Högtalarbygge, antagligen HiVi och Tangband...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bele

Högtalarbygge, antagligen HiVi och Tangband...

Inläggav Bele » 2007-12-30 20:09

Första inlägget för mig på denna sida då :)

Har för ett tag sen sålt mitt sunk-hemmbiosystem och har sen dess funderat lite (eller ganska mycket egentligen) på att själv bygga ett nytt. Rummet det ska spela i är väldigt litet så det lutar mot att det blir ett antal stativare.

Har tittat runt lite på olika forum och sett att många "DIY:are" använder Tangband i sina lådor, verkar ju vara rätt hyffsade element för bra priser.
Så efter att ha tittat lite på vad som finns så blev jag lite sugen på W5-704D
Som diskant så är jag lite sugen på HiVis RT1C-A

Hur tror ni dessa fungerar ihop? borde ju fungera eftersom tb-basen verkar ju kunna delas rätt så högt, eller?

Skulle ju vara trevligt att få en rätt så lättdriven högtalare så jag funderar på att bygga dem som MTM och parallellkoppla basarna.
Eftersom De har en känslighet på 88db@1W/1m så borde den väll ökas till 94 eftersom impedansen halveras + att det blir dubbla konarean. Stämmer detta eller är det bara nått jag fått för mig?

Impedansen på basarna blir ju 4 Ohm medans impedansen på diskanten är ju på 5 Ohm. Är det någonting man behöver tänka på när man har olika impedans på bas och diskant? komponenterna i delningsfiltret ska väll ha olika värden då kanske?

Skulle vara mycket trevligt om någon kunde svara på mina frågor :)
/Benjamin

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2008-01-02 17:27

Nähä, ingen som kan lägga in ett snabbt svar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-02 17:52

Hej,

kan inte så mycket om just dem, men visst här kommer lite tankar...

Du vinner 6db genom parallellkopplingen då du halverar impedansen och dubblerar den aktiva ytan.

Men tyvärr finns det ett litet elakt fenomen som heter baffelsteg. Det gör att känsligheten minskar med just 6db i de lägsta frekvenserna. Det behöver man kompensera för i delningsfiltret, och det brukar man göra med ca 3-4db.

Du kan alltså räkna med att för en balanserad högtalare så kommer du uppnå en känslighet på ca 89-90db - vilket är helt okej!

Diskanten vill delas väldigt högt. Har ingen aning om hur de fungerar ihop, men spontant känner jag att det hade varit lättare med en diskant som kan delas lägre.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-03 20:48

Leta efter mina tråd med TangBand-bygge.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2008-01-04 17:21

Jag vet inte hur mycket utvecklingsarbete du är sugen på att göra själv, men hade jag varit dig så hade jag kollat på Swans M1 (finns byggbeskrivning på hemsidan). Ett bygge med HiVielement.

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2008-01-04 22:57

Ok jo jag har kollat på M1:orna lite och tänkte försöka bygga dem själv som ett projektarbete i skolan, men jag har missat att de har en byggbeskrivning på sidan också.
De ska ju tydligen vara rätt så trögdrivna och därför har jag funderat på att bygga med Tangband, som har högre känslighet och är lite billigare.

Är rätt så ny när det gäller högtalarbyggen och jag har inte riktigt nån koll på vad det här med baffelsteg är.
Är det någon som kan förklara vad det är eller lägga upp en länk eller nått där man kan läsa mer om detta?

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-01-04 23:56

Bele skrev:Är rätt så ny när det gäller högtalarbyggen och jag har inte riktigt nån koll på vad det här med baffelsteg är.
Är det någon som kan förklara vad det är eller lägga upp en länk eller nått där man kan läsa mer om detta?

Rätt mycket bra länkar, tips och info i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19145

Användarvisningsbild
Bele

Inläggav Bele » 2008-01-07 17:04

haffe, tror du att du skulle kunna slänga in en länk till byggbeskrivningen? (hittar den inte)

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2008-01-07 17:43

Bele skrev:haffe, tror du att du skulle kunna slänga in en länk till byggbeskrivningen? (hittar den inte)

http://www.swanspeakers.com/kits/htm/m1.asp

Återgå till DIY-forum