Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:PS. Jag föredrar definitivt INTE Crystal. Den bästa var den allra första de gjorde (tycker jag, med reservation att jag inte testat varje generation ingående) men kapacitansomladdning, men inte ens den tycker jag kommer i närheten av de bra DACarna som finns.
Om du nu väljer att sänka Crystal, numera Cirrus Logic, så vore det schysst med lite sakargument.
RogerJoensson skrev:Gäller det även deras A/D omvandlare?
RogerJoensson skrev:Jag har labbat med deras A/D omvandlare, bl a CS5381, och funnit att den låter utmärktt och mäter tillräckligt bra för dom audiosignaler som jag kan tänka mig kan komma att passera den.
Poppen skrev:Ok jag ger mig.
Poppen skrev:OK
Det bästa är väll om ljudet återger hur det lät i studion eller konser huset.
Men jag har aldrig upplevt ljudet påträngande i Stockholms Konserhus.
Däremot när jag lyssnat på Arcam med samma verk har ljudet varit påträngande frammåt.
Jag kanske utrycker mig felaktigt. Men jag upplever att ex en skiva Stones kan låta fasansfullt i ett märke men det svänger i ett annat märke.
Vilken är då den aparaten med analytiskt ljud ?
Nu har vi hmnat på ett sidospår.
Jag ska hämta aparaten som nu reparatören påstår är klar.
Jag återkommer i morgon med fakta hur det gick.
Poppen skrev:Aparaten matar inte ut likström nu.
felet var enligt kvittot. en diod samt 4 st ytmonterade transistorer på under sidan.
Ska öppna aparaten sedan och se om han fuskade och bara lödde dit polypryplen kondensatorer på wbt utgångarna
Inget hände föränn jag skrev et syrligt brev till reparatörens chef ovh hotade med Allmänna Reklamations Nämden.
Det är ju inte roligt att tvingas till stritdåtgärder men vad gör man om inget händer ?
Man vill ju knappast gå tillbaka till denna butik efter att tvingats bråka med dem så.
Nu återstår bara hur man kan uppgradera aparaten med eventuella
polypryplen kondensatorer som parallelkoplas over elektrolyterna.
Det skulle egentligen gjorts från början.
Problemet är att jag har svårt att lyfta på locket själv då drivverket sitter fast i kretskortet och löda bort displayen är lättare sagt än gjort.
Jag vet inte om ljudet blir mycket bättre av det.
Det finns ju några blöta enkla Daewo kondensatorer i den. De kan ju alltid bytas ut.
De blev aldrig utbyta trots övernskommelse med reparatören.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster