Om Stereophiles val av LP12 som Product of the year 2007

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-06 09:59

Linn LP 12 har sin speciella karaktär, och en del gillar det. Jag måste säga att det som slog mig när jag lyssnade på den där andra spelaren vad det nu var som stod mitt på golvet hos Veteran HiFi var att den tycktes mig helt neutral och lyfte fram detaljer från skivan på ett mycket behagligt sätt. Exakt och luftigt på samma gång. Högtalarna som användes var piP, för övrigt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-06 10:14

Användes samma pickup ?

Har alltid haft svårt att förstå hur någon kan jämföra skivspelare, om det inte sitter lika pickup på båda.

Ok, om fabrikanten förespråkar spec val av tonarm där val av pickup går stick i stäv, blir ju saken lite annorlunda. Då blir det ju mer att jämföra konsept, än just själva drivverket.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 10:22

Roaster skrev:Richard - det här får du gärna förklara (på riktigt alltså, ingen sarkasm), hur går det till?
Filtmattan samt motorn ( airpax 24 polig synkron ) färgar ljudet på ett varmt sätt. Detsamma gäller t.ex. Rega planar 2-3, samt systemdek XII, Thorens 160 ( samma motor.)

Just nu: Sarah (II), Thin Lizzy. Balsam för trötta öron och hjärnceller.

Linn Lp-12:s anomaliteter finns beskrivna utförligt i diverse trådar här på Faktiskt.
Använd sökfunktionen och sök noga.
B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.

Eftersom rega planar 2-3 samt de övriga skivspelarna som nämns ovan har samma slags motor, och dessutom rekomenderas av linnhandlare för deras " musikaliska" ljud, är det ju ren logik att motorn troligen spelar en viss roll här.

Det dynamiska svajet är en realitet, som beror på remmen ( Lp-12 har förvisso väldigt lågt statiskt svaj ).
Filtmattan gör, objektivt , att " sameness" ökar, dvs. olika inspelningar låter mera lika, och därmed kanske mer lyssningsbara, beroende på preferenser. :wink:
Filtmattan suddar bort de fina detaljerna, det som, om det vore en matta av gummi, skulle låta mer likt cd. :P
( Något jag själv provade, då jag hade mina Lp-12:or.)

Detta är naturligtvis något som linnhandlarna dementerar kraftigt, troligen för att de endast lyssnar, och inte har kollat varför skivspelaren låter så behagligt.

V. H. Richard.

Edit: Detta skall inte tolkas som att Lp-12 är en speciellt dålig skivspelare. Det finns massvis med spelare som är sämre, objektivt.
Lagret är ju t.ex. mycket bra.
Senast redigerad av Richard 2007-12-06 10:28, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-06 10:23

Ragnwald skrev:Användes samma pickup ?

Har alltid haft svårt att förstå hur någon kan jämföra skivspelare, om det inte sitter lika pickup på båda.

....

Säkerligen inte. Att jämföra skivspelare är utomordentligt svårt. Det finns så mycket som påverkar ljudet. Armen, pickupen, pickupens komplians relaterat armens massa, geometrin, lagrets kondition, smuts på remmen etc etc. Men sina intryck kan man ju redogöra för ändå.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-12-06 10:48

undrar när Linn skall uppfinna aluminium som är dämpat.

De skulle tex kunna komma på att laminera flera skickt alu med dämplim imellan...

puss!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-06 10:57

Gjuten olegerad magnesium är t.ex väldigt mycket dämpat jämfört med nästan vad som helst, pga materialstrukturen.
Men det är säkert en annan tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 11:01

demo9 skrev:undrar när Linn skall uppfinna aluminium som är dämpat.

De skulle tex kunna komma på att laminera flera skickt alu med dämplim imellan...

puss!

" Dämpning" ingår nog inte i aproachen, konstruktionen. :wink:
(Inte om det minskar " sameness"- samt en av påföljderna, " tunedem ".)

Dvs. att alla skivor skall låta lika bra, oavsett verklig inspelningskvalitet.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-06 11:25

Richard skrev:B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.

Man ska vara lite försiktig med sådana här uttalanden. Om jag förstått saken rätt är IÖ´s LP12, eller den han mätte på, ganska gammal, 10 eller 15 år? Det är helt enkelt inte samma spelare som dagens. Utseende och konstruktionsprincip är väl nästan det enda som förenar dom, tillsammans med lite smådetaljer. Min LP12:a var maxad med det allra bästa för fem år sedan, vad som ändrats sedan dess är bland annat styvare plint, nytt innerchassi (Keel), ny tonarm, ny pickup, ny bottenplatta med annorlunda fjädring, nytt tonarmskablage....

I vilket avseende är skivmattan mätt? Vilka parametrar är testade? På vilket sätt har mätningar verifierat att mindre detaljer suddas ut? Eller är det bara en subjektiv bedömning?

Det är dock riktigt att just filtmattan är utsatt för mycket diskussioner, Linn själva har dock aldrig tagit upp den tråden. I andra länder (GB tex), där man är mindre dogmatisk om Linn än vad Linnisterna i Sverige är, testas det en del med andra lösningar.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 11:29

I " High fidelity"- 1978 står det, vid testen av lp12:

"En mycket bra konstruktion, säkert nästan lika bra som de välgjorda direktdrivna konstruktioner som finns."

Detta säger väl allt, eftersom detta skrevs under ett årtionde då hifi var mera faktaorienterat i hifitidningarna.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-06 11:35

Richard skrev:I " High fidelity"- 1978 står det, vid testen av lp12:

"En mycket bra konstruktion, säkert nästan lika bra som de välgjorda direktdrivna konstruktioner som finns."

Detta säger väl allt, eftersom detta skrevs under ett årtionde då hifi var mera faktaorienterat i hifitidningarna.

1978 8O

Men det förstås, det har ju inte hänt något inom HiFi sedan dess...

/ B

Användarvisningsbild
Roaster

Inläggav Roaster » 2007-12-06 12:34

Tack för svaret Richard!

Nu har jag något att gräva efter i forumet (igen).

Just nu: Rehab, Amy Winehouse. Funkar hyffsat på kontorsradion.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 13:12

Roaster skrev:Tack för svaret Richard!

Nu har jag något att gräva efter i forumet (igen).

Just nu: Rehab, Amy Winehouse. Funkar hyffsat på kontorsradion.

Ingen orsak! :)

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 13:15

Bill50x skrev:
Richard skrev:B.la. har Ingvar Öhman , som förövrigt äger en lp-12:a, gjort mätningar på både motorn, skivmattan och drivremmen.

Man ska vara lite försiktig med sådana här uttalanden. Om jag förstått saken rätt är IÖ´s LP12, eller den han mätte på, ganska gammal, 10 eller 15 år? Det är helt enkelt inte samma spelare som dagens. Utseende och konstruktionsprincip är väl nästan det enda som förenar dom, tillsammans med lite smådetaljer. Min LP12:a var maxad med det allra bästa för fem år sedan, vad som ändrats sedan dess är bland annat styvare plint, nytt innerchassi (Keel), ny tonarm, ny pickup, ny bottenplatta med annorlunda fjädring, nytt tonarmskablage....

I vilket avseende är skivmattan mätt? Vilka parametrar är testade? På vilket sätt har mätningar verifierat att mindre detaljer suddas ut? Eller är det bara en subjektiv bedömning?

Det är dock riktigt att just filtmattan är utsatt för mycket diskussioner, Linn själva har dock aldrig tagit upp den tråden. I andra länder (GB tex), där man är mindre dogmatisk om Linn än vad Linnisterna i Sverige är, testas det en del med andra lösningar.

/ B

Du får nog fråga Ingvar mera ingående om detta.

Om jag nu inte minns helt fel ( jag har minne som en häst ), så har han mätt upp effekten av filtmatta, kontra gummimatta- vi får se om han läser detta.

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-12-10 11:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-06 16:13

subjektivisten skrev:
pingvinen skrev:Du kanske inte accepterar att jag vill relatera en apparat för ett medium map pris och kvalitet med apparater för andra media, men för mig är det relevant.

Ja, men det är två helt olika saker, som jag nyss visade med jämföra en cykel med en bil. Båda är fordon. Man måste ju jämföra inom samma grupp, annars är det ju meninglöst. Dåligt ljud är dåligt ljud oavsett om det är via 199 kr MP3 spelare eller 500 000 kr skivspelare.

Min ståndpunkt var att det kanske kan vara lika bra ljud i en produkt ur ena kategorin som en ur den andra kategorin, inte lika dåligt . Jag håller med dig om att det finns både dyrt och billigt skräp i alla kategorier. Om vi lyckas undvika de dåliga produkterna, och i synnerhet de dåliga och dyra produkterna, så kan det även finnas bra produkter och kanske till och med bra och billiga produkter. Tänk om det fiskulle finnas en mp3-spelare för 199 kr som låter som en vinylspelare för 500 000 kr?

Om du vill fortsätta med fordonsanalogin så är det högst relevant för mig att inse att jag har följande alternativ att ta mig till jobbet (kanske finns fler som jag inte tänkt på):
1. Bil ca 30 min
2. Kollektivt ca 60 min
3. Cykel, ca 25 min
4. Springa, ca 55 min
Sedan kan man fundera på om hur tid/kostnad/bekvämlighet/miljövänlighet/välbefinnande etc ska kombineras till ett kvalitetsmått. Jag är fullt medveten om att inte alla uppskattar att springa en halvamara t.o.r. hemmet - jobbet, eller har en cykel som kostar som en beg bil, men samma förhållande råder ju inom HiFi. Gemene man skakar på huvudet om någon berättar att han har en stereo som kostar som en bil, och att han offrar ett helt rum att inreda till lyssning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 16:17

pingvinen skrev:Tänk om det fiskulle finnas en mp3-spelare för 199 kr som låter som en vinylspelare för 500 000 kr?

Såklart det finns det. Tror dom flesta någolunda MP3 spelare är bättre, rent tekniskt, än alla skivspelare. Men du missar ju poängen helt. Om jag ska spela mina skivor, vad hjälper det då mig om MP3 spelaren är, rent tekniskt, bättre? Förstår inte vart du vill komma med din poäng. Är jag intresserad av en skivspelare så är det ju bara dumt att få tips om MP3 spelare för dom är mindre och smidigare, eller hur?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-06 16:26

Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.

Frågan är då varför den dyra skivspelaren är intressant över huvudtaget.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-12-06 16:36

För att kunna spela LP-skivorna som kommer från en bättre master?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 17:01

pingvinen skrev:Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.

Nu är vi där igen med ett icke-argument. Som säga, varför ska du köpa en miljöbil om en cykel är så mkt mer miljövänligt. Att personen pendlar 10 mil till jobbet verkar inte vara med i ekvationen.

Så säger igen, vad har jag för nytta av en MP3 spelare för spela mina vinylskivor?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-06 17:24

Framförallt - vad ska du med ditt nya RIAA-steg till om du inte har en LP-spelare?

För övrigt borde det vara självklart för varje musikälskare att ha en LP-spelare. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-12-06 17:26

Richard skrev:I " High fidelity"- 1978 står det, vid testen av lp12:

V. H. Richard.

Richard,
för min del tycker jag inte att det säger någonting alls eftersom jag också har gjort jämförelser på den tiden. Och jag dessutom faktiskt har en SP-1000P ifrån den tiden och en LP-12:a. Undrar varför just den tiden var så mycket bättre än idag, är det för att citatet passar dig? Om du tittar på redaktionen nu och då så är det ganska många hos High Fidelity som varit med hela tiden.
Kan det vara så att Linn annonserade inte så mycket eller inte alls i HF då men däremot en uppsjö japanska leverantörer?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 17:30

Morello skrev:Framförallt - vad ska du med ditt nya RIAA-steg till om du inte har en LP-spelare?

hehe, så sant. Är MKT nöjd, blev många timmar med skivor igår. Ska väl försöka ta lite bilder och göra medlemstrå till helgen. :P

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-06 17:55

subjektivisten skrev:
pingvinen skrev:Om du accepterar att det finns en mpr3 för 199 kr som är bättre än en vinylspelare för 500 000 kr, och står i begrepp att köpa den senare så råder jag dig att överväga att byta medium. Nästan 500 000 i mellanskillnad räcker precis lagom till att ersätta 3000 LP med tex CD. Just dina LP kanske inte finns på CD, jag vet inte.

Nu är vi där igen med ett icke-argument. Som säga, varför ska du köpa en miljöbil om en cykel är så mkt mer miljövänligt. Att personen pendlar 10 mil till jobbet verkar inte vara med i ekvationen.

Så säger igen, vad har jag för nytta av en MP3 spelare för spela mina vinylskivor?

Du har naturligtvis ingen nytta alls av en mp3 spelare för att spela dina vinyl, så långt är vi överens.

Jag vet inte vad du menar med att vi har ett icke-argument och vill inte fördjupa mig i det heller. Däremot ser jag inte många motargument från din sida för att bemöta mina argument.

Jag tyckte jag var tydlig på att mitt svar på din egen fordonsanalogi gällde mina egna högst personliga förutsättningar map avstånd, tillgång till SL, kondition samt innehav av bil och cykel.

Min poäng är att det kan finnas situationer när man kan fundera på att byta avlyssningsmedia eller transportsätt, eller vad det nu handlar om.
Du har ju själv med dina siffror bevisat att du redan har passerat break even i att byta alla dina vinyl och en 500 000 kr vinylspelare mot CD-skivor och Cd-spelare. Kvaliteten blir inte heller sämre har du sagt. Du kan fortfarande njuta av konvoluten till dina LP. Vill du fortsätta spela dem får du naturligtvis det för mig, och du måste inte förklara varför, men visst vore det intresssant att höra det då det inte tycks finnas någon ekonomisk eller ljudmässig förklaring.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 18:12

Anledningen ÄR ju en ljudmässig i många fall. Många vinyler låter helt enkelt bättre på vinyl än CD. Så vad hjälper en MP3 spelare mig då? Lägg till alla skivor som inte finns på CD än och alla med unika versioner på vinyl, så inser man att det blir svårt att välja bort vinyl. (samma med CD, många CD's finns inte på vinyl).
Visst, jag skulle kunna lägga över alla 2000 + vinylskivor på MP3 spelaren, men för det ska bli bra så behövs ju en bra spelare, och då kan jag lika gärna lyssna på den istället för krångla i åratal med föra över dom på en MP3 pinne.

Sen är det himla mycket roligare att lyssna på vinyl på stereon än blädra med en MP3 pinne, IMO såklart.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-06 19:03

demo9 skrev:undrar när Linn skall uppfinna aluminium som är dämpat.

puss!

Menar du Alucobond?
Senast redigerad av phon 2008-10-20 16:40, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-06 20:50

pingvinen skrev:
subjektivisten skrev:

Du har naturligtvis ingen nytta alls av en mp3 spelare för att spela dina vinyl, så långt är vi överens.

Jag vet inte vad du menar med att vi har ett icke-argument och vill inte fördjupa mig i det heller. Däremot ser jag inte många motargument från din sida för att bemöta mina argument.

Jag tyckte jag var tydlig på att mitt svar på din egen fordonsanalogi gällde mina egna högst personliga förutsättningar map avstånd, tillgång till SL, kondition samt innehav av bil och cykel.

Min poäng är att det kan finnas situationer när man kan fundera på att byta avlyssningsmedia eller transportsätt, eller vad det nu handlar om.
Du har ju själv med dina siffror bevisat att du redan har passerat break even i att byta alla dina vinyl och en 500 000 kr vinylspelare mot CD-skivor och Cd-spelare. Kvaliteten blir inte heller sämre har du sagt. Du kan fortfarande njuta av konvoluten till dina LP. Vill du fortsätta spela dem får du naturligtvis det för mig, och du måste inte förklara varför, men visst vore det intresssant att höra det då det inte tycks finnas någon ekonomisk eller ljudmässig förklaring.

Vad är frågan, egentligen? Om man har en jättesamlig av LP, med god mastring, och endast kan finna söndermastrade nyutgåvor av sina skivornal på CD, så är det väl bättre att behålla vinylen, alt rippa dem till CD och sedan byta.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-06 21:42

subjektivisten,

om dina vinyl inte finns på CD (det var det jag fågade högre upp i tråden), eller du tycker att mastringen för CD är kass .- och mastringen för LP mkt bra - ska du naturligtvis fortsätta med vinyl.
Många vinyler låter helt enkelt bättre på vinyl än CD
antar jag var en felskrivning.
Lägga över CD på mp3 är jobbigt, och vinyl etter värre så det är ju lönt bara om man uppskattar att spela upp det så efteråt.
Visst är det roligt med vinyl, men otroligt opraktiskt, nu måste jag tex resa mig upp och vända på "nothing like the sun".
P.S. hur hanterar du dina kompaktkassetter eller rullband om du har sådana i samlingen?

Thomas_A,

visst är det som du skriver om förutsättningarna är söndermastrade CD och bra mastrade vinyl. När jag lyssnar på min samling upplever jag inte den skillnaden (se under tråden brev till ny teknik)

/Ping

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-06 21:55

pingvinen, För mig är det extra "krånglet" något som ger extra njutning. Visst, är jag trött eller dyl så blir det CD eller oftast MP3 från datorn, men ska jag verkligen lyssna så blir det vinyl och ibland CD.
Rullband har jag tyvärr inte, vore kul att ha några fåtal och en spelare. Kassettband har jag men det använder jag bara till walkman och "bergsprängaren". :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-07 01:34

pingvinen skrev:subjektivisten,

om dina vinyl inte finns på CD (det var det jag fågade högre upp i tråden), eller du tycker att mastringen för CD är kass .- och mastringen för LP mkt bra - ska du naturligtvis fortsätta med vinyl.
Många vinyler låter helt enkelt bättre på vinyl än CD
antar jag var en felskrivning.
Lägga över CD på mp3 är jobbigt, och vinyl etter värre så det är ju lönt bara om man uppskattar att spela upp det så efteråt.
Visst är det roligt med vinyl, men otroligt opraktiskt, nu måste jag tex resa mig upp och vända på "nothing like the sun".
P.S. hur hanterar du dina kompaktkassetter eller rullband om du har sådana i samlingen?

Thomas_A,

visst är det som du skriver om förutsättningarna är söndermastrade CD och bra mastrade vinyl. När jag lyssnar på min samling upplever jag inte den skillnaden (se under tråden brev till ny teknik)

/Ping

Jag vill minnas att jag avspelade ett alster av Pink Floyd hos Hr Morello, varav CD-versionen lät ren utav skit. Jag har inte just nu några rippade kopior men jag tror Morello minns detta och det var ganska stor skillnad, till fördel för LP-versionen.

Så du har nog inte upplevt detta ännu, men söker du så kanske du finner?

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-12-07 16:19

Ska kolla i skivhyllan, jag har dubletter och tripletter av en del Pink Floyd. CD, LP och ingifta LP. Ska leta och lyssna.

Jag kan hursomhelst inte höra att LP generellt sett i min samling skulle vara mer välljudande än CD.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-07 16:49

Saken hänger ju MKT med vad du har för pick-up och phonodel också. En sämre pick-up och dålig matchning med phonodelen kan ju ge dåligt resultat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi