Intresserad av en platt LCR för hemmabio!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RealElwood

Intresserad av en platt LCR för hemmabio!?

Inläggav RealElwood » 2007-12-19 16:39

Har varit passiv gäst på detta forum ett tag, är en självlärd hemmapulare, så nu har det kommit fram till att uppdatera hemmabion, HSB verkar ha börjat på gravstenen till mina högtalare.

Kan inte påstå att jag är en finsmakare, det är mer så att jag vet vad jag gillar men kan inte gå in på detaljer om det. Hursomhelst, TV:n sitter på väggen, tyckte det vore trevligt med högtalare som kan göra den sällskap.

Jag har lyssnat på en Jamo uppsättning som jag fastnade för, D 6 hette den ser att det finns en som heter D7 också, det är en LCR högtalare som är platt, dock så kostade den billiga varianten 4000kr/st.

Jag har letat sökt men inte hittat någon som har snickrat ihop liknande hemma. Så jag vänder mig till Forumets medlemmar, jag har en siffra i huvudet som säger att 1000-1500 kr för komponenter per högtalare skulle passa mig, jag skulle helst se att högtalaren är nära 11cm djup som min TV bygger ut från väggen samt att de ska kunna monteras på väggen. Övriga mått är fria inom rimliga gränser.

Det skall på sikt utökas med en sub.

användningsområde är hembio, musik allt ifrån jazz till hip-hop och hårdrock.

Jag kommer att dokumentera allt, så om ni har några ideér som är värda att prova så anmäler jag intresse som labbråtta, har dock ingen möjlighet att mäta upp, bara ge en objektiv uppfattning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-12-19 18:14

Kul idé. Men har du lyssnat på Jamo D6? Låter helt säkert utmärkt som biosystem, men av beskrivningen att döma (dipoler med fasvända element) är jag tveksam till att njuta jazz, hip-hop och hårdrock via dessa lådor.

Att bygga THX-prylar hemma kanske är att sikta över målet, men som DIY-projekt finns det förstås en hel uppsjö av element som skulle passa för både musik och film. Lådor i den storleken har dock svårt att återge någon bas av betydelse, så jag skulle nog se till att få med mig en subbas redan från början.

Det finns många trådar här på forumet som behandlar olika elements egenskaper i olika lådkonstruktioner. Säkert finns det tips på element som kan prestera bra i små lådor. Se t.ex. pågående diskussion om Vifas 3-tummare:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14492

Lycka till!

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2007-12-20 08:33

Ja något THX-certat system siktar jag inte på än. Jag lyssnade inte på musik i Jamo systemet, det var mest att det var en kompromiss som skulle kunna gå hem, små lådor som låter bättre än t.ex ultrakompakta system som KEF och BOSE.

Jag svarade i den andra tråden angående ditt 5" system, det kanske var lite OT så jag frågr här.

Hur många element samt vad för diskanter använde du i ditt centerbygge, hur stor låda?

Angående sub, så har jag skissat lite på en låda som skulle kunna "försvinna" brevid stereobänken, nu gäller det at hitta ett passande element. Jag har tyvärr inte tillgång till måtten på sublådan just nu, men det kommer när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-12-20 10:09

I centern har jag 4 sådana basar samt en domediskant i samma serie. Jag har även byggt ett par fullstora system med exakt samma bestyckning som används dels som bakkanal i hemmabion, dels som stereosystem för musiklyssning (via omkoppling i AV-receivern).

Jag återkommer med bild på centern. Tills vidare kan du se mina bakkanaler (med mer fakta om storlek etc) på bild i tidigare tråd här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=463842&highlight=#463842

Pga stundande DIY-projekt så är faktiskt dessa prylar till salu nu, men man får ju inte sälja saker på detta forum... Är du intresserad så kan jag skicka PM med mer info.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2007-12-20 11:37

Detta låter ju helt klart intressant, är även centern byggd som portad?

I min tanke på ett "platt" högtalare skulle man kanske helst se som en sluten, det vore ju intressant att kunna jämföra denna högtalare med Vifas 3-tummare, den verkar ju vara lite dyrare dock och ska man ha fyra element per högtalare så är det klart att det blir lite pengar.

Jag skall fila vidare på designen och en max tillåten volym på lådorna senare ikväll.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-12-20 12:38

Centern är sluten och byggd för att ligga på fönsterbänken under filmduken (Jag kör med projektor...). Centern är utförd med lätt vinklade kvadratiska bafflar i zick-zack form (för optimerad spridning och undvikande av interferensproblem). Återkommer som sagt med bilder, troligen i kväll. Jobba, jobba...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2007-12-23 00:43

Julen stod för dörren... så det tog lite tid att få fram kameran. Här är i alla fall bilder på centern.
Mått på centern är 700x160x160 mm. Att jag använder fyra element är främst för att få en god spridning av ljudet - funkar utmärkt!

Alla lådor (inkl tidigare länkade bakkanaler) är byggda i 18 mm stavlimmad furu, betsade med Herdins Carl-Johan lackbets, därefter lackade i lager med högblank båtfernissa.

Centern placerad på fönsterbänk vid biosittning - annars på hyllan i garaget...
Bild
Bild
Bild
Bild

Frontsystemen (B&W DM601-S3) har jag hängt upp i taket. Subbasen är inbyggd i bokhyllan i hörnet bakom pianot...
Bild

Matchande surroundkanaler med Peerlessbestyckning och stativ gjort av bl.a. klädhängare från ELFA-garderob:
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2007-12-23 10:15

det var en här på forumet som hade liknande ideer och kom ganska långt men jag vet inte om det slutfördes, det kan kanske ge lite inspiration åtminstone då det var någon tusing över din budget också.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19171&postdays=0&postorder=asc&start=0

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-01-14 18:28

Jag har en passande design åt dig.

Har själv samma idé och har simulerat och ritat upp en tanke som jag tror blir riktigt, riktigt bra.

Eller, det är en vägglösning rakt på, och 2 ytterligare lösningar för hörn och/eller tak/hylla.

Har gjort en amatörmässig skiss i ett 3D-CAD program som jag försökte lägga upp igår, men det sket sig med lösenordet för servern här på forumet så det blev ingen bild.

Tror verkligen att det blir en ganska billig men ruggigt bra lösning för rätt många med platta skärmar/dukar, om jag får till allt som det är tänkt.

Allt är klart på papperet och kabinetten är uppkapade till stor del, element beställs vid månadskiftet.

Sen får jag se till att få upp bilder på nån server så att ni kan följa projektet. Tills dess kan du droppa mig en mailadress eller msn så kan du få ovan nämnda skisser om du vill.

Ritningarna med skisser och tillhörande idéer lär dyka upp snart här på forumet ändå småningom, och då kanske "proffsen" kan tycka till och hjälpa mig där jag har gjort tankevurpor.
Det kanske är bäst att vänta med att sätta fart tills det att hela projektet är väl på väg(g)... :D
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-17 16:25

detta låter intressant stridstrom!! det projektet ser jag fram emot att följa.

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-01-20 18:26

Så här ser skisserna ut, dom är medvetet oprecisa för att fånga helheten men låta fantasin sköta detaljarbetet.

(Sen att jag är totalt okunnig i 3D-CADding har väl sin inverkan också :)

Detta är en variant för väggmontering eller vägg-stativ-montering.

Det svarta skyddet som är avtaget är 12mm mdf som ska sitta över elementet, med fasade kanter runt hålet, och då skyddstyg över dessa.

Matt vit, metallic vit, matt svart, metallic svart, kopparmetallic med svarta accenter.
Så kan mina varianter se ut. Vit metallic eller svart dito är jag mest sugen på just nu.

Diskanten är en B&G NEO3 PDR med toppmonterad platta.
Bredbandare/mellanregister-bas är CSS WR125S 4½" som använder sig av Adires motorsystem, lågdistande och långslagiga med bra spridning.
Ska låta mycket bra.
Ska delas vid 6000Hz inledningsvis.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tror ni?

---

Det finns en annan variant "färdig" också, i några inkarnationer med mycket mer flexibel användning, uni-6, om än inte fullt lika snygga, tycker jag då.
Även om dom också kommer att bli riktigt stilrena och funktionella.
Kanske rentutav snygga i all sin praktiska enkjelhet också :)

Ser hur som helst mycket ut som en vägghängd och nedskalad version av högtalarna jag byggde på bilden i den här tråden på minhembio-forumet > http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=184425

uni-6 varianten har samma elementbestyckning som den aktuella skapelsen på skisserna,...

---

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-01-21 10:46

och vad blir eventuell element/filterkostnad för detta projekt?

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-01-21 23:19

Runt 3600,- för ett par ungefär, löst räknat - totalt inklusive allt utom ytskikt.

Återgå till DIY-forum