Carlsson högtalarna felkonstruerade???

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
doggydoggen

Carlsson högtalarna felkonstruerade???

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 02:30

Hmmm..
Vet inte om fler än jag testat olika uppsättningar lutningar av sina carlsson högtalare?

i det här fallet ett par oa52.3

Vad jag menar är att baffeln verkar ha för lite lutning?
jag har testat att luta högtalarna horenzontellt rätt..dvs inte bara vicka dom utan försökt hålla bakstycket i vattring..
och ljudbilden blir markant högre..även 3D kännslan och den försvinnande väggen tycks öka?

Är väll inte nå´nting märkligt med det igentligen eftersom dom reflexer högtalaren återger från bakvägg/tak kommer högre upp.. och man upplever en högre ljudbild?..
nu ser det ju givetvis inte klokt ut att ha högtalarna på sniskan
men det blir fanimej bättre..*s*

Även den något bumliga basen jag kan uppleva vid vissa låtar är botad?
om det kan bero på att basreflexen inte hamnar i vinkel mot sidoväggen eller om det helt enkelt blir bättre förutsättningar i precis
mitt rum?

nå´n kommentar?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-29 09:13

Man kan väl säga att OA50 & 52 är designprodukter med utgångspunkt i OA51 som är mer av en ingejörsprodukt. Det var visst så att golvmodellerna snabbt togs fram efter krav från generalagenten på 80-talet.

Det har tidigare framförts här att 52-an skulle må bra av att höjas en bit från golvet vilket kanske kan ge en liknande effekt som den du beskriver. Å andra sidan uppskattar många 51-an med en något lägre placering än den som rekommenderas.

När du lutar högtalaren så närmar den ju sig rundstrålning med ett mindre bidrag till direktljudet så din observation äger säkert sin riktighet.

Det här med den optimala höjden och vinkeln har nog SSC och IÖ anammat att jobba vidare på då OA58/60 ser annorlunda ut i det avseendet.

/Jocke

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-12-29 12:08

Jag har blivit av med större delen av hängbasen i 52orna genom att placera högtalarna mot en fast betongvägg istället för mot en svajande gipsvägg. Det häng som jag har kvar beror sannolikt på parkettgolvet i lägenheten som hemsk gärna vill svänga med. Däremot håller jag delvis med om 52.3an kan ha en lite låg ljudbild. Jag har botat detta problem med att höja diskantåtergivningen en smula (skönt med quads tiltfunktion). 52.2an hade sina fördelar. Jag har länge varit förespråkare för oa52.2 och jag är det till viss del fortfarande. Jag upplevde 52.2an som luftigare i hela registret och att ljudbilden släppte lite bättre från högtalarna. Bättre närvaro i röster också kanske eller snarare bättre artikulation skulle man nog kanske kunna säga. Kanske beror mitt "diskantproblem" på att högtalarna står aningen för närma varandra. Jag har 160cm mellan lådorna och kan inte höja avståndet mer för närvarande. Har en fastmonterad vägghylla i vägen.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-12-29 12:13

Vill även minnas att jag tyckte att basen blev bättre då jag vände SD-fötterna "rätt" och fick den skrovligare sidan nedåt.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 16:14

Ranefjord skrev:Jag har blivit av med större delen av hängbasen i 52orna genom att placera högtalarna mot en fast betongvägg istället för mot en svajande gipsvägg. Det häng som jag har kvar beror sannolikt på parkettgolvet i lägenheten som hemsk gärna vill svänga med. Däremot håller jag delvis med om 52.3an kan ha en lite låg ljudbild. Jag har botat detta problem med att höja diskantåtergivningen en smula (skönt med quads tiltfunktion). 52.2an hade sina fördelar. Jag har länge varit förespråkare för oa52.2 och jag är det till viss del fortfarande. Jag upplevde 52.2an som luftigare i hela registret och att ljudbilden släppte lite bättre från högtalarna. Bättre närvaro i röster också kanske eller snarare bättre artikulation skulle man nog kanske kunna säga. Kanske beror mitt "diskantproblem" på att högtalarna står aningen för närma varandra. Jag har 160cm mellan lådorna och kan inte höja avståndet mer för närvarande. Har en fastmonterad vägghylla i vägen.

160 cm är nog för lite..iallafall efter mitt kånkande av högtalarna
vad jag upptäckt av den aspekten är att högtalarnas placering skall vara c:a 75% vs lyssningsavståndet?....

Du säger att 52.2 släpper bättre......
kanske kan ha att göra med att vifa .2 diskanten har mer tryck längst upp i registret?(min upplevelse) och således får det fenomenet i din anläggning?

jag måste verkligen säga att maken av 3d känsla /rymd har jag sällan hört när man fått till avstånd /rumskorrektionen,släppet är i det närmaste totalt..
vill jämföra dom med en sån högtalare som avantgarde acustic duo
när det gäller den aspekten
avantgarde är för övrigt är det bästa jag lyssnat på.

lite kul hur diverse dämpning samt placering av högtalare kan göra för musikernas längder..ena sekunden står dom på knä från att nästa sekund stå upp..men överlag så har dom en låg ljudbild och det är väll det som är akilleshälen

Har funderingar på att endast ändra vinkeln på diskanten..
dvs öka rundstrålningen och få väggreflexerna högre upp
frågan är vad som då händer med övriga aspekter??

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 16:27

Jocke skrev:Man kan väl säga att OA50 & 52 är designprodukter med utgångspunkt i OA51 som är mer av en ingejörsprodukt. Det var visst så att golvmodellerna snabbt togs fram efter krav från generalagenten på 80-talet.

Det har tidigare framförts här att 52-an skulle må bra av att höjas en bit från golvet vilket kanske kan ge en liknande effekt som den du beskriver. Å andra sidan uppskattar många 51-an med en något lägre placering än den som rekommenderas.

När du lutar högtalaren så närmar den ju sig rundstrålning med ett mindre bidrag till direktljudet så din observation äger säkert sin riktighet.

Det här med den optimala höjden och vinkeln har nog SSC och IÖ anammat att jobba vidare på då OA58/60 ser annorlunda ut i det avseendet.

/Jocke

ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,men jag tror att enbart höjjningen av högtalarna inte är svaret
dom låga reflexer som tycks behövas för den totala upplevelsen tappar man??...nå´t händer iallafall..det såkallade släppet minskar drastiskt och den försvinnande väggen tycks komma fram?

frågan är om en höjjning av högtalarna åxå innebär att den dämpande
ytan skulle varit reducerad i storlek??..
detta är ju givetvis bara tankar och har ingen vetenskaplig förankring..:)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-12-29 16:35

Kanske monterar ner den där hyllan. Isåfall kommer jag upp i ca 2m mellan lådorna och får en bättre relation mellan lyssningsavståndet och avståndet mellan högtalarna. Jag är sugen som fan, men man bor ju inte själv. Visst låter 52.3orna bra, men jag är spänd på att höra vad en eventuellt kommande version från stiftelsen kan bidra med. Dock är jag av den åsikten att det heller får ta längre tid att utvecka en uppgradering som är riktigt bra än en framstressad uppgradering pga maknadsmässiga skäl.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 16:58

Ranefjord skrev:Kanske monterar ner den där hyllan. Isåfall kommer jag upp i ca 2m mellan lådorna och får en bättre relation mellan lyssningsavståndet och avståndet mellan högtalarna. Jag är sugen som fan, men man bor ju inte själv. Visst låter 52.3orna bra, men jag är spänd på att höra vad en eventuellt kommande version från stiftelsen kan bidra med. Dock är jag av den åsikten att det heller får ta längre tid att utvecka en uppgradering som är riktigt bra än en framstressad uppgradering pga maknadsmässiga skäl.

Precis framstressade uppgraderingar vill vi inte ha..:)
framförallt så fungerar då jag så att då måste man beställa en uppgradering..
blir ju dyrt om nya uppgraderingar kommer stup i kvarten..:)

passa på nästa gång ni har en fest..ramla lite planerat i fyllan mot hyllan å slit för allt du är värd..

Har du lite tur så följer hyllan med ,och du har då givetvis ont i armen efter den bravaden och kan inte montera upp nå´n ny hylla på sisådär 2 veckor..då har du tid att flytta runt högtalare och testa..:)

hade vi bott närmare varandra så hade ju ju kunnat lyssna på min uppsättning och fått en referens..:)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-12-29 17:11

Ska överlägga med min sambo. Kan eventuellt montera upp hyllan snyggt på en annan vägg också. Vi möblerade om lite för ett par dagar sedan, så jag får ligga lågt en vecka eller två iallafall :).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-29 17:16

doggydoggen skrev:ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,men jag tror att enbart höjjningen av högtalarna inte är svaret
dom låga reflexer som tycks behövas för den totala upplevelsen tappar man??...nå´t händer iallafall..det såkallade släppet minskar drastiskt och den försvinnande väggen tycks komma fram?

Jag tror att det där finns dokumenterat i Stigs patent.

/Jocke

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 17:26

Jocke skrev:
doggydoggen skrev:ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,men jag tror att enbart höjjningen av högtalarna inte är svaret

Jag tror att det där finns dokumenterat i Stigs patent.

/Jocke

stigs patent..
Hur menar du..finns det att läsa nå´nstans?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-29 17:40

Minns inte om det var här eller på CP det fanns en länk så man kunde hitta den på nätet. Tror att det handlade om intervallet för de tidiga reflexer som skulle dämpas. Kolla lite med "Sök"!

/Jocke

PS. Patentet avser ju egentligen 51-an då 50/52 inte ens var påtänkta då men principerna är ju de samma! Annars tror jag att Nagref, AVR7000 och Larsen har bra koll! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-29 18:30

Man kan väl säga att OA50 & 52 är designprodukter med utgångspunkt i OA51 som är mer av en ingejörsprodukt. Det var visst så att golvmodellerna snabbt togs fram efter krav från generalagenten på 80-talet.

ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,

är detta sant? att högtalaren från början blev fel av hast och ingen åtgärd har gjorts under alla dessa tillverkningsår?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-29 18:31

Det är nog det bästa man kan göra med en golvvariant av carlsson, vilket var målet med 50/52.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Carlsson högtalarna felkonstruerade???

Inläggav Naqref » 2007-12-29 18:36

doggydoggen skrev:nå´n kommentar?

De ar inte felkonstruerade. Snarare ar de konstruerade med ett annat ljudideal an det du onskar i s f. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-29 19:14

Seså, lugna nu pojkar!

Det behöver ju inte vara fel för att det är annorlunda! Det finns väl massor av utmärkta konstruktioner som inte låter lika?

Men det är inget snack, OA50 & 52 konstruerades, designades och marknadsfördes med en för Carlssonvärlden (tidigare och senare) oöverträffad hastighet. men så fick man sälja några tusen högtalare också!

Avsikten med mitt inlägg var dock inte att provocera utan peka på att förklaringen kanske finns i de "principer" (farligt ord det där men jag tar risken) som ligger till grund för patentet. Kan tänka mig att den längre sträckan för det reflekterade ljudet från en golvstående kan fordra annorlunda storlek på absorbenten (jmf OA51) och frågan är ju då om de kraven uppfylls.

/Jocke

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-29 23:48

Naqref™ skrev:

De ar inte felkonstruerade. Snarare ar de konstruerade med ett annat ljudideal an det du onskar i s f. ;)

Okej du gillar kräla omkring på golvet när du lyssnar..ja vi har ju alla våra böjelser..;)

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-30 00:03

Jocke skrev:Seså, lugna nu pojkar!

Det behöver ju inte vara fel för att det är annorlunda! Det finns väl massor av utmärkta konstruktioner som inte låter lika?

Men det är inget snack, OA50 & 52 konstruerades, designades och marknadsfördes med en för Carlssonvärlden (tidigare och senare) oöverträffad hastighet. men så fick man sälja några tusen högtalare också!

Avsikten med mitt inlägg var dock inte att provocera utan peka på att förklaringen kanske finns i de "principer" (farligt ord det där men jag tar risken) som ligger till grund för patentet. Kan tänka mig att den längre sträckan för det reflekterade ljudet från en golvstående kan fordra annorlunda storlek på absorbenten (jmf OA51) och frågan är ju då om de kraven uppfylls.

/Jocke

Givetvis måste vi ju få ha åsikter oavsett om en konstruktion funnits i 20 år..
Triumph blockmotor kom 1963 och såg i stort sett likadan ut till 1979 men inte var det den fulländade motorn änndå..konstigt?

Jag har både oa52.3 samt 50.3 och snart ägare till ett par oa51

Men det innebär inte att jag skallar grannarna om dom har åsikter om ljudet..men jag kastar ut dom om dom beter sig som snorungar..;)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-30 00:06

Är det tillräckligt utforskat vad specialstativ skulle kunna göra för 50/52 ?
Tänker på t.ex sandfylld låda något större än basen (t.ex) ca 1/5 meter hög
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 01:36

det får man visst ha, men jag iaf uppfattade det som att ni påstod att oa50/52 helt tillkom under illfart på order av marknadsansvarig och saknade ingenjörens fulla arbete, det lät illa. därvid inte sagt att det inte skulle vara så
Bikinitider

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-30 02:53

celef skrev:

det får man visst ha, men jag iaf uppfattade det som att ni påstod att oa50/52 helt tillkom under illfart på order av marknadsansvarig och saknade ingenjörens fulla arbete, det lät illa. därvid inte sagt att det inte skulle vara så

Tydligen så är det på det viset?..har läst att utvecklingsarbetet för oa-50/52 var endast 3 månader..borde ju finnas nå´n här på forumet som kan verifiera det?
för osanningar och skröner vill vi ju inte ha...

men inte sagt att det skulle betyda en undermålig konstruktion..tvärtom stämmer dessa 3 månader så tyder ju detta på briljans att kunna få fram så eminenta högtalare som
framför allt 52 är..:)

Vill väll understryka att jag verkligen tycker dessa högtalare låter förbaskat bra,men att i min natur som människa söker förbättringar
därav detta högtalarbärande..:)

Att sitta ner å vara nöjd duger väll inte?..
musik är ju inte bara lyssna utan......
kicken när man uppgraderat och den välkända
gitarrsträngen fick en ny kropp..:)

Är ju en av tjusningarna när det gäller carlsson högtalarna,folk som brinner för sitt intresse ,och vem kommer väll inte ihåg den gång dom uppgraderat till nå´n ny----.---nå´nting ,och det åter är julafton i februari mörkret..:)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-30 10:20

doggydoggen skrev:
Naqref™ skrev:

Okej du gillar kräla omkring på golvet när du lyssnar..ja vi har ju alla våra böjelser..;)

Vem har sagt att jag har samma ljudideal som SC hade med OA50/52? ;)

Alltsa man far ju skilja pa vad man foredrar och pa vad man vill astadkomma. Vill man ha ett overdrivet luftigt ljud utan nagon precision i ljudbilden men bygger en hogtalare som gor precis tvartom sa kan man nog saga att den ar felkonstruerad. Samma sak for motsatsen. Min gissning ar att OA52 har ungefar den ljudbildspresentation som SC ville astadkomma med de fysiska forutsattningarna som fanns med de laga hogtalarna. Om det ar sa sa ar de inte felkonstruerade. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-30 12:43

Nu var det väl egentligen inte utvecklingsarbetet med OA50/52 som tog 3 månader. Stig hade ju arbetat många år åt att uppnå sitt mål och som c:a 1980 kröntes med OA51.

Att marknadsföra en enda modell var ett lite för "smalt" modellprogram enligt generalagenten. Önskemål fanns på en golvstående högtalare och en instegsmodell.

Utvecklingen av dessa är ju egentligen inte utvecklingsarbete i ordets rätta bemärkelse utan en tillämpning av tidigare gjort arbete, eg anpassning av OA51 för golvplacering.

/Jocke

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-30 17:12

Naqref™ skrev:
doggydoggen skrev:
Naqref™ skrev:

Vem har sagt att jag har samma ljudideal som SC hade med OA50/52? ;)

Alltsa man far ju skilja pa vad man foredrar och pa vad man vill astadkomma. Vill man ha ett overdrivet luftigt ljud utan nagon precision i ljudbilden men bygger en hogtalare som gor precis tvartom sa kan man nog saga att den ar felkonstruerad. Samma sak for motsatsen. Min gissning ar att OA52 har ungefar den ljudbildspresentation som SC ville astadkomma med de fysiska forutsattningarna som fanns med de laga hogtalarna. Om det ar sa sa ar de inte felkonstruerade. ;)

Det är ingen som har sagt att du har samma ljudideal som SC
och ska man hård dra det så har precis alla människor olika ljudideal inom vissa gränser..

men som med allting så finns det ett medel..en norm som sätter en standard..och från den standarden finns det avikelser och även abnormiteter åt alla håll

Om oa50/52 har den ljudbild som SC hade som referens så kanske hans ideal inte tillhörde standarden?,och beroende på detta så tycker många att ljudbilden är för låg..
Då är frågan ....är "många" standard?

Har man då missat en viktig parameter..dvs abnormiteter och avikelser säljer sällan bra utan punktmarkerar utvalda
hur man ska avgöra vad som pekar ut en fekonstruerad produkt
det finns det säkert många meningar om..
bakom min frågeställning fanns det ett frågetecken ,inte ett påstående..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-30 17:56

SC hade förutsättningarna för golvplacering klart för sig! I patentet finns åskådliggjort en golvplacerad högtalare. Denna kom dock inte i produktion och det är kanske :wink: inget vi ska sörja?

/Jocke

48IDA

Inläggav 48IDA » 2007-12-30 21:13

doggydoggen skrev:Om oa50/52 har den ljudbild som SC hade som referens så kanske hans ideal inte tillhörde standarden?,och beroende på detta så tycker många att ljudbilden är för låg..

Någonstans, tror att det var på Planeten (men kan inte hittade det nu), så läste jag att personen som återgav berättelsen klagade på ljudbilden till Stig Carlsson. Stig fnös åt det och lade på en skiva och då blommade ljudbildet ut i sin fylla höjd. Det är så så att dessa högtalare kommer bara till sin fylla rätt när "rätt" inspelnings-/avspelningsteknik används, i annat fall så blir ljudbilden lidande.
Med rätt inspelnings-/avspelningsteknik syftas här på den teknik som Stig själv förespråkade. Han är väl en av få högtalarkonstruktörer som även gjorde inspelniongar, och som vanligt gjorde han det på sitt sätt.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-12-30 21:22

OA50/52 funkar ju bäst med AB-inspelningar, och XY också för den delen skulle jag tro. Panorerade mono-kanaler är däremot ngt som inte funkar så bra, här klarar sig 51:an mkt bättre. Kan det bero på att de ger mer direktljud?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-30 21:29

48IDA skrev:Med rätt inspelnings-/avspelningsteknik syftas här på den teknik som Stig själv förespråkade. Han är väl en av få högtalarkonstruktörer som även gjorde inspelniongar, och som vanligt gjorde han det på sitt sätt.

Å vad jag älskar kompromisslöshet! Bara det gör att jag vill äga ett av hans högtalarpar.

Användarvisningsbild
doggydoggen

Inläggav doggydoggen » 2007-12-30 21:45

Off topic..

Nån förbannade ligist har stulit min cheva å krockat den.. :evil:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-12-30 22:31

Hej Jocke

Jocke skriver:
SC hade förutsättningarna för golvplacering klart för sig! I patentet finns åskådliggjort en golvplacerad högtalare. Denna kom dock inte i produktion och det är kanske inget vi ska sörja?

Vilket patent är det du syftar på? Stig lämnade in två patent samma dag 1981-11-26, nämligen dels på de högtalare som kom att gå under arbetsnamnet tre-vägarna dels patentet på vägghögtalare d v s OA 51. I patentet för vägghögtalare har Stig även en figur, kallad för figur 4, där Stig nämner att denna är från det andra patentansökan d v s han hänvisar till patentansökan som rör tre-vägarna.

Om du menar högtalaren tre-vägarna så håller jag inte med om att det inget är man ska sörja att dom inte sattes i produktion. Stig Carlsson själv sörjde så länge han levde att ingen visade intresse för hans ”mästerverk”.

Tre-vägarna var enligt Stig Carlsson hans krona på verket och dom förblev Stigs ofullbordade.

Jag kommer att redogöra för 80-talet och Stig Carlssons konstruktioner d v s de idéer som genomsyrade Stig Carlssons tankar.

Väl mött
Peter Steindl

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati