lyssningstest sonab oa12 vs luxor 5061.

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

lyssningstest sonab oa12 vs luxor 5061.

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 10:53

hej, har ett par renoverade luxor 5061,dom har nya kanter ock nya kondensatorer ock terminaler isatta bak,har även ett par sonab oa12 med nästan nya peerless(sonabbasar)Kopplat upp dom nu i rummet så på ena sidan står ena luxorhögtalaren närmast hörn,på andra sidan sonab närmast hörn,luxorparet på högtalarutgång a,ock sonab på b.Lyssnat lite nu ock kan säga direkt,att inte intresset är större för dessa gamla luxorlådor är förbluffande tycker jag.Dom låter mkt bättre i mina öron är oa12.oa12 lådorna låter ihåligt ock basfattigt i jämförelse,i fråga om stereoperspektiv ock dynamik är luxorlådorna minst lika bra också.ska lyssna lite mer under dan få se.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-11-25 13:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 12:04

hej igen.nu har jag testat klart,har spelat blandad musik bla chris jones,roger waters,tracy chapman,mm.sonab lådorna låter bra men det är absolut ingen tvekan om att luxorlådorna är bättre.Kan berätta en annan historia om dessa 5061 också,hade ett par såna i mitten av 80 talet:Sen kom ju pioneer prouloge9 som vann en test i hifi&musik ock var en synnerligen välljudande högtalare i prisklass 3-4000kr på den tiden.Sprang ock köpte ett par sådana,efter ett tag jämförde jag dom mot mina dåvarande 5061,snacka om att jag blev paff, 5061 lådorna lät klart bättre.Så jag tror att luxor 5061 är en fullträff konstruktionmässigt med tanke på det låga pris dom kostade som nya, men det verkar som inte många vet om det,eller helt enkelt fnyser åt dom bara ock tänker, dom kan inte låta bra. ps.ska väl tilläggas här också då att basarna till sonablådorna inte stämmer helt perfekt enligt carlssonplanet,ändock heter dom peerless(sonab) i hifikitkatalogen från 2000.Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2007-11-25 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-25 13:42

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-25 13:52

Vad är det för element i dem, märke alltså?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-25 13:58

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-25 14:41

phloam skrev:Vad är det för element i dem, märke alltså?

Luxors egna. Samma som i "8071 Transmissionline" och "Orchestra".

Man kunde bygga högtalare i Motala...

5061 är inte dum alls...

Men "8071 Transmissionline" är ännu bättre.

Just nu kan jag jämföra mina 8071 med ett par Tandberg Studio Monitor från samma epok. Dock låg Studiomonitorerna på den tiden i en helt annan prisklass, nämligen i samma som Yamaha NS 1000 M.

MIN åsikt efter ett antal timmar av jämförande lyssning, är att 8071 överträffar Studiomonitorerna på alla punkter utom en. Tandbergaren går djupare i basen.
Överlag UPPFATTAR jag 8071 som mjukare och luftigare, med mer "stampa-takten" - potential. Det är roligt att lyssna på musik med 8071; det är fest. Tandberglådorna låter utmärkt de också, fast på ett annat sätt. Om 8071 är en uppkäftig tonåring, så är Studiomonitorerna en allvarlig, torr, tråkig och korrekt engelsk butler.
Så tycker jag.
:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-27 20:28

Hej,håller med,8071 är ett strå vassare än 5061.men som sagt,sparade dessa 5061 för att dom var mindre.Trodde inte att dom lät så bra som dom gjorde faktiskt.Sonab lådorna har iofs inte dom optimala basarna ock gamla diskanter, men 5061 lådorna låter så pass mycket bättre så jag tror att ett par renoverade såna här sonab lådor inte når upp till dom heller.Mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-27 21:34

zapanasta skrev:men 5061 lådorna låter så pass mycket bättre så jag tror att ett par renoverade såna här sonab lådor inte når upp till dom heller.Mvh.

Jag tvivlar inte på att du har rätt. Jag är ingen Carlsson-fantast. Stig Carlssons konstruktioner är säkert utmärkta. Jag kan inte uttala mig så mycket om dem. Här hemma har i alla fall ett antal vintage högtalare,
bl a JBL L 100, passerat dörren in och ut, men bara en modell har stannat kvar; nämligen 8071.

För övrigt är min åsikt den, att en del av de prylar som bär namnet Luxor, faktiskt låter bättre än det dåliga rykte märket hade förr i tiden. Även jag rynkade på näsan på den tiden. Men jag har fått tänka om i samma takt som jag lyssnat mer seriöst på en del av Luxors prylar.
Så tycker jag.
:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-27 22:08

Hej,ja carlsson konstruktioner är utan tvivel fina musikförmedlare,men det är också luxor konstruktioner.tror inte så många upptäckt det bara.Mina 5061 blir då kvar helt klart,får agera avbytare ibland för mina cv-monster.Håller med dig att 8071 är roliga att lyssna på,det är även mina DC-15,har lyssnat på högtalare i prisklasser upp till 40-50000 med 8or i basen ock skulle jag få byta mina mot nån av dessa(ock fått lov att behålla dom)hade jag inte gjort det ,pratar vi välljud är dom säkert bättre utan tvekan men när det handlar om att ha kul så har dom inte en chans,(dom kan inte åstakomma det bastryck ock belåtna flin på folk som provlyssnar som dessa cv kan) Dessa Dc-15 har peerless i mellan ock diskant ock seriöst uppbyggd låda ock filter,dom låter bra även på låg volym ock som sagt jätteroliga att vrida på lite med,dom går djupt ock man får sig en rejäl kropps massage också. [url]http://www.minhembio.com/sollerön[/url] ps,,rättelse,skrev att både mellanreg ock diskant i dessa är peerless,fel av mig,mellanregistren är helt klart peerless(blåvit lapp på dom som det står peerless på)diskanterna är ett par foster/fostex som är oem tillverkade åt cv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-29 20:13

Jag tänkte tvärt om. Här har 8071 passerat raskt igenom. :) Väldigt murrigt och mycket ljud men inte den harmoni och korrekthet jag eftersökte.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-29 22:56

meanmachine skrev:Jag tänkte tvärt om. Här har 8071 passerat raskt igenom. :) Väldigt murrigt och mycket ljud men inte den harmoni och korrekthet jag eftersökte.

Ja, så kan det säkert vara...
Men man måste nog se 8071 i sitt sammanhang med övrig
utrustning.
Men vad har stannat kvar hos dig då?

Här har, förutom 8071:orna, även min bättre hälft stannat kvar. Trots att allt möjligt "skräp" i stora mängder burits in genom åren. Det kallar jag hög "w a f". :wink:
Heder åt henne. :D

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-11-29 23:19

Kjell du vet väl att meanman är som ett svart hål för hifi-produkter - All hifi strävar mot honom och stannar sen där. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-29 23:22

subsand skrev:Kjell du vet väl att meanman är som ett svart hål för hifi-produkter - All hifi strävar mot honom och stannar sen där. :)

Hehe. Jo det är väl till stor del sant. Dock har jag avyttrat en del med tiden också tyvärr. Jag skulle haft en enorm lagerlokal. Mina 8071 skulle nog fått stannat om inte det var dax för en näraliggande omkantning och jag kände inte direkt kärlek så det var enkelt att hiva dem. Sen finns det ju flera av dem. :) Så i framtiden och speciellt då jag lärt mig omkantning. Detta är ju ett trubbel i nordland. Dyrt att frakta och kanta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-30 07:31

meanmachine skrev:
subsand skrev:Kjell du vet väl att meanman är som ett svart hål för hifi-produkter - All hifi strävar mot honom och stannar sen där. :)

Hehe. Jo det är väl till stor del sant. Dock har jag avyttrat en del med tiden också tyvärr. Jag skulle haft en enorm lagerlokal. Mina 8071 skulle nog fått stannat om inte det var dax för en näraliggande omkantning och jag kände inte direkt kärlek så det var enkelt att hiva dem. Sen finns det ju flera av dem. :) Så i framtiden och speciellt då jag lärt mig omkantning. Detta är ju ett trubbel i nordland. Dyrt att frakta och kanta.

Men med nya skumkanter... :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-30 10:11

Kjell_Kranzberg skrev:
meanmachine skrev:

Men med nya skumkanter... :D
Ock nya kondensatorer låter 8071 jättebra.Hade 3 par ett tag,ett par sålde jag och dom andra 2 paren har mina 2 tonårssöner.så dom finns kvar.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-30 18:56

Hej,man kan ju dra en paralell mellan bilar ock högtalare,en del gillar nya bilar som går tyst ock fint,växlarna glider i obemärkt ock det är alldeles tyst i kupen.Sen finns det såna som mig,om jag hade råd skulle jag ha en muskelbil från slutet av 60 talet med en v8 i.Dom dundrar ock skramlar bra mycket mer än en ny bil men ach så mycket roligare dom är(vilket ljud det är i dom motorerna).men inget av det är ju fel,vi gillar olika saker,tur är väl det.Mvh.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-30 19:35

zapanasta skrev:Hej,man kan ju dra en paralell mellan bilar ock högtalare,en del gillar nya bilar som går tyst ock fint,växlarna glider i obemärkt ock det är alldeles tyst i kupen.Sen finns det såna som mig,om jag hade råd skulle jag ha en muskelbil från slutet av 60 talet med en v8 i.

Bah, somliga faller då för nymodigheter. En sådan här hade jag i tonåren. (Cheva -34).

Bild
Bild

Oöverträffad brudmagnet. Fast det är väl med bilar som med utövare av enklare underhållning: Ju längre de har varit döda, desto bättre var de.
--

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-30 21:49

Luxor, hörs ju på namnet att det är något alldeles extra.
Vem/vilka var nu chefkonstruktören ?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 01:15

zapanasta skrev:Hej,man kan ju dra en paralell mellan bilar ock högtalare,en del gillar nya bilar som går tyst ock fint,växlarna glider i obemärkt ock det är alldeles tyst i kupen.Sen finns det såna som mig,om jag hade råd skulle jag ha en muskelbil från slutet av 60 talet med en v8 i.Dom dundrar ock skramlar bra mycket mer än en ny bil men ach så mycket roligare dom är(vilket ljud det är i dom motorerna).men inget av det är ju fel,vi gillar olika saker,tur är väl det.Mvh.

Min mamma har en Volvo C30 2.0D...med sexväxlad låda. Den har helt ok precision, men jag är fortfarande förvånad över hur mkt lättare växlarna glider på min P1800ES-72. Går utvecklingen framåt överallt?

Det finns iofs många punkter som gått framåt, hehe, ljudnivån är inte att leka med. Isoleringen från huven är borta, växellådsdamasken är för närvarande av(för att jag fick växelspaken i näven) och isoleringen i torpeden är kass och det är en läcka på grenröret och diverse lister läcker runtom i fönster och dörrar. Snacka om oväsen. :P 8)

Inte så fint ljud som i en v8... :cry:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-12-01 01:20

Ragnwald skrev:Luxor, hörs ju på namnet att det är något alldeles extra.
Vem/vilka var nu chefkonstruktören ?
Hej,ta du ock lyssna å ett par i stället innan du dömer ut dom.Jämför dom gärna mot nån annan högtalare av känt fabrikat så kanske du ändrar uppfattning. . Skulle va jä kul att ordna en blindtest,viken katastrof det skulle bli för vissa.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-01 10:40

Fjonkalicious skrev:Min mamma har en Volvo C30 2.0D...med sexväxlad låda. Den har helt ok precision, men jag är fortfarande förvånad över hur mkt lättare växlarna glider på min P1800ES-72. Går utvecklingen framåt överallt?

Det finns iofs många punkter som gått framåt, hehe, ljudnivån är inte att leka med. Isoleringen från huven är borta, växellådsdamasken är för närvarande av(för att jag fick växelspaken i näven) och isoleringen i torpeden är kass och det är en läcka på grenröret och diverse lister läcker runtom i fönster och dörrar. Snacka om oväsen. :P 8)

Fjonkalicious: alla fel du beskriver på din P1800 är väl rent slitage och jag undrar hur din mammas C30 ser ut om 30-35 år :lol:

/staffan

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-12-01 11:29

staffanw skrev:
Fjonkalicious skrev:Min mamma har en Volvo C30 2.0D...med sexväxlad låda. Den har helt ok precision, men jag är fortfarande förvånad över hur mkt lättare växlarna glider på min P1800ES-72. Går utvecklingen framåt överallt?

Fjonkalicious: alla fel du beskriver på din P1800 är väl rent slitage och jag undrar hur din mammas C30 ser ut om 30-35 år :lol:

/staffan

8O Då har den varit i graven i 15år redan

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-01 13:51

staffanw skrev:

/staffan

Kan ju till mitt försvar säga att det är ju inte åstadkommit av mig utan tidigare ägares oaktsamhet. Vissa saker låter kanske värre än det är, isoleringen är bara att limma dit i huven. Damasken över växellådan behövs bara tryckas dit och torpedisoleringen är dålig........pga att den är dålig i sin konstruktion. Dock skulle man investera i lite nya lister och dörrsidor.

Det är ingen fin bil, den är bruksduglig och brukas nästan dagligen(lite mindre nu när jag inte har den där jag bor). Jag är en av dom som förespråkar att gamla ting skall användas. Jag har svårt att se nyttan i att dom bara står och möglar. Eller står i ett garage, putsas en gång per år och startas då med.

Om du syftar på att jag inte skulle vårda mammas c30 så får den premium behandling måste jag säga.

Om du syftar till att den inte är av samma byggnadskvalité så vet jag inte. Det där är en komplex debatt. Visst, man byggde dom rejäla och dom höll länge. Men samtidigt så måste man också se att det kräver mkt mer underhåll än man tror, vilket man lätt i tanken förlåter eftersom "den är ju så gammal". Personligen så tror jag på nya fordon.

Samma sak med säkerhetsdebatten där många tror att t.ex. en gammal volvo 945 är säker,haha, rena skämtet.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-01 17:44

Jag syftade naturligtvis på att jag inte tror att Volvo idag bygger lika robusta bilar som kommer att hålla lika länge som P1800/P540/Amazon.

T.ex. så är det inte ovanligt att se gamla PV 544 eller t.o.m 444 tuffa omkring idag. Säkerheten är nog inte så mycket att hurra för men min första bil en PV årsmodell 1960 hade i alla fall 3-punkts säkerhetsbälten om än inte i rulle.

/staffan
PS. känns som om vi hamnat en bit från Vintage-HIFI nu DS.

Edit: effekten av en trög B-tangent
Senast redigerad av staffanw 2007-12-01 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-01 18:15

Jag saknar faktiskt mina gamla 5061......
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Vintage-hifi