FLAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 09:24

Tackar för den forskningen koffe.

Själv kör jag detta syntax

%1 - %3 (%4) [%ext] (capitalize first letter)

Vilket ger det färdiga resultatet

The Black Angels - Passover (2006) [Mp3]
Fiona Apple - Extraordinary Machine (2005) [Flac]

Rename folder kan även nås med snabbknappen F7

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-23 09:56

Det känns som man har fler frågor efter man skaffat sig Squeezeboxen än innan.

Jag installerade EAC innan jag hittade Martin/Strauss Guide och följde då den på Squeezebox hemsida.

Det här med "gaps" varför ska jag kolla gaps? eller vad missar jag om jag inte kollar dom?.

Test läsning tar väl lite extra tid när man rippar så varför skall jag göra det?. Hur många här kör alltid test läsning?

Det skapas en M3u fil är den bara till för Mp3 filer eller har jag någon användning för den i FLAC?

I Strauss guide EAC inställningar fliken Gränssnitt så kan jag inte ändra något den står på Native win32 gränssnitt (Jag har Vista). Jag har ioförsig inte laddat ner den där wnapsi32.dll filen. Vad gör den?
Jag har fått för mig att den inte behövs i senaste EAC men jag kan ha blandat ihop med något annat. Det är så mycket inställningar så det snurrar i skallen plus att man inte är någon hejare på datorer.

Även under drivrutinsinställningar under fliken extraheringsmetod så har jag inte "enheten Cachear Ljuddata" ibockad. Jag tror att när Cd Rom enheten testade om AccuRip att den kollade upp om enheten hadde det. Ska den bockas i för säkerhets skull eller kan det bli något annat fel om nu min enhet inte Cachear Ljuddata?

Om jag skulle vilja bränna lite bland CD skivor från FLAC måste CUE Sheet finnas med?

Väldans många frågor det där jag kanske krånglar till det i onödan men jag vill ju att mina rippar skall bli bra. Jag skulle kunna följa Strauss guide till punkt och pricka men eftersom jag har Vista (Guide optimerad för Windows XP) och vi inte har samma CD Rom enhet så blir jag lite osäker.

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 10:52

Det här med "gaps" varför ska jag kolla gaps? eller vad missar jag om jag inte kollar dom?.

Jag är lite lat idag, men läsning här: http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... opic=53630

Test läsning tar väl lite extra tid när man rippar så varför skall jag göra det?. Hur många här kör alltid test läsning?

Det gör man för att säkerställa en bra läsning, CRC summan ska bli lika på båda läsningarna om allt är 100% korrekt.
Men visst, det är väl inte HELT nödvändigt om man har bråttom. Men när man ändå gör besväret så kan man ju göra det så bra som möjligt på en gång!

Det skapas en M3u fil är den bara till för Mp3 filer eller har jag någon användning för den i FLAC?

Den funkar likadant för flac som för mp3, om man ha användning eller inte för den beror ju lite på en själv.
Personligen använder jag mig inte av spellistor på det sättet.

I Strauss guide EAC inställningar fliken Gränssnitt så kan jag inte ändra något den står på Native win32 gränssnitt (Jag har Vista). Jag har ioförsig inte laddat ner den där wnapsi32.dll filen. Vad gör den?
Jag har fått för mig att den inte behövs i senaste EAC men jag kan ha blandat ihop med något annat. Det är så mycket inställningar så det snurrar i skallen plus att man inte är någon hejare på datorer.

En del läsare kan inte hittas utan att man slänger in wnapsi32.dll. Gäller mestadels externa läsare/brännare men även en del interna.
Går alltså att klara sig utan den :)

Även under drivrutinsinställningar under fliken extraheringsmetod så har jag inte "enheten Cachear Ljuddata" ibockad. Jag tror att när Cd Rom enheten testade om AccuRip att den kollade upp om enheten hadde det. Ska den bockas i för säkerhets skull eller kan det bli något annat fel om nu min enhet inte Cachear Ljuddata?

Mycket i detta programmet är ju rätt komplext, hoppas att den här länken kan kasta lite ljus på din fråga : http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... opic=26919

Om jag skulle vilja bränna lite bland CD skivor från FLAC måste CUE Sheet finnas med?

Nej, du kan bränna ändå, men inte om du vill ha en identisk kopia.

Hoppas du fick svar på någon av frågorna i alla fall.
Sen är min guide baserad på inställningar som är "allmänt erkända" kan man väl säga, och dom ger alltid ett tillförlitligt slutresultat. Men det är inget som hindrar att man mixtrar lite själv.
Hydrogen Audio är ypperligt om man vill läsa in sig djupare på hur allt funkar och vad vissa inställningar gör.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-23 13:12

Tack Strauss

Jag läste länkarna och får erkänna att det blev lite för komplicerat att förstå både om Gaps och Cachar, Men jag har nu bockat i "Enheten Cachar Ljuddata" som om jag förstog korrekt i länken så är det bättre att vara på den säkra sidan. Desutom har jag en LG läsare som verkar cachar men det missar EAC när den försöker ta reda på det.

Thomas

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-23 14:42

Strauss skrev:[...]

%1 - %3 (%4) [%ext] (capitalize first letter)

[...]

%ext hade jag missat! Fan va' smart. Hmmm... får nog sätta mej och döpa om mina kataloger i jul. Ett kul projekt. :-)

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-23 17:08

Nu har jag ändrat och dom flesta inställningar är nu som i Strauss guide. Om jag nu väljer att detektera gaps och skapa CUE sheet och sedan kör testläsning tar det omkring 45-60 minuter. Om jag bara rippade tog det 20 minuter. Ska det verkligen ta lika lång tid att göra en testläsning som det gör att rippa direkt?

Då har jag -6 på komprimering och felkorrigering på medel vilket borde göra att det ska gå fortare än Guidens (20-25min) inställningar. Har jag missat något? eller är det min läsare som är för dålig?

CUE sheet som sparas hamnar i mappen med artist/Grupp men går det inte att få den i album mappen?. Den blir ju inte klar förens rippningen är klar. Men som det är nu måste jag flytta den till album mappen.

Jag får dubbelt så många låtar i slimserver/Squeezebox. Först tex. låt 1-8 sen kommer 1-8 igen men om jag väljer albumet och sedan spela alla så får jag bara låt 1-8. Vad gör jag för fel?

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 18:35

Nu är jag full här så jag ska inte svara på avancerade saker :D

Men 45 minuter låter rätt rimligt, lite lång tid kanske, men det kan ju vara att delar av skivan måste läsas om många gånger.

CUE frågan kan jag inte svara på. Själv gör jag alltid album-katalogen manuellt.

Dubbla låtar i slimservern kan bero på att den både läser in enstaka låtar, cue-sheets och/eller m3u .. den kan man välja i Home / Server Settings / File Types .... själv har jag följande som disabled extensions

Kod: Markera allt
m3u, pls, cue

Vill alltså inte att dom läses in i mitt bibliotek. Använder dom bara till

1. Bränna skivor
2. Lyssna med andra mediaspelare

Sätt dit dom, spara och ta en full rescan.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-23 19:35

Strauss skrev:Nu är jag full här så jag ska inte svara på avancerade saker :D

Skål broder! :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 19:36

Schkåll!! :D

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-23 21:29

Skål och tack Strauss för all hjälp.

Problemet med dubbla låtar försvann när jag la till koden och gjorde en full rescan.

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 21:31

Se där, även med en grogg eller två kan man vara till nytta, finnemang :D

Lycka till med Squeezandet och se till att du har dina taggar i ordning så är det ett enda stort glädjerus att använda boxen :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-12-23 23:51

Ngn som vet hur man kan köra FLAC i itunes på mac:en?

Har läst någonstans att det inte går?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-23 23:56

Fjonkalicious skrev:Ngn som vet hur man kan köra FLAC i itunes på mac:en?

Har läst någonstans att det inte går?

Tror inte det går, du får nog köra över dom till apple lossless.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-25 18:08

Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.
typiskt nu när jag kommit igång med rippningen. Hoppas det bara är tillfälligt.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-25 18:34

Tumme skrev:Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.

Thomas

Den verkar ha kommit igång igen.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-26 18:13

Jag läste någonstans att den inte var någon fara med att surfa och jobba med annat på datorn när man rippar, Det som kunde hända var väl att EAC fick läsa vissa ställen flera gånger och att det gör att det går lite saktare.

Men hur är det om man lyssnar med Squeezeboxen på musik (Byter spår, artister söker m.m.) som man rippat tidigare samtidigt som man håller på att rippa?.

Så här tänker jag. Om nu när man rippar i EAC så ska informationen när den är klar läggas någonstans på hårddisken och om jag då samtidigt byter spår eller artist med fjärren (Hela tiden den spelar musik) på Squeezeboxen så måste informationen hämtas från hårddisken och skickas. Kan inte det ställa till problem?.

När man surfar eller jobbar i ett program så är det väl mest interminnet som används tills att man vill spara något på hårddisken och först då används hårddisken.

Förstår någon vad jag bablar om?. Är det ingen fara?.Datorer är inte min starka sida.

Thomas

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-26 19:08

Tumme: hårddisken används mycket mer än du tror speciellt vid surfning då ju allt cachas på din hårddisk d.v.s. alla texter och bilder. Operativsystemet låter också flera program dela på primärminnet genom att skriva ut delar av primärminnet till disk eller hämta delar av programmet från disk när delarna behövs.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-26 19:57

Datamängden i en musikfil är en fis i rymden om man kollar hur mycket en hårddisk kan skyffla data.
Det ska inte påverka överhuvud taget ... kanske om du börjar lyssna med 7-8 Squeezeboxar samtidigt på olika musik.. men inte med 1-2 st, inga problem.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-26 20:29

Borde inte vara något problem för ett modernt operativsystem, men det är nog växlingen mellan de olika programmen som kan störa speciellt om ett av programmen är både io-intensivt och cpu-intensivt vilket ju t.ex. rippning till MP3 är.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-26 20:47

Finns det nåt trevligt program som kan konvertera flac -> mp3 i batch? Jag har allt mitt flacat, men det vore bra att ha mp3-versioner också till mp3-spelarna.

Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-26 20:48

Tumme skrev:Någon annan som har problem med att få kontakt med Freedb databasen?. Det står serverfel. Har fungerat ända tills för någon timme sedan.

Thomas

Jag hade jätteproblem med det igårkväll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-26 20:49

Jag kom och tänka på det när jag märkte att ibland när jag startade webbläsaren så lade sig EAC överst ibland hela tiden, inte alltid. Det var som EAC inte ville att jag skulle surfa och talade om för mig att nu håller jag på att rippa håll inte på med något annat för då rippar jag inte korrekt :wink:

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-26 20:52

Svante skrev:

Thomas

Jag hade jätteproblem med det igårkväll.

Jag har även haft problem idag. Kan det vara så att det är så många som fått Squeezeboxar i julklapp och att deras databas blir överbelastad vissa tider.

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-26 20:56

Svante skrev:Finns det nåt trevligt program som kan konvertera flac -> mp3 i batch? Jag har allt mitt flacat, men det vore bra att ha mp3-versioner också till mp3-spelarna.

Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.

lösningen är så enkel den kan bli ... vad vill man göra? flac to mp3 .. vad heter programmet ... flac2mp3 :)

http://robinbowes.com/projects/flac2mp3

verkar dock finnas lite olika versioner av programmet, alla tar dock hela träd med mappar.

googla på flac2mp3 och kolla igenom själv :)

Tror koffe kan det där rätt bra, har inte orkat pröva ännu själv.

Användarvisningsbild
Micke65

Ang batchkonvertering

Inläggav Micke65 » 2007-12-26 21:17

dbPoweramp använder jag för att batchkonvertera (och rippa till flac), funkar skitsmidigt.
flac2mp3 funkar också, dock pyssligare. Körs genom doskommandon.
/Micke

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-12-26 21:52

Freedb databasen verkar vara nere igen då kan inte rippa så jag får väl prova och ställa några frågor under tiden.

När man hämtar album covers i Tag&Rename och skriver taggarna på mp3 filer så syns det att den lilla bilden (med berg och sol) bli ibockad på varje låt, men i FLAC så finns inte dom små bilderna med. Skrivs inte "Save cover art into file tag" in på FLAC filerna?.

I Strauss/Martins guide där han visar artisten M.I A så står det något om Album volume adjustment -7.28 dB och volume adjustment 7.04 dB. Vad betyder det?. Vill man ha det?

Thomas

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-26 22:00

Tumme skrev:Freedb databasen verkar vara nere igen då kan inte rippa så jag får väl prova och ställa några frågor under tiden.

När man hämtar album covers i Tag&Rename och skriver taggarna på mp3 filer så syns det att den lilla bilden (med berg och sol) bli ibockad på varje låt, men i FLAC så finns inte dom små bilderna med. Skrivs inte "Save cover art into file tag" in på FLAC filerna?.

I Strauss/Martins guide där han visar artisten M.I A så står det något om Album volume adjustment -7.28 dB och volume adjustment 7.04 dB. Vad betyder det?. Vill man ha det?

Thomas

Läs under Home / Player Settings for XXXXXXXXXX/ Audio

VOLUME ADJUSTMENT/REPLAY GAIN
Some audio tracks contain volume adjustment, or "Replay Gain", information that can be used during playback to make sure that tracks and albums sound equally loud. The player can use this information if it is present. "Track gain" can be used to make sure that all tracks sound equally loud. "Album gain" can be used to make sure that all albums sound equally loud, but that volume differences between tracks within an album are preserved. "Smart" gain selection uses album gain if successive songs are from the same album or track gain for a mixed playlist.

Inget man vill använda som audiofil, men det kan ju vara bra tex på fester så behöver folk inte springa och ändra volym hela tiden pga olika inspelningsnivåer.

Ang flac och album art, du kanske har en gammal version av tag and rename? Det är relativt nytt med bilder i flac-metan.
Senast redigerad av Strauss 2007-12-26 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ang batchkonvertering

Inläggav Svante » 2007-12-26 22:00

Micke65 skrev:dbPoweramp använder jag för att batchkonvertera (och rippa till flac), funkar skitsmidigt.
/Micke

Hmm, dBpoweramp verkar bara vara en demo för konvertering till mp3. Dessutom kan den inte skapa ett träd med samma struktur som ursprungsträdet.

Eller är jag blind... :oops:

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Ang batchkonvertering

Inläggav Strauss » 2007-12-26 22:04

Svante skrev:
Micke65 skrev:dbPoweramp använder jag för att batchkonvertera (och rippa till flac), funkar skitsmidigt.
/Micke

Hmm, dBpoweramp verkar bara vara en demo för konvertering till mp3. Dessutom kan den inte skapa ett träd med samma struktur som ursprungsträdet.

Eller är jag blind... :oops:

Du måste pröjsa, eller använda dig av google och ta hem en gratis ;)

Men sånt får man väl inte säga, så jag drog freewarealternativet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-26 22:56

Svante skrev:Alltså, jag vill bara tala om var rotmappen till mina flacar är, så ska den generera ett likadant mp3-träd.

Om du har plats att tillfälligt hålla "trädet" i dubbla kopior så skulle jag kopiera hela rasket - mappstruktur, flacar och allt - till en ny area. Sen skulle jag konvertera med foobar2000/lame - "Convert to same directory". När det är klart så söker du efter "*.flac" och raderar det du hittar...

... Eller så skriver du ett bra program som gör det :-)

Hos oss har vi standardiserat på mp3-spelare som kör flac. Jag har lyckats hålla iPodarna i porten. Puhh!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi