Väggurtag -> datorns ljudkort (ikke HiFi, men DIY)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Väggurtag -> datorns ljudkort (ikke HiFi, men DIY)

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-27 19:23

Jag vill kolla hur krämen i väggurtaget ser ut hemma. Det brummar och så från transformatorer. Så jag tänkta jag borde kunna sampla det med ljudkortet. 240V rätt in i ljudkortet kanske inte leder till änskat resultat, så jag tänkte försöka få ned spänningen på nåt sätt och få med DCn på köpet. Trafo går bort.

Kan jag använda en späningsdelare? Alltså köra späningen över 2 motstånd där det ena är 200gr större än det andra, och sedan mäta över det andra? Visst måste jag väl kunna anävnda en OP som buffert, om OPn är DC-kopplad? Jag tänke det kan vara bra som säkerhet...
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-12-27 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-12-27 19:51

Äggurtaget? Hönans bakdel?? :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 20:38

Mja, det gäller att hålla koll på jordarna när man gör sånt här. Ena pinnen i vägguttaget sitter ju ihop med skyddsjord i centralen. Skyddsjord sitter ihop med datorchassiet, och datorchassiet sitter ihop med signaljord, möjligen via ett litet motstånd.

Det gör att det är viss risk att du inte kommer att mäta riktigt det som kommer ur vägguttaget. Det finns också risk att du bränner det där lilla motståndet mellan signal- och skyddsjord i datorn.

Du gör klokt i att hålla reda på fas och nolla i vägguttaget.

...och du kommer inte att kunna se DC. Ljudkort tar nästan undatagslöst bort den.

Det här är en sån där "prova inte detta hemma"-sak. Vilket iofs kan tas som en uppmuntran... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2007-12-27 21:55

Att mäta nätspänning med datorn brukar förr eller senare leda till att någon får sälja en ny dator ... 8O

Rätt utrustning är förslagsvis ett oscilloskop med differentialprobe som är klassad för nätspänning (+/- 325 volt), därmed kan du arbeta utan att behöva riskera att lägga hela fasspänningen i höljet.

Att sedan beräkna en liten DC-spänning blandad med en mycket större AC-spänning (eller tvärt om) är behäftat med vissa problem.

En lösning är att medelvärdesbilda en stor summa av positiva och negativa halvperioder och se om du får någon rest.

Det finns analoga mätare som kan mäta DC-nivå i en nätspänning, men man måste veta hur instrumentet är uppbyggt för att veta om det håller att mäta så stor AC-spänning i DC-läge, vi vill troligen ned till ett par volt som mätområde, de flesta "vanliga" instrumenten klarar det nog inte.

Jag testade lite snabbt hos mig och med oscilloskop med diffprobe fick jag 0.45 VDC efter att medelvärdesbildat under en kvart, div. "vanliga" digitala voltmeterar visar allt från "overload" till -100 VDC, vilket visar att mätförstärkarna kan ha lite svårt att bestämma sig för vad som skall mätas. :?

Min Philips PM2528 mäter (med probe) 0.4-0.5 VDC under samma tid som skåpet samplar, så det är säkert ett riktigt värde.

Testade lite snabbt med en strömtång som mäter både AC och DC, och vänder man tången och tar skillnaden så får jag en ström som skulle vara rimlig som DC-komponent (25 mA mot 3 A) och då är det ett galvaniskt gränssnitt!! Strömtången kan du köra rätt in i datorn och räkna vidare i integralernas fina värld. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-27 22:13

Men--- Norge har väl ett annat system än vad vi har? Vi har en nolla (ofta jord) samt en ledare med 240 volt. I Norge har man, om jag förstått det rätt, två ledare med 110V var.

Du kanske ska kolla upp detta innan du mäter späning.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-27 22:20

Bill50x skrev:Men--- Norge har väl ett annat system än vad vi har? Vi har en nolla (ofta jord) samt en ledare med 240 volt. I Norge har man, om jag förstått det rätt, två ledare med 110V var.

Du kanske ska kolla upp detta innan du mäter späning.

/ B

Ah, har de sånt system...? Trefas 127/220V i stället för 220/380 V. Man tar alltså ut de 220 volten mellan två faser i stället för mellan fas och nolla.

Ja, då blir det ju ännu värre, eftersom man inte får koppla någon av ledarna till signaljord.

Jag ser fram emot resultatet av röktestet*... :lol:

*"röktestet" är för den som inte vet det första gången man kopplar in in nybuggd elektronisk konstruktion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-27 23:41

Det är nog säkrast att ge fan i alltihop :(

Det där med 110V kan nog stämma. När man slår igång värmekabeln i vattenledningen så är det två brytare att slå till. Jag gissade att det var 2x110V i motfas. Det var på ett ställe där jag jobbade för en massa år sedan också. Elsystemet i den kåken var från 1800-kallt, typ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-28 00:23

Max_Headroom skrev:Det är nog säkrast att ge fan i alltihop :(

Det där med 110V kan nog stämma. När man slår igång värmekabeln i vattenledningen så är det två brytare att slå till. Jag gissade att det var 2x110V i motfas. Det var på ett ställe där jag jobbade för en massa år sedan också. Elsystemet i den kåken var från 1800-kallt, typ.

110 volt är det inte. Möjligen 127 volt. Med trefas ligger faserna 120 grader ur fas, vilket gör att om man mäter 220 volt mellan två faser så blir spänningen mellan fas och jord 220/sqrt(3)=127 volt.

Men det var mest en petimeterkommentar... :oops:

mike34

Inläggav mike34 » 2007-12-28 17:56

Ja jag kan nog inte heller rekommendera detta tilltag. Det finns många lättare sätt att förstöra en dator utan att riskera att utsätta sid för livsfarliga spänningar.
Jag brukar normal sett va supporter av allehanda stolliga tilltag, och ju högre det smäller och gnistrar ju roligare. Men man kan ju ha lite odds på sin sida innan man börjar :roll:
Titta på AC via trafo till dator eventuellt och mäta DC med andra instrument är nog bättre.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Återgå till DIY-forum