Bruno Putzeys ny klass A design!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-12 13:34

Rikki,

maila Sander Sassen direkt.

adressen finner du på länken;

http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/

Men hörru... du är väl nästan granngårds med Sander.. åk dit vettja.. :)

Fyra kort betyder två kanaler då förstärkare resp. nätdel ligger på separata kort. Monokonstruktioner.. alltså fyra kort för ett stereosteg eller två mono.. helt enkelt.

Att Sanken trissorna skulle färga per automatik låter inte helt rimligt utan som tidigare nämnts så lär det nog handla om kretslösning och applikation. Jag förväntar mig att denna konstruktion är ofärgad vid normalt bruk... ja det är min förhoppning iaf. :P

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-12 13:51

ja, moeglik kan ik Sander besoeken, ij woent noord van Amsterdam , ok mein vriendin is in Amsterdam :)

sorry for off topic, men tack för infon Piotr.

Skall se om man kan komma till o lyssna lite. Kan inte lova , men kan jag höra något låter jag meddela här.

Är mest nyfiken dock, klass A känns inte så aktuellt för mig. Gillar inte låg verkningsgrad , måste tänka på miljön :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-12 14:10

ja, moeglik kan ik Sander besoeken, ij woent noord van Amsterdam , ok mein vriendin is in Amsterdam

Ja, möjligen kan jag besöka Sander, jag bor norr om Amsterdam, och min vän finns i Amsterdam...?

Helt ute å cyklar? :D

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-12 14:15

Piotr skrev:
ja, moeglik kan ik Sander besoeken, ij woent noord van Amsterdam , ok mein vriendin is in Amsterdam

Ja, möjligen kan jag besöka Sander, jag bor norr om Amsterdam, och min vän finns i Amsterdam...?

Helt ute å cyklar? :D

/Peter

nej, cyklar gör man i holland...

flickvän, peter, flickvän... vriend o vriendin :) gäller att skilja dem åt :D

ij var fel, det skulle stått hij = han , my bad.

Han bor norr om amsterdam, och min flickvän finns i amsterdam.
Inte så svårt :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-12 15:07

rikkitikkitavi skrev:visst är det transistorerna som orsakar distortion :)
Sanken har lägre Betadrop än många andra vilket ger lägre distortion tex... (enligt Self)

din implementation kan däremot påverka denna i mer eller mindre grad :)

sorry, kunde inte låta bli att vara messerschmidt... :)

Jag tror att förstärkare som använder sig av Sanken kan fås att låta alldeles utmärkt. Det Lusse hänvisar till är nog en dålig implementation, eller så är det tvärtom de låter så bra att han hör andra brister.

hehe ja, så länge vi pratar om THD < 0.01% vilket du kan få oavsett märke om du väljer en ok modell så är jag med på det men eftersom det var klart hörbart dist anar jag att vi diskuterar områden kring +1% :)
Kjam

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-10-12 15:14

jag hör inte 0.01% dist är jag övertygad om, köper ditt argument rakt av :)

1% , visste inte sanken gjorde radiorör ;)

trevlig helg!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-12 15:16

rikkitikkitavi skrev:jag hör inte 0.01% dist är jag övertygad om, köper ditt argument rakt av :)

1% , visste inte sanken gjorde radiorör ;)

trevlig helg!

hehe det gör dom inte, därav mitt första
inlägg i tråden :)

Förresten så kan man bygga lågdistande grejjer av rör, Morello får ta tag i sitt rörförsteg snart igen tycker jag :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-12 18:51

BAT har ett rörförsteg med rikigt bra prestanda. Kostar skjortan ena benet och halva bröstryggen bara..

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-17 15:05

Då det är lite knepigt att löda med blyfritt och jag är färsking på det så börjar jag med att löda på okänsliga komponenter på nätdelskorten först.

Bild

Även färsking på att fota samt lägga in bilder i trådar..övning ger färdighet. :)

Många avråder från att använda blyfritt då det är lite svårare att löda med och att få bra resultat med jämfört med blytenn. Många råder också att man börjar med små komponenter först när man "populerar" ett kretskort. Blyfritt blev det och störst går först får gälla här.. :) Man växer och utvecklas av utmaningar.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-22 02:57

Så, då var båda nätdelskorten färdiga;

Bild

Återstår att proppa själva förstärkarkorten fulla med komponenter;

Bild

Ganska behändig size på korten.. nätdelskorten är bara marginellt större än förstärkarkorten.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-22 06:24

blytenn ;)

ps.. jag har något kg hemma....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-27 18:58

Okej.. ber ödmjukast om hjälp!

Om någon som är hajj på att tyda kretsar kunde kolla in länken här skulle jag bli glad. :)

http://www.hardwareanalysis.com/content/image/11997/

Det jag behöver hjälp med är att fastställa vilka motstånd som ingår i signalvägen och vilka som inte gör det. Alltså vilka som bara ser dc och inte ac. Saken är den att jag funderar på att välja standardmotstånd (som jag har hemma) till icke kritiska positioner men ickemagnetiska precisionsmotstånd till kritiska positioner.

Jaja jajajaaa jag vet att det kanske inte har någon jättestor betydelse men då konstruktionen är så extremt högpresterande så vill jag inte äventyra det hela med att snåla på komponentsidan.

Nätdelskorten har jag proppat med standardmotsånd men till förstärkarkorten vill jag vara lite anal.

Vissa motstånd jag förstår är "kritiska" är ingångsmotstånden R1-R6. Likaså de som sitter i utgångstegen, R32-R37 R47-R52. Strömmen i dessa kommer moduleras av musiksignalen.

Några som är icke kritiska är tex. motstånden i DCERR-kretsen (skyddskrets för DC error) R61-R64.

Men vadan R8-R30? R26,27,29,30 ser ac men jag är osäker på motstånden som sitter mot VDRV+ och VDRV-.

Emittermotstånden till utgångstrissorna är redan installerade.

Tack på förhand!

/Peter

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-11-27 19:21

Jag föreslår att du börjar med vanliga hederliga 0,6 W metallfilm. Vad får man för problem med magnetism egentligen? Detta är väl en av många vandringshistorier, eller....?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-27 19:24

Kommit halvvägs med förstärkarkorten:

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-27 19:31

peranders skrev:Jag föreslår att du börjar med vanliga hederliga 0,6 W metallfilm. Vad får man för problem med magnetism egentligen? Detta är väl en av många vandringshistorier, eller....?

Hej Per-Anders!

Ja tanken var att använda de blå från elfa men sedan upptäckte jag att de var magnetiska samt att det finns varianter med bättre temperaturcoefficient. Det vetenskapliga vore ju att bygga ett kort med standard och ett med "deluxe" och sedan lyssna, mäta och jämföra.. byta ut till "deluxe" på båda och upprepa. Problemet är att jag inte har något AP att distortionsanalysera med. :)

Vet inte vad man kan tänka sig för problem med magnetiska komponenter. Något bör ju hända.. men i vilken storleksordning? I viss mätutrustning används uteslutande icke-magnetiska material har jag läst nånstans. Om det var Tektronix eller Audio Precision.. hmmm minns inte.

/Peter

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-11-27 19:38

Du behöver inte bekymra dig om temperaturkoefficienter så länge du kör med metallfilm. Motkopplingen tar hand om arbetspunkterna. Så länge motstånden inte utsätts för hög spänning, transientbelastning eller hög temperatur så är valet av metallfilmare ganska bekymmerslöst. Du kanske skulle ha caddat om kortet för ytmonterade "bulk metal foil" motstånd.

Har du checkat att dina keramiska kondingar inte är magnetiska? Dessa verkar vara av halvsladdrig sort även om de säkerligen duger bra.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-27 20:08

Halvsladdrig? :lol:

Ehrrr, minns inte. Jag testade vissa kondingar och dom var magnetiska. Nånstans var jag nödgad att bara beställa det som passade och som fanns att få tag på. Det var många timmars arbete att få tag i alla komponenter.

Har du nå tips på lämpligare keramiska?

p.s. titta gärna in i tråden om blyfri lödning om du har tid och lust.

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-11-27 20:20

Jag blir så sugen på att bygga :) , ser ut att gå fint det där....
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-27 20:28

skrutten skrev:Jag blir så sugen på att bygga :) , ser ut att gå fint det där....

Det är sååå kul. Var ett tag sedan jag stoppa fingrarna i nåt större elektroniskt projekt. :)

Angående keramiska kondingarna (Per-Anders eller annan hugad).. dom hanterar väl HF avkoppling så eventuella brister lär väl inte påverka audiospektrat menligt väl? :?

De 100uF kondingar som sitter på matningarna är Sanyo lågimpedansvarianter 105gr.

/Peter

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2007-11-28 00:03

När det gäller avkoppling så är det synnerligen viktigt att täcka upp så långt som möjligt i frekvens, dels ur stabilitetssynpunkt och dels ur EMC/RFI-perspektiv. Klart att detta påverkar ljudet. Har du hört hur många apparater som störs av CD/DVD/ljudprocessorer/datorer? Kondensatorer ska ha så hög resonansfrekvens som möjligt (=korta ansltuningsben, både externt och internt)

Verkar bra
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012695.htm

Denna typ har jag alltid upplevt bra rent känslomässigt, dessutom ganska snygg.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012694.htm

Sen finns det också ytmonterade NP0 (N P noll) på värden upp till 100 nF, väldigt bra men tyvärr ytmonterade.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 04:54

Verkligt intressant projekt detta! :)

Vad som skulle vara dyrt har jag däremot litet svårt att förstå. För mig blir det alltid dyrare att bygga än att köpa färdigt av någon anledning.

Du/Ni som har mailat med killen/killarna; Hur står sig prestandan vid oballad drift?

Är hela vitsen borta med konstruktionen då eller?

Tjänar man på att konvertera signalen till balanserad i så fall med passiv eller aktiv elektronik för att ge förstärkaren bästa arbetsbetingelser?

Sitter själv med Linkwitz Orion och balanserad drift är inte en option.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 11:30

ExtremA lär väl funka (kanske) oballad men den är defenitivt inte skapt med det i åtanke.

Är en baggis att modifiera en oballad utgång till ballad medelst ett eller två nya motstånd och nya kontakter. Impedansbalansering blir det då och det ger bra prestanda.

Har du adderat den extra bakåtstrålande diskanten Anders?

/Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 22:12

Piotr, det är på det viset att jag byggde lite elektronik i tonåren och sedan tog andra intressen över. På äldre dar har jag börjat greja lite med detta igen på mycket elementär nivå. ( spänningsdelare och opampkopplingar mest )
Du får gärna beskriva denna koppling till balaserad drift lite mer utförligt om du vill Piotr.
Hur mycket prestanda tror du man förlorar relativt en ortodoxt balanserad signal i mitt fall?
Kommer den att spöa Sentec PA9 tex?

Utgångspunkten är Orions delningsfilter som ger drivsignalen. Filtret är baserat på OPA 2134 som ska kunna dra laster ned till 600 Ohm rätt komfortabelt vad jag förstår.
Jag kör diskanterna med Sentec PA9:or, mellanregistren med en Adcom GFA-535 II och basarna med en Behringer A500 och det fungerar bra och det låter jättefint.
Problemet är att jag skulle vilja kunna spela starkare och flaskhalsen är basarna som med råge kan skjuta talspolarna ur magnetgapen om man blir för inspirerad. Det smäller förfärligt. ( speciellt när man ser film )
Lösningen är basmoduler så jag börjar därför med en till Orion individuellt avpassad påbyggnad ( Orion/Thor ASP ) av filtret samt konstruktion av ett " infra-system " :) :D :lol: då jag har baselement som ligger. Blir tvungen att "konstruera" lite själv eftersom löptidskorrigering och eq blir annorlunda än för Thor-basarna uppsatta hemma hos SL.
När det fungerar och rummet är ordnat lite bättre tänker jag hänga på mer diskanter, men det känns ganska avlägset i dag. Upplever inga problem i det registret alls och det finns fortfarande skivor att köpa, vilket känns mer aktuellt.

Samtidigt skulle det va kul att bygga en bra förstärkare; Det har jag aldrig gjort. Förstärkar-dist är ingen större issue under 1200 Hz tycker jag så jag satsar hårdast på diskanternas drivning. Är däremot osäker på hur smart det är att köra 2 diskanter paralellt med PA9 då impedansen då är nere på dryga 2 Ohm mellan 2 och 6kHz. Därav mitt intresse för detta nya bygge.

Säg vad du tycker vettja!

/AP

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 22:28

Just diskanten är huvudanledningen till att jag bestämde mig för ExtremA. Går ju att skala ExtremA för typ 50W för mindre värmeutveckling om man nu tror sig komma undan med 50W till diskanten. Den låga känsligheten på Millenium gör att man får tänka till så man inte sitter med klippande förstärkare alltför ofta.

På utgången av dina opampar i Orion ASP sitter det ett motstånd på runt 100ohm i serie med RCA kontakten.

Ombyggnad till impedansbalanserad drift sker genom att koppla signal - genom ett likadant motstånd till jord. Skärm adderad och den kopplas direkt till jord som vanligt. Alltså RCA byts ut till XLR och ett stift (+ signal) går till samma punkt som RCA + går till nu dvs. det befintliga motståndet på opampen. Signal - från XLR kopplas via ett motstånd (identiskt som det befintliga) till jord och skärmen går direkt till jord.

Denna lösning används av många tillverkare och ger nog 99% av fördelarna med "äkta" balanserad drift. Hur väl störningar undertrycks beror på matchningen av impedansen i de båda signalvägarna.

Med mer och mer trådlösa bapparater i vår omgivning så tror jag att fördelarna med balanserad drift kommer öka.

Den mottagande apparaten ser ingen skillnad på äkta vs. impedansbalansering utan förstärker bara skillnaden mellan + och - i den balanserade överföringen. Fördelen med balanserad impedans på båda signalbärande ledarna är att instrålande störningar kommer att få samma amplitud på båda ledarna och den balanserade ingången på mottagande apparat har ju en väldigt god CMRR/störundertryckning för "common mode signals".

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 22:44

http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

Kolla figur 2.4 för impedansbalanserad utgång.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 22:55

Asbra Piotr! Verkligen matnyttigt.

Ska kolla vidare hur man konfigurerar bygget för olika effekter och belastningar. 50W är väl precis vad jag kan komma undan med tror jag. Per diskant då altså = >100W @ 2 Ohm. Kan vara värt att testa. Ett till par PA9 löser samma problem, men blir inte lika kul. Inte i längden.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-04 23:05

Ta det lite coolt om du funtar på att bygga ut med extra diskanter. Har fått uppgift om att ExtremA klarar låga impedanser bra MEN den är byggd för att gå i klass A. Distortionen ökar när den går över i klass A/B. Huruvida detta är ett problem i praktiken får vi svar på under vintern när jag är klar med mitt bygge.

Klass A effekten halveras i halverad impedans. Ett 50W ExtremA ger alltså 25W klass A i 4ohm osv. Bör väl fortfarande ge 100dB med dina Orion + extra diskanter i klass A dock.. om jag tänker rätt.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-12-04 23:59

Hoppas du tänker fel; Annars tror jag det spricker. :(
Hade inte tänkt bygga 4 kanaler av den där. Om den inte är fantastiskt bra förstås. Bygg färdigt nu och berätta! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-13 03:48

Så, då var förstärkarkorten så gott som klara. Saknas några motstånd till ingångarna samt att matcha fram ingångstrissorna. I stort sett "bara" mekaniskt arbete kvar.. dvs. iordningställa chassi samt koppla ihop allt och montera utgångstrissorna.

Bild

Ska det bli premiär för rikets första ExtremA innan årets utgång.. inte helt troligt men jag siktar på det. :)

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-13 07:46

Bra jobbat nattugglan! ;)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum