Det läcker luft från undersidan av elementet på piP!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Det läcker luft från undersidan av elementet på piP!

Inläggav shifts » 2007-12-17 19:49

Ojoj, upptäckte detta precis. Har inte tagit fram skruvmejseln ännu för att dra åt elementen än mer, men tänkte slänga upp en tråd här ändå.

Spelade en låt med sinusvågsartisten (eller hur man nu bäst ska beskriva hans musik) Ryoji Ikeda. Han arbetar med hyfsat extrema frekvenser (eller snarare på extrema nivåer). I alla fall så hörde jag hur det brusade/surrade på ett sätt jag inte var van vid när jag spelade en låt med mycket basinformation. Gick fram för att lyssna nära den högtalare som surrade mest och upptäckte att mellan träet och elementet (på sidorna om man så vill) så pös det ut väldigt mycket luft som orsakde surrljudet. Och elementet gick att trycka in för att helt stoppa blåsljudet.

Den andra högtalaren uppvisade samma tix, men inte lika markant som den förra. Någon som varit med om något liknande? Är det bara att dra åt skruvarna lite extra?

Tycker det är lite skumt, för jag kan ju inte tänka mig att basreflexröret skulle vara underdimensionerat och därmed pressa ut elementen om trycket blev för högt inne i lådan. Kan jag ha bottnat dem? Spelade inte så värst högt, men högre än lågt.

Uscha, lite nervös är jag allt.
Senast redigerad av shifts 2008-01-30 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-12-17 19:51

Kolla om gummilisten satts på rätt - eller om den missats i konstruerandet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-17 20:00

Nattlorden skrev:Kolla om gummilisten satts på rätt - eller om den missats i konstruerandet.

Alright, det lät ju faktiskt som även jag skulle kunna klara av.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-17 20:09

Har skruvat loss det ena elementet och lyft lite försiktigt på det. Jag ser en grå skumgummiring som sitter på undersidan av kanten på elementet och på sidorna har den tryckts in kraftigt när det skruvades på. Ska försöka pilla lite på det för att se om det lossnar, men det verkar ha suttit så där rätt länge.

Ett byte verkar helt enkelt vara på sin plats.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-17 20:38

Det finns tätningslist på hifikit för det.

Det kan ju vara bra att kolla statusen på anslutningspanelen och på diskanten med. Skruva fast elementet lagom, inte för jävla hårt då kan plasten på diskanten spricka. Tätningslisten till diskanten delas på längden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-17 20:42

Kaffekoppen skrev:Det finns tätningslist på hifikit för det.

Det kan ju vara bra att kolla statusen på anslutningspanelen och på diskanten med. Skruva fast elementet lagom, inte för jävla hårt då kan plasten på diskanten spricka. Tätningslisten till diskanten delas på längden.

Vad fint. Ringde precis Ingvar, men utan svar. Nu vet jag att jag inte behöver ringa upp igen denna gång i alla fall. Skruvade tillbaka elementet rätt tajt, men tog inte i av far och mosterland.

Ska kanten ligga överlappandes mellan utsidan på baffeln och elementet eller passa in i hålet s a s? [s]Det enda problemet jag kan se nu är jag måste löda bort anslutningarna för att kunna lossa elementet helt och föra in den nya tätningen.[/s]

Tätningslist sa du visst. Jag trodde det var en rund sak som skulle sättas dit. Men då ska det ju inte vara något problem alls.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-17 20:50

Den har en klisterbaksida som man sätter fast precis efter kanten runt hålet.

Ps... Ingvar har demokväll nu.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-17 20:58

Kaffekoppen skrev:Den har en klisterbaksida som man sätter fast precis efter kanten runt hålet.

Hmm på så vis. Nu var de satta med klistret mot elementet. Ska definitivt vända på det vid bytet. Tack för klargörandet.

Kaffekoppen skrev:Ps... Ingvar har demokväll nu.

Oj, då hoppas jag att mobilen inte låg i demorummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-17 21:40

Hmm, en stilla undran: Varför använder man inte silikon eller nåt? Då blir det ju ingen skarv som det kan läcka i. Nq brukar ju använda vitlim.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-12-17 21:59

Svante skrev:Hmm, en stilla undran: Varför använder man inte silikon eller nåt? Då blir det ju ingen skarv som det kan läcka i. Nq brukar ju använda vitlim.

om man använder rätt* tätningslist och klipper av den med en anings överlapp så läcker det inte i skarven.

*d.v.s. den som ino använder, finns nog på hifikit också. Vanliga fönstertätningslister brukar vara för svåra att trycka ihop.

Dock så vet jag att listen kan hamna innanför kanten på hålet i lådan och då läcker det...

Lim är väl jobbigt om man vill ha loss elementen? (för är dom försänkta med precision är det inte lätt att få ur dem även utan lim (nu är dom ju inte försänkta på piP iof))

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-17 22:15

Jag fick borra hål i bakstycket på Naqrefs bidrag till tävlingen för att få oss diskanterna (genom att knacka bakifrån med en skruvmejsel på elementet).

Silicone är väl okej, men varför tjaffsa med det när det finns en perfekt produkt redan?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-17 22:44

Kaffekoppen skrev:Silicone är väl okej, men varför tjaffsa med det när det finns en perfekt produkt redan?

Nja, nu var det ju inte perfekt i detta fallet tydligen. Det är säkert bra i de flesta fallen, men för den som inte tänker sig att byta ut elementen eller meka i högtalaren så förefaller det säkrare med nåt guck, tycker jag.

Å andra sidan är det just guck, så det kladdar kanske för lätt. Det finns ju en massa sådana praktiska överväganden att göra också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-17 22:51

Det blir guck av tätningslisten med...

Den var nog som nämts tidigare bara slarvigt monterad!

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2007-12-18 13:21

Man kan ju lägga lite plastfolie av GLAD Pack typ över en sträng silikon om man inte vill att det skall klistra ihop. Mindre guck?
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-18 18:55

Ja, jag tror inte att Ingvars svårighet är något som han lyckas täta med på sina egna högtalare, utan att hitta något som alla hembyggare får till med ett bra resultat. Det är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-18 18:59

shifts skrev:Oj, då hoppas jag att mobilen inte låg i demorummet.

Nej det gjorde den inte :)
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-18 19:12

Svante skrev:Ja, jag tror inte att Ingvars svårighet är något som han lyckas täta med på sina egna högtalare, utan att hitta något som alla hembyggare får till med ett bra resultat. Det är en helt annan sak.

Det är helt enkelt busenkelt med hifikits tätningslist. Det är nästan den bästa produkten de har 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-18 19:13

Jax skrev:

Jo, på tyst läge i bröstfickan (sätter en krona)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-18 19:15

Kaffekoppen skrev:
Jax skrev:

Jo, på tyst läge i bröstfickan (sätter en krona)

Han hade ylletröja på sig :)
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-19 11:11

:lol:

Trodde han skulle ha på sig kavajen. Nåja, en krona är jag skyldig dig!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-24 13:06

Skulle precis ta och beställa lite tätningslist från Hifikit, kostar 8 kronor för 2 meter. Med frakt: 157 kronor!

Finns det någon vänlig själ här som har lust att hjälpa mig med lite tätningslist kanske? Behöver ju knappst två meter, utan precis så det räcker till hålet i baffeln där baselementet ska sitta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-01-24 13:28

shifts skrev:Skulle precis ta och beställa lite tätningslist från Hifikit, kostar 8 kronor för 2 meter. Med frakt: 157 kronor!

Finns det någon vänlig själ här som har lust att hjälpa mig med lite tätningslist kanske? Behöver ju knappst två meter, utan precis så det räcker till hålet i baffeln där baselementet ska sitta.

Brukar de inte kunna skicka småsaker i kuvert?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-01-24 15:10

Tror att Ingvar skickar, åtminstone om du skickar upp ett frankerat kuvert/påse till honom.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-25 13:31

Har aldrig beställt från Hifikit tidigare, men det är vad deras sida berättade för mig precis innan jag skulle lägga beställningen.

Roger: Tack för den infon.

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2008-01-25 18:21

shifts skrev:Har aldrig beställt från Hifikit tidigare, men det är vad deras sida berättade för mig precis innan jag skulle lägga beställningen.

Roger: Tack för den infon.

Ibland kan man ju ringa och höra efter. Då kan de vara mer tillmötesgående än scriptet på hemsidan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-25 18:24

Man kan förskottsbetala småsaker hos hifi-kit som de kan stoppa i ett kuvert. Blir massvis billigare. Bara att ringa i förväg och kolla det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-29 12:24

Kaffekoppen skrev:Den har en klisterbaksida som man sätter fast precis efter kanten runt hålet.

Nej, tätlisten skall fästas på baksidan av elementen (eller anslutningspanelen) precis innanför skruvhålen, inte mot lådan. Det framgår med önskvärd tydlighet av monteringsbeskrivningen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-29 12:29

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:Ja, jag tror inte att Ingvars svårighet är något som han lyckas täta med på sina egna högtalare, utan att hitta något som alla hembyggare får till med ett bra resultat. Det är en helt annan sak.

Det är helt enkelt busenkelt med hifikits tätningslist. Det är nästan den bästa produkten de har 8)

Sant (med reservationen för att de har många andra bra produkter).

Håller med om att det är en mycket bra produkt. Jag vände uppåner på himmel och jord när den utgick (för kanske 10 år sedan) och var besvärlig som bara tusan tills en perfekt ersättare fanns. :wink:

Kan även nämna att jag trots allt kontrollerat säkert 1000 par hembyggda Ino-högtalare genom åren, och kan med bestämdhet säga att tätlisten inte är något problem. Den fungerar extremt bra.

Så, nej någon svårighet att hitta en passande tätlist har jag inte haft. Det här fallet är ganska unikt. Sätter man tätlisten rätt, så fungerar det perfekt, och moteringsbeskrivningen visar hur den skall sitta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-29 12:37

PS. Borde inte tråden byta namn till:

"Det läcker under elementen på mina piP",

eller,

"Hur bäst täta mellan element och kabinett"?

För själva elementen är nog rätt så täta ändå. :wink:

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-29 13:53

IngOehman skrev:

Nej, tätlisten skall fästas på baksidan av elementen (eller anslutningspanelen) precis innanför skruvhålen, inte mot lådan. Det framgår med önskvärd tydlighet av monteringsbeskrivningen.

Vh, iö
så jävla bra är jag på att följa bruksanvisningar :oops:

Nästa

Återgå till Wänner af Ino