avr7000 skrev:IngOehman skrev:När jag läser trådens titel undrar jag - är det verkligen som basstöd de arbetar (alltså akustiskt parallellt/tillsammans med huvudsystemen i basregistret)?
Intrycket jag får av beskrivningen är annars att det snarare handlar om basmoduler/subwoofrar, eller? (Alltså system som arbetar iställetför huvudsystemen vid låga frekvenser, inte tillsammans med dem som basstöd.)
Nyfiket undrande.
Vh, iö
Jaoooo ovanstående är ju din definition av "basstöd"![]()
Min definition av "rejäla basstöd" är att de skall vara svarta, ha listiga lister och minst 8 baselement i varje låda.![]()
Får föresten tacka för det tips du gav mig per telefon angående dessa... att klustra elementen på 1/4 från golv och 1/4 från tak. (tyvärr så medgav inte utrymmet för lådan en sådan "klustring" på ett optimalt sätt men jag försökte lite i alla fall.)
Omskakat välmående.
Vh
Stefan Björklund
Tja, jag använder min definition på basstöd eftersom det väl (eller?) är ett begrepp som jag intruducerat. Känns av viss vikt att jag inte låter det degenerera då, och betyda samma sak som det redan finns andra ord för. Då faller ju liksom hela poängen med att ha ett särskilt begrepp för basstöd.
Innan jag intruducerade begreppet så talades det oftast om subwoofrar och eventuellt basmoduler (vilket jag kallar mina egna, men det är inte mitt begrepp, utan det vad subwoofrar alltid kallades förr i tiden).
Basstöd (vad jag menade med det när jag intruducerade begreppet) är dock inte alls en synonym till basmodul, utan är en helt annan sorts baslåda som arbetar tillsammans med huvudhögtalarna i basregistret, alltså ger dem stöd. Och inte istället för, som basmoduler gör.
Kul att klustertipset föll väl ut. Det ser ut att vara ett trevligt system det där, fast inte särskilt mobilt.

Vh, iö