doggydoggen skrev:Denna kabel har ju inte bara en rc-länk utan åxå 2x20 partvinnade separata kablar..om kabeln i sig är en förbättring det vet jag faktiskt inte men teoretiskt så ska det vara bättre förutsättningar..
Iallafall
andra förutsättningar. Om de är bättre eller inte beror ju på vad man behöver.
doggydoggen skrev:Om det inte sitter monterat en rc-länk i pip:arna så borde det rimligtvis vara samma fördel även för dom..det är ju inte för högtalaren man har rc länken utan för att få en bättre last för förstärkaren.
Nja. För det första har inte EKK inte samma benägenhet att lagra energi som LTS-kabeln: kapacitansen är mycket lägre liksom problemen med dipparna vid reflektion. För det andra är inte den karaktäristiska impedansen samma: en rc-länk som den som Richard redovisar är då mer avpassad för uppgiften. För det tredje: Öhmans burkar är optimerade för en viss drivimpedans och kabeln har designats in som en integrerad del av högtalaren, inklusive resistans och induktans. Min tolkning är att LTS-kabeln bara är riktigt intressant (i förhållande till piP) om du har en förstärkare med egenskaper som redan "bokar upp" de specifierade värdena på resistans och induktans. Fast jag tycker ju att det ser cool ut med mystiska lådor på kablar så bara av den anledningen kan det ju vara en poäng att meka ihop ett par.
/D