Diskanten är en Seas 27TDFC/TV H1210 som sitter monterad på en baffel som är 22x44 cm. Den är monterad centrerat på baffeln och 7 cm från baffelns överkant.
Mätningen av impedans och tonkurva ser ut som nedan. Genom att anpassa Le, Le loss, fs och lite mer kan man få impedanskurvan att stämma ganska bra. Men när man gör det så är inte överensstämmelsen mellan tonkurvorna särskilt bra.

Jag satt och pillade lite och provade att lägga till ett första ordningens lågpassfilter på mätningen. Hmm, märkligt var bra det stämde då då.

Vad i H kan göra att det skiljer så mycket som ett lågpassfilter vid 6 kHz? Jag tänkte på konuppbrytningar till att börja med. Sen kom jag att tänka på mikrofonen, som ju var en billig Behringer ECM 8000. Den var riktad rakt mot diskanten.
Hmm, undrar hur baffelsteget för mikrofonen ser ut?

Lattjo! Mikrofonen har en diameter på 12 mm och det ger ett baffelsteg som ligger på + 3 dB vid ungefär 6,5 kHz (!). Efter lite pill i så lyckades jag dra bort mikrofonens baffelsteg från mätningen och då stämmer de så här pass bra:

...det är nog en bra idé att mäta i 90-gradersriktningen på mikrofonen i stället. Jag får kolla hur bra det blir nån gång framöver.
Är det bara jag som tycker det är kul att leka detektiv för att förklara mätningar? Trots att felet kanske ligger i mätutrustningen?