subjektivisten skrev:Bongo skrev:Om dessa 30 000 extra innefattade en fin förpackning, en välpolerad växelspaksknopp eller något annat som inte påverkar väggreppet på riktigt men påverkar min upplevelse av bilens väggrepp eller andra aspekter hos den så kan det vara befogat med extrasumman. Dock har vi aldrig talat om att någon betalar extra för ingenting alls...nånting är det ju alltid man betalar för, även om det bara är en kosmetisk ändring eller ett visst märke. Jag tror inte någon skulle betala extra för ingenting alls, dock kan en flashig förklaring eller bakgrundshistoria vara nog för att man ska kunna betala mer för en vara än vad den kostar utan detta.
//Håkan
NEJ. Det infattade bättre väggrepp, inte välpolerad växelknopp. Dom 30 000 kr är alltså för en viss egenskap som inte finns, men som voodoo säljaren fått dig tro att den finns. Alltså är det ett bra köp, eller?
Ligger det till på det sättet så beror det ju helt och hållet på vad säljaren har att berätta om dessa bättre vägegenskaper och hur dom uppkommer

Den historien i sig kan för mig vara värd de extra 30 000, (dock bör här tilläggas att jag inte resonerar på samma sätt när jag köper bil som när jag utvärderar hifi, men just nu så håller jag mig till hifisättet). Däremot om säljaren enbart säger att bil A har bättre väggrepp än bil B utan förklaring så påverkar inte det min subjektiva upplevelse av bilen så mycket att jag kan betala 30 000 extra för den.
För att göra en liknelse med kablar:
På ett elektronikvaruhus säljs en högtalarkabel av tillverkaren "nisses kabel AB" för 10 000 kronor.
Hos hifimånglaren i stan, "Benktz superhiffi" säljs samma kabel i samma förpackning för 30 000 kronor. Benkt säger att den är bättre än den på elektronikvaruhuset, men du ser att det är samma kabel. Ingen är ju i det läget så dum att man köper den dyrare.
Om Benkt däremot berättar hur han har avmagnetiserat och hyperomvandlat sin version av kabeln så känns det plötsligt lite bättre att köpa kabeln av Benkt trots det högre priset, man vill ju vara kompromisslös, och om det nu inte innebär någon reell förändring på ljudet, vem vet, Benkt kanske till och med ljög, så känns det ialla fall lite bättre när man går därifrån, vilket kanske smittar av sig på musikupplevelsen när man kommer hem. (Om man nu vågar tillåta sig själv att känna saker som inte går att koppla direkt till verkligheten)
När man avnjutit musik genom sin nya kabel ett tag och sedan får reda på att Benkt ljög, gör det någonting om man ändå fick en större upplevelse pga Benkts historia om kabeln?
Det är var och ens egna synsätt som avgör det. Man kan känna sig lurad men man kan även känna att kabeln fick positiva effekter på upplevelsen, och det är i alla fall något jag värderar högt, små saker som bidrar till upplevelsen.