Har för ett tag sen sålt mitt sunk-hemmbiosystem och har sen dess funderat lite (eller ganska mycket egentligen) på att själv bygga ett nytt. Rummet det ska spela i är väldigt litet så det lutar mot att det blir ett antal stativare.
Har tittat runt lite på olika forum och sett att många "DIY:are" använder Tangband i sina lådor, verkar ju vara rätt hyffsade element för bra priser.
Så efter att ha tittat lite på vad som finns så blev jag lite sugen på W5-704D
Som diskant så är jag lite sugen på HiVis RT1C-A
Hur tror ni dessa fungerar ihop? borde ju fungera eftersom tb-basen verkar ju kunna delas rätt så högt, eller?
Skulle ju vara trevligt att få en rätt så lättdriven högtalare så jag funderar på att bygga dem som MTM och parallellkoppla basarna.
Eftersom De har en känslighet på 88db@1W/1m så borde den väll ökas till 94 eftersom impedansen halveras + att det blir dubbla konarean. Stämmer detta eller är det bara nått jag fått för mig?
Impedansen på basarna blir ju 4 Ohm medans impedansen på diskanten är ju på 5 Ohm. Är det någonting man behöver tänka på när man har olika impedans på bas och diskant? komponenterna i delningsfiltret ska väll ha olika värden då kanske?
Skulle vara mycket trevligt om någon kunde svara på mina frågor

/Benjamin