"Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är debatten om kablar död?

Ja
11
28%
Nej
19
49%
Vet ej
6
15%
Frågan är fel ställd
3
8%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
Radikalrealist

"Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel"

Inläggav Radikalrealist » 2007-11-27 14:26

Saxat från ett annat forum:

Patrick82, som uppenbarligen återgått till svenska, skrev:Jag har haft Krell KAV-500i + Nordost Vishnu och skillnaden mellan Vishnu och Valhalla elkabel var större än mellan vanlig kabel och Vishnu. Rack of Silence med Feet of Silence under Krellen gjorde större skillnad dock. Med Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel mellan Krell och högtalare så blev basen skarpare och ljudbilden större, det var en av de största skillnader jag någonsin hört.

Varför lägger inte folk pengar på något som verkligen gör skillnad för ljudet? Eller är det kanske så att det är jag som missat något fundamentalt med hobbyn?

Eller,

Är kabeldebatten död?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-11-27 14:32

Jag tror (utan att vara 100% säker) att man inte behöver ta det som skrivs av användare som kallar sig "Patrick82" så seriöst.

Användarvisningsbild
Bongo

Re: "Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel"

Inläggav Bongo » 2007-11-27 14:32

Radikalrealist skrev:Saxat från ett annat forum:

Patrick82, som uppenbarligen återgått till svenska, skrev:Jag har haft Krell KAV-500i + Nordost Vishnu och skillnaden mellan Vishnu och Valhalla elkabel var större än mellan vanlig kabel och Vishnu. Rack of Silence med Feet of Silence under Krellen gjorde större skillnad dock. Med Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel mellan Krell och högtalare så blev basen skarpare och ljudbilden större, det var en av de största skillnader jag någonsin hört.

Varför lägger inte folk pengar på något som verkligen gör skillnad för ljudet? Eller är det kanske så att det är jag som missat något fundamentalt med hobbyn?

Folk kanske väljer att lägga pengarna på något som gör en subjektiv skillnad för upplevelsen av musiken istället för på något som gör skillnad på ljudet :wink:
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-11-27 14:39

Den debatten dör aldrig. På gott och på ont. :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 15:34

Nej den dör inte så länge folk fortsätter att blanda ihop subjektiva upplevelser med tekniska prestanda.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-27 16:17

Jax skrev:Nej den dör inte så länge folk fortsätter att blanda ihop subjektiva upplevelser med tekniska prestanda.

Ja...och eftersom det är den subjektiva upplevelsen vi är ute efter (eller??) så struntar vi i alla tekniska prestanda :)

eller så låter vi dom samverka med varandra på valfritt sätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:24

Bongo skrev:
Jax skrev:Nej den dör inte så länge folk fortsätter att blanda ihop subjektiva upplevelser med tekniska prestanda.

Ja...och eftersom det är den subjektiva upplevelsen vi är ute efter (eller??) så struntar vi i alla tekniska prestanda :)

eller så låter vi dom samverka med varandra på valfritt sätt.

Men Bongo!! Du menar väl ändå inte att du låter den subjektiva musikupplevelsen gå före den tekniskt vetenskapliga sanningen!? Fyfyfy!!! Så får man inte göra! ;)

(bra poäng, medhåll...!)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 16:35

Bongo skrev:Ja...och eftersom det är den subjektiva upplevelsen vi är ute efter (eller??) så struntar vi i alla tekniska prestanda :)

Tycker du så om allt? Att du betalar 30 000 kr mer för en "voodoo" fixad bil som ska ha bättre väggrepp, när det i själva fallet är exakt samma bil. Du skulle skita i det, för det är vad du subjektivt tycker som spelar roll?

Ibland så undrar jag om audiofiler VILL bli lurade. 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:48

subjektivisten skrev:Ibland så undrar jag om audiofiler VILL bli lurade. 8O

Svar Ja. "Det drabbar ingen fattig" som dom säger... :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 16:53

phloam skrev:Svar Ja. "Det drabbar ingen fattig" som dom säger... :)

Inte helt sant. När din kompis som litar på dig går och lånar 30000 extra till bilköpet för att få den voodoofixade, drabbar det ingen fattig då?
:)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-11-27 16:58

Pja, patrick82 är ju fattig vid det här laget vad jag fattat det.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:58

Jax skrev:

Inte helt sant. När din kompis som litar på dig går och lånar 30000 extra till bilköpet för att få den voodoofixade, drabbar det ingen fattig då?
:)

Nej, speciellt inte om bilen från början kostade 600 000 och kompisen VILL bli lurad på ytterligare 30.... ;)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-27 17:20

subjektivisten skrev:
Bongo skrev:Ja...och eftersom det är den subjektiva upplevelsen vi är ute efter (eller??) så struntar vi i alla tekniska prestanda :)

Tycker du så om allt? Att du betalar 30 000 kr mer för en "voodoo" fixad bil som ska ha bättre väggrepp, när det i själva fallet är exakt samma bil. Du skulle skita i det, för det är vad du subjektivt tycker som spelar roll?

Om dessa 30 000 extra innefattade en fin förpackning, en välpolerad växelspaksknopp eller något annat som inte påverkar väggreppet på riktigt men påverkar min upplevelse av bilens väggrepp eller andra aspekter hos den så kan det vara befogat med extrasumman. Dock har vi aldrig talat om att någon betalar extra för ingenting alls...nånting är det ju alltid man betalar för, även om det bara är en kosmetisk ändring eller ett visst märke. Jag tror inte någon skulle betala extra för ingenting alls, dock kan en flashig förklaring eller bakgrundshistoria vara nog för att man ska kunna betala mer för en vara än vad den kostar utan detta.

//Håkan

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 17:31

Tänker inte förklara hur många audiofiler som sparar och lånar stora summor för skitsaker som inte ger något alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 17:32

Bongo skrev:Om dessa 30 000 extra innefattade en fin förpackning, en välpolerad växelspaksknopp eller något annat som inte påverkar väggreppet på riktigt men påverkar min upplevelse av bilens väggrepp eller andra aspekter hos den så kan det vara befogat med extrasumman. Dock har vi aldrig talat om att någon betalar extra för ingenting alls...nånting är det ju alltid man betalar för, även om det bara är en kosmetisk ändring eller ett visst märke. Jag tror inte någon skulle betala extra för ingenting alls, dock kan en flashig förklaring eller bakgrundshistoria vara nog för att man ska kunna betala mer för en vara än vad den kostar utan detta.

//Håkan

NEJ. Det infattade bättre väggrepp, inte välpolerad växelknopp. Dom 30 000 kr är alltså för en viss egenskap som inte finns, men som voodoo säljaren fått dig tro att den finns. Alltså är det ett bra köp, eller?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 17:45

subjektivisten skrev:

Tänker inte förklara hur många audiofiler som sparar och lånar stora summor för skitsaker som inte ger något alls.

Ett fall för Lyxfällan m.a.o.? :) (Obs, glöm inte att jag/vi talar om de som _vill_ bli lurade...!)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-27 17:49

Uppenbarligen är inte metadebatten på faktiskt död, även om debatten nog är det.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 17:52

guldfisk skrev:Uppenbarligen är inte metadebatten på faktiskt död, även om debatten nog är det.

Kablar = meta-hifi? :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-27 17:54

subjektivisten skrev:
Bongo skrev:Om dessa 30 000 extra innefattade en fin förpackning, en välpolerad växelspaksknopp eller något annat som inte påverkar väggreppet på riktigt men påverkar min upplevelse av bilens väggrepp eller andra aspekter hos den så kan det vara befogat med extrasumman. Dock har vi aldrig talat om att någon betalar extra för ingenting alls...nånting är det ju alltid man betalar för, även om det bara är en kosmetisk ändring eller ett visst märke. Jag tror inte någon skulle betala extra för ingenting alls, dock kan en flashig förklaring eller bakgrundshistoria vara nog för att man ska kunna betala mer för en vara än vad den kostar utan detta.

//Håkan

NEJ. Det infattade bättre väggrepp, inte välpolerad växelknopp. Dom 30 000 kr är alltså för en viss egenskap som inte finns, men som voodoo säljaren fått dig tro att den finns. Alltså är det ett bra köp, eller?

Ligger det till på det sättet så beror det ju helt och hållet på vad säljaren har att berätta om dessa bättre vägegenskaper och hur dom uppkommer :) Den historien i sig kan för mig vara värd de extra 30 000, (dock bör här tilläggas att jag inte resonerar på samma sätt när jag köper bil som när jag utvärderar hifi, men just nu så håller jag mig till hifisättet). Däremot om säljaren enbart säger att bil A har bättre väggrepp än bil B utan förklaring så påverkar inte det min subjektiva upplevelse av bilen så mycket att jag kan betala 30 000 extra för den.

För att göra en liknelse med kablar:
På ett elektronikvaruhus säljs en högtalarkabel av tillverkaren "nisses kabel AB" för 10 000 kronor.
Hos hifimånglaren i stan, "Benktz superhiffi" säljs samma kabel i samma förpackning för 30 000 kronor. Benkt säger att den är bättre än den på elektronikvaruhuset, men du ser att det är samma kabel. Ingen är ju i det läget så dum att man köper den dyrare.
Om Benkt däremot berättar hur han har avmagnetiserat och hyperomvandlat sin version av kabeln så känns det plötsligt lite bättre att köpa kabeln av Benkt trots det högre priset, man vill ju vara kompromisslös, och om det nu inte innebär någon reell förändring på ljudet, vem vet, Benkt kanske till och med ljög, så känns det ialla fall lite bättre när man går därifrån, vilket kanske smittar av sig på musikupplevelsen när man kommer hem. (Om man nu vågar tillåta sig själv att känna saker som inte går att koppla direkt till verkligheten)

När man avnjutit musik genom sin nya kabel ett tag och sedan får reda på att Benkt ljög, gör det någonting om man ändå fick en större upplevelse pga Benkts historia om kabeln?
Det är var och ens egna synsätt som avgör det. Man kan känna sig lurad men man kan även känna att kabeln fick positiva effekter på upplevelsen, och det är i alla fall något jag värderar högt, små saker som bidrar till upplevelsen.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-11-27 19:04

Ett finfint exempel på det är väl cryobehandling av kablar. Det finns inget som helst sätt att verifiera att behandlingen skett!

Sen att det skulle göra någon skillnad om så skett eller inte är sjukt tveksamt ;)

Bongo: Det känns som om du griper efter halmstrån här. Du menar att det är fina fisken att Bengt lurat dig att tro att det skulle vara någon skillnad kablarna emellan så länge det påverkar din upplevelse?

Tänker du likadant om det gällde en läkare som du trodde hade gett dig medicin. Sen när du får reda på att du faktisk är döende eftersom du fått sockerpiller så är det OK, eftersom du kände dig bättre ett tag?

MVH
/Mattias

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 22:18

Bongo, Den riktiga jämförelsen med kablar och bilar skulle vara att du får betala 30 000 kr mer för ena bilen har en döskalleknopp som växelspak och säljaren påstår att den ger mkt bättre väghållning och mindre bromssträckor.
Alltså något som inte stämmer men som man kan bli lurad av med smarta knep.

Samma som kablar, grova eller med något "snyggt" som påstås göra skillnad men så är inte fallet. Något som man kunde köpa mkt billigare själv, samma som med bilen där man kunde köpa döskalleknoppen för 100 kr istället för 30 000kr.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-27 22:25

Debatter av kabeltyp kommer att fortsätta så länge den tveksamma marknadsföringen fortsätter - och det är väl jättebra! Den hjälper folk att fatta beslut på bättre grunder. Har man läst igenom några kabeldebatter kan man knappast komma efteråt och påstå att man inte hade all väsentlig information tillhanda. Att sedan några ändå lägger kopiösa summor på kablar är inte så mycket att göra åt. Valet är ju fritt (även om jag anser att det vore på sin plats att marknadsföringen granskades av relevanta myndigheter).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 22:30

Det jag finner mest intressant med kabeldebatter är hur många anser det är okej och vill låta företag lura sina kunder! 8O
Exakt vart annars hittar man folk som tycker det är okej med bilverkstäder som fuskar och saltar räkningen? Ingen. Men i hifi så är det visst så, enligt vissa, att det inte bara är okej, det är BRA! :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-27 22:34

subjektivisten skrev:

Det flesta gör det! Alufälgar, Kjolar, Solfilm, Sportpaket med div lister och lull lull. Annat är ju sådant som gummimattor, taklucka, AC. :) Onödigt tjafs för säkert äver 30kkr. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-27 22:35

subjektivisten skrev:Det jag finner mest intressant med kabeldebatter är hur många anser det är okej och vill låta företag lura sina kunder! 8O
Exakt vart annars hittar man folk som tycker det är okej med bilverkstäder som fuskar och saltar räkningen? Ingen. Men i hifi så är det visst så, enligt vissa, att det inte bara är okej, det är BRA! :?

Vilken bilverkstad gör det inte? Jag har arbetat med bilar hela mitt liv och det pågår massor av dynga där. Ingen skillnad!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 22:37

meanmachine skrev:Vilken bilverkstad gör det inte? Jag har arbetat med bilar hela mitt liv och det pågår massor av dynga där. Ingen skillnad!

Jo, det är visst skillnad. För det är inte okej. Och alla är inte lika heller.
Sen är det skillnad på salta 30 min eller 30 timmar extra.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-27 22:39

subjektivisten skrev:
meanmachine skrev:Vilken bilverkstad gör det inte? Jag har arbetat med bilar hela mitt liv och det pågår massor av dynga där. Ingen skillnad!

Jo, det är visst skillnad. För det är inte okej. Och alla är inte lika heller.
Sen är det skillnad på salta 30 min eller 30 timmar extra.

Nej det är ingen skillnad på att salta 30min och 30h. Det handlar om att kunskap är rikedom. Illuminati! du vet. Det som vet mest är bäst. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 22:43

Snälla MM, min farsa hade egen verkstad, min båda bröder har jobbat (en jobbar än) inom bilverstäder, jag har någolunda koll. Oavsett så är det INTE okej, något som ALLA håller med om. Men inom hifi så är det ju vissa som anser att företag skall få ljuga och lura så mkt dom vill.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-27 22:46

subjektivisten skrev:Det jag finner mest intressant med kabeldebatter är hur många anser det är okej och vill låta företag lura sina kunder! 8O

Jag hoppas att du inte avsåg mig (eller var det bara så att ditt inlägg kom direkt efter mitt, eller att du rent av höll med :))

Jag tycker att det är en relevant frågeställning men för de som väljer att tro på marknadsföringen har ju kabeldebatterna visat att de inte gärna omvärderar sin inställning - och mer sakkunniga argument än de man hittar på hififorumen i dessa frågor lär nog ingen myndighet ändå kunna matcha.

Jag tycker egentligen inte att det är fel att en kabel kostar x antal tusen kronor, bara marknadsföringen av den inte lurar någon. Kablar kan vara rätt kul att mixtra med om man har behov av att justera det sammanlagda ljudet (även om det inte är den optimala vägen till välljud).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-27 22:49

subjektivisten skrev:Snälla MM, min farsa hade egen verkstad, min båda bröder har jobbat (en jobbar än) inom bilverstäder, jag har någolunda koll. Oavsett så är det INTE okej, något som ALLA håller med om. Men inom hifi så är det ju vissa som anser att företag skall få ljuga och lura så mkt dom vill.

Man ljuger endast om man vet om att det är felaktigt!

hifiguru@spray.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi