Hur skall vi få vanligt folk mer intresserade av Hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-27 10:50

Ja hur skall vi få till det? HÄr är några förslag från ett okänt hififorum :wink:

Vad tycker ni?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31065
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-27 11:02

vad är syftet? måste alla vara intresserade av HiFi?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-27 11:13

Style, naturligtvis måste alla vara intresserad av Hifi. 8)

Skämtar bara, nej jag tycker bara att det skulle varit kul att få lite mer friskt blod in.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 11:15

Hifi är väl inget för massorna att vara intresserad av. Däremot kanske det hade varit en idé för alla som är musikintresserade att inse hur mycket de går miste om med "stereolimpan" och diskbänksradion...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-27 11:28

Tack, käre granne. Det var det jag ville få fram men inte fann orden :D

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2004-07-27 11:54

Om gemene man eller kvinna blev något mer hifiintresserad kanske ljudkvaliteten på musikproduktionerna skulle öka en smula.

Bortsett från detta tycker jag det är ganska roligt att ha ett intresse som inte är så vida utbrett och även ibland bli kallad för kuf. :)
E bananerna fiiina ida?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-07-27 12:02

Karl_Banan skrev:Om gemene man eller kvinna blev något mer hifiintresserad kanske ljudkvaliteten på musikproduktionerna skulle öka en smula.

Bortsett från detta tycker jag det är ganska roligt att ha ett intresse som inte är så vida utbrett och även ibland bli kallad för kuf. :)

Kuf kommer du alltid vara med den katten som på bilden! :D
Mycket intressant och lockande tanke med bättre ljudkvalite på musikproduktionerna. Det GÅR ju få riktitgt trevligt ljud ur cd (och vinyl, men det vet ju alla) men långt från alla skivor presterar nått.

Jag tror att ett sätt kan vara att stoppa alla kommersiella radiokaneler som bidrar till massproduktionen (fabriceringen) av musik. Musik blir färskvara och vem hinner då med ljudkvaliten?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-27 12:21

En musikintresserad person brukar ju (ibland) hävda att det inte spelar nån roll hur det låter eftersom musiken ändå är viktigast. Själv tycker jag också att musiken är viktigast men också (som alla andra här?) att man ibland kan gå miste om mycket i en låt om en del småljud som är med och bygger upp låten maskeras.

Dock är väl den allmänna uppfattningen att om man vill ha bra ljud så sitter man och lyssnar på enbart ljudet, alltså den senaste testskivan man beställt från sin hifiaffär... (ibland kanske det stämmer dock.. :) )

Sen är det frågan vad man skall kalla "hifi-intresserad", är det när man byter apparater en gång i månaden eller räcker det med att köpa nåt som låter bra och nöja sig med det?

Nu skall jag nog ta på mig min röda sammetsdräkt och "finlyssna" lite... :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-27 12:37

Well,

om stormarknaderna hade HiFi-intresserade säljare så skulle det vara ett snäpp uppåt. DAB-radio till alla, så att folket själva kan välja kompressionsgrad med knapp. Lag om begränsningen av kompression/loudness på fonogram (likt filmindustrin). Hänvisning till att det förstör konstverk samt är farligt för öron.

T

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 13:31

om stormarknaderna hade HiFi-intresserade säljare så skulle det vara ett snäpp uppåt.

om stormarknaderna hade HiFi-intresserade säljare så skulle dom nog istället sluta jobba där. Eftersom deras lön är provisionsbaserad så gäller det för dom att i första hand kränga så mycket som möjligt oavsett pris och kvalitet.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2004-07-27 13:39

Ja, Massproduktionen är nog det som pajjar det hela mest... Eftersom "ingen" konsumerar "populär-musik" genom att sitta ner och lyssna så finns det ju ingen anledning att lägga energi på kvalitet. Låter man däremot högst så kanske budskapet (Köp, köp, köp) går in.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-27 13:58

Flint,

och det som har stört marginal? Kanske en HiFi-intresserad chef skulle välja att ta in sånt som är mer HiFi betonat än bara titta på marginalerna. Nu vet jag inte hur stora stormarknaderna är i jämförelse med ex nätköp, men jag skulle tro att nätköp tar över.

Har själv kompisar som inte är så HiFi intresserade, men de brukar alltid fråga mig om råd när de ska köpa nåt. En kompis skulle ha nya högtalare för dryga tusenlappen. Svårt tänkte jag, men rekommenderade att kolla upp JPWs minsta modell. Han är supernöjd och har aldrig hört så fint ljud ur så pass små burkar.

En annan kompis skulle ha en kompakt surroundanläggning. Där kunde jag inte hjälpa till så mycket eftersom det mesta "kits" är skräp. Dock tyckte han att det lät lite skräp själv efter en stund ville han ha bättre ljud. Jag hjälpte honom med ett par B/W och han blev nöjd.

Folk som inte är HiFi-intresserade och kommer på besök så brukar alltid någon säga... "sjysst ljud". "Var har du köpt de där högtalarna?"

Tricket är kanske att bjuda hem folk. Har man en sjysst uppställning så kanske det triggar folk att handla upp sig. S.k. HiFi-träffar är ju ingen större hjälp, där är vi alla redan "frälsta" :)

T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 14:16

Thomas - precis, man får missionera i sin bekantskapskrets.

Jag hade NHT SuperZero som datorhögtalare på jobb (på den tiden innan vi fick kontorslandskap) med en liten klass-A Sugden och en NAD cdspelare... det lyfte öronen på ett par... så när jag skulle ha tre SZ till för hemmabio så gjorde vi ett samköp på jag vet inte hur många ex... och fick bra pris... *satte lapp på anslagstavlan*

Brukar bli anlitad när folk skall ha grejor också och de brukar bli nöjda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 14:50

Allt på en stormarknad behöver inte låta skit. Man kanske delvis kan se deras funktion som en inkörsport till hifivärlden. Den kund som går vidare och börjar utvecklas kommer automatiskt att börja leta sig fram i den snåriga hifidjungeln. Så tänkte jag när jag jobbade som säljare i en hifi-butik. Det fungerade nästan alltid. Kunderna som handlade nybörjargrejer kom tillbaka och bytte upp sig när det var dags för dom hade blivit respekterad i första vändan. Stormarknaderna kommer säkert att leva kvar men däremot tror jag att den svenska highendförsäljningen kommer att dö ut och ersättas med direktimport. Tyskland t.ex. verkar ha mycket bättre farrt på dyrfi och därmed större sortiment och förmodligen också av den anledningen bättre priser. Vi ska utnyttja EU på bästa sätt.

Parallell till klädhandeln.
Jag hatar att köpa kläder och är skitskraj för fina butiker. Kallsvettig av bara tanken. Jag är helt enkelt inte intresserad av kläder och använder dom enbart för att inte frysa (och för att jag är lite blyg). Däremot kan jag tänka mig att gå till ett lågprisvaruhus och välja ett par jeans och en t-shirt utan att bli "värderad" och påtvingad något. Jag tycker att jag har rätt till det.
Senast redigerad av Flint 2004-07-27 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 15:01

Thomas_A
Jag tror också att inköpare och chefer på LP-marknaderna är rädda för tyngre hifi för att det tar längre tid att sälja. Mer snack med "knepiga" och medvetna kunder. Policyn är fort in - fort ut och så lite snack som möjligt. Innan vecka 22 ska de här 200 paketen vara sålda för då kommer istället det här att annonseras. En form av Fords löpande band. Att vara seriös hifisäljare på ett LP-varuhus är en nackdel. Man blir en bromskloss. En seriös = besvärlig jä*el.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-27 15:26

Nattlorden skrev:Jag hade NHT SuperZero som datorhögtalare på jobb (på den tiden innan vi fick kontorslandskap) med en liten klass-A Sugden och en NAD cdspelare... det lyfte öronen på ett par... så när jag skulle ha tre SZ till för hemmabio så gjorde vi ett samköp på jag vet inte hur många ex... och fick bra pris... *satte lapp på anslagstavlan*

Lite av samma metod som langare använder: dela ut crack utanför skolgrinden. Ähh, du vet jag och liknelser... ;) Seriöst: helt genialiskt. :)

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-27 15:43

Flint skrev: Stormsarknaderna kommer säkert att leva kvar men däremot tror jag att den svenska highendförsäljningen kommer att dö ut och ersättas med direktimport. Tyskland t.ex. verkar ha mycket bättre farrt på dyrfi och därmed större sortiment och förmodligen också av den anledningen bättre priser. Vi ska utnyttja EU på bästa sätt.

Det här gäller inte bara HiFi. Handlare för med udda produkter i sverige tror fortfarande att värsta konkurrenten är stormarknaden eller en kollega i grannstaden. Så är det inte. Konkurrenten finns i tyskland, england eller frankrike.
Jag såg NAD-produkter i frankrike förra veckan, med priser långt under det du får betala här.

Svenska handlare skulle förståss kunna sälja mot EU dom också. Men hur ofta ser man en svensk web-butik med text på engelska, franska och tyska?

Edit: Som svar på frågan - hur få folk intresserade? Tja, på annat håll i världen så är HiFi status. Här uppfattas ljudintresserade som konstiga. Man måste alltså skapa ett intresse och en annan image. Att annonsera i andra tidningar än HiFi-blaskor är ett måste om branchen ska locka nya, frächa kunder.
Dessutom: Allt mumbo-jumbo som finns i Hifi-branchen skrämmer bort många. När försäljaren säger att man måste ha kablage för 10% av anläggningens pris för att det ska låta bra så är det nog många som vänder på klacken och går hem.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-07-27 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-07-27 15:45

Trådens fråga är ställd

Vanligt folk är nog intresserade av hifi som bruksredskap och nöjda med det och inte som vi som har det som hobby eller i värsta fall som sjukdom. Vi blir aldrig nöjda.
Om man vrider runt frågan ett varv (om det tillåts) och istället frågar hur skulle jag som kund vilja se marknaden förändrad till det bättre? Vilka butiker vill jag ha och hur vill jag bli behandlad och bemött för att handla mer prylar och framför allt fortfarande i Sverige? Är jag nöjda med marknaden och handeln som den ser ut eller kikar jag över gränserna för att se om det finns något att tjäna på det? Den Svenska handeln får se till att skaffa sig några ordentliga konkurensfördelar i form av t.ex. lägre priser.

Jag vat inte hur garanti fungerar vid direkimport men kan man inte lösa det via ett svenskt försäkringsbolag. Man betalar en premie beroende på varans bruttopris och vid ev. trassel lämnar man varan till en verkstad för ett kostnadsförslag. Premien får ju förstås inte vara så stor så att det blir dyrare än om varan köpts i Sverige.

Det är i en sån här tråd handelns alltid så seriösa företrädare borde visa sitt intresse för en utveckling som på sikt gynnar alla parter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-27 17:20

Vad en stormarknad skall sälja bestämms inte alltid av någon seriös intresserad chef utan av ekonomer ihop med leverantörerna. Man sätter upp mål och sedan skickar dom containrar med lagom blandning. Och pröva att gå in på Siba en lördag, tar ju en halvtimme att få prata med en expedit och då får du 30 sekunder att uträtta ditt köp. Be den killen att få lyssna på olika högtalare ihop med en anläggning så kommer han inte fatta vad du menar. Stormarknader hatar kunder men gillar deras plånböcker därför har man prutat bort det mesta av servicen och kunden suckar och väntar.
Var inne och skulle lyssna seriöst på ett försteg i en butik i Sthlm förra veckan. Ville höra hur mycket det brusade eftersom det enligt uppgift hade något högt brus. Fick lyssna med mediumkänsliga högtalare, bad att få lyssna på ett par andra med kanske 10dB högre verkningsgrad. Gick inte, han vågade inte koppla in försteget på dom "för det var så dyra apparater uppkopplade nu."
Blev inget köp, och har inte köpt HIFI i svenska butiker på många år, köper allt utomlands.
Sverige är för litet för att kunna ha bredd på bättre grejor och för hög moms. Eller skulle schweizisk moms på 7,6% kännas lockande, och som man dessutom får tillbaka?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-27 17:38

Tror inte att vanligt folk tycker det finns något egenvärde i att vara intresserad av apparater. Ungefär som man på ett bil forum skulle fråga hur skall vi få vanliga människor mer intresserad av finare bilar så man skall kunna njuta mer av resan. Folk köper det dom gillar och för en normal familj så är inte HIFI viktigt. Bil är viktigt att den funkar och nån musik vill man väl ha lite överallt. Men ingen (ytterst få) har tid att sätta sig ner och blockera ett rum för att lyssna på musik sittandes i softspot.
Att titta på en film ihop några stycken är så mycket enklare och för dom flesta minst lika roligt, och då får det gärna låta bra.

Så vi bör snarare ställa oss frågan hur skall vi få folk att gå på konserter så att man blir mer kvalitéts medveten om hur det skall låta. Då kan folk börja intressera sig mer för musikupplevelser och för hur man skall nå dit.

Så fanns inte hemmabio så skulle vi inte ha särskilt många HIFI butiker värda namnet överhuvudtaget.
Bland mina "vanliga" vänner känner jag ingen som skulle vara intresserad av att köpa en vanlig stereo igen. Går den sönder man har så blir det hemmabio.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2004-07-27 19:27

Hej

Har ett par i min bekantskapskrets som har lagt ut ganska stora pengar för en bra henbioanläggning, Ca:30papp på ljudet. Det som är svårt är att få dom att unyttja grejorna till fullo. Högtalarna ställs där dom inte blir dominerande i rummet, inte där dom ger bäst ljud. WAF? kanske :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-27 20:36

Hur fler ska bli intresserade av hifi?

Genom att bra anläggningar görs lättillgänga, dvs billiga. Se till att det pratas om ljudkvalitet och i takt med att Internet blir folks Informationskälla så är fora som detta och andra mer lekmannamässiga viktiga.

Nördstämpeln är viktig att få bort och hokuspokus avslöjas. Dessutom ska det inte verka svårt.

Sen måste ju inte alla vara hifitokar, men visst vore det bra om fler lade vikt vid ljudkvaliteten på anläggningar och framförallt skivor.

Tycker/tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-27 22:20

Jag skulle önska att riktiga hifiaffärer skulle finnas på affärscentra som Nova i Lund eller där jag bor Center Syd. Där vanligt folk kan upptäcka dom lättare. För det är väl mest inbitna (kan jag tänka mig) som kör till Enghelholms audio.?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-27 23:38

Under 70-talet så var det ju en folkrörelse att syssla med hifi, hur gick det till att få den allmän då?

Jag tror nog att det är svårt att få gemene man och kvinna att bli hifiintresserade, såsom vi definierar det. Vi har ju detta som hobby, har vi inget bättre för oss så pillar vi med ljud. Folk i övrigt har så många andra intressen, så de har nog ingen tid att uppamma för en ytterligare hobby. Mycket av folket är inte heller intresserade öht, och har svårt att bli det.

De som man kan frälsa är de genuint musikintresserade, nu menar jag inte schlager-fjortisar, som snarare ser det som en livsstil, idoldyrkan etc. De som är intresserade av musiken och att lyssna på musik är nog de man kan få att bli hifiintresserade. Jag har ju gått den vägen, men också en liten släng av teknikintresset och design. Klart man gillar prylar! :D

Jag har studerat mina päron, och jag måste säga att morsan är den som är mest intresserad. Men hon avskyr att fippla med cd och vinyl. Farsan är mer teknikintresserad och tycker det är kul när det dunkar i bröstkorgen av basen, men jag misstänker att han är rätt likgiltig när det gäller välljudsfilosofi... tål att tänkas på.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-28 08:21

Jag tror inte för en sekund att mambo-jambo dvs dyra kablar skrämmer bort nån.
Nåt som skulle skrämma bort i princip alla är att man talar om att man måste fylla vardagsrummet med absorbenter etc. då är man illa ute om man vill få en familj intresserad.
Dyra grejor finns inom alla hobbies. Och ytterligheter finns också. Så har nån verkligen blivit intresserad så kan ha ju ta ett eget beslut.
Nej det som skrämmer bort folk är att det bara är killar som är engagerade och att man måste möblera om vardagsrummen för en sittplats skall funka ljudmässigt. Folk vill sitta var som helst och lyssna och tänker överhuvudtaget inte i termer av stereobild, djup, rymd eftersom man i allmänhet lyssnar på elektronisk musik i någon form. Linn's koncept är lätt att fatta för folk och där hör dom skillnad snabbt och kan värdesätta enkelt vilken nivå som man vill uppnå. Annars låter allt likadant för en ointresserad.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-28 08:29

och tänker överhuvudtaget inte i termer av stereobild, djup, rymd eftersom man i allmänhet lyssnar på elektronisk musik i någon form
Snacka om fördomar. - Jaja, sitt du lycklig och stampa takten till dina akustiska fånogram och låt oss andra leva lyckliga i det elektroniska bruset...

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-07-28 09:36

Hmm... Intressant diskussion.. Försökte föra en liknande då jag studerade till musiktekniker. Min klass bestod till 99% av musiker som la ner tid och stora pengar på bra instrument, mikrofoner och liknande. Det intressanta var att när de väl mixat allt så gick det utmärkt att "vardagslyssna" på en 500 kronors cdspelare som man koplat in till en elbasförstärkare... det lät mycket och basigt i alla fall... dessutom fick man ju uppleva allt i mono :)

Tro nu inte att alla är på detta vis, långt ifrån det jag menade, men det var intressant att trots att många fann det jätteviktigt att få en så bra inspelning som möjligt ( rätt mick, rätt gitarr, rätt förstärkare osv. ) var intresset för slutuppspelningen mindre viktig. Kanske kan detta hänga samman med att det inte är så kul att lyssna på det man själv slitigt med under en lång period men fenomenet som sådant fann jag ganska intressant.

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-07-28 10:06

En anledning til att många köper anläggningar som är skit kan vara att reklammakarna och varuhusen faktiskt lyckas i sin marknadsföring väldigt bra. Kanske finns det fler än jag som ( motvilligt ) erkänner att de i sina yngre dagar trodde att watt talet avgjorde hur pass starkt ( läs bra ) en förstärkare spelade? Eller som trodde att man var tvungen att ha stora högtalare för att det skulle låta bra? Kunde man dessutom få dessa sora högtalare billigt var det ju ännu bättre. Tror jag betalade dryga 1500 för ett par JWS med sammanlagt 4 10" element... förhoppningsvis kommer jag aldrig göra om det..

Det pratades i ett tidigare inlägg om anläggningar för runt 10 000, vilket kan anses vara en bra nivå om man vill ha bra utrustning till ett billigt pris. Dock är ju faktiskt 10 000 en hel måndslön för ganska många så av denna anledningen kan jag först att man hellre köper ett "otorligt privsärt hemmabiosystem med 5 högtalare och en basmodul samt dvdspelare som både klarar mp3, dvd och återger cdljudet på ett bra sätt" Pris: 1149:-

Läste ovan i en reklambroschyr från ett sort elektronikvaruhus igår.... " dessutom på sammanlagt över 400 watt! "
( som om det skulle ha betydelse med högtalare för 50:- st )

LÖSNING PÅ HUR VI FÅR FLER INTRESSERADE ( om nu detta är målet)

Skriv en bok i ämnet. Mycket inom hifivärlden är individuellt, vad som låter bäst, hur det skall kopplas, biwiring/biamping etc. Många svåra uttryck mycket flum.

Eftersom jag själv är ganska rookie på området skulle i alla fall jag uppskatta en vettig handbok i vad de olika delarna är, gärna med bakomliggande elscheman så man kan förstå vad som skiljer sacd mot dvd audio etc....

Vad jag kanske kan passa på att fråga direkt är detta: Var kopplar man en extern d/a omvandlare som vissa verkar ha? Kopplar man ur den befintliga i cd spelaren eller kopplar man den efter cdsspelaren och använder en digtal ut från cd´n? Liknande saker som detta kanske kan finnas med i boken, eller finns det redan en bok?

Ett alternativ till boken kan ju vara detta forum där i alla fall jag har lärt mig en hel del om andras åsikter/funderingar/frågor

slut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-28 10:31

Musiker verkar ofta av någon anledning vara så upptagna med att enbart lyssna på skickligheten hos de som framför musiken att klangen hos instrumenten och ljudbilden är totalt ointressant.

Likaså lyssnar de på hur musiken är skriven... sån't som de flesta av oss(?) förmodligen (gör grovt antagande) nu inte kan så mycket om.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-28 12:47

Hotspur:
Kom inte och säg att folk vanligen lyssnar på helt akustiska inspelningar typ, symfonier eller helt akustisk jazz.
Och vet man inte hur akustiska intrument låter i verkligheten så kan man ju inte veta hur dom borde låta ur en stereo.
Känner ingen icke redan HIFI intresserad som lyssnar enbart på sånt.
Och en vanlig familj har ingen aning om att man borde höra djup rymd etc. höger vänster mitten är det man vet finns.
Sa inte att jag rakt gillar Linns grejor men dom har ett koncept folk lätt förstår. (Fast jag tycker LP12 är en bra skivspelare).
Precis som B&O har ett annat koncept som folk förstår, det skall vara snygg, fjärrstyrt och ljud i alla rum.
Vad har Sony för koncept just nu? Eller Pioneer, eller Technics? Ingen vet och det verkar bara vara utseende som skiljer på en ny och en 10 år gammal apparat för vanliga människor.
Så idag går elektronikbudgeten av folks pengar till en häftig plasma eller projektor. Men dom kommer väl tillbaka kanske om 5 år då den är betald.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi