Carlsson Sub?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Carlsson Sub?

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-12 18:05

Är detta http://www.blocket.se/vi/14211559.htm?ca=23_11_s en Stig Carlsson skapelse eller något annat?
Någon som vet något om det är något att ha..

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-12 18:26

Tillverkad av Audio Pro...
Såldes senare i ett lite annat urförande, Audio pro SubZero hette den om jag inte minns fel.

längst ner på sidan:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=13405

Förstärkaren lär vara starkare än de specade 250W och den låter i alla fall riktigt mycket, (och ganska bra om mitt minne inte sviker mig).

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-12-12 19:39

Hade en SubZero och den va helt okej tills den dog för ca 3 år sen..

Den Magnat Omega 380 som tog dess plats var bättre på film men lite sämre på musik. (spelade mer lågbas, men hängde med lite sämre på snabb musik)

Den kan nog mycket väl vara värd 2000 spänn, men det e ju som det e med begagnat.. Inga garantier för att nåt håller.. Borde dock vara rätt lättsåld med tanke på prestandan till unga människor som gillar saker som flyttar runt inredningen mer än låter vackert.. :)

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-13 07:42

BengtO skrev:Hade en SubZero och den va helt okej tills den dog för ca 3 år sen..

Den Magnat Omega 380 som tog dess plats var bättre på film men lite sämre på musik. (spelade mer lågbas, men hängde med lite sämre på snabb musik)

Den kan nog mycket väl vara värd 2000 spänn, men det e ju som det e med begagnat.. Inga garantier för att nåt håller.. Borde dock vara rätt lättsåld med tanke på prestandan till unga människor som gillar saker som flyttar runt inredningen mer än låter vackert.. :)

Om specfikationerna är bättre än ljudet är det inget för mig..
Det viktigaste är ju att dom smälter in i ljudbilden i hop med mina OA-60.
Det blir nog ett diy-projekt fram över när jag har lite mer tid och kunskaper.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-13 11:02

Är detta en "FUL-Carlsson", 8O alltså döpt efter den "Carlsson" som Pantzer anställde för att använda namnet på sina "kines-lådor"?
Audio Pro trodde jag ganska gott om...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-13 11:13

Jo, det är en ful-Carlsson.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-13 13:07

Jo, det är en ful-Carlsson.

som larsen då :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-13 13:15

Precis som Larsen... enda skillnaden är att subben inte är orthoakustisk och att "FUL-Carlsson aldrig jobbade tillsammans med FIN-Carlsson... eller byggde BRA högtalare enl. OA-principen... Annars har du rätt...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-12-13 13:18

:?:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-13 13:24

Precis som Larsen... enda skillnaden är att subben inte är orthoakustisk och att "FUL-Carlsson aldrig jobbade tillsammans med FIN-Carlsson... eller byggde BRA högtalare enl. OA-principen... Annars har du rätt...

bägge anspelar till namnet och stigs ryckte

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-13 14:02

profbd skrev:

bägge anspelar till namnet och stigs ryckte

Självklart, bara namnet Larsen anspelar på Carlsson, och Larsen själv har väl ändå rykte om sig att bygga bra högtalare oavsett om det är SSC eller någon annan konstruktör som ligger bakom idéerna?
Jag tycker (som jag nämnt i annan tråd) att det ändå är mest "renhårigt" av Larsen att poängtera att detta är en konstruktion i linje med vad han tidigare tillverkat. Det hade varit rent ut sagt åt he*vete om han påstod att detta var hans helt EGNA konstruktion. Personligen tycker jag att det är kanon att det kommer fler konstruktioner med sk. OA-lösning. Jag ser även fram emot vad Öhman och grabbarna kommer att producera i framtiden. Jag kan gott tänka mig att köpa ett par av SSC´s Carlssonhögtalare i framtiden, kanske t.om andra märken byggda efter Carlssons principer. :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-13 15:48

du har rätt wideglide i det att larsens intrång är mycket mindre än audiopro:s som stjäler namnet rakt av utan att ta hänsyn till stigs principer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-13 16:18

Intrång var väl att ta i? Klart att Larsen kan hävda att han har tagit intryck av 25 års arbete med Stig Carlssons konstruktioner. Därifrån är steget långt till "stölden" av Carlssons namn på högtalare. Kruxet tycks vara att han har använt sig av något citat i annonseringen men det ska han tydligen ha slutat med (jag har aldrg sett reklamen ifråga) och det ska väl vara utrett av Larsen och SSC.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-13 16:26

Sant, sant.
Dessutom har jag för mig att jag läst nånstans, antingen här eller på Planeten att Stig Carlsson aldrig lär ha yttrat det som citerades, utan att det var en reklammakare som hittade på det och Carlsson tyckte det lät bra och godkände det...
Fast jag undrar om Audio Pro verkligen hade nåt med det hela att göra, troligtvis var de knappast medvetna om att dessa såldes med namnet Carlsson påklistrat, fast det är ren spekulation från min sida...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-13 16:33

Tror jag de visste. Audio Pro är inte ett sådant jätteföretag. De tillverkar ju inget själva. Och Pantzar äger AudioPro. Det var han som lanserade högtalare under namnet Sonab (som han ägde då men nu är det mer tveksamt eftersom han inte har utnyttjat det på tio år) och sedemera Sonab. Bara olika varumärken under samma Koncern.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-13 16:34

Appropå topic - Skulle det vara intressant med nya Subbar som var speciellt gjorda för att fungera tillsammans med Sonab/Carlsson/Larsen?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-13 16:59

du menar typ till ett par 51-or :wink:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-13 17:22

Ja typ :P
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-13 17:22

Naqref™ skrev:Tror jag de visste. Audio Pro är inte ett sådant jätteföretag. De tillverkar ju inget själva. Och Pantzar äger AudioPro. Det var han som lanserade högtalare under namnet Sonab (som han ägde då men nu är det mer tveksamt eftersom han inte har utnyttjat det på tio år) och sedemera Sonab. Bara olika varumärken under samma Koncern.

:D Samma skit, olika högar...
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-15 00:59

Naqref™ skrev:Appropå topic - Skulle det vara intressant med nya Subbar som var speciellt gjorda för att fungera tillsammans med Sonab/Carlsson/Larsen?

I högstagrad skulle jag vilja säga!!! :D
Personligen skulle jag önska ett diy-kitt liknande hfls-1, fast basstöd åt Carlsson högtalare i detta fallet. Eftersom de flesta på forumet verkar vara överrens om att flera små är bättre än en stor så skulle ju något i det mindre formatet vara önskvärt. Hoppas det är fler än mig som är intresserade.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2007-12-15 20:05

Naqref™ skrev:Appropå topic - Skulle det vara intressant med nya Subbar som var speciellt gjorda för att fungera tillsammans med Sonab/Carlsson/Larsen?

Javisst, jag är intresserad, bra om dom passar under OA51. Det får gärna vara diy.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-12-15 21:12

Självklart, gärna Diy, som nån sa. Gärna i en prisklass som gör att man har råd med två på en gång :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-15 21:27

Jag skulle tippa på att ett par pP i ett par lådor ungefär 70 cm höga och med basmåtten av oa51 och med innervolymen av ungefär 40 liter skulle göra sig perfekt.

Får man fråga vad Carlssonhögtalarna kräver av en subwoofer som andra högtalare inte kräver?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-15 21:57

Bra idé av Slarten...
Jag vill bara dock kommentera höjden... 70cm kan vara för högt i vissa rum.
Jag skulle göra subben 60 hög för att kunna labba med höjden på 51orna mellan 60 och 70 som brukar fungera bra...

Det blir naturligtvis lite problem att nå 40 liter om man sänker till 60 utan att göra något annat med lådan.

Mvh

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-12-15 22:12

Kan ni som kan inte grunna lite på andra mått oxå, så att det kanske skulle kunna finnas några olika. Jag skull tex gärna ha en som utseendemässigt lirar ihop med mina oa14...

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-16 11:02

Frodrak skrev:Kan ni som kan inte grunna lite på andra mått oxå, så att det kanske skulle kunna finnas några olika. Jag skull tex gärna ha en som utseendemässigt lirar ihop med mina oa14...

Eller som sagt OA-60/58.2 om jag inte lyckas få tag på ett par 51:or, fast det verkar vara svårt..

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-12-16 11:28

om man funderar lite på Slartis förslag borde en oa14-stor låda kunna funka hyggligt, den är ju på 35 liter....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-12-16 11:53

Ja det kan ju vara en kul idé för en 7.1 bio....

Tänk er 7.1 uppställningen med surr-högtalare på sidan av er och bakom er...

Bygg sex st "OA14-stora" subbar med baselementet neråt...

2 st vid framväggen (rena bashögtalare)

De andra fyra bygger man så att de har ett högtalarelement-arrangemang som funkar bra som surround riktade uppåt (liten lådkavitet, mindre element och kanske en eller två diskanter riktade på nåt vettigt sätt... behöver bara klara ner till 80 Hz.)

-dessa placerade som jag skrev vid sidan och bakom er...

Vips så har man 6 bashögtalare utplacerade på förmodat vettiga positioner i rummet och får samtidigt surround till hembion...

(separat drivning naturligtvis, en sladd från subförstärkaren och en annan sladd från hembioförstärkarens surr-förstärkarutgång.

Stefan

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-12-19 07:59

OA-14 formen på en subb är ingen dum ide alls om tanken är att den skall stå med långsidan mot väggen och elementet på motsatt sida. (parallellt med väggen dvs) En väggnära subb med ett 8" eller 10" element skulle passa mina önskemål, då man kan placera den i ett hörn utan att den tar en massa plats eller mellan högtalarna utan att den/dem sticker ut för mycket.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-12-19 21:17

Fast jag hade tänkt mig att ställa 14- stora subbar bredvid mina OA-14, så att det ser ut som om jag hade två par....
Jag tänkte mig sidomonterad bas, men neråtriktad blir ju inte dumt heller :)
Då 14 är 23 cm breda(yttermått) borde det ju gå att pilla dit en 8" i varje...

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati