Moderator: Redaktörer
pingvinen skrev:Det är upp till köparen att avgöra vad som är rätt pris. Det är ju ganska snabbt och enkelt att söka på produktnamn och hitta andra annonser och jämföra, men slutligen måsta man ha en egen uppfattning om vad detr är värt. Priserna i annonserna är ju inte nödvändigtvis det som produkterna slutligen säljs för. Vanligen finns det prutmån på begagnat. Att köpa något för 48 lakan och försöka sälja för 55 - som i antagandet ovan - verkar för mig vara en affär med stor kapitalinsats, liten marginal och mycket stor risk. Skulle det nu var så, ser jag inte problemet med det.
Business economics på 10 sekunder: köp billigt, sälj dyrt.
rhenrics skrev:meanmachine skrev:Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?
Plinius och Pioneer anno -99 ca 27' resp 12'.
meanmachine skrev:rhenrics skrev:meanmachine skrev:Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?
Plinius och Pioneer anno -99 ca 27' resp 12'.
Tack!
27papp och nu 15papp. Det är väl en god deal. Även om du kan hitta billigare.
meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?
Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.
Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?
Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.
Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?
Jag tror det finns en enkel förklaring till bristen på begagnathandlare. De behövs inte.
Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
rhenrics skrev:meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.
Jag f ö undviker ingenting, men jag ogillar verkligen att du lägger ord i munnen på mig och sedan kräver att jag ska argumentera för dem.
rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.
Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
meanmachine skrev:Kan någon tolka om texten om plinuis? Jag fattar inte vad som är problemet med en begad 8150?
Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
men frågan är om man verkligen vill att oppfinnarjocke ska rota runt i en sådan apparat inhandlad för relativt dyra pengar.
Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.JTarnstrom skrev:Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Kaffekoppen skrev:Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.JTarnstrom skrev:Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Tärnström
rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk
Det jag skrev var att Repsam inte hade fabricerade priser i den annonsen vilket var bra.JTarnstrom skrev:Så det är inte Repsam du avser då? Du gjorde ju ett par inlägg i början av tråden med referenser till just Repsam (där du nämner just fabricerade nypriser). Rätta mig gärna om jag har fel.
Tärnström
Kaffekoppen skrev:
Så sammanfattningsvis: Du har fel!
JTarnstrom skrev:rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk
Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.
Tärnström
meanmachine skrev:JTarnstrom skrev:rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.
Tärnström
Que?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 23 gäster