Moderator: Redaktörer
Ni som har eller haft vakuumtallrikar på skivspelare, hur mycket av ojämnheten tar den bort? T ex, väldigt små ojämnheter där pickupen "hoppar" till snabbt, främst på första spåret. Fixar den det?
Eller är det främst större ojämnheter som den fixar til?
Laila skrev:Problemet med "ojämnheter där pickupen "hoppar" till snabbt, främst på första spåret.", kan ev. bero på illa vald kombination av tonarm-pickup.
lennartj skrev:Vissa spelare med vakuumsug och hård tallrik hade en förmåga att pressa in damm så hårt i skivans undersida, trots minutiös renhållning av både skivor och tallrik, att man i princip behövde ha två exemplar av varje skiva.
Nej, så är det icke. Det är skivan som är bucklig, men på väldigt begränsat område. Min RB-250 och OM-40 har inga problem annars.
Pickupen hoppar såklart inte AV skivan, utan den följer ju bucklan och ger en basstörning.
Laila skrev:subjektivisten skrev:Nej, så är det icke. Det är skivan som är bucklig, men på väldigt begränsat område. Min RB-250 och OM-40 har inga problem annars.
Låter i mina öron/ögon inte som en ideal kombination.
Vilken vertikal resonansfrekvens resulteras ?
Inhandla gärna en billig pickup med styvare upphängning
för att testa,tex AT95E ca 500:-
lennartj skrev:Vissa spelare med vakuumsug och hård tallrik hade en förmåga att pressa in damm så hårt i skivans undersida, trots minutiös renhållning av både skivor och tallrik, att man i princip behövde ha två exemplar av varje skiva.
Den dynamiska kompliansen är lägre, men jag tror inte det är någon större skillnad mellan ovanstående PUs. Eller har du några data som säger att resonansen hos en AT95E + en mediumassarm skulle bli dramatiskt skild från en OM40 + samma arm?
Laila skrev:Thomas_A skrev:Den dynamiska kompliansen är lägre, men jag tror inte det är någon större skillnad mellan ovanstående PUs. Eller har du några data som säger att resonansen hos en AT95E + en mediumassarm skulle bli dramatiskt skild från en OM40 + samma arm?
Inte mer än att AT95E har ett rekomenderat nåltryck av 2.0g.
och att jag mätt upp den horisontella resonansfrekvensen
(med testskiva) tillsammans med en tonarm vars effektiva
massa var 13.5g, till ca:10Hz. Med OM40 gissar jag att
resonansen blir betydligt lägre.
Trevligt Thomas att du verkar "vakna till liv" när skivspelare
kommer på tapeten. Kanske ligger de dig extra varmt om
hjärtat ?
Tekko skrev:Testa ett subsonic filter.
Thomas_A skrev:Tja jag har ju både en del skivor och en spelare så klart man spelar en del. OM40 ger nog en resonans mellan 8-9 Hz i fallet. Att gå upp 1-2 Hz, kanske ger något, men inte mycket för en sådan lokal buckla på skivan.
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Tja jag har ju både en del skivor och en spelare så klart man spelar en del. OM40 ger nog en resonans mellan 8-9 Hz i fallet. Att gå upp 1-2 Hz, kanske ger något, men inte mycket för en sådan lokal buckla på skivan.
Juppz, mellan 8.9 Hz ligger min OM-40 kring, testa det i sommras.
Vinyl Doctor
As the champion of the vinyl record, clearaudio has developed the perfect machine to restore warped records.
Unevenness of the record causes playback distortion and instability of speed and pitch.
With the Vinyl Doctor even badly warped records can be completely restored.
For this procedure the record is placed in the Vinyl Doctor, then gently and evenly heated up to an exact temperature.
Following the cooling phase the record is returned to its original state with a completely flat playing surface.
After this procedure we suggest cleaning the record with the clearaudio Matrix record cleaning machine. Now you can enjoy the music and feel the passion like clearaudio!
The whole procedure is very simple and fully automated with a very low current draw of less than 50 watts.
Only the best electronic components are used internally and mechanical parts are machined with extreme precision. The outer design is simply beautiful using selected high-quality materials such as stainless steel and aluminium.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster