Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit något om vem som är skyldig vem pengar i inlägget.
IngOehman skrev:Det vill säga - vi hoppas vi inte är blåsta på de pengarna
IngOehman skrev:Än värre blir det när Stefan fyller på med en massa saker som jag överhuvudtaget inte nämnt, men nu blir tvungen att kommentera.Att vi accepterade Larsens skriftliga uppsägning har framgått för honom med önskvärd tydlighet (han skrev att han tar ned skylten och inte kommer att producera några fler Carlssonhögtalare, och det villkorades så vitt jag minns inte någonting, såsom du Stefan gör gällande) eftersom vi för långt över ett år sedan skrivit till honom och sagt att vi accepterat uppsägningen.
Om han velat ångra det har han haft gott om tid på sig att göra det. Det har han inte gjort. Han har vetat vad han skrivit - liksom att vi accepterat uppsägningen. Vi har ju dessutom därefter diskuterat avslutet (bland annat hembudsparagrafen) med honom, och avslut diskuterar man efter uppsägning, eller hur?![]()
Påståendet om att kontraktet inte är uppsagt är helt enkelt absurt.
Varför skriver du sådant? Har du eller Larsen något att vinna på att här offentligt förneka uppsägningen och hävda att vi fortfarande har kontrakt?Vad skulle det vara? Är syftet att sätta krokben för SSC att gå vidare med nya exploatören?
Rätt trist förhandlingstaktik isåfall.
Om så inte är fallet är det rätt märkligt att du agerar som du gör. Är det inte enklare att vi och Larsen går vidare mot avslutet bara, och får det avklarat? Det är väl inte du som sätter käppar i hjulen och gör att vi inte kommer till avslut?![]()
IngOehman skrev:avr7000 skrev:...Ni (SSC) har ingen egen avdelning där i vilken ni faktiskt bedrivit denna "informationsverksamhet" och man får då dra slutsatsen att ni avser styrelsemedlem Per Gulbrandsens informationsverksamhet om Carlsson på carlssonplanet.com. (det som står om SSC, under rubriken SSC är ju lite enkel information om just SSC)
Dra inga slutsatser alls, om du inte undersökt saken först, det är mitt bästa tips.
Bara för att Per i förekommande fall informerar om saker som kommer från SSC betyder det inte att SSC står för allt det som står på CP. Det består till >99% av saker som kommer från Per själv eller någon av de andra CP-redaktörerna, och som SSC inte bidragit med överhuvudtaget, än mindre kan ta något ansvar för.
Det finns till och med ett styrelsebeslut om att INGENTING som kommer från SSC's styrelsemöten FÅR kändgöras via CP utan att styrelsen är informerad. Däremot kan SSC självklart inte hindra Per från att yttra sina personliga uppfattningar i olika frågor. Varken kan eller vill.
CP är Pers privata egendom och ingenting som SSC äger eller kontrollerar. Det enda SSC kan göra (och ofta gjort) är att HINDRA att information kommer ut. Sådana krav kan man ju ställa på styrelsemedlemmar. Men vi varken kan eller vill hindra någon från att yttra sina personliga uppfattningar. Det vore ju helt absurt.
Din antydning om att SSC skulle stå för det ursprungliga uttalandet är dessutom svårförståelig, med tanke på att det redan då ju klargjordes att så INTE var fallet. Det vet du ju, eller hur?
Ingenting har ändrats sedan dess. SSC klargjorde redan då att uttalandet var Pers, och inte SSC's.avr7000 skrev:Det borde betyda att SSC har ett ansvar för det Per Gullbrandsen nu och retrospektivt har att säga t ex i detta bråk om Larsenhögtalarna.
Nej, det borde det inte.
Om du driver en TV-station och informerar om sändningstabellen via t ex Svenska Dagbladet, så har du inget ansvar för något annat än de uppgifter du specifikt bett dem skriva. Är inte det rätt självklart egentligen?
IngOehman skrev:Även om nog SSC i sin helhet delade Pers synpunkt att Larsen-annonseringen var en otillbördlig rennomésnyltning, tyckte vi att tonen i nyhetsbrevet illa representerade SSC's inställning.
IngOehman skrev:Vh, iö, som i detta inlägg försöker föra SSC's officiella talan, plus min egen uppfattning (sista stycket).
Wideglide skrev:IngOehman skrev:Särskilt hoppas jag att vi inte kommer att få äta upp att vi som policy haft att vara generös med att ge uppskov för betalning, när Larsen bett om det. Det vill säga - vi hoppas vi inte är blåsta på de pengarna.
Senare i nästa inlägg skriver du:IngOehman skrev: Jag har inte skrivit något om vem som är skyldig vem pengar i inlägget.
De flesta som är läskunniga tolkar det nog annorlunda än du Ingvar...
Att vara taktisk kan aldrig vara synonymt med ohederlig.
Jag tyckte det var ett taktiskt bra drag av Per att be om ursäkt. I det inlägget stod det vi, många med mig trodde säkerligen att dessa "vi" var Per och SSC, inte Per, me myself and I...
Jag såg aldrig för ett ögonblick någon ohederlighet i Pers taktiska ursäkt, men jag kanske hade fel...
För att ytterligare krångla till det skriver du sedan:IngOehman skrev:Svårare än så här är det inte: SSC kan inte be om ursäkt för något som SSC varken vetat om eller applåderat - hur taktiskt du än tycker det än hade varit att bete sig så!
Däremot kan vi uppskatta att Per gjorde det - och det var ju just det jag uttryckta/skrev att SSC gör. Jag applåderar honom. (För det och mycket annat.)
När du applåderar Per (i detta inlägg) är det då som medlem av SSC eller som privatpersonen Ingvar? Om det är som medlem av SSC (antar att applåden gällde Pers ogenomtänkta nyhetsbrev) så borde ni väl ändå tagit tillfället i akt och stått bakom ursäkten.
IngOehman skrev: Det finns till och med ett uttryck som heter "taktisk fint".
Sådant sysslar jag inte med. Om jag skriver något så skriver jag som det är. Punkt. Du behöver inte uppskatta det. I det här fallet hade jag inte skrivit något om vem som var skyldig vem, om du och Stefan inte hade dragit upp saken. Varför ni gjorde det förstår jag inte. Jag förstår i själva verket inte varför ni lägger er i det här överhuvudtaget.
IngOehman skrev:Wideglide skrev:...Eftersom det det inleds med "Vi" förmodar jag att styrelsen står bakom även ursäkten. All Respekt. Bra gjort.
Jag vill bara påpeka att nyhetsbrevet kommer från Per/Carlsson Planet och inte från Stiftelsen Stig Carlsson (SSC).
Det gäller både det nyhetsbrev där sakerna som Per nu ber om ursäkt för skrevs, och det där han ber om ursäkt för det.
SSC har lika lite inblandning i det ursprungliga yttrande som i ursäkten.
Även om nog SSC i sin helhet delade Pers synpunkt att Larsen-annonseringen var en otillbördlig rennomésnyltning, tyckte vi att tonen i nyhetsbrevet illa representerade SSC's inställning. Men det som skrivs på CP är det ju Per som bestämmer över. Det är hans site och det som syns där är hans privata uppfattningar, och skall så vara. Om något som publiceras där är officiella uttalanden från SSC, så skall det alltid framgå.
Så här retrospektivt är i varje fall jag glad över att Larsen (så vitt jag vet) upphört med annonseringen, att Per bett Larsen om ursäkt för den upprörda tonen, och att Larsen accepterat detta. Mindre glad är jag över att vi inte kommit till avslut med Larsen ännu, men jag hoppas vi kan göra det snart. Det borde ju ligga i allas våra intressen att göra det. När vi är kvitt med varandra kan ju alla gå vidare. Särskilt hoppas jag att vi inte kommer att få äta upp att vi som policy haft att vara generös med att ge uppskov för betalning, när Larsen bett om det. Det vill säga - vi hoppas vi inte är blåsta på de pengarna.
Vh, iö, som i detta inlägg försöker föra SSC's officiella talan, plus min egen uppfattning (sista stycket).
IngOehman skrev:avr7000 skrev:Det borde betyda att SSC har ett ansvar för det Per Gullbrandsen nu och retrospektivt har att säga t ex i detta bråk om Larsenhögtalarna.
Nej, det borde det inte.
Om du driver en TV-station och informerar om sändningstabellen via t ex Svenska Dagbladet, så har du inget ansvar för något annat än de uppgifter du specifikt bett dem skriva. Är inte det rätt självklart egentligen?
avr7000 skrev:Jag anser att faktumet att Per Gulbrandsen är styrelsemedlem i SSC och att SSC i sina årsredovisningar till Länsstyrelsen anger att en större del av årets verksamhet har bestått i att informera om Carlsson på carlssonplanet.com gör att SSC har ett ansvar för vad som skrivs på carlssonplanet.com.
Det gör nog även Länsstyrelsen i Stockholm.
Hade ni inte haft med Carlssonplanet.com som en stor del av SSCs årsberättelse så hade jag kunnat hålla med dig om att det är Pers ansvar...
AVR7000 skrev:Var går för övrigt gränsen för vad en styrelseledamot i SSC kan göra på sin fritid? (Det finns ju inga mänskliga rättigheter som skyddar var ledamots ställning i en stiftelse, det är upp till ordföranden att städa och hålla anständigt rent). Kan man ha en som på sin "fritid" är främlingsfientlig nynazist?
IngOehman skrev:Suck...
Varför ältar du denna fråga? Att SSC inte stod bakom Pers uttalande klargjordes ju här på faktiskt redan då.
Även om nog SSC i sin helhet delade Pers synpunkt att Larsen-annonseringen var en otillbördlig rennomésnyltning, tyckte vi att tonen i nyhetsbrevet illa representerade SSC's inställning.
IngOehman skrev:
Sen jämför du oss med nazister!![]()
IngOehman skrev:
Är det verkligen sant att du "bara" är Carlsson-entusiast? Om du har något med Larsens verksamhet att göra så tycker jag det är på tiden att du berättar det.
Morello skrev:Det var fråga om klockren reklam, men det har jag absolut inget mot. TEAC stavas just "TEAC" dock.
För övrigt är det en kombination jag inte utan emfas kan rekommendera.
IngOehman skrev:AVR7000 liknade Pers inlägg med nazism.Extremt trist beteende.
AVR7000 skrev:Var går för övrigt gränsen för vad en styrelseledamot i SSC kan göra på sin fritid? (Det finns ju inga mänskliga rättigheter som skyddar var ledamots ställning i en stiftelse, det är upp till ordföranden att städa och hålla anständigt rent). Kan man ha en som på sin "fritid" är främlingsfientlig nynazist?
Det var långt över gränsen. Nu tänker jag inte fortsätta den är dialogen
med er. Ni får hitta någon annan att ge er på.
Vh, iö
avr7000 skrev:
Var går för övrigt gränsen för vad en styrelseledamot i SSC kan göra på sin fritid? (Det finns ju inga mänskliga rättigheter som skyddar var ledamots ställning i en stiftelse, det är upp till ordföranden att städa och hålla anständigt rent).
Kan man ha en som på sin "fritid" är främlingsfientlig nynazist?
(tja det finns ju inget som förbjuder det i stiftelsens stadgar/ändamål)
Kan man ha någon som är grovt kriminell?
Var går gränsen för er i SSC där ni anser att styrelsemedlemmars agerande skadar verksamheten?
.............
Stefan Björklund
Rydberg skrev:
Efter att läst denna tråden förstod jag att det trots allt inte var Carlssonhögtalare. Nu är ju kanske inte jag representativ för hur folk uppfattade de nya högtalarna men till viss del finns det ju iallafall fog för SSC's upprördhet då högtalarna är så förvillande lika.
Ragnwald skrev:Rydberg skrev:
Efter att läst denna tråden förstod jag att det trots allt inte var Carlssonhögtalare. Nu är ju kanske inte jag representativ för hur folk uppfattade de nya högtalarna men till viss del finns det ju iallafall fog för SSC's upprördhet då högtalarna är så förvillande lika.
Stig har väl aldrig salufört någon högtalare som liknar Larsens.
Menar du OA-58, så är det ju SSC egen konstruktion.
Huruvida de är mönsterskyddade eller inte, känner jag inte till.
Wideglide skrev:Min personliga uppfattning är att man i detta specifika fall varken kan tala om plagiat eller "piratisering". Precis som Ingvar skriver, de ortoakustiska principerna är i huvudsak helt opatenterade, på samma sätt som vanliga konventionella högtalares principer heller inte går att patentera. Läser man första inlägget i tråden inser man också att det inte rör sig om plagiat eftersom samma man ligger bakom båda idéerna initialt. Självklart har de båda utvecklats av två olika konstruktörer, men grundformen är väl tveklöst en mans verk.
Hade det däremot kommit ut en "ny" OA 51 så förstår jag att det hade blivit reaktioner, även om inte heller dessa är på något vis mönsterskyddade. Ekonomiskt hade det kanske varit ett bättre drag eftersom suget efter dessa på begagnatmarknaden verkar vara oändligt stort. Det ska bli jättekul att se både SSC´s och Larsens nya modeller, och hur de skiljer sig från tidigare modeller (både Sonab, Carlsson, post-Carlsson, Larsen och andra..). Ska man bygga högtalare enligt oa-principen så inbillar jag mig att det finns byggtekniska begränsningar som gör att de på ett eller annat sätt kommer att påminna om varandra. Men jag blir kanske överaskad.
När jag hör ordet "pirattillverkning" så tänker jag främst på just Rolex och Cartierklockor för 150:-. Produkter med undermålig kvalitet men ändå med rätt namn på...men ingen tror väl ändå på allvar att det är ett äkta kvalitetsur de köpt? Ofta är dessa piratkopior tillverkade i låglöneländer och inte sällan tillverkade av barnarbetare med en kvalitet som lämnar en del att önska... (Sen undrar jag om Rolex verkligen tappar marknad på dessa kopior, jag tror knappast att de som köper kopior ingår i deras målgrupp... )
Larsen har nog aldrig (inte förr och inte heller nu) haft nån tanke på att tillverka något av tveksam kvalitet. Det bevisar väl alla de år av samarbete med både SC och SCC.
Hursomhelst hoppas jag det blir ett nytt år av spännande konstruktioner både från ovan nämnda, Steindl och andra.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster