Bilbas hemma?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Termos_friend

Bilbas hemma?

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 05:51

Hej alla!

Jag funderar på att bygga ett par högtalare själv. Har länge velat göra det men det har inte blivit av.

Jag undrar om någon här vet någon anledning till att man inte kan använda bil-basar istället för vanliga för hemma användning.

Anledningen till att jag vill använda bilbasar är att jag vill bygga med 15"are. Och det påstås ju att bilbasar inte kräver lika stor lådvolym.

Någon som har insyn i skillnaderna i bil vs hemma bas-element?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-26 09:14

ja dom är gjorda för att spela i små utrymmen...de flesta bilbasar kommer inte spela speciellt mycket bas i ett större rum..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-26 09:40

Tjena Termos...

Ja, vad ska man säga. Jag har använt Hifi-basar i bil och bilbasar hemma - båda varianter med ganska bra resultat. Bilbasar av lite biffigare sort är ju som du skriver ofta avsedda att jobba i små slutna eller portade lådor. Min teori är väl att hela bilen fungerar som resonanslåda för basen varför det inte krävs så stor låda i en bil. I hemmiljö får man inte samma basförstärkning av rummet, varför en bas som låter bra i bilen inte imponerar lika mycket i ett vardagsrum.

MEN, detta betyder ju inte att baselementet skulle vara kass i hemmiljö - bara att det kanske kräver en större, helst portad låda för att ge välljud. Jag har t.ex. använt Zachry BX-P12 (Ljudia) i 60L portad låda, avstämd vid 30Hz som biosub, med imponerande energi, magkänsla och mjuk djupbas som resultat.

Just nu ligger två Zachry BX-T10 (Ljudia) och väntar på att byggas in i ett fantastiskt projekt som planerats sedan i somras - projekt "OAK1124", eller "Larsendödaren" - K står för killer och 1124, enligt Carlssons nomenklatur, för 1 x subbas mot golv, 1 x bas, 2 x mellanregister samt 4 diskanter. Lådan ser ut som en förvuxen Larsen 6, men med 8" Scanspeak som bas, nämnda Zachry som subbas, dubbla 6,5" Peerless som mellanregister, Scanspeak 2905 som huvuddiskant och slutligen 3 x noname dome diskanter för ökad OA-faktor. Allt sammans drivet av aktiva filter och 7 separata slutsteg.

Återkommer med en separat byggtråd när det beger sig (runt Jul hoppas jag...) Med andra ord, det går utmärkt att använda bilbasar hemma, men inte i 14L sluten låda... Lycka till!

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-11-26 09:43

Bilbasar har vanligen också lägre impedans, vilket bör beaktas när man väljer förstärkare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 09:48

Det är mycket bättre att titta efter element med lämpliga värden för användning i hemmiljö. Det blir inte billigare med bilbasar. Tvärtom.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-26 10:23

Näe de blir troligen dyrare, dels pga de ofta har sjukt låg känslighet oxå när de är av bra kvalitet.. T.ex JL Audios dyare serier som ligger på mellan 82-86dB@1w i storlek 8"-14"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-26 11:36

Om man bara är ute efter fet lågbas (<80Hz) för hemmabruk är min erfarenhet att det räcker långt med 12" - och då är utbudet på bra basar mycket större än för 15". Dessutom kan man komma undan med mycket mindre lådor. Det mest optimala (om priset är okritiskt) är Peerless XLS-12, ett fantastiskt bra element som spelar lågt så det räcker.

Kanske är det så att Termos redan har 15" bilbasar att tillgå och då kanske denna tråden hellre skulle lägga energi på att hitta en optimal låda till det aktuella elementet!?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-26 12:03

JBLs GTI-basar borde väl kunna fungera bra för hemmabruk? Ganska låg resonansfrekves och hög känslighet. Elementet trivs dock inte i extrem-små lådor, på det sätt många bilbasar gör.
Men JBL GTI 12" kostar väl som en perless XXLS så man kan ju köpa en sådan istället dårå... Men 15" så finns ju inte så mycket för hemmabruk, bara små fjösiga 12or.
En del PA-element går också att använda hemma, om man inte är så angelägen om området under 30Hz. Man får i regel med det, men man behöver hjälp av rummet och slaglängden är ibalnd lite liten. Man man måste också komma ihåg att ett 15" element är ganska stort, så man behöver ofta inte så mycket slglängd. Själv föredrar jag stort membran och kortslag än litet membran och långt slag. Rent allämnt, alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 12:11

Just GTI 12"aren har varit poppis som sub hemma!

Hellre 2st 12" basar än 1st 15" bas för mig, och således hellre 4st 12:or än 2st 15"are

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-26 14:23

En ny JBL GTI 12" kostar väl 4500 spänn? Borde ju finnas duktigt med element som är billigare o troligen behöver väl väldigt få så pass hög effekttålighet osv.. Finns ju f.ö en 15" av den oxå för rimliga 7000 spänn :)

Eller tänker ni på den gamla GTI 12" som fanns för 10 år sen?

Annars har ju Peerless denna "bilbas", nån som förstår värdena kanske kan se om den skulle funka? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=124948

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 14:31

Jag tycker aldrig att en bilbas är ett alternativ för mig :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-11-26 14:42

Kaffekoppen skrev:Jag tycker aldrig att en bilbas är ett alternativ för mig :)

Hur många bilbasar krävs det då? 16? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 14:46

:D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-26 18:06

finns väl inget som säger att bilbas inte skulle kunna fungera!?
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-11-26 18:12

dom bilbasar som finns på den svenska marknaden är rent skit om man skall andvända dom hemma men det finns en del undantag .
skall man ha tag i bra basar för hemma bruk så får man varsegod att ställa näsan mot väster.
http://www.diycable.com/main/default.ph ... d1ef92291c
hyfsade basar till hyfsade priser

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 18:47

Edit: Jag ska bygga en hel högtalare, inte bara en subbas. Måste ha lite ordentlig bas så jag kan lyssna på Nosiemaker med Infected Mushroom ordentligt.. Dock så lyssnar jag på väldigt blandat musik. Så den ska var allround. Men man blir härligt omruskad av en 15 om det behövs

Ok, tack för era svar.

Jag varken har eller är insnöad på bilbasar. Tanken var att jag skulle få en liten portad låda med ett stort element.
Tanken var en 15" med dubbla 6,5 till mellanregister med horn eller vanlig diskant. Jag är öppen för ideer och förslag...

Min tanke var att bygga i samma stil som BC Acoustique, dvs med basen monterad på sidan.
Som det låter på dom flesta av er så är inte bilbasar någon höjdare. Vad finns det mer för element som kan tänkas klara sig i en låta på +- 80 liter?

Jag känner inte till hur alla parametrar påverkar ett element.

Jag är öppen för ideer... Finns det någon rekommenderad läsning om detta, böcker... etc?

Prismässigt skulle jag kunna tänka mig att lägga upp mot 5000kr/bas. Men helst inte om det inte behövs. Jag är för tillfället i USA, om någon känner till något bra element som kan vara billigare här och är värd att kolla upp?

Cheers... :lol: :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-11-26 20:16

Termos_friend skrev:Edit: Jag ska bygga en hel högtalare, inte bara en subbas. Måste ha lite ordentlig bas så jag kan lyssna på Nosiemaker med Infected Mushroom ordentligt.. Dock så lyssnar jag på väldigt blandat musik. Så den ska var allround. Men man blir härligt omruskad av en 15 om det behövs

Ok, tack för era svar.

Jag varken har eller är insnöad på bilbasar. Tanken var att jag skulle få en liten portad låda med ett stort element.
Tanken var en 15" med dubbla 6,5 till mellanregister med horn eller vanlig diskant. Jag är öppen för ideer och förslag...

Min tanke var att bygga i samma stil som BC Acoustique, dvs med basen monterad på sidan.
Som det låter på dom flesta av er så är inte bilbasar någon höjdare. Vad finns det mer för element som kan tänkas klara sig i en låta på +- 80 liter?

Jag känner inte till hur alla parametrar påverkar ett element.

Jag är öppen för ideer... Finns det någon rekommenderad läsning om detta, böcker... etc?

Prismässigt skulle jag kunna tänka mig att lägga upp mot 5000kr/bas. Men helst inte om det inte behövs. Jag är för tillfället i USA, om någon känner till något bra element som kan vara billigare här och är värd att kolla upp?

Cheers... :lol: :lol:

då ligger marknaden öppen för dig en ritigt bra 15 tummare
http://www.creativesound.ca/
och en hel del andra intressanta element och det är inget skit

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 22:17

Hyfsat rörig sida...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-11-26 22:22

Termos_friend skrev:

Hyfsat rörig sida...

visst men bob lägger inget på den sidan men produkterna är bra
och dom elementen som är i css produktion har en stor högtalar guru som har varit med i utvecklingen

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 22:33

Finns band-diskanter på den sidan.

AurumCantus G1
True ribbon tweeter....

# Response 900hz - 40khz /-3db
# Sensitivity 102db 1w/1m

Den verkar inressant, går den verkligen så djupt som 900hz? Jag trodde banddiskanter bara spelade i de övre registren, typ 15000+ ?

kan den erästta en vanlig diskant, fan va lite jag vet märker jag :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 22:38

Vad har du för budget totalt?

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 22:43

Vad har du för budget totalt?

Typ 30k...

Det här är dock ingen brådskande räknar att dra igång tidigast i feb. Innan det måste jag överväga och fundera ut vad jag vill ha. Min ide är dock att bygga något liknande mina BC Acoustique A3 men lite kraftigare, eller vad man ska säga.

Edit: Det verkar faktsikt finnas ett mycket större utbud med element om man tittar på 12 och 10 tummare, kanske ska gå på en 12 eller två 10.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 23:08

Då kanske det blir förvånande att jag föreslår en kopiering av det här projektet.

Det är visserliggen ingen 15" bas i systemet, men det är två extremt duktiga 8" som pumpar ut rejält med tryck.

I sin senaste konfig innehåller det ett ännu bättre mellanregister.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3118&postdays=0&postorder=asc&start=0

Det bör rymmas inom din budgett.

Hjärtat:
Bild

Monstret:
Bild

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-26 23:19

Då kanske det blir förvånande att jag föreslår en kopiering av det här projektet.

Det är visserliggen ingen 15" bas i systemet, men det är två extremt duktiga 8" som pumpar ut rejält med tryck.

Ska läsa igenom tråden, tackar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 23:22

I utvecklingsmiljön:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-27 18:24

Till topic... Bilbas hemma!

Hur enkelt/billigt kan/får det egentligen vara?! Jag nämnde tidigare i denna tråd om ett stundande DIY-projekt med bilbasar i botten. Idag var det dags för första testet. Jag dammade av en låda på 40L avstämd vid 35Hz. Monterade i ett av de aktuella Zachry BX-T10 (Bakvänt pga att befintligt hål var 2 mm för litet för den biffiga korgen...) och matade provisoriskt med Zachrys lilla aktiva steg DSW150.

Bild
http://www.ljudia.se/pdf/Zachry%20BX-T10%20931284.pdf

Kopplad med EPA-kablar och lampsladd, provisoriskt monterad med 4 skruvar, utan tätning etc. MEN vad den spelar!! Zarathustra, Toto - Africa, you name it - tavlorna kramar hysteriskt om sina upphängningar för att inte ramla ner. Kort sagt - den som vill ha en billig, men otroligt kompetent lågbas - varsågod:

Zachry DSW150 á 995 kr
Zachry BX-T10 á 795 kr
Aeroport 68 mm x ca 18 cm á 119 kr
Lite spillmateriel från lokala brädgården á 50 kr (till kaffekassan)

Ring Mats på Ljudia och hälsa från mig så bjuder han säkert på frakten (som tack för reklamen)!

Termos - 30k för ett bygge med 15" basar är orättfärdigt! Sansa dig, bygg för 10k, skänk 1k till Rädda Barnen och köp 126 CD-skivor att njuta av istället - Lycka till.

En bild i väntan på kommande byggtråd:

/Johan

Bild[/url]

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 19:22

Kalejdokom skrev:Till topic... Bilbas hemma!

Hrpff... vi har inte lämnat topic!

Isåfall har du inte läst vad trådskaparen (och han bestämmer väl topic) är ute efter och vad hans fråga riktade sig mot.

Det viktigaste måste väl vara att nå hans målsättningar, och ursäkta, men det nås inte med bilbasar...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-11-27 22:03

Sorry, det var inte meningen att ifrågasätta innehållet i tråden - jag blev bara så entusiastisk av att mitt första test med bilbasen faktiskt överträffade förväntningarna. Jag har stor respekt för det kunnande och den erfarenhet som finns på faktiskt.se - jättekul och bra att det finns och viktigt att vårda för den goda saken - passionen för högtalarbygge!

Eftersom Termos efterfrågat erfarenhet från bilbas hemma så vill jag dock gärna dela med mig. Jag har även använt större bilbasar och äkta XLS-12 med slavbas hemma. Även en så utpräglad bilbas som Phoenix Gold X-max10 har spelat i mitt vardagsrum - och alla har kunnat uppvisa enorm pondus i det riktigt låga registren.

Jag vill vara tydlig och påpeka att det bara handlar om verklig lågbas. Att använda en bilbas som bredband i basregistret vill jag bestämt avråda ifrån.

När det gäller Termos önskan om att kunna spela tung musik på hög volym håller jag med om att det kan krävas 15", men då associerar jag främst till PA-ljud - den typen av element har ju helt annan verkningsgrad och ger betydligt mer "livekänsla" vid högre volym. Det som känns i magen vid hög volym ligger väl dessutom inte direkt i subbasregistret utan mer mellan 70-100 Hz?

När det gäller hemmaljud är min erfarenhet att det ofta blir bäst att kombinera de båda egenskaperna från en djup subbas kompletterat med ett artikulerat och mer lättdrivet bas/mellansystem - och då gärna med typ PA-element om man i första hand är ute efter volym med tryck och inte en exakt återgiven symfoniorkester med alla nyanser och dynamik.

Alltså vidhåller jag att bilbas kan fungera utmärkt hemma. Att det sedan kräver kompetent komplettering >80Hz för att åstadkomma ett fullödigt ljud är ju självklart.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 23:50

Det är cool!

Tyckte om ditt inlägg också :)

De där 4st 8" i högtalaren jag visade upp levererar ruskiga ljudtryck från under 20hz och uppåt....de är vanvettiga med 19mm p-p rörelse..
Faktum är att jag tror de gör ett bättre jobb än de flesta 15"are när det gäller distrotionsfri återgivning med höga ljudtryck ;)

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2007-11-29 03:18

Ok, jag har läst lite mer och funderat.

Tanken var ju från början att använda två st 15" bilbasar pga av dom skulle klara sig i en mindre låda än motsvarande "hemma"bas.

Termos - 30k för ett bygge med 15" basar är orättfärdigt! Sansa dig, bygg för 10k, skänk 1k till Rädda Barnen och köp 126 CD-skivor att njuta av istället - Lycka till.

Alltså 30k är för två st hela högtalare bas, m-register, diskant, delningsfilter samt låda...
Jag har iof ingen aning om vad ett delningsfilter kostar. Beror väl mycket av vilken ordning och kvalitet det är på komponenterna.

Efter att ha läst lite här och där så är jag beredd att hålla med om att två mindre element kanske är intressantare. (tex två 10or)

Vad jag kan se prismässigt så är både perless och scan speaks element billigare här i USA, och som tur är så blir jag kvar här längre än väntat vilket förhoppningsvis ger mig tillräckligt med tid för att besluta mig.

Egentligen har jag en uppsjö frågor som jag skulle vilja ställa:

lådmaterial: mdf, plywood eller en blnadning?
delningsfilter: 1a, 2a eller 3e ordnings Butterworth etc...?
typ av diskant: en banddiskant kanske?

Jag borde kanske öppna en ny tråd så småningom för det. Men om vi återgår till basar en stund, samt lämnar bilbas en stund.
Någon som känner till Perless xlss 10", positivt/negativt?
finns det någon man bör tänka på om jag monterar basarna på sidan i lådan istället för rakt fram?

Cheeers... :)

Edit: Kaffekoppen, jag är övertygad om att ditt bygge är grymt. Jag vill dock kunna flytta lite mer luft, du vet damma runt lite i huset
:lol:

Nästa

Återgå till DIY-forum