Nu får man rösta igen, man bara om man anser sig vara audiofil, alltså en person som tycker extra mycket om att lyssna, och därför kanske bryr sig extra mycket om sin musikanläggning.
I en annan tråd så ser man några tyckare skriva saker om det analoga vinyl-mediet kontra det digitala CD-mediet, närmare bestämt:
Tyckare 1 skrev:De flesta audiofiler föredrar analogljudet, mycket få det digitala.
Tyckare 2 skrev:Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt.
Tyckare 3 skrev:Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik... ...att de tester som genomförts [som visat att vinyl överfört till digitalt media låter precis som vinyl] varit så bristfälliga att man erhållit felaktiga resultat eller tolkat resultat fel
Tyckare 4 skrev:De flesta riktigt inbitna audiofiler som jag känner anser att vinyl fortfarande ger ett ljud som är överlägset CD, alldeles bortsett från de tekniska specifikationerna... ...föredrar vinyl för att de tycker att formatet subjektivt ger bättre ljud än CD. Det tycker jag också. Vinyl har ett varmt, behagligt och naturligt ljud medan CD fortfarande låter lite tunt och hårt...
Låt oss se om det stämmer att audiofiler föredrar vinyl (som media, ur återgivningsperspektivet)!
Själv gillar jag att både att äldra vinyler ofta är mindre illa mastrade, och jag gillar även att hantera vinyl, men det är ju frågor för sig. Nu handlar det bara om vad ni (som ser er som audifiler) tycker om själva mediernas ljudkvalitet.
Vh, iö
- - - - -
Tyckare 1 = Jan Melin, tyckare 2 = Bill50x, tyckare 3 = hifi-skeptikern, tyckare 4 = Chris Lymme