Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-20 15:59

Bill50x skrev:Nu minns jag, det var Stan Getz som fällde uttalandet. Men visst har han rätt. Hackar man upp något i småbitar går det naturligtvis inte att få det helt igen. Klart som korvspad :-)

/ B

"Alla" sa så där då på den tiden. Som med alla vandringssägner så är det omöjligt att reda ut var den uppstod.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2007-12-20 17:14

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-23 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2007-12-20 17:20

Morello skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:MP

Du säger Mark Levinson. Kan du förklara dig? Du skriver från Malmö. Har du varit på Park Hotel i Stockholm?

Väl mött
PS

"digital musik är som att göra en hamburgare av oxfilé, innehåller exakt samma sak men vad smakar bäst?"

/ B

Låter mer som Linn-Ivor, som inte förstått något alls om signalbehandlingens elementa. :)

Pust, vilka knäppgökar branschen kontaminerats med under årens lopp. :P

Det var ju en av de sämsta citeringarna jag sett någonsin. Som om det var Bill50x som påstod.

Något åt detta hållet hade varit snyggare:
Bill50x skrev:...
Ett samtal i hissen på väg därifrån med en känd amerikansk jazz-musiker (vars namn just nu är dolt i glömska, men han är gift med en svenska) innehöll följande kommentar: "digital musik är som att göra en hamburgare av oxfilé, innehåller exakt samma sak men vad smakar bäst?"

/ B

Och vad hade Ivor med saken att göra? Han är väl inte och behöver inte vara signalbehandlingsexpert och ingen kunde väl kräva det heller. Dessutom, signalbehandlingskunskapsnivån på Linn är bland de vassaste i branchen! Ni som tror något annat har troligen inte ens hört en modern Linn CD-spelare.

Har Herr Morello, som tycks vara expert nog att döma, kanske doktorerat i signalbehandling?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-20 17:54

Jag vill bara vänligen be er alla att stanna vid trådens ämne. Sidodiskussioner kan ske i nya trådar.
- Militant slacker

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2007-12-20 18:25

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-23 22:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 11:29

Johanrohm

NK var en av mina största kunder. Dom sålde Pink Triangle, McIntosh, SNELL, JPW högtalare, Systemdek, Sugden, Goldring, Audio Note, Helius m fl. Alla dessa märken importerade jag på den tiden.

Jag kommer, inom sin tid, med min lilla berättelse att belysa 80-talet. Jag är fortfarande på 70 talet men har även tänkt göra en kort tillbakablick på 60-talet.

Då jag känner mig klar med 60 och 70-talet kommer jag in på 80-talet och därmed in i Ljudbutiken tiden och naturligtvis även ut ur Ljudbutiken tiden.

Jag har observerat att Didrik de Geer är omnämnd. Eftersom Didrik under en period servade rörförstärkare åt Ljudbutiken så kommer min berättelse senare även in på Didrik men ni får ge er till tåls. Jag kan också konfirmera att jag för någon vecka sedan pratade med Didrik och då mådde han bra. Just nu har han vad jag kan förstå en del gammal utrustning till utförsäljning.

Johanrohm, om du inte har något viktigare för dig under julen så kan du börja läsa denna tråd för att liksom komma ikapp :-)
I denna tråd finns det en del gammalt roligt.

Jag önskar dig i alla fall en riktigt God Jul.

MvH
PS

Jo förresten, har du kollat in denna länk. Du kan hitta de flesta där.
http://hitta.se/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 12:37

Hej MP

Du gissade faktiskt rätt. Mark Levinson är rätt svar. :D Dock skall jag förklara hur jag kom fram till denna rebus.

Peter Forsell hade en kort affär med Mark Levinson som ville sälja Forsells CD-drivverk under sitt eget varumärke eller åtminstone i sina egna butiker.

Bo Bengtsson hade en längre affär med Mark Levinson i och med Red Rose Music och deras högtalare.

Stig Carlsson byggde också högtalare åt Mark Levinson och hade därmed en affär med Mark.
Jag vill först påpeka att den elektronik som gavs ut under namnet Mark Levinson på den tiden som Stig Carlsson hade ML-förstärkare inte har något med personen Mark Levinson att göra.
Den högtalare som Stig dimensionerade åt personen Mark Levinson på den tiden som Mark Levinson fortfarande ägde sitt företag var en ”liten” basmodul med dom däringa Hartley basarna.

Den ”pyttelilla” Basmodulen var ”endast” på ynka 1700 liter (1,7 kubikmeter) om jag inte minns fel. Principen var sluten låda och jag tror det användes 5 tums tjocka ekplank. En del kallade dom för kolonistugor.

Dessa basmoduler spelades på under Glottas (Dimitri Sovré) mässdagar på Park Hotel där Mark Levinson himself ”spelade” på sitt kompletta system.

Var kommer då Roger Sperrling in i bilden? Ja, den ”gode” Roger var på denna demo. Det skall sägas att jag personligen inte var där som väl var men Dimitri o jag har gemensamma nära bekanta och han var där. Dimitri har ju även han gått ur tiden.

På den tiden hade Mark Levinson lite speciell och extravagant klädsmak. Leopardskinnskor var på tapeten. Det skall man inte ha på sig då den ”gode” Roger är i farten, speciellt inte då ens stereoprylar kostar enonhalv förmögenhet.

Som sagt, det blev vilt slagsmål och den ”gode” Roger fick in sin känga rakt på det allra heligaste. 8O Mark Levinson blev golvad och Roger förpassades ut. Mycket märklig händelse.

Så, även Roger har haft en affär med Mark Levinson men kanske inte på det allra gemytligaste sättet. Dock undrar jag om somliga andras affär var särskilt gemytligt heller fast då på ett mindre vilt sätt förstås.

MP du hade i stort sätt en riktigt bra score. My Congratulations.

Sens moral: Då ni ska träffa Roger Sperrling, skippa leopardskinnskorna, jag rekommenderar heller inte någon Kungspandapälshatt eller delfin i lunchlådan.

Väl mött
PS

PS: Jag kommer även att återkomma till mina träffar med Roger Sperrling då Roger visar en helt annan och mycket hjärtlig sida av sig själv. Han är mångfacetterad, den gode Roger.

PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 12:45

Jo förresten, det var Stan Getz som först myntade uttrycket. Åtminstone sas det så på den tiden.

Peter Forsell har även han använt sig av detta uttryck bl a på ett LTS möte.

Frågan är således: Är en välhängd och vällagad oxfilé godare än en usel hamburgare? :lol:

Nu ska jag ut o tjacka julklappar.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-21 12:48

Detta låter ju sinnessjukt; gav sig R Sperrling på Mark för att vederbörande bar leopardskinnskor? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 13:01

Morello

Det är ju naturligtvis många saker som får bägaren att rinna över.

Jag tror inte Mark Levinson skrädde orden då han offentligt blev påhoppad. Mark Levinson kan nog provocera fast man måste sätta gränser. Med leopardskinnskor på fötterna så är kanske gränsen något lägre hos somliga.

Man kanske kan se det så här också, hos andra hade Mark Levinson fått halsen avskuren. Åk till Kina med en Kungspandapälshatt på huvudet så kan vi andra ha vadslagning om hur länge du överlever.
Men nu är det snart Jul o glöm inte, inatt är årets längsta natt sen blir det ljusare tider :D

PS

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-12-21 13:16

det du försöker säga lite fint att det var två likasinnade galningar som drabbade samman?
själv tycker jag inte om miljötalibanerna så jag funderar på sälskinnsjacka och en hummer att åka i
fö har jag haft ett par jpw efter mina miniring
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-12-21 13:17

Jag tycker det luktar lite intolerans; klart Mark ska få ha leopardskor om han så önskar - snyggt och praktiskt. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 13:26

Morello o profbd

Praktiskt var bra :lol:

God Jul på er, nu måste jag f-n ut o köpa julklappar.

MvH
Peter Steindl

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2007-12-21 13:37

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-23 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-21 13:55

Hej johanrohm

På hitta.se får man tag på adresser och telefonnummer. Man kan söka på Didrik de Geer t ex så ser man adress och telefonnummer.

Man får även karta. Ganska praktiskt. Jag har sett att många på Faktiskt frågar efter telefonnummer till andra personer eller frågar hur man får tag på dessa. Sånt är lätt att få fram på hitta.se

Väl mött
PS

Jag använder nästan alltid signaturen på Forum därför att någon annan kan ju t ex ha signaturen Johan och då kan kanske en hälsning missförstås. Vissa personer vet alla vem det är och då spelar det ingen roll.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2007-12-21 14:33

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-23 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-21 14:36

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:MP

Du säger Mark Levinson. Kan du förklara dig? Du skriver från Malmö. Har du varit på Park Hotel i Stockholm?

Väl mött
PS

"digital musik är som att göra en hamburgare av oxfilé, innehåller exakt samma sak men vad smakar bäst?"

/ B

Låter mer som Linn-Ivor, som inte förstått något alls om signalbehandlingens elementa. :)

Pust, vilka knäppgökar branschen kontaminerats med under årens lopp. :P

Nu minns jag, det var Stan Getz som fällde uttalandet. Men visst har han rätt. Hackar man upp något i småbitar går det naturligtvis inte att få det helt igen. Klart som korvspad :-)

/ B

Själv trodde jag förrut på denna dogm, men....

Tyvärr, Bill 50x. Detta med köttfärs och oxfile ( som jag skrev om i en annan tråd för tre veckor sedan ) är en total missuppfattning och felaktighet, på så sätt att ingen upphackning i tiden förekommer alls.
Detta är en uppfattning som spridits av Ivor Tiefenbrun, medvetet ( troligt ) eller omedvetet, senare Stan Getz. Många analogtillverkare, bla. Peter Forsell och Regas chef, Roy Gandi har hakat på.

För att förstå hur det fungerar i verkligheten måste du läsa om " sincen "- länk till denna artikel finns på:
http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf

Själv var jag tvungen att läsa artikeln två gånger för att förstå den helt.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-21 14:57

Morello skrev:Detta låter ju sinnessjukt; gav sig R Sperrling på Mark för att vederbörande bar leopardskinnskor? 8O
Om man utgår från hans beteende på faktiskt.se häromsistens (som var min första bekantskap med mannen ifråga) så är det ju inte så förvånande.

Han kan säkert vara ytterst charmerande och trevlig i andra sammanhang. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-21 15:58

Richard skrev:
Bill50x skrev:Nu minns jag, det var Stan Getz som fällde uttalandet. Men visst har han rätt. Hackar man upp något i småbitar går det naturligtvis inte att få det helt igen. Klart som korvspad :-)

Tyvärr, Bill 50x. Detta med köttfärs och oxfile ( som jag skrev om i en annan tråd för tre veckor sedan ) är en total missuppfattning och felaktighet...

Det är svårt med ironi märker jag ;-)
Sedan när var korvspad klar?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-12-21 16:00

Jax skrev:Jag vill bara vänligen be er alla att stanna vid trådens ämne. Sidodiskussioner kan ske i nya trådar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-21 22:01

petersteindl skrev:en rebus
Vad finns det för gemensamt mellan Roger Sperrling, Stig Carlsson, Bo Bengtsson och Peter Forsell? :D
PS

Rebus?
Ingen har något på lager.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-12-21 23:50

petersteindl skrev:Frågan är således: Är en välhängd och vällagad oxfilé godare än en usel hamburgare? :lol:
PS

Är en ommärkt icaoxfilé från förra söndagen godare än en perfekt tillagad hamburgare :P

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2007-12-22 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-12-22 00:29

Hmm, ingen som reflekterat över det olämpliga i att göra köttfärs på oxfilé?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-22 00:57

Moment-23 skrev:Hmm, ingen som reflekterat över det olämpliga i att göra köttfärs på oxfilé?

Nej.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-12-22 01:08

Moment-23 skrev:Hmm, ingen som reflekterat över det olämpliga i att göra köttfärs på oxfilé?

ju finare bit dess bättre hamburgare, eller hur menar du :wink:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-22 01:17

En Rydberg är olämplig bara för att det finns Pytt?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-12-22 01:22

Ska jag behöva citera mig själv?
Jax skrev:Jag vill bara vänligen be er alla att stanna vid trådens ämne. Sidodiskussioner kan ske i nya trådar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-22 01:30

Trevligt o se att du verkar ha" lust igen" Lust ! :oops: :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-12-22 01:48

Laila skrev:Trevligt o se att du verkar ha" lust igen" Lust ! :oops: :)

Storyn i den här tråden är ett exempel på något som ger mig lusten åter, men annars har jag blivit rätt proppmätt på allt idisslande här.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-12-22 03:00

Inte så långt ifrån mitt eget tyck, men va fan ,man lever ju bara en
gång, kanske ?? ! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi