan, och en liten laptop. Det är förstås smidigt jämfört med stora vinylväskor.

Info om ett av systemen --> http://www.scratchlive.net/about/

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-16 16:48

en till: http://www.rane.com/scratch.html

Kul pryl, alla fördelarna från att köra vinyl utan nackdelarna.

Nån som vet hur länge tidkods 12" håller, man kör ju samma skiva hela tiden.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Miles

Inläggav Miles » 2007-11-17 03:08

Enligt uppgift så slits skivorna ut efter ett tag, beror ju förstås på hur mycket de används. Ersättningsskivor kostar knappt 200 SEK/styck om man köper från thomann.de t ex.

---> http://www.thomann.de/se/rane_serato_sc ... platte.htm

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-17 03:35

Almen skrev:Detta var flera månader sedan - har inte fått svar på det ännu.

Skulle inte tro du får det heller. Ditt välformulerade svar visade ju att du kan tänka och sådana där saker och då blir det ju genast himlarns svårt att bemöta och så. :wink:

Fast kudos till Melin ändå för att han faktiskt svarade.

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-11-18 20:31

LP har bredare frekvensspektrum.

/kasta in en pinne i brasan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-18 21:02

LP är mycket större än CD! :P 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 11:51

På LP:n kan man se vad det är för musik! 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-19 12:05

Du kan väl skicka några exempel på spektrum på söndermastrade CD resp orginal-LP och fråga om det är en helt subjektiv skillnad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-19 12:12

det är väl rätt enkelt att svara på denna fråga....

det är ju så att han är en reporter....ingen hifiexpert eller hur, så det hela bottnar i att han pratar med en person och sedan återger det just den personen sagt som en generell sanning...

inte behöver han väl svara för att man ska förstå det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 12:22

paa skrev:Du kan väl skicka några exempel på spektrum på söndermastrade CD resp orginal-LP och fråga om det är en helt subjektiv skillnad?
Jag är rädd att han inte riktigt skulle förstå vad jag menade.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 12:25

Haakan_W skrev:det är väl rätt enkelt att svara på denna fråga....

det är ju så att han är en reporter....ingen hifiexpert eller hur, så det hela bottnar i att han pratar med en person och sedan återger det just den personen sagt som en generell sanning...

inte behöver han väl svara för att man ska förstå det?

Jag förväntar mig mer av en journalist på en tidning som Ny Teknik. Något liknande skulle inte accepteras i en läkartidning, till exempel.

Vad som egentligen irriterar mig är nog att jag känner igen det slarviga sättet att uttrycka sig från vanliga HiFi-tidningar, och att jag inte vill ha en såpass seriös tidskrift som Ny Teknik kontaminerad av dylikt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-19 12:52

Almen skrev:Vad som egentligen irriterar mig är nog att jag känner igen det slarviga sättet att uttrycka sig från vanliga HiFi-tidningar, och att jag inte vill ha en såpass seriös tidskrift som Ny Teknik kontaminerad av dylikt.

När blev Ny Teknik seriös? Vi hade en reporter som intejuvade VDn på ett ställe jag jobbade på för några år sedan. Har var där en hel förmiddag. Så kom artikeln: Inte ett enda ord var rätt. Inte ens VDn namn var rätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 13:05

Max: Man får förvisso full insikt i hur dåliga journalister [s]är[/s] kan vara först när man själv är inblandad i en intervjusituation. Men jämförelsevis brukar NT hålla rätt hög klass.

Ändrat: ändrat onödigt kategorisk bedömning av journalister.
Senast redigerad av Almen 2007-11-19 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-19 14:14

Almen skrev:På LP:n kan man se vad det är för musik! 8)

Sant. Rätt coolt. Kommer än ihåg killen jag såg på SVT under 80-talet någon gång som kunde berätta vilken musik som var på skivan bara genom titta på spåren. Dock så var det väl "bara" klassisk musik han kunde skilja åt. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-19 14:33

subjektivisten skrev:
Almen skrev:På LP:n kan man se vad det är för musik! 8)

Sant. Rätt coolt. Kommer än ihåg killen jag såg på SVT under 80-talet någon gång som kunde berätta vilken musik som var på skivan bara genom titta på spåren. Dock så var det väl "bara" klassisk musik han kunde skilja åt. :P

Soundtracket från filmen "jordbävningen" var ganska vindlande!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-19 15:24

subjektivisten skrev:Dock så var det väl "bara" klassisk musik han kunde skilja åt. :P
Jo, så minns jag det också. Sånt där man måste se för att tro på.

paa: :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-19 18:51

Såg också på TV hur den där snubben kunde "läsa" vinyl. 8O Get a life mister!! :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-19 22:23

Almen skrev:... Du har rätt i att "bäst" kan betyda olika saker för olika personer. Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.

För någon som tycker att vinyl är bättre än CD så är det ju lika mycket "skitsnack" att påstå att CD är bättre. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik. Att CD är bättre i vissa avseenden (som vissa anser viktiga för korrekt återgivning) och LP är bättre i andra avseenden (som andra anser viktiga för korrekt återgivning) är väl det enda man kan slå fast.

Bland många som skriver på detta forumet tycks höjden av musikåtergivning kunna genereras via diverse multispelare för 5-10tkr. :roll: De vetenskapliga metoder som kommer fram till dyl. slutsatser är uppenbarligen värdelösa och de som tror på dessa duktigt teknikinsnöade!

Att CD-skivorna numera ofta är söndermastrade på ett sätt som är ovanligt (nästan omöjligt) att göra på vinyl medför dessutom att vinyl ofta är bättre ur ett rent användarperspektiv (d.v.s om man struntar i orsaken). Det är dock fel att skylla CD-mediet för detta tilltag varför även jag (faktiskt och oberoende av denna tråd) har skrivit till herr Melin (på NyT) i detta ärende.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-19 22:27

Cd-media är överlägsen vinyldito; det är rätt så enkelt att räkna ut med kända samplingsteorem. Men jag kan hålla med om att cd-inspelningar alltför ofta låter sämre än vinyldito, men det är helt annan sak.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-19 23:18

hifi-skeptikern skrev:
Almen skrev:... Du har rätt i att "bäst" kan betyda olika saker för olika personer. Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.

För någon som tycker att vinyl är bättre än CD så är det ju lika mycket "skitsnack" att påstå att CD är bättre. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik. Att CD är bättre i vissa avseenden (som vissa anser viktiga för korrekt återgivning) och LP är bättre i andra avseenden (som andra anser viktiga för korrekt återgivning) är väl det enda man kan slå fast.

Bland många som skriver på detta forumet tycks höjden av musikåtergivning kunna genereras via diverse multispelare för 5-10tkr. :roll: De vetenskapliga metoder som kommer fram till dyl. slutsatser är uppenbarligen värdelösa och de som tror på dessa duktigt teknikinsnöade!

Att CD-skivorna numera ofta är söndermastrade på ett sätt som är ovanligt (nästan omöjligt) att göra på vinyl medför dessutom att vinyl ofta är bättre ur ett rent användarperspektiv (d.v.s om man struntar i orsaken). Det är dock fel att skylla CD-mediet för detta tilltag varför även jag (faktiskt och oberoende av denna tråd) har skrivit till herr Melin (på NyT) i detta ärende.

Hur förklarar du då att vinyl som spelas in digitalt har funnits låta precis som vinyl?

Finns också exempel på att man lopat musik i ett ljudkort flera ggr. utan att höra degradering av musiksignalen.

Nu har jag inte gjort dessa tester själv men om man ska tror på det som rapporterats..

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-20 03:07

hifi-skeptikern skrev:Bland många som skriver på detta forumet tycks höjden av musikåtergivning kunna genereras via diverse multispelare för 5-10tkr. :roll: De vetenskapliga metoder som kommer fram till dyl. slutsatser är uppenbarligen värdelösa och de som tror på dessa duktigt teknikinsnöade!

Tror du det? Det tror inte jag!

1. Jag tror det är många som har mångt dyrare anläggningar än 5-10kkr på faktiskt.se varför ditt första påstående bör kunna motbevisas med en omröstning. Om jag ska vara ärlig så tror jag de flesta på faktiskt har lagt ganska mycket mer (dubbelt eller så) pengar än 10kkr på sin anläggning - i alla fall om man tar de 200 mest aktiva skribenterna eller så. De andra vet jag ju inget om!

2. Vetenskapliga metoder är aldrig värdelösa! Om de är det så finns ingen vetenskaplighet i dem per definition. En vetenskaplig metod är ju till för att plocka fram objektiva fakta - gör de inte det så är de inte vetenskapliga. Eftersom det är (mer eller mindre) allmänt känt att de metoder som i mångt diskuteras på faktiskt.se används inom många forskningsområden tordes de anses korrekta - hur som helst är jag inte man nog att försöka sätta ett antal miljoner forskare på pottan!

Däremot tror jag du har korrekt i att en stor mängd av deltagarna på faktiskt.se är teknikinsnöade! Jag gissar på att du inte är det (eller iallafall inte vill räkna in dig bland dem, efter hur du skrev) med tanke på att du använder en ekonoms skrivsätt när du benämnde pengar. Så då är frågan, om du är ekonom, hur det kommer sig att du läser en i regel så tekniskt intressant tidning som Ny Teknik?

Tycker det var roligt att du också hade skrivit en insändare till skribenten som, enligt mig med många, fått den objektiva vetskapen om bakfoten. :D

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-20 07:07

Vee-Eight skrev:Cd-media är överlägsen vinyldito; det är rätt så enkelt att räkna ut med kända samplingsteorem. Men jag kan hålla med om att cd-inspelningar alltför ofta låter sämre än vinyldito, men det är helt annan sak.

Egentligen behövs väl inte mer respons än det här.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-20 11:04

Slartibartfast skrev:1. Jag tror det är många som har mångt dyrare anläggningar än 5-10kkr på faktiskt.se varför ditt första påstående bör kunna motbevisas med en omröstning. Om jag ska vara ärlig så tror jag de flesta på faktiskt har lagt ganska mycket mer (dubbelt eller så) pengar än 10kkr på sin anläggning - i alla fall om man tar de 200 mest aktiva skribenterna eller så. De andra vet jag ju inget om!

Med multispelare menade jag givetvis signalkällan d.v.s. t.ex. CD/DVD/DVD-AUDIO/SACD-spelare och inte en komplett anläggning. Uttalandet ter sig givetvis allt för generellt, men syftar till att kritisera de av oss som sannolikt halkat väl långt från det ursprungliga syftet med hifi d.v.s. återgivning av musik.

Slartibartfast skrev:2. Vetenskapliga metoder är aldrig värdelösa! Om de är det så finns ingen vetenskaplighet i dem per definition. En vetenskaplig metod är ju till för att plocka fram objektiva fakta - gör de inte det så är de inte vetenskapliga. Eftersom det är (mer eller mindre) allmänt känt att de metoder som i mångt diskuteras på faktiskt.se används inom många forskningsområden tordes de anses korrekta - hur som helst är jag inte man nog att försöka sätta ett antal miljoner forskare på pottan!

Antag att man vill finna den optimala rallybilen och har fastnat för metoden vägning (hyffsat objektiv mätmetod). Hur väl tror du att man kommer lyckas skilja bra rallybilar från odugliga rallybilar endast baserat på kriteriet vikt?

Slartibartfast skrev:Däremot tror jag du har korrekt i att en stor mängd av deltagarna på faktiskt.se är teknikinsnöade! Jag gissar på att du inte är det (eller iallafall inte vill räkna in dig bland dem, efter hur du skrev) med tanke på att du använder en ekonoms skrivsätt när du benämnde pengar. Så då är frågan, om du är ekonom, hur det kommer sig att du läser en i regel så tekniskt intressant tidning som Ny Teknik?

Ekonom. Snacka om förolämpning :wink:

Slartibartfast skrev:Tycker det var roligt att du också hade skrivit en insändare till skribenten som, enligt mig med många, fått den objektiva vetskapen om bakfoten. :D

[slrt]

Ja, journalister ikläder sig enl. min mening allt för lätt expertrollen på så sätt att de ofta skriver med olämpligt hög svansföring.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-20 11:12

Piotr skrev:Hur förklarar du då att vinyl som spelas in digitalt har funnits låta precis som vinyl?

Finns också exempel på att man lopat musik i ett ljudkort flera ggr. utan att höra degradering av musiksignalen.

Nu har jag inte gjort dessa tester själv men om man ska tror på det som rapporterats..

/Peter

Svaret på dessa frågor är antagligen att de tester som genomförts (som visat vad du påstår) varit så bristfälliga att man erhållit felaktiga resultat eller tolkat resultat fel. Eftersom du inte anger källorna så är det svårt att avgöra vilket som varit fallet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-20 13:13

hifi-skeptikern skrev:
Almen skrev:Därför tycker jag det är fel när en journalist på en teknisk tidskrift i en artikel som beskriver en kommersiell produkt kategoriskt slår fast att "vinyl har bättre ljud än cd". I det sammanhanget är det nämligen skitsnack.

För någon som tycker att vinyl är bättre än CD så är det ju lika mycket "skitsnack" att påstå att CD är bättre. Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik.
Nä, eftersom du alltid kan se "bättre" som ett subjektivt värdeord.

Jag skulle reagera på samma sätt om det i en artikel i Ny Teknik stod "homeopati är bättre mot cancer än kirurgi+cellgift". Det finns säkert de som tycker det, men ett sådant uttalande hör inte hemma i en tidskrift med någorlunda objektiva anspråk.

Rent objektivt är det naturligtvis sant att CD är bättre på att återge* ljud än LP, men det är du väl fullt medveten om?

*Om man med återge menar "inte hörbart förändra ursprungssignalen".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-20 14:08

Ta en vinyl skiva och spela in den med en bra A/D. Ta en CD och gravera den på vinyl. Vilken kommer låta närmast? 8)

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-21 11:49

Almen skrev:Rent objektivt är det naturligtvis sant att CD är bättre på att återge* ljud än LP, men det är du väl fullt medveten om?

*Om man med återge menar "inte hörbart förändra ursprungssignalen".

Min erfarenhet är att varken LP eller CD kan återge ljud eller musik utan att påverka både ljud och musikaliskt innehåll. Därmed är det en fråga om vilket medie som påverkar minst det som är mest väsentligt för en acceptabel återgivning vilket ofta tycks vara en fråga om prioriteringar och/eller tycke/smak.

Detta (som jag skulle vilja benämna ett faktum) gör också att frågan om "Vilket som låter närmast?" om man spelar in en vinyl skiva med en bra A/D och graverar en CD på vinyl mindre intressant (d.v.s. det är fel fråga). Dessutom så har väl ingen hört varken hur CD eller LP verkligen låter eftersom man kan anta att ingen ännu byggt en optimal CD-spelare eller en optimal vinylspelare. Hur nära man tror sig kommit idag kan man ju spekulera om, t.ex. på detta forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi