Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Isidor rekomenderade då 9st portar med ca 1/9 area för att dessa portar med den lilla diameter kunde.
1. göras längre pga att man kunde låta porten med liten area sluta närmare bakväggen.
2. Kommer inte ihåg exakt men det lät vettigt när han sa det))
Har för mig om att det hade med mantelarea vs. area att göra men när jag tänker nu så känns det som att stor mantelarea vs area (som det blir vid liten diameter på porten) borde vara oeffektivt.
Det var iaf. något åt det hållet han sa)
paa skrev:Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?
Och i förlängningen, finns det en optimal spalthöjd för spaltportar?
Svante skrev:paa skrev:Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?
Förmodligen...
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?
Förmodligen...
Vet du, eller tänker du ta reda på?
LageB skrev:Sökte upp leksaksformeltråden. -Intressant läsning!
Det betyder alltså att Fostex kanske använt en sådan leksaksformel fomel (IÖ-ursprung?), eller, så har Fostex provat sig fram och uppnått samma resultat/lösning.
Jag är fortfarande nyfiken på vilka negativa konsekvenser jag får om avstämmer lägre t.ex 30Hz dvs förlänger röret. Visst är det så att tonkurvan faller tidigare, samt flackare men att jag då även får konrörelseminima vid lägre frekvens? - och därför borde få bättre skydd mot stora konrörelser vid bastung musik?
Lage
LageB skrev:......det enda som talar emot det i det här fallet är den lilla xmax som elementet verkar ha...............
Men, borde det inte vara tvärtom, dvs man får bättre skydd mot stora konrörelser, åtminstone så länge man håller sig högre, eller lika med elementets fs (=30Hz)
Mvh
Lage
LageB skrev:Svante san,
Du har naturligtvis rätt och det borde jag tänkt ut själv utan att ens ställt frågan.
Nu kommer vi alltmer från Topic, men det skulle var intressant att veta om det finns mycket CD material har har mycket information under 40Hz, t.ex på typisk vid Jazz, Pop eller klassisk musik. Detta måste säkert ha diskuterarats tidigare, så jag får väl göra sökningar.
Lage
Zipp skrev:Svante skrev:Ja, jodå, jag mätte på en låt av Infected Mushroom nyligen och då fanns det en topp vid 10 Hz...![]()
Vilken låt var det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster