Är du för eller emot beghandel.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Gillar du beghandel?

ja
96
96%
nej
4
4%

Antal röster : 100

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 12:05

JO men man kunde överföra samma på bilhandel. En -95 modell av saab 9000 kostar runt 20släng på blocket och 40-45k i bilhallen. Inte helt jämförbart.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 12:12

pingvinen skrev:Det är upp till köparen att avgöra vad som är rätt pris. Det är ju ganska snabbt och enkelt att söka på produktnamn och hitta andra annonser och jämföra, men slutligen måsta man ha en egen uppfattning om vad detr är värt. Priserna i annonserna är ju inte nödvändigtvis det som produkterna slutligen säljs för. Vanligen finns det prutmån på begagnat. Att köpa något för 48 lakan och försöka sälja för 55 - som i antagandet ovan - verkar för mig vara en affär med stor kapitalinsats, liten marginal och mycket stor risk. Skulle det nu var så, ser jag inte problemet med det.

Business economics på 10 sekunder: köp billigt, sälj dyrt.

Han har troligen inte köpt det för 48, snarare 40 eller ännu billigare. Menar inte att det skulle vara något fel i det, men det kan ändå vara kul att se hur det kan tänkas gå till "bakom kulisserna". Det är inte uppenbart för alla.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 12:13

meanmachine skrev:Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?

Plinius och Pioneer anno -99 ca 27' resp 12'.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 12:15

Du glömde min fråga om nypriset på plinius samt A-07?

Viktigt för att förstå en handlare av beggat. Han står för garantier och div som en privat klarar sig undan samt skattmasen som tar 25%. Detta är ju värt något med. Men du kanske tycker att han skall sälja till samma prisen som folk säljer på hifimaggan? Det skulle ju göra det omöjligt att affära. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-19 12:16

Jag förespråkar fri handel, vilket inkluderar affärer med begagnade produkter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 12:20

rhenrics skrev:

Tack!

27papp och nu 15papp. Det är väl en god deal. Även om du kan hitta billigare.

Jag menar jag tycker saker sjunker för fort på begmarknaden och detta troligen på grund av brist på beghandlare. Med lite mer repsamnissar får du troligen merför dina saker om några år.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-19 12:30

Följande utspelades för något år sedan:

Jag hade annons ute på hifimagasinet för att sälja högtalare av relativt polulär sort.
En snubbe mailar och påpekar att det är för dyrt.
Jag svarar att jag har satt priset under alla andra annonser för samma produkt jag kunde hitta, så jag tycker det är ett ok pris.
Snubben svarar att bara för att andra begär överpris är varan inte värd så mycket.
Jag frågar honom vilket som är det högsta priset han kan bjuda, så ska jag seriöst ta ställning till det då jag vill bli av med prylarna.
Snubben svarar inte.

Nåväl, jobbiga snubbar som svarar på annonser har ju debatterats i en annan tråd. Jag ville med detta påpeka att det inte är lätt att sätta rätt pris.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 12:38

meanmachine skrev:
rhenrics skrev:

Tack!

27papp och nu 15papp. Det är väl en god deal. Även om du kan hitta billigare.

...du skulle knappast få 15 lök ens för den nyare modellen Plinius 9200. 8)

...just Plinius skulle jag dock undvika att köpa beggat med tanke på deras policy:

PLINIUS is aware that there are some products now available on the internet that are being advertised as near new or in original condition. PLINIUS cannot confirm the provenance of these units.

Many of them will be models that are superseded or units that were manufactured before the introduction of ROHS standards in Europe.

PLINIUS authorised dealers and distributors are not associated with these units and will not service or support them. Many parts of our products are especially made for us to our own precise specifications and if these non conforming or non complying products are brought to our network for servicing there will be no support from the manufacturer.

We regret that it is necessary for us to take these steps but this is done to protect our loyal customers from the unscrupulous and unprofessional activities of someone who seeks to profit from our good name while profiteering and damaging our future reputation.

länk

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:04

Du undviker ändå mig.

Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?

Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.

Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 13:05

Jisses!!

Plinius verkar vara en produkt man skall tänka till flera gånger innan man köper.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-11-19 13:11, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 13:10

meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.

Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?

Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.

Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?

Jag tror det finns en enkel förklaring till bristen på begagnathandlare. De behövs inte.

Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:19

Kan någon tolka om texten om plinuis? Jag fattar inte vad som är problemet med en begad 8150?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:20

Kaffekoppen skrev:

Jag tror det finns en enkel förklaring till bristen på begagnathandlare. De behövs inte.

Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.

Det erbjuder väl lite trygghet med garantin samt att man lite enklare kan byta in sitt befintlige i samma veva. Detta kan jag förstå att det är värt en slant för vissa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 13:21

Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.

Jag f ö undviker ingenting, men jag ogillar verkligen att du lägger ord i munnen på mig och sedan kräver att jag ska argumentera för dem.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:23

rhenrics skrev:

Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.

Jag f ö undviker ingenting, men jag ogillar verkligen att du lägger ord i munnen på mig och sedan kräver att jag ska argumentera för dem.

Jag tolkade endast utfrån dina ord. Det kan ogillas och så är det med internet då man inte känner varanra och kan tolka in kroppsspråk etc.

Jag förstår dock väl din tanke. Jag är ju kroniskt snål och skulle inte köpa till överpriser. Men jag försöker samtidigt se förbi min egen svaghet.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-19 13:27

meanmachine skrev:Jag är ju kroniskt snål

:lol: :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 13:28

rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.

Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.

:)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 13:28

meanmachine skrev:Kan någon tolka om texten om plinuis? Jag fattar inte vad som är problemet med en begad 8150?

om du köper plinius begagnat från icke-auktoriserade återförsäljare (läs repsam), så kan det bli svårt med reparation eftersom Plinus dels vägrar åta sig serviceåtgärder på sådan införskaffad apparatur, dels använder specialbeställda komponenter i sina apparater som troligtvis är omöjliga att få tag på någonannanstans. Repsam har tydligen en egen leverantör av elektronikservice på det de säljer, men frågan är om man verkligen vill att oppfinnarjocke ska rota runt i en sådan apparat inhandlad för relativt dyra pengar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-19 13:31

Kaffekoppen skrev:
rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.

Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.

I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:32

men frågan är om man verkligen vill att oppfinnarjocke ska rota runt i en sådan apparat inhandlad för relativt dyra pengar.

:lol: :lol:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 13:35

JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:

I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.

Tärnström
Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:37

Nej. Beghandeln generellt. Dels rena privatköp samt beghandlare eller det som på någonvis ombesörjer begagnade produker.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-19 13:38

Kaffekoppen skrev:
JTarnstrom skrev:
Kaffekoppen skrev:

Tärnström
Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.

Så det är inte Repsam du avser då? Du gjorde ju ett par inlägg i början av tråden med referenser till just Repsam (där du nämner just fabricerade nypriser). Rätta mig gärna om jag har fel.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:40

DEt är ju väldigt lätt att använda repsam som alternativ eftersom han är rätt ensam på marknaden som beghandlare. Så tråden avser inte specifikt repsam även om upphovet av tråden kom efter ett uttalande om repsam. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-11-19 13:41

Tärnström

Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-19 13:44

rhenrics skrev:

Tärnström

Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk :)

Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 13:48

JTarnstrom skrev:Så det är inte Repsam du avser då? Du gjorde ju ett par inlägg i början av tråden med referenser till just Repsam (där du nämner just fabricerade nypriser). Rätta mig gärna om jag har fel.

Tärnström
Det jag skrev var att Repsam inte hade fabricerade priser i den annonsen vilket var bra.

Mitt senaste inlägg är av generell karaktär och nämner inte företaget heller.

Hur jag ser på Repsam är ovässentligt i en tråd som avhandlar begagnathandeln överlag. Hur jag ser på Repsam som företag har jag redovisat i minst tre trådar tidigare. Dock inte i denna.

Så sammanfattningsvis: Du har fel!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-19 13:50

Kaffekoppen skrev:
Så sammanfattningsvis: Du har fel!

Nu igen? Det var som fan...

Back to the drawingboard.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-19 13:57

JTarnstrom skrev:
rhenrics skrev:

Tärnström

Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.

Tärnström

Que?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-19 13:58

meanmachine skrev:
JTarnstrom skrev:
rhenrics skrev:

Tärnström

Tärnström

Que?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=462541#462541

Tärnström
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi