Att mäta nätspänning med datorn brukar förr eller senare leda till att någon får sälja en ny dator ...
Rätt utrustning är förslagsvis ett oscilloskop med differentialprobe som är klassad för nätspänning (+/- 325 volt), därmed kan du arbeta utan att behöva riskera att lägga hela fasspänningen i höljet.
Att sedan beräkna en liten DC-spänning blandad med en mycket större AC-spänning (eller tvärt om) är behäftat med vissa problem.
En lösning är att medelvärdesbilda en stor summa av positiva och negativa halvperioder och se om du får någon rest.
Det finns analoga mätare som kan mäta DC-nivå i en nätspänning, men man måste veta hur instrumentet är uppbyggt för att veta om det håller att mäta så stor AC-spänning i DC-läge, vi vill troligen ned till ett par volt som mätområde, de flesta "vanliga" instrumenten klarar det nog inte.
Jag testade lite snabbt hos mig och med oscilloskop med diffprobe fick jag 0.45 VDC efter att medelvärdesbildat under en kvart, div. "vanliga" digitala voltmeterar visar allt från "overload" till -100 VDC, vilket visar att mätförstärkarna kan ha lite svårt att bestämma sig för vad som skall mätas.
Min Philips PM2528 mäter (med probe) 0.4-0.5 VDC under samma tid som skåpet samplar, så det är säkert ett riktigt värde.
Testade lite snabbt med en strömtång som mäter både AC och DC, och vänder man tången och tar skillnaden så får jag en ström som skulle vara rimlig som DC-komponent (25 mA mot 3 A) och då är det ett galvaniskt gränssnitt!! Strömtången kan du köra rätt in i datorn och räkna vidare i integralernas fina värld.