DIY Projektorduk/-tavla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

DIY Projektorduk/-tavla

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-11-23 01:35

Hej på er,

Jag lurar på att sno ihop en lämplig yta att skjuta projektorn emot och det lutar åt att måla någon typ av skiva/platta och sedan sätta en ram kring.

Efter att ha surfat en del så verkar många välja att måla mdfskivor med lämplig färg men jag har ställt mig frågan varför man väljer ett så tungt material...? Det borde väl räcka med en helt plan yta som man kan måla.

Är det någon som har förslag på andra material som finns i formatet "stor platt skiva som inte väger så väldigt mycket"...? Aluminumplåt...? Board...? Gipsskiva...?

/Christian

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-23 08:50

Du kan ju ta en tunn MDF-skiva. Finns väl ner till 3 mm tjocklek, dock inte på byggmarknaden runt hörnet. De tunna skivorna har förstås en stor nackdel, de blir inte så plana utan följer underlaget. Andra tunna skivmaterial är 6 mm renoveringsgips. Finns i format upp till 1200x2500 mm och är billigt. Dock är långsidornas kanter försänkta så den användbara plana utan blir kanske 1080x2500 mm. Sedan finns flera typer av board/Masonite av tunnare slag.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-23 11:27

Masonit ska fungera bra. Antar dock att du inte kommer undan att bygga en ram med ett par tvärstag att klistra skivan på om den ska bli rimligt plan. Mattsvart akrylfärg fungerar bra som maskering längs kanterna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-11-23 11:57

Och jag är ute efter en duk som är akustiskt transperent. Vad finns det för diy-alternativ om man inte vill ha en duk med en massa hål i. Tyg, lakan eller vad? Finns det mätningar på hur mycket olika textilier dämpar etc?

Zlazz

Inläggav Zlazz » 2007-11-23 17:23

Jag har gjorde en duk för ett lan en gång. Då använde jag två stycken masonitskivor och sedan på plats i rummet så lade jag de på varandra och spacklade skarven och rullade på grå/vit färg.

De var bara för engångsbruk och var underbart bra sätt att få en billig duk.

Att de skulle vara något problem med att inte få den plan löser man med stag mellan ramen, på alla vägar. Man skall dock vara noga med att få allt plant och det bästa är att lägga ut ramen på ett golv och kontrollera runt med vattenpass och sen montera ihop alla stag och ramen, sen sist på med skivan. Jag spikade fast min skiva och drog som sagt lite spackel i hålen.

Många olika material går att använda men jag gjorde som sagt så.

Lycka till med byggandet!

Lasse

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-24 00:02

Varför krångla till det med en skiva som som kan bukta m.m.
Jag körde direkt på väggen. Bara att slipa och spackla så det blev helt plant och så rolla med vit väldigt matt färg.
Enda "special"-tricket var att använda en roller som ger en helt plan yta. Mohair har jag för mig att rollern hette. Tyvärr kan det vara svårt att hitta dessa rollers i stora storlekar, vilket gör att målningen tar lite mer tid.

Ytterligare ett bekymmer är att vit färg oftast täcker ganska dåligt, så var beredd att måla många lager med torktid mellan varje lager. Har för mig att det tog nästan en hel dag att fixa en vägg, ca 2.4x4m

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-11-24 00:32

Skulle gärna måla väggen men jag har tapet i rummet och vill helst inte ställa till det så att jag måste renovera hela rummet vid eventuell framtida flytt. Hade det varit målade väggar hade valet varit självklart.

Tack för tipsen iaf. Ska ut och se vad byggvaruhusen har. Är det någon som har koll på om man kan köpa duk på lösmeter...? Alltså för att själv ramspänna. Vanligt tyg av typen vit mörkläggningsgardin funkar kanske men har ju lite för mycket struktur i tyget.

/C

Användarvisningsbild
matsen

Inläggav matsen » 2007-11-26 11:41

Kolla in http://www.persiennbutiken.sel för billig duk på lösmeter... kanske inte den bästa duken men iallafall billig!

Ett annat alternativ om du vill måla är http://www.goosystems.com/ - det sägs kunna bli riktigt bra.

Själv kör jag med en MDF målad med matt takfärg - funkar alldeles utmärkt!

Lycka till...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-26 13:26

En god vän upplevde en mycket stor förbättring då han köpte en helvit , ramspänd duk, med gain 1, mot att förrut ha kört med en på nätet rekommenderad svagt gråaktiv färg, målad på MDF. Min vän har en LCD-projektor.
2500:-- kostade 88-tumsduken.Kingpin var fabrikatet.

Det kan hända att färgen som användes på MDF-skivan inte var optimal, förstås.

V. H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 13:33

vit färg, glanstal 1 borde fungera perfekt på MDF

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-29 20:39

AnotherDrinkPlease: Skulle gärna måla väggen men jag har tapet i rummet och vill helst inte ställa till det så att jag måste renovera hela rummet vid eventuell framtida flytt.

Jag hade just tapet, och det är inget problem om du inte har struktur på tapeten. Om du har struktur och tapeten är någorlunda modern så är den gjord så att den delar sig när man river loss tapeten, dvs du kommer få en slät yta där halva tapeten sitter kvar.
Om du har målat om en vägg så blir du knappast tvungen att renovera när du flyttar. I alla fall om du inte har målat den i någon extrem färg.

Kaffekoppen: vit färg, glanstal 1 borde fungera perfekt på MDF

Glanstal 1 (dvs väldigt matt) vore optimalt, men riktigt så matt färg kunde i alla fall inte jag hitta. De absolut mest matta färgerna brukar vara takfärg, och de är oftast väldigt känsliga för smuts. T.ex. så går det inte att tvätta bort fingeravtryck m.m.

Jag minns inte exakt vad det var för glanstal jag körde med tillslut. Den mattaste helvita färg som vad praktiskt användbar köpte jag. Det var en väggfärg i alla fall. Takfärg är oftast väldigt dåligt täckande, vilket troligen innebär att man får måla väldigt många lager.
Eftersom jag behövde måla 5 lager med väggfärg så hade det nog blivit minst 10 lager med takfärg, och med torktid så hinner man nog inte underarbete och målning av 10 lager på en heldag.

Jag kör ca 125 tum på min vägg, och en billig duk i den storleken ligger på ca 10.000:-. Allt material som behövdes för underarbete och målning av vägg, inklusive "verktyg" gick på under 1000:-. Dvs en väldigt markant skillnad.

Återgå till DIY-forum