Byggt lts högtalarkabel med Rc-länk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doggydoggen

Byggt lts högtalarkabel med Rc-länk

Inläggav doggydoggen » 2007-12-13 23:25

har på kul byggt lts högtalarkabel med rc-länk..
hade inga direkt förhoppningar på grund av att jag är kraftigt skeptisk till kabelhysterin..
men iallafall..knåpade ihop denna tingest och döm om min förvåning..jag hör fanimej skillnad????..
framförallt basen är bättre..skiftad fram å tebaka hela dan för att eventuellt få väck plasebo effekter..men det går inte att förneka..det blev över förväntan..:)

Bild
By doggydoggen at 2007-12-13

Bild
By doggydoggen, shot with K800i at 2007-12-13

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-13 23:27

lite mer kort..

Bild
By doggydoggen, shot with K800i at 2007-12-13

Bild
By doggydoggen at 2007-12-13

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-13 23:33

Har velat göra en sådan där länk ända sedan jag fick hem det nummer av MoLT som beskrev den. Men det verkar så svårt att löda och antagligen skulle jag bara förstöra skiten. Det är de tankarna som hindrat mig tror jag. Var på väg att beställa delar, men så verkade de åtta skruvarna som håller ihop lådan vara helt åt helvete dyra (eller så gjorde jag fel på ELFAs hemsida), och då la jag ner.

Vad blev totalkostnaden för själva lådan med innehåll?

Tillägg: Numer minns jag faktiskt inte riktigt vad den skulle hitta på för något. Var det något med att göra högtalaren till en snällare impedanslast för förstärkaren eller något i den stilen? Skulle det vara nödvändigt för två piP tro?

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-13 23:44

alltså jag är definitivt inte nå´n ljud expert..*ler*..visserligen är jag signaltekniker och förstår principerna..:)

är precis som du säger..en snällare last för förstärkaren..fungerar väll ungefär såhär..sätt cykeldäck på bilen och det går lättare..dom hästar man har går inte till att snurra på ett par 245x18..
blir ungefär samma sak..den effekt man har går inte till spillo och man kan utnyttja den effektivare..man får en lägre dist i effekt förstärkaren på grund av att den behöver jobba mindre för samma resultat..:)

kostnad..c:a 1000 lappen och några roliga timmar med bygge samt tester..:)
plus att det fungerar fanimej??

Dogge

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-12-14 11:00

shifts skrev:Skulle det vara nödvändigt för två piP tro?

Nej, Öhmans högtalare är konstruerade att drivas med de kablar som han rekommenderar, främst. olika varianter av EKK. Kablens egenskaper har designats in i högtalaren redan från början.

/D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-14 11:23

En elegantare lösning hade varit att förlägga lådans innehåll direkt i högtalarlådan.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-14 11:27

RogerGustavsson skrev:En elegantare lösning hade varit att förlägga lådans innehåll direkt i högtalarlådan.

Vill minnas att det är en hel del ledare i kabeln, vad skulle man kunna tänka sig för anslutningsdon då?

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-14 11:33

Den har väl egentligen bara två ledare fast de består av ett antal parallelkopplade mindre sådana? RC-länken ligger imellan dessa två ledare.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-14 11:46

Jo, så är det väl egentligen. Jag brukar hänga en RC-länk i terminalerna. Men är det inte så att LTS-kabelns trådar parallellkopplas "efter" motstånden?

/J

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-14 14:12

Här finns beskrivningen: http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf
Två ledare in i lådan och två ledare ut ur lådan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-14 14:42

hur ser impedanskurvan ut för högtalare med respektive utan den där lådan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-14 15:45

RogerGustavsson skrev:Här finns beskrivningen: http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf
Två ledare in i lådan och två ledare ut ur lådan.

Då ska man väl kunna montera den som du förslår! Fick för mig att resp ledare terminerades över enskilda motstånd till kondingen.

/Jocke

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-14 19:32

stopp och belägg..:)

Denna kabel har ju inte bara en rc-länk utan åxå 2x20 partvinnade separata kablar..om kabeln i sig är en förbättring det vet jag faktiskt inte men teoretiskt så ska det vara bättre förutsättningar..

sen finns det ju andra aspekter..
monterar man en rc-länk direkt inne i högtalaren så måste jag ju göra det på samtliga högtalare man äger..själv har jag 4 par..
om man mot förmodan tänkt uppgradera till andra högtalare så har man ju kvar sin rc-länk ,istället för att behöva knåpa ihop en ny..:)
för det vet man ju hur det blir..inte monterar man isär högtalarna för att ta rätt på dom..:)

Dogge

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-14 19:37

Impedanskurvan med och utan rc-länk
röd=utan
Blå =Rc-länk(och 2x20 partvinnad kabel)

Bild
By doggydoggen at 2007-12-14

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-14 19:42

Dahlqvist skrev:
shifts skrev:Skulle det vara nödvändigt för två piP tro?

Nej, Öhmans högtalare är konstruerade att drivas med de kablar som han rekommenderar, främst. olika varianter av EKK. Kablens egenskaper har designats in i högtalaren redan från början.

/D

Om det inte sitter monterat en rc-länk i pip:arna så borde det rimligtvis vara samma fördel även för dom..det är ju inte för högtalaren man har rc länken utan för att få en bättre last för förstärkaren..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-14 20:10

Konjugatlänk direkt innanför högtalarterminalerna på ALLA högtalare med OLIKA sorters kabel skadar inte heller! ( MOLT nr.4- 98 )

Värdena skall dock vara något annorlunda än LTS superkabel, nämligen: 100 nF och 100 ohm. 8)

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-12-17 11:08

doggydoggen skrev:Denna kabel har ju inte bara en rc-länk utan åxå 2x20 partvinnade separata kablar..om kabeln i sig är en förbättring det vet jag faktiskt inte men teoretiskt så ska det vara bättre förutsättningar..

Iallafall andra förutsättningar. Om de är bättre eller inte beror ju på vad man behöver.

doggydoggen skrev:Om det inte sitter monterat en rc-länk i pip:arna så borde det rimligtvis vara samma fördel även för dom..det är ju inte för högtalaren man har rc länken utan för att få en bättre last för förstärkaren.

Nja. För det första har inte EKK inte samma benägenhet att lagra energi som LTS-kabeln: kapacitansen är mycket lägre liksom problemen med dipparna vid reflektion. För det andra är inte den karaktäristiska impedansen samma: en rc-länk som den som Richard redovisar är då mer avpassad för uppgiften. För det tredje: Öhmans burkar är optimerade för en viss drivimpedans och kabeln har designats in som en integrerad del av högtalaren, inklusive resistans och induktans. Min tolkning är att LTS-kabeln bara är riktigt intressant (i förhållande till piP) om du har en förstärkare med egenskaper som redan "bokar upp" de specifierade värdena på resistans och induktans. Fast jag tycker ju att det ser cool ut med mystiska lådor på kablar så bara av den anledningen kan det ju vara en poäng att meka ihop ett par. :)

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-18 09:52

Jag tycker fortfarande att den där länken är lite märkligt dimensionerad. Varför motstånd med en effekttålighet om 25 W när endast en liten spänning(och därmed liten effekt) faller över dem?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-18 11:22

Morello skrev:Jag tycker fortfarande att den där länken är lite märkligt dimensionerad. Varför motstånd med en effekttålighet om 25 W när endast en liten spänning(och därmed liten effekt) faller över dem?

Har du faktiskt rätt i,,även om det skulle vara peakar så rör det ju sig om millisekunder,borde räcka med 3 motstånd??

Byggde enligt ritningen utan att reflektera över konstruktionen?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-12-18 17:39

Morello skrev:Jag tycker fortfarande att den där länken är lite märkligt dimensionerad. Varför motstånd med en effekttålighet om 25 W när endast en liten spänning(och därmed liten effekt) faller över dem?

Bättre linjäritet ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-12-19 15:21

doggydoggen skrev:

Har du faktiskt rätt i,,även om det skulle vara peakar så rör det ju sig om millisekunder,borde räcka med 3 motstånd??

Det stora antalet motstånd är, om jag uppfattat saken rätt, till för att sänka induktansen. Men man kunde kanske överväga att köra med vanliga 0,6 Watt metallfilm istället. Oder?

/D

Återgå till DIY-forum