Moderator: Redaktörer
Roaster skrev:Richard - det här får du gärna förklara (på riktigt alltså, ingen sarkasm), hur går det till?Filtmattan samt motorn ( airpax 24 polig synkron ) färgar ljudet på ett varmt sätt. Detsamma gäller t.ex. Rega planar 2-3, samt systemdek XII, Thorens 160 ( samma motor.)
Just nu: Sarah (II), Thin Lizzy. Balsam för trötta öron och hjärnceller.
Ragnwald skrev:Användes samma pickup ?
Har alltid haft svårt att förstå hur någon kan jämföra skivspelare, om det inte sitter lika pickup på båda.
....
demo9 skrev:undrar när Linn skall uppfinna aluminium som är dämpat.
De skulle tex kunna komma på att laminera flera skickt alu med dämplim imellan...
puss!
Richard skrev:B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.
Richard skrev:I " High fidelity"- 1978 står det, vid testen av lp12:
"En mycket bra konstruktion, säkert nästan lika bra som de välgjorda direktdrivna konstruktioner som finns."
Detta säger väl allt, eftersom detta skrevs under ett årtionde då hifi var mera faktaorienterat i hifitidningarna.
Bill50x skrev:Richard skrev:B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.
Man ska vara lite försiktig med sådana här uttalanden. Om jag förstått saken rätt är IÖ´s LP12, eller den han mätte på, ganska gammal, 10 eller 15 år? Det är helt enkelt inte samma spelare som dagens. Utseende och konstruktionsprincip är väl nästan det enda som förenar dom, tillsammans med lite smådetaljer. Min LP12:a var maxad med det allra bästa för fem år sedan, vad som ändrats sedan dess är bland annat styvare plint, nytt innerchassi (Keel), ny tonarm, ny pickup, ny bottenplatta med annorlunda fjädring, nytt tonarmskablage....
I vilket avseende är skivmattan mätt? Vilka parametrar är testade? På vilket sätt har mätningar verifierat att mindre detaljer suddas ut? Eller är det bara en subjektiv bedömning?
Det är dock riktigt att just filtmattan är utsatt för mycket diskussioner, Linn själva har dock aldrig tagit upp den tråden. I andra länder (GB tex), där man är mindre dogmatisk om Linn än vad Linnisterna i Sverige är, testas det en del med andra lösningar.
/ B
subjektivisten skrev:pingvinen skrev:Du kanske inte accepterar att jag vill relatera en apparat för ett medium map pris och kvalitet med apparater för andra media, men för mig är det relevant.
Ja, men det är två helt olika saker, som jag nyss visade med jämföra en cykel med en bil. Båda är fordon. Man måste ju jämföra inom samma grupp, annars är det ju meninglöst. Dåligt ljud är dåligt ljud oavsett om det är via 199 kr MP3 spelare eller 500 000 kr skivspelare.
pingvinen skrev:Tänk om det fiskulle finnas en mp3-spelare för 199 kr som låter som en vinylspelare för 500 000 kr?
pingvinen skrev:Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.
Frågan är då varför den dyra skivspelaren är intressant över huvudtaget.
Richard skrev:I " High fidelity"- 1978 står det, vid testen av lp12:
"En mycket bra konstruktion, säkert nästan lika bra som de välgjorda direktdrivna konstruktioner som finns."
Detta säger väl allt, eftersom detta skrevs under ett årtionde då hifi var mera faktaorienterat i hifitidningarna.
V. H. Richard.
Morello skrev:Framförallt - vad ska du med ditt nya RIAA-steg till om du inte har en LP-spelare?
subjektivisten skrev:pingvinen skrev:Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.
Nu är vi där igen med ett icke-argument. Som säga, varför ska du köpa en miljöbil om en cykel är så mkt mer miljövänligt. Att personen pendlar 10 mil till jobbet verkar inte vara med i ekvationen.
Så säger igen, vad har jag för nytta av en MP3 spelare för spela mina vinylskivor?
demo9 skrev:undrar när Linn skall uppfinna aluminium som är dämpat.
De skulle tex kunna komma på att laminera flera skickt alu med dämplim imellan...
puss!
pingvinen skrev:subjektivisten skrev:pingvinen skrev:Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.
Nu är vi där igen med ett icke-argument. Som säga, varför ska du köpa en miljöbil om en cykel är så mkt mer miljövänligt. Att personen pendlar 10 mil till jobbet verkar inte vara med i ekvationen.
Så säger igen, vad har jag för nytta av en MP3 spelare för spela mina vinylskivor?
Du har naturligtvis ingen nytta alls av en mp3 spelare för att spela dina vinyl, så långt är vi överens.
Jag vet inte vad du menar med att vi har ett icke-argument och vill inte fördjupa mig i det heller. Däremot ser jag inte många motargument från din sida för att bemöta mina argument.
Jag tyckte jag var tydlig på att mitt svar på din egen fordonsanalogi gällde mina egna högst personliga förutsättningar map avstånd, tillgång till SL, kondition samt innehav av bil och cykel.
Min poäng är att det kan finnas situationer när man kan fundera på att byta avlyssningsmedia eller transportsätt, eller vad det nu handlar om.
Du har ju själv med dina siffror bevisat att du redan har passerat break even i att byta alla dina vinyl och en 500 000 kr vinylspelare mot CD-skivor och Cd-spelare. Kvaliteten blir inte heller sämre har du sagt. Du kan fortfarande njuta av konvoluten till dina LP. Vill du fortsätta spela dem får du naturligtvis det för mig, och du måste inte förklara varför, men visst vore det intresssant att höra det då det inte tycks finnas någon ekonomisk eller ljudmässig förklaring.
antar jag var en felskrivning.Många vinyler låter helt enkelt bättre på vinyl än CD
pingvinen skrev:subjektivisten,
om dina vinyl inte finns på CD (det var det jag fågade högre upp i tråden), eller du tycker att mastringen för CD är kass .- och mastringen för LP mkt bra - ska du naturligtvis fortsätta med vinyl.antar jag var en felskrivning.Många vinyler låter helt enkelt bättre på vinyl än CD
Lägga över CD på mp3 är jobbigt, och vinyl etter värre så det är ju lönt bara om man uppskattar att spela upp det så efteråt.
Visst är det roligt med vinyl, men otroligt opraktiskt, nu måste jag tex resa mig upp och vända på "nothing like the sun".
P.S. hur hanterar du dina kompaktkassetter eller rullband om du har sådana i samlingen?
Thomas_A,
visst är det som du skriver om förutsättningarna är söndermastrade CD och bra mastrade vinyl. När jag lyssnar på min samling upplever jag inte den skillnaden (se under tråden brev till ny teknik)
/Ping
Användare som besöker denna kategori: BlackFrancis och 29 gäster