AnotherDrinkPlease: Skulle gärna måla väggen men jag har tapet i rummet och vill helst inte ställa till det så att jag måste renovera hela rummet vid eventuell framtida flytt.
Jag hade just tapet, och det är inget problem om du inte har struktur på tapeten. Om du har struktur och tapeten är någorlunda modern så är den gjord så att den delar sig när man river loss tapeten, dvs du kommer få en slät yta där halva tapeten sitter kvar.
Om du har målat om en vägg så blir du knappast tvungen att renovera när du flyttar. I alla fall om du inte har målat den i någon extrem färg.
Kaffekoppen: vit färg, glanstal 1 borde fungera perfekt på MDF
Glanstal 1 (dvs väldigt matt) vore optimalt, men riktigt så matt färg kunde i alla fall inte jag hitta. De absolut mest matta färgerna brukar vara takfärg, och de är oftast väldigt känsliga för smuts. T.ex. så går det inte att tvätta bort fingeravtryck m.m.
Jag minns inte exakt vad det var för glanstal jag körde med tillslut. Den mattaste helvita färg som vad praktiskt användbar köpte jag. Det var en väggfärg i alla fall. Takfärg är oftast väldigt dåligt täckande, vilket troligen innebär att man får måla väldigt många lager.
Eftersom jag behövde måla 5 lager med väggfärg så hade det nog blivit minst 10 lager med takfärg, och med torktid så hinner man nog inte underarbete och målning av 10 lager på en heldag.
Jag kör ca 125 tum på min vägg, och en billig duk i den storleken ligger på ca 10.000:-. Allt material som behövdes för underarbete och målning av vägg, inklusive "verktyg" gick på under 1000:-. Dvs en väldigt markant skillnad.