av Svante » 2004-07-26 16:59
Hmm.. Nu måste åtminstone jag fundera. Vi prata här om att jämföra samplingsfrekvenser? Det betyder att vi kommer att spela med olika samplingsfrekvenser till ljudkortet/DACen, eller? Alternativt ska samplingsfrekvensen konverteras till 44100 eller 96 om man bränner? Då ser jag två möjliga källor till falska* positiva resultat:
1: Ljudkort kan ha olika frekvensgång vid olika samplingsfrekvens, en bra bit under fs/2. Speciellt billiga kort. Det kan alltså vara så att skillnaden hörs på ett billigt kort men inte på ett dyrt.
2: Om det ska omsamplas, gäller samma sak där. Omsamplingen kan introducera tonkurvefel även under fs/2.
Fast det där kanske ABX-folket redan hade tänkt på och levererar färdiga omsamplade filer?
*Man kan förstås tycka att även dessa resultat är sanna, men jag skulle nog med detta test helst vilja veta om just samplingen är hörbar, och inte filtren som används vid omsamplingen.
Jaja
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.