Böjda Basreflexrör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-23 11:15

Rörets effektiva längd är den fysiska längden adderat till ändkorrektionen, vilken står i proportion till rörets radie. Det följer av detta att det grövre röret rörets fysiska längd blir mindre för en given effektiv längd.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 13:10

Lazyworm skrev:Isidor rekomenderade då 9st portar med ca 1/9 area för att dessa portar med den lilla diameter kunde.

1. göras längre pga att man kunde låta porten med liten area sluta närmare bakväggen.

2. Kommer inte ihåg exakt men det lät vettigt när han sa det :)))
Har för mig om att det hade med mantelarea vs. area att göra men när jag tänker nu så känns det som att stor mantelarea vs area (som det blir vid liten diameter på porten) borde vara oeffektivt.
Det var iaf. något åt det hållet han sa :))

Ja, alltså, jag utgick ifrån att man skulle ha en viss total tvärsnittsarea och beräknade längden på rören utifrån det.

Men det är klart, en viss total tvärsnittsarea innebär inte alltid samma överstyrningsrisk. Flera trånga rör är nog mindre benägna att överstyra om diametrarna bara är rimligt stora.

1. Jo det är ju en dimension till. Mitt resonemang förutsätter fri rymd bakom röret. Med mindre rördiameter så minskar behövligt avtånd till bakväggen i samma grad som rördiametern.

2. Kan det ha varit att det är svårare att få turbulens inuti trånga rör, och att de därmed tål mer flöde per ytenhet innan överstyrning uppstår?

Jag har senare haft diskussioner på annat håll och kan väl egentligen inte säga vare sig bu eller bä om hur sant det är, men jag kan återge det:

Det är skillnad på turbulensbenägenhet inuti och utanför röret. Den inuti röret kan beräknas ganska enkelt med hjälp av Reynolds tal. Utanför, däremot så beror den väldigt mycket av rundningarna vid portens mynning, och blir det överstyrning utanför så bildas en stråle med luft nerströms.

Enligt den andra diskussionen inträder denna andra typ av turbulens typiskt före den första. Beräkningar baserade på Reynolds tal inuti röret skulle därmed vara om inte överflödiga, så i alla fall inte visa hela sanningen om när röröverstyrning äger rum.

Jag vet som sagt inte hur sant det är.

Vad innebär detta för små/stora rör då? Förmodligen är det ändå så att smala rör har lägre turbulensbenägenhet per lufthastighet än grova även vad gäller flödet utanför röret.

Det är svårt sånt här, och man skulle önska att Isidor ville poppa in och ge sin syn på det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-23 13:17

Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?
Och i förlängningen, finns det en optimal spalthöjd för spaltportar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 13:23

paa skrev:Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?

Förmodligen... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-23 13:26

Svante skrev:
paa skrev:Finns det någon optimal diameter på ett rör som skall transportera luft vad gäller maxflöde/tryckfall i förhållande till tvärsnittsarean?

Förmodligen... 8)

Vet du, eller tänker du ta reda på?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 13:31

paa skrev:
Svante skrev:

Förmodligen... 8)

Vet du, eller tänker du ta reda på?

Ingetdera, tror jag. Men gissningsvis är det så att en för stor port blir onödigt turbulensbenägen och en liten port blir onödigt resistiv. Däremellan borde det finnas ett optimum.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-23 14:04

Lazyworm skrev
Edit: Måste också tillägga att med min måttstock så är 40hz väldigt hög avstämning för en 45l låda, om man ändå ska ha så pass stor låda så bör man eftersöka en 8"are som klarar att driva porten med en avstämning om maximalt 30hz men helst ner mot 25Hz.

Hej Lazyworm och alla andra,

Ja jag undrar samma som du. Det är Fostex som rekommderar det.
Elementet har ju Fs=30Hz. Vad skulle kunna vara nackdelen att ha lägre avstämning än 40Hz?

Lage

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 14:19

De 40 hertzen är vad man får om man applicerar en "leksaksformel" på elementet.

(Sök på "leksaksformel", så kommer sdet nog upp en massa info om det. Vi hade en lång diskussion om såna förut.)

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-23 18:14

Sökte upp leksaksformeltråden. -Intressant läsning!

Det betyder alltså att Fostex kanske använt en sådan leksaksformel fomel (IÖ-ursprung?), eller, så har Fostex provat sig fram och uppnått samma resultat/lösning.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka negativa konsekvenser jag får om avstämmer lägre t.ex 30Hz dvs förlänger röret. Visst är det så att tonkurvan faller tidigare, samt flackare men att jag då även får konrörelseminima vid lägre frekvens? - och därför borde få bättre skydd mot stora konrörelser vid bastung musik?

Lage

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 19:05

LageB skrev:Sökte upp leksaksformeltråden. -Intressant läsning!

Det betyder alltså att Fostex kanske använt en sådan leksaksformel fomel (IÖ-ursprung?), eller, så har Fostex provat sig fram och uppnått samma resultat/lösning.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka negativa konsekvenser jag får om avstämmer lägre t.ex 30Hz dvs förlänger röret. Visst är det så att tonkurvan faller tidigare, samt flackare men att jag då även får konrörelseminima vid lägre frekvens? - och därför borde få bättre skydd mot stora konrörelser vid bastung musik?

Lage

Ja, den kan vara av IÖ-ursprung, men internationellt finns det även andra som har hittat på liknande formler som kanske är mer kända. Keele och Margolis/Small var två andra som jag hittade när jag implementerade detta i Basta!.

Det är vanligt numera att man underavstämmer som du säger, det enda som talar emot det i det här fallet är den lilla xmax som elementet verkar ha.

Det är ju enkelt att prova, basreflexrörets längd är ju en av de saker som är enklast att modifiera på en basreflexlåda.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-23 19:31

......det enda som talar emot det i det här fallet är den lilla xmax som elementet verkar ha...............

Men, borde det inte vara tvärtom, dvs man får bättre skydd mot stora konrörelser, åtminstone så länge man håller sig högre, eller lika med elementets fs (=30Hz)

Mvh
Lage

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 20:05

LageB skrev:......det enda som talar emot det i det här fallet är den lilla xmax som elementet verkar ha...............

Men, borde det inte vara tvärtom, dvs man får bättre skydd mot stora konrörelser, åtminstone så länge man håller sig högre, eller lika med elementets fs (=30Hz)

Mvh
Lage

Nja. Alltså kör du på 30 Hz, så är det bättre att den är stämd till 30 Hz. Men kör du 40 Hz så är det bättre med 40 Hz. Det är en poäng att resonansen ligger där det finns toner i musiken. Det är ganska ovanligt med ljud under 40 Hz även om det finns (och är genreberoende, förstås).

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-23 20:37

Svante san,
Du har naturligtvis rätt och det borde jag tänkt ut själv utan att ens ställt frågan.

Nu kommer vi alltmer från Topic, men det skulle var intressant att veta om det finns mycket CD material har har mycket information under 40Hz, t.ex på typisk vid Jazz, Pop eller klassisk musik. Detta måste säkert ha diskuterarats tidigare, så jag får väl göra sökningar.
Lage

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-23 20:52

LageB skrev:Svante san,
Du har naturligtvis rätt och det borde jag tänkt ut själv utan att ens ställt frågan.

Nu kommer vi alltmer från Topic, men det skulle var intressant att veta om det finns mycket CD material har har mycket information under 40Hz, t.ex på typisk vid Jazz, Pop eller klassisk musik. Detta måste säkert ha diskuterarats tidigare, så jag får väl göra sökningar.
Lage

Ja, jodå, jag mätte på en låt av Infected Mushroom nyligen och då fanns det en topp vid 10 Hz... :?

En sån utredning kommer att finna just det att "jo det finns material som har inspelat ända ner till 10 Hz", men det finns ju samtidigt en genreberoende skillnad där. I slutänden måste man bestämma själv beroende på vad man lyssnar på. Eller så är man rabiat och bygger ett system som funkar ner till 10 Hz trots att man bara lyssnar på körsång.

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2007-11-26 10:20

Ja, jodå, jag mätte på en låt av Infected Mushroom nyligen och då fanns det en topp vid 10 Hz...

Burr sa Kasper....
Jag tror att jag skippar dom infekterade svamparna i min skivsamling...
LageB

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-11-26 18:10

Svante skrev:Ja, jodå, jag mätte på en låt av Infected Mushroom nyligen och då fanns det en topp vid 10 Hz... :?

Vilken låt var det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 18:33

Zipp skrev:
Svante skrev:Ja, jodå, jag mätte på en låt av Infected Mushroom nyligen och då fanns det en topp vid 10 Hz... :?

Vilken låt var det?

Spår 4 Heavyweight på Vicious delicious, precis i början slår de på nånting. En topp vid 10 en vid 20 och en vid 40 om jag minns rätt.

Föregående

Återgå till Teknikforum