Yxskaft på dig själv.
Vh, iö
- - - - -
PS. Som Svante antyder är kantdiffraktionens effekter mycket beskedliga (den ena blir noll och den andra blir nästan noll), men det finns en reflex med i ekvationen som man inte alltid kan försumma - nämligen den från själva diskantbaffeln. Det är alltså ljudet från basen som reflekteras där, efter att den har diffrakterat runt hyllans främre kant. Huruvida den är ett problem beror av minst fyra saker:
1. Kvoten mellan hyllans djup och basmembranets diameter (litet baselement gör problemet klart värre).
2. Delningsfrekvensen och brantheten.
3. Diskantbaffelns storlek form och reflektivitet.
4. Frånvaron eller närvaron av kompensationer, som går att få till, nära 100% perfekt - men som inte alls ser ut (måste utföras) som de flesta föreställer sig.
Svårigheten att få de ovanstående egenskaperna att addera till ett perfekt beteende, har fått många tillverkare att välja att skippa hyllan och istället luta baffeln bakåt.
Å andra sidan finns det massor av alternativa lösningar som inte inbegriper någon tidsförskjutning överhuvudtaget också - som kan fungera klart bättre än majoriteten av de tidsförskjutna lösningar jag sett.
Man kan faktiskt ifrågasätta om just tidsförskjutning är ett relevant argument för att flytta diskanten bakåt överhuvudtaget. Min erfarenhet efter att ha talat med många högtalarkonstruktiörer som valt sådana konstruktionslösningar, om orsakerna till att de gjort det, är att de gjort det av orsaker som är svåra att leda i bevis som solida argument. Närmare bestämt: De har oftast gjort det på grund av ogrundade (och värre - oundersökta) övertygelser. Men det är ju inte förbjudet att ha sådana.
PPS. Jag vill gärna hänga på Svantes uppmaning att undvika en cirkulär baffel för diskanten.
Det finns bara två skapligt vettiga former - rund och pytteliten, eller stor och ojämn.
Om diskanten är förskjuten bakåt (oavsett skälet till det) och det saknas kompensation för den effekt jag beskrev i mitt PS (pkt 4), så är den pyttelilla (diametern bör bara max dubbelt så stor som membrandiametern) att föredra, men den kräver diskanter med små neodymsystem.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).