Carlssonpirater?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-12-25 22:40

Visst är det som du skriver.

Det är många som låtit sig inspireras av Carlsson och hans idéer genom åren. (Både i Sverige och utomlands!)

Att komma med antydningar för att göra anspråk på att vara "Stig Carlssons representant på marknaden", versus att "göra sin egen grej men hedra Carlsson som inspiratör", är dock väsensskilda saker. Närapå varandras motsatser faktiskt.

I första fallet handlar det om att upphöja sig själv och sina produkter (därför ser man det i marknadsföringen), i andra om att visa respekt mot Carlssons person och gärning (då är det vanligen i privata sammanhang som kredit ges, inte för att utåt upphöja de egna produkterna).

Genom historien har jag sett få av den första, och väldigt många av den senare sorten! Det tycker jag är glädjande.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-29 18:07

dimitri skrev: SSC har ingen egen kanal för att nå ut med information.

Stammer delvis. Vi (admin pa faktiskt.se) har fixat sa att SSC har en egen sida pa var server gratis. Det enda de har behovt fixa (Per G) ar att ordna en hemsidesadress och peka den ratt.

www.carlssonstiftelsen.se

Sidan har varit uppe i over ett ar men intresset fran SSC att fylla den med information har varit begransad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-29 18:50

www.carlssonstiftelsen.se

Inspirerande :!:

/Jocke

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-12-29 19:51

Jeg reagerer mest på att Larsen sin modell 4 har en kant som stikker opp rundt elementene, og som etter min teori kan gi uønskede refleksjoner. Det bør være en enkel sak å bygge kabinettet uten denne kanten. At Larsen bygger håndtsverksmessig gode produkter har jeg selv sett i fysisk nær granskning både på 80-tallet i modell OA-50, OA-52, og blant det siste jeg eide i form av OA-50.2.

Det eneste som jeg syntes var dårlig; var for dårlig tynn emballasje, som gjorde at topphuven var litt skadet og delefilterspolene var løse ved ankomst Norge. Lett å fikse, men skikkelig lim, og kraftig emballasje bør bli bedre uansett om det er Larsen eller Carlsson som produseres!

Så er det vel slik at Larsen bruker standard elementer som er rimeligere, lett å få tak i, og sikkert gjør det lettere å bytte ut hvis de blir "sprengt" eller ødelagt av en eller annen årsak i ettertid. Ulempen er at små lydmessige eller andre ulemper ikke er spesialtilpasset slik SSC ønsker i sine Carlsson. Det er nettopp slik fintuning av detaljer som skiller hifi fra hi-end.

SSC vil derfor i min teori bli en bedre høyttaler, men kanskje vil det ta altfor lang tid å få disse produsert, kanskje vil det bli vanskelig å få tak i nye elementer, siden disse er spesialprodusert, kanskje vil Carlsson bli for dyrt og spesielt, og ikke selges i store nok antall, og kanskje vil alt dette bråket i dette og andre forum for alt jeg vet ødelegge alt for både SSC, Larsen, CP..

Jeg tror fremdeles det beste hadde vært om alt dette kunne vært glemt, og at Larsen kunne blitt enig med SSC om å produsere Carlsson vi venter på, både den populære OA-51.3, OA-60, og gjerne en intromodell i lav prisklasse lik OD-11 som kunne vært den økonomiske bærebjelken til å ta frem nye modeller. Men det er jo fullt forståelig at Larsen i mellomtiden har behov for å produsere sin egen serie for å opprettholde sitt firma og økonomi, det tar jo tydeligvis flere år for SSC å få til en produksjonsklar Carlsson!

Dette kunne faktisk ikke trengt å bli noe problem; inntil SSC er klar med en Carlssonmodell i samarbeid med Larsen, bør Larsen få produsere og selge sin egen serie. Egentlig burde dette vært mulig for flere år siden.

Skulle dere fremdeles krangle om fortiden og penger som det sikkert ikke er enkelt å finne en rettferdig fordeling på mellom SSC og Larsen, og dette i ytterste konsekvens skulle ende opp i rettsak, vil dette ødelegge fokuset totalt hvor all energi isteden bør rettes imot:

Å konstruere og bygge høyttalere for salg for oss kunder som vil ha en frigjort lyd i klasse med elektrostater, men som kan plasseres i vanlige hjem, inntil vegg, og drives med rimelig elektronikk, gjerne små DVD og CD receivere fra feks Denon, Onkyo, og Teac, etc.

Skikkelig entusiasme krever at all energi fokuseres mot oppgaven. Et eneste skjevt ord er nok til å redusere positiv energi. Dette vet vi alle som sikkert har opplevd noe på jobben en eller annen gang som drar energien fullstendig vekk fra arbeidet, og gjør det nesten umulig å fortsette, man kunne egentlig bare dratt hjem den dagen det skjedde, det skal ikke mye til!

Og så sitter dere her Quoter og skriver nok til en hel roman.. Når vi nå snart skriver 2008 bør denne saken bli avsluttet; selv om kanskje man ikke kan få til en rettferdig avslutning, så bør saken mellom SSC og Larsen avsluttes en gang for alle, og diskusjonen avsluttes i alle forum. Enten blir partene enig om et fortsatt samarbeid, eller så går de hver til sitt.

I 2008 bør energien, entusiasmen og fokuset rettes 100 % mot oppgaven: Å utvikle og produsere best mulig høyttalere uansett hva de måtte hete!

God Jul og Godt Nyttår fra en kunde i Norge!
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-29 22:06

Manga kloka ord som inte behover sagas sa mycket om kanske men nagra fa kompletteringar kanske kan vara pa sin plats?

Larsen anvander standardelement inte for att det ar billigare (for det ar det faktiskt inte i det har fallet) utan for att leveranstiderna blev orimligt langa for specialelement i o m att Thympany flyttade produktionen (det tar en stund att skeppa elementen till Europa fran Kina).

Nu har Thympany dessutom beslutat att gora det annu svarare for mindre tillverkare att utnyttja deras tjanster. Sedan nagon manad har de andrat sig for hur man far bestalla. :cry:

Tidigare sa gick det bra att bestalla mindre mangd element av olika sorter bara man kom upp i deras krav pa 2000st element/aar. Nu ar kravet att man maste bestalla minst 2000st element per sort (typnummer) och ar. Ska man ha mindre mangder sa far man halla sig till deras standardsortiment och kopa fran deras huvuddistributor i Danmark.

Som tur ar finns det smidigare producenter i Norge. ;)

Kanten pa toppen (forsankningen) pa Larsen 4 och Larsen 6 kan stalla till rejala problem med reflexer men man kan faktiskt fa den att arbeta till sin fordel ocksa. :) Lite som kanten pa ramen till vaggdamppanelen pa OA52.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ArneL

Inläggav ArneL » 2007-12-30 15:56

Ja SEAS har mye bra! Det burde være mulig å finne både bass/mellomtone og diskant -elementer fra deres rikholdige utvalg til både Larsen og Carlsson. Jeg konstruerte og bygget mye med elementer fra SEAS for salg gjennom jobben min på gamle Edda, og til eget bruk. Vi kjøpte inn et parti med elementer fra Vifa, da dette ble billigere, men det var i gamle dager da man fikk god pris på små antall. Nå ser det jo ut for at SEAS igjen seiler opp som førstevalg for små produsenter! http://www.seas.no

Enda en grunn til å være stolt av byen jeg ble født og bor i ! :

"Milestones in SEAS Technological History
1925 The first electroacoustic loudspeaker unit in Norway was built at the technical University in Trondheim by Vebjørn Tandberg, who later founded Tandbergs Radiofabrikk.
........."
Lyssna noga ! Mvh. ArneL

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lit om det förskräckliga med allsköns pirater...

Inläggav Greensleeves » 2008-01-01 02:00

Jag ville bara säga, så här en stund in på år 2008, att världen vore tryggare utan pirater. Pirater av alla de slag.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 05:54

Men tråkigare.

Tänk vad mycket bra film som inte hade kunnat göras, om det aldrig funnits några pirater.

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 11:24

jag tycker bara att det är olyckligt att man valt en sån extremt oa52-lik utformning på larsenburkarna, man hade nog kunnat löst formen på annat sätt. och av den anledningen så har jag svårt att inte tro att man har haft uppsåt att "renomésnylta"

om jag hade varit upphovsman till oa52 så hade jag blivit rasande på larsens högtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-01 11:29

Vart var raseriet när Audio pro lanserade sina Cube-högtalare? Vem blev förbannad när man såg Kibri etc etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-01 13:25

Vem talar om plagiat när det gäller alla andra högtalare med mer konventionellt utseende? 99 procent av alla golvhögtalare ser ju likadanda ut... Ta det här med sidoriktade basar. Vem började med det? Nu finns det ju flera tillverkare med liknande konstruktion. Det som jag tror upprör är den tidigare kopplingen mellan Larsen och Carlsson. Hade tillverkaren hetat Svensson hade det inte blivit lika upprörda tongångar. Att det finns ingenjörer som vill vidareutveckla konceptet kan inte vara annat än av godo. Måhända gör det livet svårare för SSC, jag vet inte, men det är ett problem som måste övervinnas.

Jag vet inte hur SSC arbetar men kanske finns det en framtid i att fungera som konsulter åt tillverkare som vill satsa på det ortoakustiska konceptet. Att få SSC:s godkännande med tillhörande stämpel och möjlighet att tillgodogöra sig vissa begrepp i marknadsföringen kanske kan vara ett verksamt sätt att förvalta arvet vidare. Att få så många som möjligt att utveckla Stig Carlssons idéer måste vara det bästa sättet att föra arvet vidare.

Ändrat: feltssavnign

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-01 13:46

celef skrev:jag tycker bara att det är olyckligt att man valt en sån extremt oa52-lik utformning på larsenburkarna, man hade nog kunnat löst formen på annat sätt. och av den anledningen så har jag svårt att inte tro att man har haft uppsåt att "renomésnylta"

om jag hade varit upphovsman till oa52 så hade jag blivit rasande på larsens högtalare

Fast läser man första inlägget så ligger Larsen bakom båda...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Alltså inte mycket att bråka om...

Gott Nytt År f.ö
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-01 15:17

JTarnstrom skrev:Jag vet inte hur SSC arbetar men kanske finns det en framtid i att fungera som konsulter åt tillverkare som vill satsa på det ortoakustiska konceptet. Att få SSC:s godkännande med tillhörande stämpel och möjlighet att tillgodogöra sig vissa begrepp i marknadsföringen kanske kan vara ett verksamt sätt att förvalta arvet vidare. Att få så många som möjligt att utveckla Stig Carlssons idéer måste vara det bästa sättet att föra arvet vidare.

Ändrat: feltssavnign

Tärnström
Låter som ett spännande koncept.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-01 15:19

Vee-Eight skrev:Vart var raseriet när Audio pro lanserade sina Cube-högtalare? Vem blev förbannad när man såg Kibri etc etc.

Jag tycker bara att det är trist att SSC inte får tummen ur, men kul att andra får det.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-01-01 15:46

Wideglide skrev:
celef skrev:jag tycker bara att det är olyckligt att man valt en sån extremt oa52-lik utformning på larsenburkarna, man hade nog kunnat löst formen på annat sätt. och av den anledningen så har jag svårt att inte tro att man har haft uppsåt att "renomésnylta"

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Alltså inte mycket att bråka om...

Gott Nytt År f.ö

Wideglide, påstår du att Larsen också ligger bakom OA52 eller hur ska jag tolka ditt inlägg :?: I det inlägg du hänvisar till så pratas det om att Larsen skickat en prototyp till SSC som kom att påminna om OA58.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-01 16:54

Jag påstår att cad-ritningen från -99 liknar/påminner om Larsen4, inget annat.
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-01 17:21

Kaffekoppen skrev:
Vee-Eight skrev:Vart var raseriet när Audio pro lanserade sina Cube-högtalare? Vem blev förbannad när man såg Kibri etc etc.

Jag tycker bara att det är trist att SSC inte får tummen ur, men kul att andra får det.

Helt min åsikt också! Men man måste också förstå följderna av att inte få tummen ur.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 19:42

Wideglide skrev:Jag påstår att cad-ritningen från -99 liknar/påminner om Larsen4, inget annat.

Att de påminner om varandra (liksom om den prototyplåda vi fick) är inte speciellt märkligt. Det var ju så vi sa att den skulle se ut (med reservation för det som blev fel, exempelvis topparrangemanget). Eller rättare sagt: CAD-ritningen och prototypen tillkom efter diskussioner mellan mig och Larsen. Larsen 4 har jag (eller SSC) inte haft någon inblandning i.

När det gäller OA-52 är det Lars Lallerstedts design. (Och den skiljde sig faktiskt rejält mycket från Stigs prototyp - till det bättre även akustiskt! Så kan det gå. Form och funktion följer ofta varandra.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 21:21

Vart var raseriet när Audio pro lanserade sina Cube-högtalare? Vem blev förbannad när man såg Kibri etc etc.

audiopro liknar väl inte formmässigt nån av carlssons tillverkade lådor eller tycker du det?? kibri är dock ett rent plagiat och än mer rasande skulle jag bli över den, eller kanske inte då den ligger så långt bak i tiden

en gång hade jag ritat en bordslampa för x, när x senare upphörde med tillverkningen så kastades jag ut. när jag var utkastad så började x tillverka en golvvariant på bordslampan. jag blev sur

Vem talar om plagiat när det gäller alla andra högtalare med mer konventionellt utseende? 99 procent av alla golvhögtalare ser ju likadanda ut...

där är poängen, ingen annan högtalare ser ut som oa52, den som då tillverkar en som liknar gör ju det avsiktligt för att...

du menar

Bild

liknar dessa

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-01 21:26

Qube liknar utan för mkt fantasi OD11, Audio Pro´s VD Pantzer äger namnet Sonab.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 21:28

Qube liknar utan för mkt fantasi OD11

jag förstår hur du menar men jag håller inte med
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-01 21:30

Om vad? Att den inte liknar od11?

Hur kan det komma sig att så många har fått de associationerna?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-01 21:52

Om vad? Att den inte liknar od11?

nej jag tycker inte att den är så lik

Hur kan det komma sig att så många har fått de associationerna?

vet inte, jag kan bara gissa, kanske för att den är liten och kublik och återger ljud? i mina ögon är den lika lik oa50 fast i annan skala
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 22:02

Kan hålla med om det.

Vitalt för den lilla OD-11's funktion - externodämpad som den var, var ju att diskantelementet skulle komma så långt fram (i riktning mot lyssnaren) som möjligt.

OA-50 däremot har ju dämpning för den i diskantregistret mest besvärande ultratidiga reflexerna, och då går det bra att backa med diskanten.

Det är väl den där vanliga frågan - tittar man på ytan så kan man få andra uppfattningar än om man tittar på faktisk funktion.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 10:27

Det finns fler som gör "Carlssonliknande" högtalare - Shahinian t ex.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-01-02 11:58

Mapem

Den "lille" herren som inte är så liten, nämligen Dick Shahinian har jag sen 80-talet träffat vid flertal tillfällen. Han är en stor i alla ordets bemärkelse Carlssonfanatiker.

Första gången jag kom in i hans mässrum spelade jag Bertil Alving inspelningar för Shahinian. Han var mäkta imponerad. Sen berättade jag om Stig Carlsson och då började han skina upp som en sol för det var hans ledstjärna inom högtalare. Han kunde aldrig sluta prata om Stig Carlsson så jag satt där nån timme. Har ni bråttom så börja aldrig snacka Carlsson med Shahinian :)

Hur han ser på saken idag vet jag inte men då var han en stor Carlssonentusiast.

För övrigt är den ena högtalaren på bilden felvänd. Ni får själva lista ut vilken :)

MvH
PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 13:15

petersteindl skrev:För övrigt är den ena högtalaren på bilden felvänd. Ni får själva lista ut vilken :)

MvH
PS

Tycker du ja ;)

Det tyckte inte fotografen :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 15:09

Felvända eller inte, bilden är från Shahinians hemsida. Rätt snygga tycker jag, men har aldrig sett eller hört några i verkligheten. Läste om dem på Naims forum, där det finns de som gillar dem, lustigt nog eftersom de som normalt häckar där inte är särskilt intresserade av rumslighet i återgivningen.

Jag har läst lite på hemsidan eftersom jag tyckte högtalarna verkade intressanta men hittade inga referenser till Stig Carlsson, däremot till en hel del andra namn som experimenterat med "rundstrålande" (omni-directional) högtalare. Det tyckte jag var lite konstigt eftersom det finns så uppenbara paralleller i konstruktion och tänkande, men om du har träffat honom och han är Carlsson-fan är allt väl!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 15:34

I've always like direct/reflecting loudspeakers ever since I heard the Swedish Sonab range way back in 1972.

Keen readers will recognise the similarity of concept with the Canon range. Those with white-fringed goatees may even remember Sonab. Come back. Prof. Stig Caarison, all is forgiven. . .

Tror nästan på en felstavning här...

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 15:37

Kaffekoppen skrev:
I've always like direct/reflecting loudspeakers ever since I heard the Swedish Sonab range way back in 1972.

Keen readers will recognise the similarity of concept with the Canon range. Those with white-fringed goatees may even remember Sonab. Come back. Prof. Stig Caarison, all is forgiven. . .

Tror nästan på en felstavning här...

Är citaten från Shahinian? Såg dem inte i så fall.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati