Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ranefjord skrev:Jag har blivit av med större delen av hängbasen i 52orna genom att placera högtalarna mot en fast betongvägg istället för mot en svajande gipsvägg. Det häng som jag har kvar beror sannolikt på parkettgolvet i lägenheten som hemsk gärna vill svänga med. Däremot håller jag delvis med om 52.3an kan ha en lite låg ljudbild. Jag har botat detta problem med att höja diskantåtergivningen en smula (skönt med quads tiltfunktion). 52.2an hade sina fördelar. Jag har länge varit förespråkare för oa52.2 och jag är det till viss del fortfarande. Jag upplevde 52.2an som luftigare i hela registret och att ljudbilden släppte lite bättre från högtalarna. Bättre närvaro i röster också kanske eller snarare bättre artikulation skulle man nog kanske kunna säga. Kanske beror mitt "diskantproblem" på att högtalarna står aningen för närma varandra. Jag har 160cm mellan lådorna och kan inte höja avståndet mer för närvarande. Har en fastmonterad vägghylla i vägen.
Jocke skrev:Man kan väl säga att OA50 & 52 är designprodukter med utgångspunkt i OA51 som är mer av en ingejörsprodukt. Det var visst så att golvmodellerna snabbt togs fram efter krav från generalagenten på 80-talet.
Det har tidigare framförts här att 52-an skulle må bra av att höjas en bit från golvet vilket kanske kan ge en liknande effekt som den du beskriver. Å andra sidan uppskattar många 51-an med en något lägre placering än den som rekommenderas.
När du lutar högtalaren så närmar den ju sig rundstrålning med ett mindre bidrag till direktljudet så din observation äger säkert sin riktighet.
Det här med den optimala höjden och vinkeln har nog SSC och IÖ anammat att jobba vidare på då OA58/60 ser annorlunda ut i det avseendet.
/Jocke
Ranefjord skrev:Kanske monterar ner den där hyllan. Isåfall kommer jag upp i ca 2m mellan lådorna och får en bättre relation mellan lyssningsavståndet och avståndet mellan högtalarna. Jag är sugen som fan, men man bor ju inte själv. Visst låter 52.3orna bra, men jag är spänd på att höra vad en eventuellt kommande version från stiftelsen kan bidra med. Dock är jag av den åsikten att det heller får ta längre tid att utvecka en uppgradering som är riktigt bra än en framstressad uppgradering pga maknadsmässiga skäl.
doggydoggen skrev:ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,men jag tror att enbart höjjningen av högtalarna inte är svaret
dom låga reflexer som tycks behövas för den totala upplevelsen tappar man??...nå´t händer iallafall..det såkallade släppet minskar drastiskt och den försvinnande väggen tycks komma fram?
frågan är om en höjjning av högtalarna åxå innebär att den dämpande
ytan skulle varit reducerad i storlek??..
detta är ju givetvis bara tankar och har ingen vetenskaplig förankring..:)
Jocke skrev:doggydoggen skrev:ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,men jag tror att enbart höjjningen av högtalarna inte är svaret
dom låga reflexer som tycks behövas för den totala upplevelsen tappar man??...nå´t händer iallafall..det såkallade släppet minskar drastiskt och den försvinnande väggen tycks komma fram?
frågan är om en höjjning av högtalarna åxå innebär att den dämpande
ytan skulle varit reducerad i storlek??..
detta är ju givetvis bara tankar och har ingen vetenskaplig förankring..:)
Jag tror att det där finns dokumenterat i Stigs patent.
/Jocke
Man kan väl säga att OA50 & 52 är designprodukter med utgångspunkt i OA51 som är mer av en ingejörsprodukt. Det var visst så att golvmodellerna snabbt togs fram efter krav från generalagenten på 80-talet.
ja det är nog inget tvivel om att 50/52 kom från ritningsbordet en aning för fort,
doggydoggen skrev:nå´n kommentar?
Naqref™ skrev:doggydoggen skrev:nå´n kommentar?
De ar inte felkonstruerade. Snarare ar de konstruerade med ett annat ljudideal an det du onskar i s f.
Jocke skrev:Seså, lugna nu pojkar!
Det behöver ju inte vara fel för att det är annorlunda! Det finns väl massor av utmärkta konstruktioner som inte låter lika?
Men det är inget snack, OA50 & 52 konstruerades, designades och marknadsfördes med en för Carlssonvärlden (tidigare och senare) oöverträffad hastighet. men så fick man sälja några tusen högtalare också!
Avsikten med mitt inlägg var dock inte att provocera utan peka på att förklaringen kanske finns i de "principer" (farligt ord det där men jag tar risken) som ligger till grund för patentet. Kan tänka mig att den längre sträckan för det reflekterade ljudet från en golvstående kan fordra annorlunda storlek på absorbenten (jmf OA51) och frågan är ju då om de kraven uppfylls.
/Jocke
Givetvis måste vi ju få ha åsikter oavsett om en konstruktion funnits i 20 år..
celef skrev:Givetvis måste vi ju få ha åsikter oavsett om en konstruktion funnits i 20 år..
det får man visst ha, men jag iaf uppfattade det som att ni påstod att oa50/52 helt tillkom under illfart på order av marknadsansvarig och saknade ingenjörens fulla arbete, det lät illa. därvid inte sagt att det inte skulle vara så
doggydoggen skrev:Naqref™ skrev:doggydoggen skrev:nå´n kommentar?
De ar inte felkonstruerade. Snarare ar de konstruerade med ett annat ljudideal an det du onskar i s f.
Okej du gillar kräla omkring på golvet när du lyssnar..ja vi har ju alla våra böjelser..
Naqref™ skrev:doggydoggen skrev:Naqref™ skrev:doggydoggen skrev:nå´n kommentar?
De ar inte felkonstruerade. Snarare ar de konstruerade med ett annat ljudideal an det du onskar i s f.
Okej du gillar kräla omkring på golvet när du lyssnar..ja vi har ju alla våra böjelser..
Vem har sagt att jag har samma ljudideal som SC hade med OA50/52?
Alltsa man far ju skilja pa vad man foredrar och pa vad man vill astadkomma. Vill man ha ett overdrivet luftigt ljud utan nagon precision i ljudbilden men bygger en hogtalare som gor precis tvartom sa kan man nog saga att den ar felkonstruerad. Samma sak for motsatsen. Min gissning ar att OA52 har ungefar den ljudbildspresentation som SC ville astadkomma med de fysiska forutsattningarna som fanns med de laga hogtalarna. Om det ar sa sa ar de inte felkonstruerade.
doggydoggen skrev:Om oa50/52 har den ljudbild som SC hade som referens så kanske hans ideal inte tillhörde standarden?,och beroende på detta så tycker många att ljudbilden är för låg..
48IDA skrev:Med rätt inspelnings-/avspelningsteknik syftas här på den teknik som Stig själv förespråkade. Han är väl en av få högtalarkonstruktörer som även gjorde inspelniongar, och som vanligt gjorde han det på sitt sätt.
SC hade förutsättningarna för golvplacering klart för sig! I patentet finns åskådliggjort en golvplacerad högtalare. Denna kom dock inte i produktion och det är kanske inget vi ska sörja?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster