Jag vet att det finns några industrileverantörer, men de vill nog inte sälja i så små mängder. Har någon tips på var man kan hitta någon som vill sälja i så små mängder, samt kanske ett ungefärligt pris (dvs vad som är rimligt att betala)?
Moderator: Redaktörer
peranders skrev:Tänke bara tala om som info att rent och blankt titan är något grått till färgen. Min klocka är gjord av massivt titan som är ytbehandlad, kan det vara oxid? Den är gråmatt men i stort sett samma "färg" som den blanka metallen.
Oxiden är svinhård. Efter 8 år finns det högst obetydliga repor.
Titan är ett riktigt elakt material att bearbeta..
Hårdmetallskär är ett måste..
Titan är mkt hårt och är ganska egensinnit när man bearbetar det, så har man inte svindyra maskiner kan det bli en hel del spill. Dessutom är det tidskrävande, vilket jag misstänker bär den största kostnaden.
AndersJ skrev:
Jag misstänkte att det var något sådant eftersom det finns stål som är betydligt mycket starkare än titan.
Givetvis är det också skillnad på hårdmetallen beroende på vilka pulver man väljer att röra ner i sin gryta. Men jag syftade mera på snabbstål och liknande för det har man väl slutat använda för länge sedan?
När du skriver låg hastighet så antar jag att det är matningen du syftar på för skärhastigheten bör väl inte vara låg?
Skärande bearbetning typ svarvning och fräsning är inte den egentligen skjuvande och inte skärande?
Anders
Nja, det finns titanlegeringar som är i stort sett lika starka som dom starkaste stållegeingarna.
Bearbetningsteknik är dock inte så enkelt. T ex har man på senare tid börjat med höghastighetsbearbetning av aluminuim. Genom att skruva upp hastigheten med en rejäl faktor (upp till 20 000 rpm) av vad den gamla skolboken sa har man upptäckt ett fenomen. Skäret verkar 'surfa' genom materialet och all värme förvinner i spånorna.
Helt rätt. Hårdmetall är dyrt. Att köpa. Men maskintid är också dyrt. Det är i många fall så dyrt med maskintid att även om man får snabbsstålsverktygen gratis så är det billigare att köpa hårmetallgrejjor och köra med, för man sparar så mycket maskintid.
för att fortsätta OT så är Lockheed skunkworks en mycket kontroversiell men erkänt effektiv utvecklingsorganisation.
Jag är lite intresserad av utvecklingsmetodik rent professionellt och en intressant approach är att studier gjorda av folk som i grunden är ingenjörer alltid påvisar fördelarna med 'agile' metoder som t ex skunkworks-upplägget, medan studier gjorda av mgmt-konsulter eller ekonomer alltid rekomenderar mer eller mindre maskerat vattenfall.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster